[OT] Chans att rädda karriären?

H. sa:
Hasse#7 sa:
Är tråden död nu?
Nä, det är nu karriären kan börja, grattis!

Se till att göra ett bra jobb så kan du nog gå upp ordentligt när det är dags att bli anställd. Vad gäller kläder säger jag jeans (dt borde du väl ha?) Och piké-tröjor från dressman. Snyggare borde du inte behöva vara klädd.

Ja, ett enda par jeans som passar har jag. Det finns några till, men de är antingen trasiga eller för små. Duger som slitbyxor i båten, men inte för kontoret.

Pikétröjor funkar, men det har jag knappt några heller. Två som duger just nu. Måste ha en drös att växla mellan, och lite skjortor, lite långärmade tröjor, pullover/slipover, typ så.

Jag var på Dressman i dag efter jobbet, och hittade snygga "finchinos", men tyvärr inga i rätt storlek. Jag behöver 31/34, men de flesta börjar på 32 om man behöver 34-ben, och det gör jag. 89 cm innerbenslängd. Fick fatt på ett par 33/34 men de var alldeles för stora, så där blev det inget köp. Men jag letar vidare. Många fler butiker att kolla i.

Amen va fan..tyckte det va kallt ute vilket betyder att helvetet har frusit som i sin tur betyder att jag har skit mycket att göra!:/

Skämt åsido : Grattis!

Ett par jeans borde du ju klara dig på typ ett år om de inte går sönder innan dess. Tvätta typ en gång varannan månad och tvätta på helgen.

Förutsatt att det inte är kallt på kontoret borde du väl kunna ha kortärmat? Så slipper du köpa tröjor nu. Köp neutrala skjortor/tröjor så behöver du inte lika många att växla mellan eftersom man inte reflekterar över kläderna då.

Så du borde inte behöva bli utblottad av detta. Har du sagt upp dig också?

Fast jag vill ha många plagg att växla mellan. Jag gillar att vara lite uppklädd. Jag har bara inte haft jobb där det varit lämpligt tidigare.

Ja, jag har sagt upp mig. Det kändes bra, men lite vemodigt också.

Helt otroligt kul (även om världsordningen är rubbad). Stort grattis!

Kanske döpa om tråden till "Chans att rädda stilen" eller nåt ;)

/Johan

Grattis! Om du räknar timlön dörr till dörr och tar med eventuella besparingar på matlådor, busskort mm ska du se att lönen inte är så dålig. Det finns folk som lägger en timma om dan på trist (icke cykelrelaterad) pendling vilket motsvarar ca 5 arbetsveckor/år. Kläder behöver man ju oavsett.

Och flex! Det är ju inte fel när man lärt sig hantera den (dvs inte bygga upp ett berg utan att du har en plan).

Om jobbet dessutom är utvecklande så är det ju kanon. Grattis igen!

Ja, jag kommer att gå från nästan två timmar dörr till dörr (dit och hem) till under 30 min dörr till dörr. Riktigt bra. Skaffar jag nån skräpcykel för att rulla den dryga kilometern är jag nere på 10 min! :)

Octagon sa:
Grattis! Om du räknar timlön dörr till dörr och tar med eventuella besparingar på matlådor, busskort mm ska du se att lönen inte är så dålig. Det finns folk som lägger en timma om dan på trist (icke cykelrelaterad) pendling vilket motsvarar ca 5 arbetsveckor/år. Kläder behöver man ju oavsett.

Och flex! Det är ju inte fel när man lärt sig hantera den (dvs inte bygga upp ett berg utan att du har en plan).

Om jobbet dessutom är utvecklande så är det ju kanon. Grattis igen!

EN timme?! Finns det folk som lägger så lite tid på pendling....

"Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades. Vill du ha ett fikon?"

Stort grattis Geo!

Tut-tut! Grattis. Och jobba inte ihjäl dig på kläder. Mörka jeans, t-shirt och snygga tröjor tillsammans med snygga skor så är du hemma. Minipris på en hel outfit är väl 1500 ungefär.

geologen sa:
H. sa:
Hasse#7 sa:
Är tråden död nu?
Nä, det är nu karriären kan börja, grattis!

Se till att göra ett bra jobb så kan du nog gå upp ordentligt när det är dags att bli anställd. Vad gäller kläder säger jag jeans (dt borde du väl ha?) Och piké-tröjor från dressman. Snyggare borde du inte behöva vara klädd.

Ja, ett enda par jeans som passar har jag. Det finns några till, men de är antingen trasiga eller för små. Duger som slitbyxor i båten, men inte för kontoret.

Pikétröjor funkar, men det har jag knappt några heller. Två som duger just nu. Måste ha en drös att växla mellan, och lite skjortor, lite långärmade tröjor, pullover/slipover, typ så.

