[OT] Chans att rädda karriären?

Nja, hemtjänsten är av naturen ett sånt jobb där man under större delen av arbetsdagen arbetar på egen hand, utanför lokalen, så där hade vi så klart inga fikaraster av den karaktären. Men jag har ju jobbat med en hel del annat än hemtjänst de senaste 20 åren.

Om man inte gillar att sitta och kallprata kan man använda rasten till att gå ett varv runt huset, ringa banken, surfa in på happyride.se eller fejsbook.

På mitt förra jobb hade vi obligatorisk närvaro på fika 9-9.15 varje dag. Det är helt värdelöst, mina kollegor var jättetrevliga men att höra om dagishämtningar 5 dagar i veckan är sådär.... jag dricker kaffe framför datorn och på möten, funkar jättebra.

All form av obligatorisk närvaro vid aktiviteter av den typen tror jag är gravt feltänkt. Att pådyvla människor saker som inte är viktiga för arbetet gör bara människor sura och motsträviga.

En av de bättre sakerna med att jobba på ett lite större företag är att man inte behöver fika med de där sociopaterna som kan få vilket samtalsämne som helt att till slut bli om deras barn.

The Geonator har ny tjänstebil?
IMG_4030.JPG

Kontorsnisse på riktigt nu. :)

Det har gått förhållandevis bra. Blev uttagen till ett projekt där jag och de tre andra kommer att vara lite av pionjärer. Ska bli kul.

Fortfarande anställd via bemanningsföretaget, men fick förra veckan veta att jag blir överrekryterad från 1 okt. Och jag får 2000 mer i månaden fr o m juni. Visserligen från en väldigt låg nivå, men ändå skönt.

Jäkligt gött att inte ha fasta arbetstider. Kan ju aldrig bli sen till jobbet, typ. Bara att jobba längre i slutet av dagen. :)

Saknar hemtjänsten på många sätt, framför allt det sociala hemma hos gamlingarna, men det är ändå sammantaget bättre nu. Särskilt från juni när lönen äntligen är över hemtjänstlönen igen.

20170523_180722.jpg

Två saker till...

Nej, jag har ingen tjänstebil, även om "The Geonator" hade varit hur kul som helst! :)

Och vi har så smått börjat ha fikapauser. Vår IT-kille är stamkund på Bräckboden i Kungälv och har infört fika några gånger i veckan. :)

Kör du inte stolen i väggen när du sitter sådär nära? Jag hade ofrivilligt så nära ett tag och det är svart på skåpet bakom mig och vitt på stolen fortfarande.. :p

Annars är det väl bara att gratulera att du hittat nåt och trivs efter så här många års "om och men". Lönetappet blev ju relativt kortvarigt också uppenbarligen!

Frankenstein's Bike sa:
Samt: hur ser garderoben ut nu? Vilka plagg har du skaffat?

Inga nya plagg alls, faktiskt. Efter att på kort tid förstört två långärmade plagg (varav det ena var lite av ett favvoplagg) använder jag nu bara kortärmade. Jag har en vana att luta mig med vänster armbåge mot bordet, och tror inte jag kan vänja mig av med det. Det bara blir så. Och tydligen sliter det sönder ärmarna vid armbågen på mycket kort tid. Ett plagg var trasigt där tredje gången jag använde det!

Funkar ju närmaste 4-5 månaderna. Hur det blir när kylan kommer igen får jag se då...

Beror väl på inomhusklimat.. Vi har det kallast på hela året inomhus på jobbet nu när det är varmt ute på dagarna. Avskyr AC när det inte är sådär äckelvarmt att den verkligen behövs. -10 ute så är det rätt OK inne.

Men att nöta ut armbågarna sådär låter extremt. Jag brukar luta mig på mina också inte går de sönder av det. Antingen är dina armbågar eller ditt bord klätt med sandpapper :)

Lokalen vi är i nu har nåt fel på ventilationssystemet. Nån del saknades men kommer under juni. Då ska det fixas. Så nu är det rejält varmt. Får väl se vad som händer sen. Vi öppnar ju fönster av och till hela dagarna.

Arsozath sa:
Saknas lite blommor i fönstret i man tycka... :)

Vi ska ställa in en stackars palm som nu står ljusfattigt placerad i hallen. Jag och en till som ska ingå i det nya projektet flyttade in i rummet i dag. Sen kommer en till om två veckor, och i mitten av sommaren ytterligare en. Kanske är det nån mer grönfingrad bland dem. Jag älskar växter och har fantasier om att ha en gigantisk trädgård med ett hangarlikt växthus och spatsera omkring där med sekatör och vattenkanna, iförd stråhatt och hängslebyxor. Fantasin dör i samma ögonblick som jag sneglar på mina törstiga krukväxter här hemma...

Kul att höra att det går bra. :-)

Jag har, hör och häpna, också slitit ut vänster armbåge på en skjorta. Inte så snabbt som verkar ha gjort det iofs. men ändå. Tänkte faktiskt gå med den till en skräddare/kemtvätt vi har här nära jobbet och be dem sy på ett par lappar.

Förhoppningsvis har jag nästa år råd med att ha en billig bil. I år, liksom förra året, konkurrerar seglingen med cyklingen. Eftersom båten befinner sig på annan ort måste jag välja mellan att segla eller cykla under en helg. Då vinner oftast seglingen. Med en bil kan jag ta med cykeln och köra 1-2 pass där uppe under samma helg. Men det funkar inte i dag, när jag åker kollektivt. Så därför blir cyklingen lidande. Har bara kört två pass hittills under maj.

Men jag behöver komma upp i ca 26k i månaden för att ha råd med bil. Dit lär jag tyvärr inte nå.

geologen sa:
Förhoppningsvis har jag nästa år råd med att ha en billig bil. I år, liksom förra året, konkurrerar seglingen med cyklingen. Eftersom båten befinner sig på annan ort måste jag välja mellan att segla eller cykla under en helg. Då vinner oftast seglingen. Med en bil kan jag ta med cykeln och köra 1-2 pass där uppe under samma helg. Men det funkar inte i dag, när jag åker kollektivt. Så därför blir cyklingen lidande. Har bara kört två pass hittills under maj.

Men jag behöver komma upp i ca 26k i månaden för att ha råd med bil. Dit lär jag tyvärr inte nå.

När behöver du bilen? Att hyra en Ford Focus (typ) på t.ex. Hertz från fredag 17:00 till måndag 09:00 kostar 893 kr + bränsle. Så gjorde jag ofta när jag inte hade egen bil. I mitt fall var det iofs extremt smidigt eftersom jag hade ett uthyrningskontor nära jobbet.

25-30k per år för hur jag använder bilen. Dvs ungefär 2000/mån. Bilpool och hyrbil kräver för lång framförhållning (eftersom seglingen är extremt väderberiende bestämmer jag mig oftast så sent som kvällen innan för att få så pålitlig prognos som möjligt) och dessutom en hel del extra tid och kostnad för transport till och från dör bilarna står. Inget alternativ. Dessutom ska jag ju frakta cykel inne i bilen regelbundet, så jag vill ha nån bil som jag inte behöver vara rädd om.

Du borde ha bra chans att förhandla upp lönen i samband med att du blir anställd av firman du jobbar på istället för bemanningsföretaget. Dels för att de som anstället dig nu vet hur du jobbar och dels för att företagets månadskostnad ändå kommer sjunka jämfört med när de hade dig via bemanningsföretaget.

Så se till att löneförhandla i samband med övergången. Är det en lite större arbetsplats finns kanske även något fackligt ombud som du kan fråga om lönestatistik.

Tillbaka
Topp