[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
Peth sa:
geologen sa:
Alltså, lönen är ju bestämd när lönesamtalet börjar. Det finns kanske en justermån på en femhundring, men som jag sagt tidigare: lönesamtal är till för att den anställde ska få veta den nya lönen.

Så funkar det på fler arbetsplatser, men man bör innan detta samtal ha haft minst en genomgång av prestationen under året och då kunnat komma med input.

Ja, vi hade ett utvecklingssamtal i februari. Det liknar väl det du beskriver. Men det förekom ingen diskussion om lön.

Nej, men du har i alla fall haft en chans att ge din syn på hur du utför dina arbetsuppgifter och vad du tillför.

geologen sa:
Alltså, lönen är ju bestämd när lönesamtalet börjar.....

Alltså ni måste resa er mot plantageägaren.
Kontakta genast nätverket för den underjordiska järnvägen.

Var stark, jag är säker på att pålen slutligen faller, den är ju rutten inifrån.

"segur que tomba,tomba, tomba"

H. sa:
Geo, har du gjort en DISC-analys någon gång? Läst boken "omgiven av idioter"?

Tror att du skulle må bra av det och kanske få lite nyttig självinsikt. Du är allt annat än idiot men du är nog extremt enfärgad enligt bokens/metodens sätt att karakterisera folk.

Betänk också då att om du är knallgrön (vilket jag gissar)

Det är väl hur uppenbart som helst att Geologen är ultrablå...

Oskar sa:
H. sa:

Tror att du skulle må bra av det och kanske få lite nyttig självinsikt. Du är allt annat än idiot men du är nog extremt enfärgad enligt bokens/metodens sätt att karakterisera folk.

+42 skulle också säga väldigt blå. Sitter tyst och levererar utan att kräva någonting, ger sig inte på en enda punkt om han är övertygad om att han har rätt.

En disc-analys är nyttig för de flesta men för de som har väldigt många poäng i en kulör och få i de andra ger det i mina ögon ännu mer genomslag då det blir väldigt tydligt. / Mvh 97% röd, 2% blå, 1% grön.

Jag är typ 99% C/blå, så min rekommendation till geo (och övriga såklart) att göra en DISC-analys var främst för att hitta verktygen att kommunicera med andra, icke-blåa.

Det kanske är lite indikation på vad man är för personlighet att man öht behöver göra en extern analys av sig själv för att få insikt i sin egen och andras personlighetstyper.

Rattnalle sa:
Det kanske är lite indikation på vad man är för personlighet att man öht behöver göra en extern analys av sig själv för att få insikt i sin egen och andras personlighetstyper.
Det är främst en indikation på ens benägenhet att tro på självhjälpssmörja.

Rätt indikativa reaktioner... :) Måste vara skönt att veta exakt vad som är sant och osant, och vad som funkar och inte funkar för andra människor.

Senast ändrad:
itisasitis sa:
Rätt indikativa reaktioner... :) Måste vara skönt att veta exakt vad som är sant och osant, och vad som funkar och inte funkar för andra människor.
Snarare någon sorts insikt om att inte veta och att man därför faktiskt måste fundera över det och inte minst, även om det är otäckt, prata med sina kollegor så man lär sig. Att mäta och lägga folk i fack är ju tacksamt enkelt i och för sig.

Ni är nästan lite gulliga i era fullständigt onyanserade antaganden om hur jag, och andra, drar nytta av DISC. Och hur horoskop kom in i bilden har jag ingen aning.

Jag blir fundersam varför ni blir så enormt triggade av förslaget att ta hjälp av ett verktyg som hjälpt väldigt många - om man använder det rätt - hitta nya vinklar, särskilt i denna situation när många påpekar att TS så att säga kört fast.

Men som sagt, ni vet ju bäst :)

Raggamuffin sa:
Oskar sa:
H. sa:

+42 skulle också säga väldigt blå. Sitter tyst och levererar utan att kräva någonting, ger sig inte på en enda punkt om han är övertygad om att han har rätt.

Blåa följer logiska argument. Det är tydligt att så inte är fallet. Ändringsoförmögen, extrem trygghetsnarkoman och stor vilja till att vårda sociala relationer däremot. Typiskt grönt.

