[OT] Chans att rädda karriären?

Just det, någon tyckte att jag var otrevlig mot Geo, det har jag säkert varit vid tillfälle och det vill jag be om ursäkt för. Min ärliga känsla är snarare frustrerad, vi är väldigt olika på flera sätt. Men oxå säkert lika på andra.

Jag tycker att du verkar vara en ödmjuk* och med all sannolikhet uppskattad kompis och kollega Geo, du har min fulla respekt (och förundran), vad den nu är värd.

*i brist på bättre ord. Det är till exempel ödmjukt att stå för och redovisa sina svagheter så att omgivningen inte drabbas av dem. Det är däremot inte ödmjukt att be om råd och hårdnackat avvisa råden man får från de som ofta är ganska insatta.

Atlas sa:
Det vill inte ha någon som ligger markant under kollegorna, det är inte bra för arbetsmoralen eller stämningen på jobbet. Lite under är så klart ok men det skall vara jämförligt. Har dina kollegor 28 bör du ju inte ha mer än 500 max1000 kr mindre.

Jag har nog 3-4 k mindre.

geologen sa:
Atlas sa:
Det vill inte ha någon som ligger markant under kollegorna, det är inte bra för arbetsmoralen eller stämningen på jobbet. Lite under är så klart ok men det skall vara jämförligt. Har dina kollegor 28 bör du ju inte ha mer än 500 max1000 kr mindre.

Jag har nog 3-4 k mindre.

Det strider med all sannolikhet mot bolagets lönepolicy. Lönepolicyn skall vara tillgänglig, kolla upp det och be dem korrigera lönen, be om en rimlig reaktiv lönekorrigering, dvs från och med att du hade varit anställd ett år eller så. Var noga med att inte kalla det för en löneökning utan en korrigering. Eller be dem rättfärdiga din lägre lön med utgångspunkt från lönepolicyn. Lönepolicyn brukar berätta att du skall ha lika lön för lika arbete... och att ojämlika lönenivåer rättfärdigas av tex utbildningar som gör kollegorna lättare att omplacera och utveckla. Är de hårdnackade be om ett utvecklingspaket för dina arbetsuppgifter så att du på den vägen kan få rätt lön. Då kommer de inte kunna motivera skillnaden och du kommer få en korrigering utan vidare, du har helt enkelt bara synat deras argument.

Vissa chefer måste man ge argument som de kan använda i sin tur, trots att de egentligen bara följer policy. Då är det oftast fel på antingen chefen eller företagskulturen. Då skall man kanske se sig om efter annat hur som helst. Gör en tvåårsplan och räkna med att en anställningsprocess tar ungefär sex månader.

Geologen: Har du läst igenom din egna tråd från början? Känns som att du har tagit dig en bra bit på vägen men du inte ser det för du kollar för nära dina egna fötter.

Reflektion är viktigt , då kan du skapa en grov bild av hur du ska göra framåt.

Med andra ord:

Du var nere för att du ansåg du hade valt fel utbildning , du blev nöjd att du fick förlängt med hemtjänsten , du blev missnöjd med hemtjänsten , du blev nöjd när du lyckades byta från hemtjänsten , du är nu missnöjd med att du tjänar för lite (i förhållande till dina kollegor). Den logiska följden här borde vara att du blir nöjd igen.

Tråden startade för 8år sen (give or take) , och du kommit ganska långt. Om du stannar upp idag och tittar bakåt , känns det då som att det verkligen varit 8år? Eller upplevs det som mindre tid?

Geo, vet du om du och dina kollegor som tjänar betydligt mer än dig har samma position/positionsbeskrivning? Dvs vad är ni anställda som? Många företag tillämpar även nivåer inom positionerna (experienced-senior-principal, etc) med lönespann knutna till nivåerna. Jag kan mycket väl tänka mig att kollegorna med examen anställts på en högre nivå än dig. Så har det funkat på ställen jag jobbat, de med MSc anställs på en nivå medan en PhD går in ett steg upp, trots att arbetsuppgifterna är de samma. Skillnaden ligger i att det förväntas mer av de på högre nivå. Med tiden flyttas man upp (om man gör ett bra jobb).