Jag var på Dressman i dag efter jobbet, och hittade snygga "finchinos", men tyvärr inga i rätt storlek. Jag behöver 31/34, men de flesta börjar på 32 om man behöver 34-ben, och det gör jag. 89 cm innerbenslängd. Fick fatt på ett par 33/34 men de var alldeles för stora, så där blev det inget köp. Men jag letar vidare. Många fler butiker att kolla i.

Jag har 32/34, tror jag det var. Har som du problem med att hitta byxor som passar. Hittat på H&M faktiskt. Kolla där.

Min jobboutfit består omväxlande av mörkblå pikétröja (köpte en drös på xxl för typ 65 kr styck) och svart t-shirt från hm tillsammans med ett par jeans från hm och ett par otroligt nötta doc nattens. Mer avancerat än så behöver det inte vara.

Stort grattis förresten!

31/34 är ju hyggligt standard. Hittar miljarder(nej, men många) modeller hos de stora näthandlarna. Har den storleken själv så jag borde ju veta... Fri retur på flera ställen så det är bara att beställa hem och prova. Kör med Klarna-faktura så behöver du inte ens ligga ute med några pengar.

Edit: Och stort grattis!

Senast ändrad:
poqa sa:
Peth sa:
Min jobboutfit består omväxlande av mörkblå pikétröja (köpte en drös på xxl för typ 65 kr styck) och svart t-shirt från hm tillsammans med ett par jeans från hm och ett par otroligt nötta doc nattens. Mer avancerat än så behöver det inte vara.

Stort grattis förresten!

Kostar 79:- men säljs väl ibland för typ 29:-
https://www.xxl.se/line-one-basic-piquet-solid-piketroja-herr/p/1119981_1_style

Köpte finvarianten från Champion, verkar inte finnas i lager nu.

Grattis Geo!

H&M funkar mer än väl för en grunduppsättning av jobbskjortor, prova i butik bara för att hitta storleken du gillar. Jag har 29-32/34 i jeansstorlek så jag har det lite knepigt att hitta rätt storlekar, men har en uppsättning på 4-5 par där jag köper ett par nya och sliter ut ett par per år. Svårt att hitta men när jag gör det är de oftast på rea då de säljer ut udda storlekar, så priset är ofta ok.

Undrens tid är inte förbi & stort grattis! Kul att det löste sig & att processen gick som du önskade! Jag tvivlade, men du lyckades! Kudos!!!
Lycka till & kämpa på så blir nog detta bra!

Trump blir president
Nordkorea avskedar folk för brott mot mänskliga rättigheter
Geologer byter jobb

3 saker som jag inte hade väntat mig på kort tid. :)

GRATTIS geo!

triss-logga.jpg

Stort grattis! :-)

Det var som f-n. Det trodde jag aldrig. Stort grattis!
Vad kommer att hända i världen härnäst?

Vad gäller kläder så funkar det mesta, det är ju fortfarande i Sverige. Det behöver inte vara något märkvärdigt.
Det som har betydelse är vad du gör, inte hur välklädd du är (om det inte är klädkod då) (likadant som med dina formella meriter). Det var som någon storföretagsledare sa för en massa år sedan om programmerare, kom de i skjorta (och inte t-skirt) så var det läge att tvivla. :)

Hittade denna på Bauhaus för ett tag sedan:
Geo_btreilngden_50.jpg

Se där ja, det var trevliga nyheter. Att få sin kattallergi ifrågasatt tycker jag faktiskt var ganska tråkigt (det borde bevisa att jag de facto inte är din chef som i hemlighet skriver på Happy för att behålla dig). Har själv kattallergi och är 100% medveten om besvären som kommer med bara kort exponering.

Ang kläder. Skippa H&M. Skjortorna där är visserligen billiga i inköp, men oftast tål de inte många tvättar innan de börjar se trötta ut, köpa skjortor på rea i klassisk herrekipering istället, stötta en klassisk svensk nischbranch samt få betydligt mer för pengarna, sett till antal tvättar skjortan klarar per krona.

Lycka till och hoppas du kommer trivas.

Senast ändrad:
geologen sa:
Ja, jag kommer att gå från nästan två timmar dörr till dörr (dit och hem) till under 30 min dörr till dörr. Riktigt bra. Skaffar jag nån skräpcykel för att rulla den dryga kilometern är jag nere på 10 min! :)

Om du skulle plussa flexen en timma om dan har du plötsligt 10 veckors "semester" utan att vara hemifrån längre tid än på gamla jobbet... Men det brukar inte funka att vara ledig 10 veckor för uppdragens skull och att det är jäkligt trist och inproduktivt att jobba 9 h osv, men halva fredagar och ingen panik i mellandagarna kan du nog få till. Flex och kort pendling => Frihet!

Tillbaka
Topp