[OT] Chans att rädda karriären?

Akoa sa:
geologen sa:
Akoa sa:
men räkna på sunfleet så tror jag du blir positivt överraskad. Där kan du ju plocka upp en bil med en minuts varsel.

Om det finns en bil. Sannolikheten för det en helg är nog obefintlig. Och alldeles oavsett är det fortfarande dyrare än att äga en bil.

Ja vad bra att du bestämt dig innan du kollat upp. Din magkänsla är ju magiskt bra på att ta dig framåt i livet :D

Hos oss står det alltid ett gäng bilar även på helgerna.

Det räcker att jag står utan EN gång för att jag skulle bli så jävla sne på idén. Hyrbil är inte aktuellt, och kommer aldrig att bli. Förstår inte varför ni fortsätter tjata om det. Jag har undersökt detta i flera års tid.

Senast ändrad:
geologen sa:
Akoa sa:
geologen sa:
Akoa sa:
men räkna på sunfleet så tror jag du blir positivt överraskad. Där kan du ju plocka upp en bil med en minuts varsel.

Om det finns en bil. Sannolikheten för det en helg är nog obefintlig. Och alldeles oavsett är det fortfarande dyrare än att äga en bil.

Ja vad bra att du bestämt dig innan du kollat upp. Din magkänsla är ju magiskt bra på att ta dig framåt i livet :D

Det räcker att jag står utan EN gång för att jag skulle bli så jävla sne på idén. Hyrbil är inte aktuellt, och kommer aldrig att bli. Förstår inte varför ni fortsätter tjata om det. Jag har undersökt detta i flera års tid.

LöL

Frankenstein's Bike sa:
Hur går byggandet av basgarderoben, fick du tag i något på höstrean att komplettera med?

Tror jag nämnt det tidigare i tråden, men efter att ha förstört två av mina favoritplagg genom att slita upp vänster "armbåge" på ärmarna, så bär jag enbart kortärmat. Vågar helt enkelt inte riskera att förstöra fler plagg. Har 3-4 kortärmade som jag växlar mellan.

geologen sa:
Frankenstein's Bike sa:
Hur går byggandet av basgarderoben, fick du tag i något på höstrean att komplettera med?

Tror jag nämnt det tidigare i tråden, men efter att ha förstört två av mina favoritplagg genom att slita upp vänster "armbåge" på ärmarna, så bär jag enbart kortärmat. Vågar helt enkelt inte riskera att förstöra fler plagg. Har 3-4 kortärmade som jag växlar mellan.
Det löser man genom att sy på lappar.

Funkar tills tröjan börjar desintegreras i ärmsluten också..

geologen sa:
Akoa sa:
geologen sa:
Akoa sa:

Känner igen det tankesättet. Är därför jag i mesta möjliga mån undviker Västtrafik. Det räcker med att det inte funkar en gång osv.

/Kalle

Rattnalle sa:
geologen sa:
Frankenstein's Bike sa:

Ja, men jag vill inte förstöra mina plagg med fula lappar. Då går jag hellre klädd i kortärmat.
Möjligen kan det bli aktuellt på de två plagg som redan är trasiga.

geologen sa:
Rattnalle sa:
geologen sa:
Frankenstein's Bike sa:

Ja, men jag vill inte förstöra mina plagg med fula lappar. Då går jag hellre klädd i kortärmat.
Smak är ju som bekant en smakfråga men om det inte framgick menade jag lappar av den typen som många kavajer och tröjor är försedda med från början.

Rattnalle sa:
geologen sa:
Rattnalle sa:
geologen sa:
Frankenstein's Bike sa:

Smak är ju som bekant en smakfråga men om det inte framgick menade jag lappar av den typen som många kavajer och tröjor är försedda med från början.

Jo, gubblappar. Apfult. Praktiskt, men apfult.

geologen sa:
Rattnalle sa:
geologen sa:
Rattnalle sa:
geologen sa:
Frankenstein's Bike sa:

Nix pix, ascoolt! Hårt! :o)

norrislapparcool.jpg

JTF sa:
geologen sa:
Rattnalle sa:
geologen sa:
Rattnalle sa:
geologen sa:
Frankenstein's Bike sa:

Nix pix, ascoolt! Hårt! :o)

På ett sånt plagg, och med matchande färg, funkar det rätt bra.

geologen sa:
Rattnalle sa:
geologen sa:
Rattnalle sa:
geologen sa:
Frankenstein's Bike sa:

Byxor och skor, vad blev det där? Och kortärmat, tenniströjor?