Nu vet jag inte vad geologen kommit fram till angående lönesamtalet men han borde väl säga att han tycker att han har för lite i lön jämfört med de andra som gör samma jobb och kanske "hota" med att söka andra jobb.

Att förklara varför just han ska ha mer i lön baserat på hur dyktig han är ser jag inte helt poängen med. Chefen och projektledaren borde väl veta hur bra han faktiskt gör sitt jobb och det borde vara det som gäller förutom i fall där andra arbetsuppgifter kan vara aktuella.

Jag hoppas att det inte är vanligt att någon som gör ett mindre bra jobb klarar att få upp lönen genom att prata upp sig under lönesamtal.

Hot ska nog ses som en sista utväg. Belys att du har förstått syftet och vad du bidrar med. Peka inte på andra och säg "men hen får mer än jag!". Vad bidrar du med? Det är det du ska sikta in dig på. Och spela med :)

Hot om att säga upp sig är helt värdelöst, gör aldrig det.

Det leder bara till en given sak: arbetsgivaren avskriver dig omedelbart som otillräknelig och opålitlig. Du kommer att ställas i karantän och din karriär ta slut. Inte ens om du är oersättlig händer något annat. Är du oersättlig kan du så klart lyckas kortsiktigt men direkt efter mötet kommer ju alla arbetsgivare att veta att du är oersättlig och försöka göra något åt det. Oersättliga personer är det sista du vill ha på en arbetsplats. Antingen blir du aldrig av med dem, du kan inte flytta runt dem i organisationen efter behov eller så slutar de själva. Värdelöst i alla lägen.

Att visa sig mån om sin lön och engagera sig i sina arbetsuppgifters utveckling är tvärtom. Det visar att du vill stanna, att du är beredd att göra det som bolaget behöver mest och att du har långsiktighet. Det visar oxå att du är ansvarsfull. Full pott med andra ord.

Just det, är du i ett läge då hot känns som enda utvägen? Håll käften och börja söka nytt jobb istället. Inte ett knyst skall du säga innan det är dags för referenser. Och då skall du välja noga om du tar referenser från ditt nuvarande jobb.

Är du i ett sånt läge har du ju ändå lämnat bolaget mentalt. När du sökt första eller andra jobbet kommer du att känna att du är på väg. Vänta inte.

Atlas sa:
Hot om att säga upp sig är helt värdelöst, gör aldrig det.

Det leder bara till en given sak: arbetsgivaren avskriver dig omedelbart som otillräknelig och opålitlig. Du kommer att ställas i karantän och din karriär ta slut. Inte ens om du är oersättlig händer något annat. Är du oersättlig kan du så klart lyckas kortsiktigt men direkt efter mötet kommer ju alla arbetsgivare att veta att du är oersättlig och försöka göra något åt det. Oersättliga personer är det sista du vill ha på en arbetsplats. Antingen blir du aldrig av med dem, du kan inte flytta runt dem i organisationen efter behov eller så slutar de själva. Värdelöst i alla lägen.

Att visa sig mån om sin lön och engagera sig i sina arbetsuppgifters utveckling är tvärtom. Det visar att du vill stanna, att du är beredd att göra det som bolaget behöver mest och att du har långsiktighet. Det visar oxå att du är ansvarsfull. Full pott med andra ord.

+1.

Grejen är ju att jag vill vara kvar. Det är därför det är så trist om jag känner att jag måste byta jobb för att få upp lönen till en anständig nivå.

Jag hade nyligen två jobb jag blivit tipsad om, med lite insiderinformation, men jag avstod från att söka eftersom jag inte ville riskera ännu en sommar utan semester. Att få semester som alldeles nyanställd är skitsvårt, så jag ville inte hamna i en sits där ett eventuellt anställningserbjudande skulle locka så mycket att jag sumpar semestern. Blir det så att jag känner mig tvungen att flytta på mig får jag i så fall ta tag i det till hösten. Ska jag byta vill jag göra det under vinterhalvåret.