Och att lära sig förstå människor är väl inte självhjälpssmörja? Givetvis är inte detta Den enda sanningen, men den hjälper till att skapa en bild över mönniskors beteende.

itisasitis sa:
Ni är nästan lite gulliga i era fullständigt onyanserade antaganden om hur jag, och andra, drar nytta av DISC. Och hur horoskop kom in i bilden har jag ingen aning.

Jag blir fundersam varför ni blir så enormt triggade av förslaget att ta hjälp av ett verktyg som hjälpt väldigt många - om man använder det rätt - hitta nya vinklar, särskilt i denna situation när många påpekar att TS så att säga kört fast.

Grejen är ju att du bar tror att du blivit hjälp när du i själva verket bara applicerar ytliga stereotyper och behandlar människor som legobitar.

Jag tycker att det är oerhört underhållande att de två förespråkarna för "färgläran" har helt olika åsikter om vilken färg jag tillhör! :D

Henrik_E sa:
itisasitis sa:

Grejen är ju att du bar tror att du blivit hjälp när du i själva verket bara applicerar ytliga stereotyper och behandlar människor som legobitar.
Usch ja, snart länkas det väl till sidor som säljer skjutmått också.

Henrik_E sa:
itisasitis sa:

Ungefär samma invändning jag har.

Att försöka förstå människor i sin omgivning bättre är bra men att förenkla och kategorisera tror jag själv inte är rätt väg dit.

Rattnalle sa:
Henrik_E sa:
itisasitis sa:

Att försöka förstå människor i sin omgivning bättre är bra men att förenkla och kategorisera tror jag själv inte är rätt väg dit.

Det funkar om insikten finns att alla har lite av allt med tydlig dagning åt ett visst håll i vissa situationer. Och att det i normalfallet är fluktuerande men personer under stark press betér sig "mer stereotypt" än vanligt.

Men det är roligare att strunta i det och med flit fokusera på stereotypen. Frugan och jag har garvat gott åt varandras särdrag.

Senast ändrad:
plumse sa:
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:
itisasitis sa:

Det funkar om insikten finns att alla har lite av allt med tydlig dagning åt ett visst håll i vissa situationer. Och att det i normalfallet är fluktuerande men personer under stark press betér sig "mer stereotypt" än vanligt.

Men det är roligare att strunta i det och med flit fokusera på stereotypen. Frugan och jag har garvat gott åt varandras särdrag.
Haha.

Jag har bara gjort de förenklade gratis testerna man hittar här och där på nätet. Fått olika varje gång..

Hallå, kan vi inte bara låta den här tråden dö ut. Geo kommer aldrig att ta till sig nånting av det ni skriver. Hans världsbild är redan cementerad. Om ni inte tror mig så kolla i styrketräningstråden. Vet allt, kan allt och framför allt kan inte ta till sig något överhuvudtaget. Ärligt talat, den här tråden är på 100+ sidor. Har han någonsin skrivit, bra tips, det ska jag testa..

/Jari

itisasitis sa:

Jag tycker DISC har funkat bra för att öppna upp sinnet för saker.

Men tror det kräver nåt av den som vill ändra nåt...som med allt ?

geologen sa:
Akoa sa:
Tråden heter ju ”rädda karriären”. Vad anser du själv Geo? Är den räddad/på väg att bli räddad/ inte räddad?

Svårt att säga. Den är väl inte längre på intensivvårdsavdelningen. Men en bit kvar till att bli utskriven.

Haha. Bra liknelse. Nu blir det ju intressant.

1. Vilka är dina läkare?
2. Vad är friskare än tidigare?
3. Vilken avdelning ligger du på?
4. Vilka delar på din kropp är ickefungerande?
5. Hur ser vetenskapen på hur troligt ett tillfrisknande är (% chans till överlevnad/utskrivning)?

geologen sa:
Jensen sa:
Men du har ju sagt att kollegor me liknande uppgift tjänar mer?

Ja, vi gör alla exakt samma sak. I alla fall utslaget över 2-3 veckors perioder (det kan variera lite mellan dagarna). Dels har de alla examen, som automatiskt gav dem mycket högre lön. Dels är de väl bra på att smöra.