Frankenstein's Bike sa:
Ett nöjeskonto på totalt 1000:-/månad ser jag inte som extravagant.Att skippa träning (gym, strava) rent av korkat då det bidrar till god hälsa, vilket betalar sig på sikt. För övrigt minskas kostnaden med 170:- genom friskvårdsbidraget - reel "lyx"konsumtion alltså 830/månad.
Jag har heller inget emot att det spenderas pengar, när allt annat väsentligt är betalt. Men först då.
Segelbåt etc. ingår inte i baskostnaderna. Inte ens hos socialen.
För övrigt behövs absolut inget gym, strava eller liknande för att hålla igång.
Friskvårdsbidraget är ytterligare en sak som skulle avskaffas fortare än kvickt.

geologen sa:
JTF sa:
Med den budgeten kan t.ex. en välskött och någorlunda "rostfri" gammal Toyota, Nissan eller annan japanare vara ett lämpligt köp, om du vill ha en bil som bara går och går. Hade själv en Corolla -92:a som gått 39 tusen mil för några år sen, men den gick fortfarande helt felfritt i maskineriet, har aldrig haft en sån pålitlig bil, men tyvärr var det rosten som tog den...

Visst, jag kan ha tur att få fatt på en sån som bara går och går. Men jag kan lika gärna ha otur och få en som blir skrot efter ett halvår, som min senaste bil blev. Och det blir ändå ägandekostnader, oavsett bilens ålder och skick. 1500-2000 per år i fordonsskatt. 4000 per år i försäkring. Rimligtvis 5000-10 000 per år för reservdelar och slitdelar.
Skaffa en Toyota från sent 90-tal, som inte är allt för rostig. Det enda du behöver göra är att tanka och att byta däck då och då. Inga andra servicekostnader alls. Självklart kommer ju trafikförsäkring och skatt till, men det gör det ju för de flesta andra bilar också.
4000 i försäkring låter orimligt.

Fältprästen sa:
Frankenstein's Bike sa:
Ett nöjeskonto på totalt 1000:-/månad ser jag inte som extravagant.Att skippa träning (gym, strava) rent av korkat då det bidrar till god hälsa, vilket betalar sig på sikt. För övrigt minskas kostnaden med 170:- genom friskvårdsbidraget - reel "lyx"konsumtion alltså 830/månad.
Jag har heller inget emot att det spenderas pengar, när allt annat väsentligt är betalt. Men först då.
Friskvårdsbidraget är ytterligare en sak som skulle avskaffas fortare än kvickt.

+1

Fältprästen sa:
geologen sa:
JTF sa:
Med den budgeten kan t.ex. en välskött och någorlunda "rostfri" gammal Toyota, Nissan eller annan japanare vara ett lämpligt köp, om du vill ha en bil som bara går och går. Hade själv en Corolla -92:a som gått 39 tusen mil för några år sen, men den gick fortfarande helt felfritt i maskineriet, har aldrig haft en sån pålitlig bil, men tyvärr var det rosten som tog den...

Visst, jag kan ha tur att få fatt på en sån som bara går och går. Men jag kan lika gärna ha otur och få en som blir skrot efter ett halvår, som min senaste bil blev. Och det blir ändå ägandekostnader, oavsett bilens ålder och skick. 1500-2000 per år i fordonsskatt. 4000 per år i försäkring. Rimligtvis 5000-10 000 per år för reservdelar och slitdelar.
Skaffa en Toyota från sent 90-tal, som inte är allt för rostig. Det enda du behöver göra är att tanka och att byta däck då och då. Inga andra servicekostnader alls. Självklart kommer ju trafikförsäkring och skatt till, men det gör det ju för de flesta andra bilar också.
4000 i försäkring låter orimligt.

Fast det där är ju en sanning med modifikation. Om man inte har sjukt bra koll på äldre bilar är ett begagnatköp alltid en chansning. Har man tur så går den som en klocka i åratal och har man otur rasar biljäveln i eftermiddagsrusningen på E6 norrgående två veckor efter inköp.

geologen sa:
Akoa sa:
geologen sa:
Akoa sa:

Du har studerat om det finns bilar tillgängliga på sunfleets parkeringar i flera år och så var det en gång det var tomt?

Jag fnissar också åt Akoa.

Att ha en ”skitbil” kostar tid, pengar och innebär en stor osäkerhet och tillkommande problem.

Klarar man vardagen utan bil skall man skatta sig lycklig och att i enstaka fall bli utan hyrbil - inte jättesannolikt i Göteborg med tanke på hur många bilar som står på mackarna på helgerna - är en piss i havet jämfört med allt strul som en gammal bil bjuder på.

Att behöva ringa/surfa runt efter en ledig hyrbil när andan faller på känns som rena glidarlivet jämfört med det ständiga bråkandet med en gammal bil. I värsta fall får du ta dig ut till typ Toyota i Åbro.