+1 på Atlas och mini_me!
Att peka på kollegors lön och/eller hota med att säga upp sig är big no-no. Argumentationen ska handla om dig och vad du bidrar med (och kan/vill bidra med framöver).
Ang att nån snackar upp sin lön så händer det garanterat. Kanske inte nån som totalt underpresterar, men av två som presterar likvärdigt är det troligt att den som genomför ett bra lönesamtal snackar åt sig den där 500-lappen. Och den 500-lappen måste tas nånstans, och då troligen från nån som inte bryr sig eller inte ens bokar in nåt lönesamtal.

ooms sa:
+1 på Atlas och mini_me!
Att peka på kollegors lön och/eller hota med att säga upp sig är big no-no. Argumentationen ska handla om dig och vad du bidrar med (och kan/vill bidra med framöver).
Ang att nån snackar upp sin lön så händer det garanterat. Kanske inte nån som totalt underpresterar, men av två som presterar likvärdigt är det troligt att den som genomför ett bra lönesamtal snackar åt sig den där 500-lappen. Och den 500-lappen måste tas nånstans, och då troligen från nån som inte bryr sig eller inte ens bokar in nåt lönesamtal.

Visst ska man inte peka på andra, men en orättvis lönesättning är en grogrund för missnöje och skäl för en arbetstagare att se sig om efter andra arbetsgivare. Det vet arbetsgivaren och att upplysa dem om orättvis lönesättning kan inte vara fel. Det är dock viktigt att man har bra på fötterna innan man gör något sådant.

Jag känner flera personer som bytt arbetsgivare när de av olika anledningar kommit över lönelistor och insett hur orättvist det ibland kan vara.

Jag har nog på en del områden samma inställning som geologen. En massa "regler" om saker man ska och inte ska göra som logiskt sett inte borde ha någon betydning men som i praktiken verkar ha det.

Nu vet jag inte om "hot" var rätt utryckt men man får alltså absolut inte säga att man är missnöjd med lönen och om det inte ändras så är man väldigt öppen för andra alternativ?

Det borde ju faktiskt vara bra om arbetsgivaren vet vad den anställda tänker och se fördelen med att ge person lite mer i lön istället för att behöva anställa en ny person när den anställda helt bakom ryggen sökt och fått en ny anställning.

Det är ju inte heller så att systemet fungerar spesiellt bra om nestan det ända sättet för att få upp lönen markant är att bytta jobb (som väl folk har sagt flera gånger i tråden). Vad är fördelen med att arbetsgivarna bytter anställda med varandra om huvud orsaken är att folk vill ha högre lön?

geologen sa:
Grejen är ju att jag vill vara kvar. Det är därför det är så trist om jag känner att jag måste byta jobb för att få upp lönen till en anständig nivå.
Vad är en anständig nivå för dig?
Om kollegornas lön var i närheten av din nuvarande, skulle din nivå då vara anständig?
Tråden är lång, men om jag inte missminner mig så var ditt (tidigare) mål 25kkr.

H. sa:
ooms sa:
+1 på Atlas och mini_me!

Visst ska man inte peka på andra, men en orättvis lönesättning är en grogrund för missnöje och skäl för en arbetstagare att se sig om efter andra arbetsgivare. Det vet arbetsgivaren och att upplysa dem om orättvis lönesättning kan inte vara fel. Det är dock viktigt att man har bra på fötterna innan man gör något sådant.

Jag känner flera personer som bytt arbetsgivare när de av olika anledningar kommit över lönelistor och insett hur orättvist det ibland kan vara.
Klart det är så, men man bör nog utgå ifrån att det är en anledning bakom om vissa har betydligt mer än andra (identifierad som talang/påläggskalv osv) och att det är en beräknad risk arbetsgivaren tar. Arbetsgivaren är ju den som har fulla bilden av lönesättningen. På min förra arbetsplats kunde det vara så; vid omorganisation och/eller nya chefstillsättningar kunde det hända att vissa fick lönen uppjusterad (på arbetsgivarens initiativ, med motivering att de ligger för lågt. Uppenbarligen har tidigare chef inte sett dem som "viktiga", medan den nye gör det).
Jag vidhåller att argumentet "han har mer än mig, det är orättvist" är dåligt (chefen/arbetsgivaren vet redan det). Däremot kan det ju vara relevant att argumentera utifrån t.ex. statistik fr facket, osv. Samt att komma väl förberedd till, och genomföra ett bra, lönesamtal. Bara det signalerar att man bryr sig om sin lön, och bör minska risken att behandlas orättvist lönemässigt.

