[OT] Chans att rädda karriären?
GoranS sa:Om det är att betrakta som att göra bort sig att en person skriver att de kan något på ett CV och det vid en intervju framkommer att personen kanske inte kan fullt så mycket som arbetsgivaren skulle önska så har nog väldigt många gjort bort sig. Om man alla skulle skriva ansökningar så att denna risk eliminerades skulle det nog knappt anställas några människor.
Att i en annons skriva att den sökande ska kunna något kan innebära allt från att man vill att den sökande ska veta vad det är och kunna det mest basala till tämligen god förtrogenhet och en hel del praktisk erfarenhet. Om man vill ha någon som är verkligt duktig på området ser man nog till att kommunicera detta med skrivningar som att man ska ha lång erfarenhet eller att det handlar om en expertroll. Det är ju för arbetsgivaren ingen vinst med att få in hundratals ansökningar från personer som tagit en högskolekurs i ämnet om den man tänker sig är en världsledande expert inom området. Med tanke på vad du skrivit hittills i tråden har jag svårt att tro att du skulle ha utmålat dig som någon GIS-expert. Så jag tror mer att om du hade blivit kallad till en intervju i så fall handlat om en kommunikationsmiss och kommunikationsmissar får man nog ta i livet utan att se det som att man gjort bort sig rejält. Eller så hade du kanske visat att du hade intresse för området och visat att du var villig att lära dig det du kanske saknade?
De förstod nog redan när de läste mitt CV att jag inte hade tillräckliga kunskaper, så det ordnade sig ju av sig själv.
Det handlade i de flesta fall inte om tjänster där nån mer djupgående upplärning verkade aktuell, utan mer att man skulle in för att fylla en plats i mycket små enheter, eller kanske vara ensam.