Geo: När du skriver ”undersökt i flera års tid” betyder det att du redan hyrt bilar under flera år och utvärderat konceptet eller att du i teorin funderat på det?

Man får å andra sidan ganska mycket skruvande gjort på tiden man skulle lagt på att hämta hyrbil. Det förutsätter förstås att man tycker att det är någorlunda roligt att skruva och att man har någonstans att vara.

Men risken för att slentrianköra blir ju typ noll om man ska hyra bil vilket kan ses som positivt.

Köp så billig bil du hittar på våren och sälj den på hösten. Se bara till att den är skattad och besiktigad. Inga franska eller amerikanska bilar. Köp helst av någon gammal gubbe eller kärring. Eller åtminstone av någon som verkar lite överambitiös med sina grejer. Typ så som folk på det här forumet verkar vara med sina cyklar :)

Fältprästen sa:
Frankenstein's Bike sa:

Ingen har påstått att det skulle vara baskonsumtion, eller motsäger dig när du påstår att det skulle ligga utanför det som konventionen om de mänskliga rättigheterna ställer upp som grundläggande krav. Däremot motsäger jag dig när du tycker att det är oförsvarbar konsumtion av Geo. Jag vidhåller i att 830:- i månaden på nöjeskontot är fullständigt rimligt, och att kapa denna kostnad skulle ge större negativa kostnader än fördelar. Särskilt när Geo redan går plus 5500:-/månad.

Fältprästen sa:
Skaffa en Toyota från sent 90-tal, som inte är allt för rostig. Det enda du behöver göra är att tanka och att byta däck då och då. Inga andra servicekostnader alls.

Inga alls?
Är det för att det är lika bra att köra den till skroten om större problem än däckbyte och tankning uppstår?

Senast ändrad:
Jag har aldrig ägt en bil och får migrän bara av att höra om alla bekymmer och kostnader som det kan dra med sig. Hur man ens kan överväga att äga en bil om man inte behöver den för dagligt, eller åtminstone veckoligt, bruk övergår mitt förstånd. I varje fall om man bor i en storstad med bra kollektivtrafik, rimligt nära till jobbet och är utan barn. Och speciellt idag när det växer fram en massa olika lösningar kring bilpooler etc som är som klippta och skurna för folk som behöver bil bara ibland.

Men men, to each his own... :-)

.. och inte ens med en problemfri bil går man säker.

Vi blev påkörda i början av augusti, icke vållande, men det betyder ändå meck med skadeanmälan, boka tid för skadebesiktning, lämna bil på verkstad, hämta hyrbil, lämna hyrbil, hämta bil på verkstad, lämna tillbaka bil på verkstad för justering av utfört jobb och sen hämta den igen.

Visst, det kostade oss inga pengar (liten slant per km för hyrbilen men det är väl rimligt) men tog ändå en hel del tid.

DT sa:
Jag har aldrig ägt en bil och får migrän bara av att höra om alla bekymmer och kostnader som det kan dra med sig. Hur man ens kan överväga att äga en bil om man inte behöver den för dagligt, eller åtminstone veckoligt, bruk övergår mitt förstånd. I varje fall om man bor i en storstad med bra kollektivtrafik, rimligt nära till jobbet och är utan barn. Och speciellt idag när det växer fram en massa olika lösningar kring bilpooler etc som är som klippta och skurna för folk som behöver bil bara ibland.

Men men, to each his own... :-)

Det är lite som att äga en heldämpad skogshoj fast alla problem är dyrare. Det är alltid nåt som knakar, gnisslar eller behöver servas.

Även en billig skitbil behöver väl service?
Kan lätt kosta över elva loppor även om det inte är en BMW.
Hade jag inte "behövt" bil (bor lite utanför stan och vill kunna ta mig till ställen som ligger bortom kollektivtrafiken) hade jag aldrig haft en. Bättre gå ner i arbetstid då.

/T

Om budgeten är tight, undvik att äga bil så långt det bara är möjligt. Även om dom löpande kostnaderna för försäkring, parkering etc. är förutsägbara så dyker det upp saker ur tomma intet och allt kostar mer än du tror att fixa om du inte fixar det själv.

itisasitis sa:
Om budgeten är tight, undvik att äga bil så långt det bara är möjligt. Även om dom löpande kostnaderna för försäkring, parkering etc. är förutsägbara så dyker det upp saker ur tomma intet och allt kostar mer än du tror att fixa om du inte fixar det själv.

Ja precis.

Geologen, nu har du precis fått näsan över den ekonomiska vattenytan, och när du inom kort har betalat av dina krediter så är det första du ska göra med ditt månatliga överskott att skaffa bil? Inte för att du alls behöver det i vardagen, utan enbart för att kunna kombinera segling och cykling under en och samma helg på sommaren?