görveln sa:
Det är ju inte heller så att systemet fungerar spesiellt bra om nestan det ända sättet för att få upp lönen markant är att bytta jobb (som väl folk har sagt flera gånger i tråden). Vad är fördelen med att arbetsgivarna bytter anställda med varandra om huvud orsaken är att folk vill ha högre lön?
Fördelen för arbetsgivarna (och landet) är att på det stora hela hålls lönerna nere.

görveln sa:
Jag har nog på en del områden samma inställning som geologen. En massa "regler" om saker man ska och inte ska göra som logiskt sett inte borde ha någon betydning men som i praktiken verkar ha det.

Nu vet jag inte om "hot" var rätt utryckt men man får alltså absolut inte säga att man är missnöjd med lönen och om det inte ändras så är man väldigt öppen för andra alternativ?

Det borde ju faktiskt vara bra om arbetsgivaren vet vad den anställda tänker och se fördelen med att ge person lite mer i lön istället för att behöva anställa en ny person när den anställda helt bakom ryggen sökt och fått en ny anställning.
Läste du vad Atlas skrev? Klart man kan säga att man är missnöjd och funderar på att byta jobb. Men man får vara beredd på att det är en stor risk man tar. Redan där har du ju signalerat till arbetsgivaren att här har vi en person som funderar på att lämna. Då finns två saker för arbetsgivaren att göra:
1) att försöka göra personen nöjd (görs bara om det i princip är en oumbärlig nyckelperson), eller
2) stoppa alla planer man hade för personen (utbildningar, nya roller, etc), lönepåslag hålls på minimum (detta eftersom personen sagt att han är på väg bort så varför ska då arbetsgivaren investera i denne?).
Därför ska man vara VÄLDIGT säker på att man tillhör den första gruppen innan man gör slag i saken av ett sådant hot. Eller vara beredd att lämna om utfallet blir 2).

Edit: Och är det så att man känner sig så orättvist lönesatt relativt kollegor, så är man högst sannolikt inte någon oumbärlig nyckelperson, varför utfall 1) är väldigt osannolikt.

Senast ändrad:
Fältprästen sa:
görveln sa:
Men hur vet man vad ett jobb är värt i lön om man inte jämför med vad andra som har samma jobb har i lön?
Man kanske skall utgå från sig själv i stället för andra?

Det svarar ju inte på det jag skrev. Hur kan man själv veta att ett lärar jobb är värt så och så mycket och att skriva en app i c++ är värt så och så mycket utan att jämföra med andra som gör samma jobb?

görveln sa:
Fältprästen sa:
görveln sa:
Men hur vet man vad ett jobb är värt i lön om man inte jämför med vad andra som har samma jobb har i lön?

Det svarar ju inte på det jag skrev. Hur kan man själv veta att ett lärar jobb är värt så och så mycket och att skriva en app i c++ är värt så och så mycket utan att jämföra med andra som gör samma jobb?
Fältprästen ställde en motfråga. Vad tycker du själv ditt jobb är värt? Säg det till arbetsgivaren, sedan får ni förhandla.

geologen sa:
Det gjorde jag. Men erbjudandet jag fick var orubbligt.
Och vad svarade de på din fråga "varför är min lön lägre än mina arbetskamrater?

... och när de inte kommer på något bra så säger du ...

- Det är väl inte så att det är för att jag är gay? För det vore i så fall diskriminering ...

;)

geologen sa:
ooms sa:
Vad tycker du själv ditt jobb är värt? Säg det till arbetsgivaren, sedan får ni förhandla.

Det gjorde jag. Men erbjudandet jag fick var orubbligt.
Så arbetsgivaren tyckte inte erbjudandet (dina tjänster) var värt mer än så. Då hade du två val i förhandlingen; att acceptera eller gå därifrån. Kan det vara så att de visste att du väldigt, väldigt gärna ville ha jobbet?