Du gör alltså samma jobb som de med examen. Du klarar alltså av att utföra uppgifterna utan 3-4 år av studier på området i ryggsäcken? Det innebär att du har en förmåga att sätta dig in i de arbetsuppgifter som du tilldelas och kan klara av dom utan tidigare kunskaper. Det bör du belysa

ooms sa:
...
Utgå inte fr att chefen har koll på det, speciellt om du är uthyrd till ett projekt. Jag har själv suttit som projektledare med projektmedlemmar fr ett tiotal olika avdelningar. Jag tror det var två chefer som kontaktade mig inför lönerevision och ville ha feedback på sina anställda.

Sidospår, men det är fan illa! Hoppas de chefer som hänger här gör ett bättre förarbete inför lönesättning.
Sorry att jag gled från ämnet.

Angående färganalyser är nog det knepigaste att hantera det faktum att väldigt många har anpassat sig bort från sitt naturliga beteende genom learning by doing och krav på resultat. Visst jag känner några som nog kan klassas som helröda men tyvärr är det nästan ett socialt handikapp även om det kan vara effektivt när de slipper andra människor. Själv vågar jag inte testa, blir säkert gul-grön. Mycket snack och lite verkstad. :)

geologen sa:
Ska bli intressant att se om jag får nån högre lön. Jag räknar inte med det. Men en tusenlapp till tycker jag de borde kunna undvara.

geologen sa:
Prestationerna är ju enligt arbetsbeskrivningen, kompetensen samma som när jag anställdes. Utvecklingspotential behövs inte eftersom rollen är oföränderlig.

Argumentet för högre lön går egentligen bara ut på att det är alldeles för låg lön just nu, och har varit sen starten.
Varför skall du ha en tusenlapp till? Kan du motivera det? Du säger ju själv att du gör en medioker insats och inte har lärt dig något av vikt sedan anställningen. Du godkände ju dessutom lönen när du anställdes och gör samma sak då som nu (enligt dig själv).
Ingen kommer att undvara dig lite pengar bara sådär.

Fältprästen sa:
Argumentet för högre lön går egentligen bara ut på att det är alldeles för låg lön just nu, och har varit sen starten. Varför skall du ha en tusenlapp till? Kan du motivera det? Du säger ju själv att du gör en medioker insats och inte har lärt dig något av vikt sedan anställningen.

Ja, lönen är för låg. Därför bör den justeras upp till en anständig nivå.

geologen sa:
Fältprästen sa:
Argumentet för högre lön går egentligen bara ut på att det är alldeles för låg lön just nu, och har varit sen starten. Varför skall du ha en tusenlapp till? Kan du motivera det? Du säger ju själv att du gör en medioker insats och inte har lärt dig något av vikt sedan anställningen.

Men den är ju högre än för hemtjänsten. Och den tangerar din målbild (då du skulle vara nöjd), 25000 kr.
Att säga att lönen är för låg är ett dåligt argument utan att samtidigt kunna motivera varför.

geologen sa:
Fältprästen sa:

+1

Jag har fått min lön uppjusterad vid tillfällen. Jag har oxå precis skrivit på en ny anställning och fick mer än jag bad om, för att matcha mina kollegor. Det vill inte ha någon som ligger markant under kollegorna, det är inte bra för arbetsmoralen eller stämningen på jobbet. Lite under är så klart ok men det skall vara jämförligt. Har dina kollegor 28 bör du ju inte ha mer än 500 max1000 kr mindre. Hade jag varit chef hade jag gett dig några hundringar mindre typ 27,600 för att då hade jag sluppit motivera varför för någon. Det hade bara varit bra för mig. Jag ser ut som jag håller igen på lönen men jag ser ut att bry mig om arbetslaget, vilket ju hade stämt på bägge punkter.

Högre löner så kan det ju glappa mer så klart, plus att det ofta finns en bonusdel som kan vara individuell.

Det är bara i jobb som enbart drivs av löneincitament som man driver med hjälp av löneskillnader, typ sälj. Då ingår det i en kultur där lönebonusarna oxå ofta redovisas, alla skall veta vem som är bästa mäklaren.

Hasse#7 sa:
Angående färganalyser är nog det knepigaste att hantera det faktum att väldigt många har anpassat sig bort från sitt naturliga beteende genom learning by doing och krav på resultat. Visst jag känner några som nog kan klassas som helröda men tyvärr är det nästan ett socialt handikapp även om det kan vara effektivt när de slipper andra människor. Själv vågar jag inte testa, blir säkert gul-grön. Mycket snack och lite verkstad. :)

Du analysera precis mig :)

Tillbaka
Topp