Hur värderar ni tid.
En möjlighet att byta jobb ser ut att komma min väg som skulle innebära att pendlingsavståndet minskar från 5,5 mil enkel resa med bil dagligen till 500 meter promenad till nya jobbet. Bilen måste ändå vara kvar så det är bara bränslekostnader och minskade slitage kostnader som försvinner ur den ekonomiska kalkylen. På plussidan finns då naturligtvis mer tid i vardagen vilket skulle underlätta dagishämtning mm. På minussidan finns lönen, vi har inte förhandlat än men jag har luskat lite och dom som jobbar där verkar tjäna 5 till 10 tusen mindre än vad jag tjänar idag. Med tanke på tjänstens utformade innehåll så borde dom rimligtvis vilja erbjuda mig en lön någonstans i den nedre skalan och det blir då ungefär lika som den lön som jag hade 2013. Så privatekonomiskt blir det en dålig affär men det skulle vara skönt att slippa köra motorväg varje dag.
Finns det någon här som gjort något liknande, dvs gått ner i lön och upp i fritid, och som blivit nöjd? Jag är lite orolig för att om jag blir erbjuden jobbet och då accepterar en lägre lön kommer att älta i tid och otid om jag gjort ett bra val eller ej.