Nu är ju den här förhandlingen avslutad och det är försent att krångla samtidigt som det är viktigt med sommarsemester. Jag föreslår att man siktar in sig på nästa gång och gör det ordentligt då. Eftersom det är uteslutet att förhäva sig eller smöra kan man ju genast sikta in sig på det som är sant och fortsätta att göra det tydligt fram till nästa gång. Kvalitéer som verkar otvivelaktigt. Bra närvaro, social kompetens, god kunskap om det som skall göras, inga fel, inget gnäll (utåt), pålitlig, utvecklingsbar, pedagogisk och omhändertagande. Sant?
Alltså, påpeka nästa gång att du tar hand om alla nya och får igång dem oavsett var de kommer ifrån för firma eller anställningsform. Du ser till att de alltid har det stöd de behöver för att prestera och trivas. Det här gör du och hinner ändå med det du skall för de uppgifterna är för lätta. Du vill fortsätta som nu om du kan premieras för dina extra insatser eller så vill du använda tiden för att lära dig svårare saker och premieras på det viset. Då måste ju någon annan göra det du gör och är bra på. Två positiva utvecklingsvägar utan smör och där arbetsgivaren måste ta ställning till om de värderar dina utförda insatser och ser din potential. Om de säger att det inte har mervärde är det dags att leta annat utan att nämna det. Jag tror inte att det händer. Det är ok att ta lite feedback från personer du stöttar/stöttat, de brukar vara tillräckligt tacksamma för att stå för sånt vid en direkt fråga från chefen om de är beredda. Jag ser inget smörade i ovanstående, är man bra på det så är man.

Frågan är alltid öppen. Det diplomatiska är ju att ställa den på ett smidigt sätt, så som "Vad behöver jag förändra/förbättra för att komma upp i samma lönenivå som mina kollegor?". Till exempel.

Man kan ju hinta om att ni utför samma sysslor och arbetsgivaren med största sannolikhet har samma debiteringsnivå för er allihopa.
Jag kan köpa att ni har olika ingångslöner eftersom deras utbildningar är en kvalitetssäkring, men det borde kunna och bör regleras när ni alla jobbat ett tag och alla sköter ert jobb så som förväntat.

iddqd sa:
Frågan är alltid öppen. Det diplomatiska är ju att ställa den på ett smidigt sätt, så som "Vad behöver jag förändra/förbättra för att komma upp i samma lönenivå som mina kollegor?". Till exempel.

Man kan ju hinta om att ni utför samma sysslor och arbetsgivaren med största sannolikhet har samma debiteringsnivå för er allihopa.
Jag kan köpa att ni har olika ingångslöner eftersom deras utbildningar är en kvalitetssäkring, men det borde kunna och bör regleras när ni alla jobbat ett tag och alla sköter ert jobb så som förväntat.

Geo. Kan man få en respons på ovanstående? Det var ganska seriöst menat som omväxling.

Edit: Vete sjutton hur jag citerade här. Syftade på mitt eget inlägg.

Senast ändrad:
ooms sa:
görveln sa:
Fältprästen sa:
görveln sa:

Fältprästen ställde en motfråga. Vad tycker du själv ditt jobb är värt? Säg det till arbetsgivaren, sedan får ni förhandla.

Motfråga och motfråga. Det jag svarar på det beror ju på vad andra i samma jobb har i lön och inte något som jag bara kan komma på helt på egen hand.

Jag är rätt säker på att många tycker att tex lärare och sjuksköterskor gör ett jobb som är relativt sätt värt rätt mycket mer än vad de får i lön.

görveln sa:
ooms sa:
görveln sa:
Fältprästen sa:
görveln sa:

Motfråga och motfråga. Det jag svarar på det beror ju på vad andra i samma jobb har i lön och inte något som jag bara kan komma på helt på egen hand.