Jag må låta tråkig och fiskalt konservativ, men är det inte en bättre prioritering att under åtminstone något års tid satsa på att bygga upp en ekonomisk buffert så du fortsättningsvis slipper leva ur hand i mun? Om nu bilkostnaderna är (enligt din utsago) 2 500 kr/mån så har du ju 30 000 kr extra (= två månaders löpande levnadsomkostnader) i sparande om du bara skjuter på bilköpet ett år. En ynka sommar till kan du väl välja mellan att cykla och segla under samma helg...

DT sa:
itisasitis sa:

Ja precis.

Geologen, nu har du precis fått näsan över den ekonomiska vattenytan, och när du inom kort har betalat av dina krediter så är det första du ska göra med ditt månatliga överskott att skaffa bil? Inte för att du alls behöver det i vardagen, utan enbart för att kunna kombinera segling och cykling under en och samma helg på sommaren?

Jag må låta tråkig och fiskalt konservativ, men är det inte en bättre prioritering att under åtminstone något års tid satsa på att bygga upp en ekonomisk buffert så du fortsättningsvis slipper leva ur hand i mun? Om nu bilkostnaderna är (enligt din utsago) 2 500 kr/mån så har du ju 30 000 kr extra (= två månaders löpande levnadsomkostnader) i sparande om du bara skjuter på bilköpet ett år. En ynka sommar till kan du väl välja mellan att cykla och segla under samma helg...

Kom igen DT, kämpa!
snacan-stock-photo_csp47571731.jpg

Geo har väl varit ganska tydlig med att han inte tänkt skaffa med under nu rådande omständigheter. Varför alla andra försöker övertala honom att köpa ett svart hål för pengar förstår jag inte riktigt.

DT sa:
Geologen, nu har du precis fått näsan över den ekonomiska vattenytan, och när du inom kort har betalat av dina krediter så är det första du ska göra med ditt månatliga överskott att skaffa bil?

Hur skulle det gå om alla resonerade som du? Verkstäderna skulle få permittera, försäkringsbranschen, reservdelshandeln, Volvo skulle få ta bort ett skift. Hela systemet bygger på att folk skaffar bil så fort ett outnyttjat ekonomiskt utrymme uppstår, ja helst innan det ens har uppstått. Och sen finns ingen väg tillbaks när väl det nya tillståndet har satt sig och stabiliserat sig. Man kan inte längre tänka sig en tillvaro utan bil.

tmalm sa:
/T
Det låter som att du anser att BMW är dyr att serva. Vad baserar du det på? Fakta eller bara de vanliga fördomarna?
Jag har haft min BMW i drygt 5 år nu, och den har varit betydligt billigare i service och reparationer än den Volvo jag hade i 7 år innan. Båda köpta 3 år gamla, med 5-6000 mil på mätaren, och därefter körda ca 1500 mil per år. Motsvarande service kostar ungefär lika mycket, men på Volvon skulle de ske varje år och på BMWn är det varannat. Dessutom gick nåt sönder på Volvon varje år, medan BMWn bara håller o håller. Båda servade på märkesverkstad, men BMW mycket trevligare o ärligare att ha att göra med.
Så, vad har du för erfarenhet att basera ditt påstående på?

ooms sa:
tmalm sa:
/T
Det låter som att du anser att BMW är dyr att serva. Vad baserar du det på? Fakta eller bara de vanliga fördomarna?
Jag har haft min BMW i drygt 5 år nu, och den har varit betydligt billigare i service och reparationer än den Volvo jag hade i 7 år innan. Båda köpta 3 år gamla, med 5-6000 mil på mätaren, och därefter körda ca 1500 mil per år. Motsvarande service kostar ungefär lika mycket, men på Volvon skulle de ske varje år och på BMWn är det varannat. Dessutom gick nåt sönder på Volvon varje år, medan BMWn bara håller o håller. Båda servade på märkesverkstad, men BMW mycket trevligare o ärligare att ha att göra med.
Så, vad har du för erfarenhet att basera ditt påstående på?
Förmodligen att någon längre upp precis klagat på sin dyra BMW.

Äh, happy i ett nötskal med galna urspårningar. På något sätt återanknyts ju i alla fall till trådens huvudtema med jämna mellanrum till skillnad från en del andra trådar som bara spårar ur fullständigt.

Egentligen är väl denna tråd ett bevis på mänsklighetens godhet. Tänk hur många timmar som sammanlagt ägnats åt att försöka hjälpa en (för många) okänd person i hans liv. Om det sen handlar om studier, jobb, kläder eller privatekonomi är av mindre betydelse. Alla vill hjälpa till.

Tillbaka
Topp