Jag är rätt säker på att många tycker att tex lärare och sjuksköterskor gör ett jobb som är relativt sätt värt rätt mycket mer än vad de får i lön.
Om det inte finns några andra som har samma jobb då, hur gör du då? Du måste ju bestämma dig för vad du vill ha, på samma sätt som arbetsgivaren bestämmer sig för vad han vill betala. Ligger ni nära varandra möts ni, annars måste nån anpassa sig, eller så blir det ingen deal. Det är en marknad.
Arbetet kan aldrig vara mer värt än vad arbetsgivaren är villig att betala för det. Om sjuksköterskor och lärare är missnöjda med lönen, är det bara att leta efter en arbetsgivare som vill betala mer. Om arbetsgivaren inte hittar folk, måste han erbjuda mer i lön. Det är så en marknad fungerar.

Ja, det är en marknad och då ser man på marknads prisen och utgår iallafall tillvissdel från den när man bestämmer vad man är värd i lön, man ser alltså på lön för liknande arbete.

Min poäng i denna delen av diskussionen är att det inte finns någon universel sanning om vad ett jobb är värt och att man därför inte bara kan se på sig själv och komma fram till ett tal.

Men jag antar att om någon ser på lönen till kollegerna och hittar på något flymigt sätt att argumentera för att han ska ha just den lönen så är det bra. Om han däremot säger att han vill ha samma lön som kollegerna som gör samma jobb lika bra som han så blir det fel.

görveln sa:
Ja, det är en marknad och då ser man på marknads prisen och utgår iallafall tillvissdel från den när man bestämmer vad man är värd i lön, man ser alltså på lön för liknande arbete.

Min poäng i denna delen av diskussionen är att det inte finns någon universel sanning om vad ett jobb är värt och att man därför inte bara kan se på sig själv och komma fram till ett tal.

Men jag antar att om någon ser på lönen till kollegerna och hittar på något flymigt sätt att argumentera för att han ska ha just den lönen så är det bra. Om han däremot säger att han vill ha samma lön som kollegerna som gör samma jobb lika bra som han så blir det fel.
Kontrollfråga: Du förstår att marknaden inte är ett magiskt väsen som bara finns där, utan att du är en del av marknaden? I vissa fall är det t.o.m. så att du utgör det enda utbudet på marknaden.
Med det sagt, självklart kan man titta på lönestatistik etc för att bilda sig en uppfattning vad liknande arbeten betalas. Men i ett lönesamtal utgör det bara en liten del, vid individuell lönesättning måste fokus vara på dig och vad just du bidrar med (eller kan bidra med), inte vad nån annan gör eller har för lön.

Ja, jag vet hur marknaden fungerar och jag har väl antat att vi diskuterar fall som har ett samband med vad tråden handlar om och inte om någon som har en kompetans som ingen annan har.

ooms sa:
Men i ett lönesamtal utgör det bara en liten del, vid individuell lönesättning måste fokus vara på dig och vad just du bidrar med (eller kan bidra med), inte vad nån annan gör eller har för lön.
Och detta är i praktiken mest flum om man inte råkar ha en bra insyn i hur mycket företaget tjänar på just ditt arbete och vad andra har i lön kommer också implicit in.

Senast ändrad:
görveln sa:
Ja, jag vet hur marknaden fungerar och jag har väl antat att vi diskuterar fall som har ett samband med vad tråden handlar om och inte om någon som har en kompetans som ingen annan har.

Jag trodde tråden handlade om en imaginär inkompetens som ingen annan har?

Känns väldigt vuxet med argument av typen "han har fått en glass, då vill jag också ha en, annars är det orättvist". Eller inte. Jag tror de flesta arbetsgivare uppskattar, och belönar, ett mer vuxet samtal... Inte ens facken rekommenderar att dra upp kollegornas lön som "argument" vid lönesamtal...

Jag kan väl faktiskt tycka att det är rättvist om de som gör samma jobb lika bra skulle få samma lön och tycker väl inte att det är så barnsligt att ta upp det.

Glass exemplet kan ju också vara relevant på en arbetsplats. Det blir nog inte så popuärt i längden om bara en del av de anställda för tex en present till jul.

Facken borde väl rekomendera vad som fungerar och inte vad de själva tycker. Om det finns en kod bland arbetsgivarna att man absolut inte får ta upp andras löner så rekomenderar de väl inte det heller.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp