[OT] Chiliodlande

• Trådstartare Trådstartare TM
  • Start datum Start datum

TM

Aktiv medlem
[OT] Chiliodlande
Har upptäckt det här med chiliplantor och det är rätt kul då jag tycker om chili.
Fick ett antal frön i vintras som jag sådde upp och nu har det kommit en hel del frukt som ska skördas så fort de blir röda och mogna.
Problemet är att plantorna ser förjävliga ut. De fick växa "vilt" och är väldigt vingliga och fula som stryk.
Nu har jag för två månader sedan sått en ny uppsättning som jag har klippt och beskurit under första fasen och de ser betydligt bättre ut.

Finns det någon bra bok om chiliplantor som går att köpa för det hade varit bra att ha.

[OT] Chiliodlande
Värt att notera är att chiliplantor är fleråriga! Dvs dom inte bara går att övervintra utan dom bör övervintras! Skörden första året är helt enkelt lite mindre och mildare. För att övervintra dem så får man helt enkelt stå ut med att de är lite småfula ett tag, man kan beskära dem rätt hårt under vintern och så skjuts det nya skott från vintern. Den torra pinnen som fanns kvar av vår cayenne har gett oss typ 40 frukter av bra kvalitet genom sommaren :)

Våra piri piri börjar mogna nu, även om plantorna har gått åt lite av för små krukor så de har torkat lite väl mycket.

[OT] Chiliodlande
Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vilken sort jag odlar men den har växt bra på vår inglasade altan. Dock har den nog haft det lite varmt ibland om vi varit borta och inte vädrat så endast 5 frukter överlevde de hetaste dagarna där många torkade bort.
Spännande att det blir fler kommande år då det säkert var 40 blommor nu första året. Vi har ju iofs en skapligt stor sort så det behövs inte så många :-) Frukterna är väl runt 15cm.
Vad ska man göra med den när minusgraderna närmar sig? Har egentligen inte plats för den inne men det går väl att lösa i värsta fall.

DSC_0014.JPG

Ni får ursäkta gräsmattan... Blev visst bortglömd några dagar :-)

[OT] Chiliodlande
odlar en himla massa chili i växthuset, tyvärr börjar de växa lite väl sent på säsongen...

stig startade "hobbyodling av chilipeppar"

finns även "chiliklubben" som han var med i och var admin, men blev avstängd

[OT] Chiliodlande
Intressant med övervintring! Då kanske det finns hopp för de jag har planterat nyligen?
De befintliga är på tok för risiga så de åker i komposten till vintern. :)
En sak undrar jag lite över. Jag har en buske (sammansatt av tre plantor) som har över tio frukter som är rätt stora (över en decimeter) men som aldrig tycks bli röda, vilket de ska. Får dom för lite sol, näring eller något annat? Det är som att det bara är färgen som saknas. Det är "sötpeppar".

Inget boktips än?

[OT] Chiliodlande
Jag fick en sån där färdig spansk peppar-växt av syrran för några år sen och den slutade bara inte producera frukt. Jag gav den hyggligt med vatten och en bra fönsterplats, och den körde på i tre år. Gav för mycket chili så att jag inte hann använda upp hälften, och av bättre kvalitet än matbutikens.

Riktigt trevlig växt, men nu är den ytbytt. Har nu en salvadoreansk piri piri som är satt från frö, som kanske ger frukt till nästa sommar.

Så, chiliodling rekommenderas.

[OT] Chiliodlande
TM sa:
Jag har fått tipset att hacka upp och frysa in i små portioner.
Grejen är ju att när man skall bjuda på en av världens starkaste chilis till sina matgäster så är upphackad tinad chili ganska b.

Inlagd hel i burk är en helt annan grej.

Har man enormt med jalapeno eller motsvarande kan man hacka upp den och lägga in den i en annan lag.

[OT] Chiliodlande
Jag torkade större delen av min skörd i år. Skär i små bitar (typ 3-4mm kvadrater) och sprid ut på plåtar i ugnen, 75 grader tills det är krispigt och sen mortla lite och lägg i burk. Större delen av en plantas skörd brukar bli en deciliter i slutänden.

Min planta av okänd härkomst har trivts fantastiskt bra på (inglasade) balkongen i år. Ganska stor självvattnande kruka, biobact-näring vid i princip varje vattning. Värme och ljus en masse (söderläge) verkar den trivas bra med, brukar lämna lite ventilationsöppet när det ska bli helsoligt men just chilin verkar inte vantrivas om jag glömmer det.

Övervintra verkar intressant, hur mycket kyla tål brukar de tåla?

[OT] Chiliodlande
Jag har ett par olika här på fönsterbrädorna som jag inte gör något särskilt med mer än att pollinera med en tops och vattna. Beskär löpande när något skott sticker iväg längre än jag vill och har klippt lite extra ett par gånger för att hålla storleken lagom. De verkar trivas bra och ger bra med frukt trots denna omilda behandling.

Förra året hade vi en som gav frukt in i november. Men den dog av extrem misskötsel så jag är lite snällare nu.

Resterande krukväxter är också matrelaterade: Citrus (vet inte om det är grape eller blodapelsin, jag bara satte ett gäng kärnor), avocado, mynta och basilika.

[OT] Chiliodlande
Jag har för övrigt byggt in en drivbänk i en hylla i köket. Två 45 W lågenergilampor, en timer och reflektorer av aluminiumfolie så att ljuset stannar där inne och inte bländar när vi sitter vid köksbordet. Det är extremt effektivt.

[OT] Chiliodlande
Rattnalle sa:
Jag har för övrigt byggt in en drivbänk i en hylla i köket. Två 45 W lågenergilampor, en timer och reflektorer av aluminiumfolie så att ljuset stannar där inne och inte bländar när vi sitter vid köksbordet. Det är extremt effektivt.

Dina grannar måste tro att du, väldigt ohemligt, odlar knark. Eller så är du en sån där sjuk typ som pratar med sina grannar.

Brorsan har liknande drivbänkar hemma, han brukar ha ett tiotal olika chiliplantor.

[OT] Chiliodlande
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Dina grannar måste tro att du, väldigt ohemligt, odlar knark. Eller så är du en sån där sjuk typ som pratar med sina grannar.

Brorsan har liknande drivbänkar hemma, han brukar ha ett tiotal olika chiliplantor.
Prata med sina grannar går ju inte. Hur skulle det se ut?

Bilagor

• WP_20151007_22_19_39_Pro 1.jpg
    WP_20151007_22_19_39_Pro 1.jpg
    186.3 KB · Besök: 33
[OT] Chiliodlande
För er som har stor skörd och vill imponera på alla hipsters rekommenderar jag hemgjord fermenterad hot sauce. Chili + salt i blender, häll i en burk med luftlås (hembryggarvariant), låt mjölksyrajäsa ett par veckor eller månader. Jag gjorde en variant på 2/3 habanero och 1/3 Fresno som blev mycket bra (och mycket het...)

[OT] Chiliodlande
Mina plantor är på tredje året. En gul "lemon" som ger ett femtiotal chilis och en Bhut Jolokia som ger massor , kanske 150 frukter över sommaren. De står ute nu men skall snart in för vintern.

Mitt tips är att satsa på några roliga, "lagom" starka. Satsar du på de starkaste så har du ingen nytta av de flesta frukterna. Jag gjorde en chili på 6liter till den gick det åt ett tiotal Bhut Jolokia och efter 4tim kokning så var den riktigt riktigt het fortfarande. Som den skall vara iofs men... vad göra av resten? Jag torkar på snöre och maler.

chili.jpg

[OT] Chiliodlande
Alltså Bhut Jolokia och Trinidad, 7 pot, chocolate och andra vansinnesstarka "går" inte att laga mat med på ett vettigt sätt. Alldeles för starkt för Yam Nua, ChimiChurri, nam pla prik Windaloo och annat som ändå skall vara rejält starka.

[OT] Chiliodlande
Atlas sa:
Alltså Bhut Jolokia och Trinidad, 7 pot, chocolate och andra vansinnesstarka "går" inte att laga mat med på ett vettigt sätt. Alldeles för starkt för Yam Nua, ChimiChurri, nam pla prik Windaloo och annat som ändå skall vara rejält starka.

Man får ju såklart späda med lite habanero...

[OT] Chiliodlande
Tänkte nog vänta en sisådär 17år innan jag börjar med bhut och Carolina, barnen får flytta först ;)
Jag har problem att få till matlagning med fatalii, den ska ju knappt ligga på 300scu.

[OT] Chiliodlande
Hur gör ni när ni toppar plantorna som unga?
Jag har 8st som jag experimenterar lite på men vet inte riktigt vad jag ska göra av de tidiga bladen? Det är ju bara stora blaffor som inte grenar sig eller ger frukt. Å andra sidan så tar de ju förmodligen upp mycket fotosyntes med sin yta...

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    171.7 KB · Besök: 57
[OT] Chiliodlande
Jag har aldrig beskurit öht. Bladen längst ner på stammen brukar trilla av när den vuxit till sig. Får massor av frukt.

Nu i mitten av september så verkar det vara för lite ljus ute för att de ska trivas fö, samma varje år.

[OT] Chiliodlande
TM sa:
Hur gör ni när ni toppar plantorna som unga?
Jag har 8st som jag experimenterar lite på men vet inte riktigt vad jag ska göra av de tidiga bladen? Det är ju bara stora blaffor som inte grenar sig eller ger frukt. Å andra sidan så tar de ju förmodligen upp mycket fotosyntes med sin yta...

Ett sätt som jag vet funkar, men med för mig okänd nivå av vetenskap, och som tar en del tid. Låt en eller två stammar bli riktigt långa, även om det blir rangligt. Kapa vid 35-40 cm höjd (eller högre om du har en jätteväxt) innan sommaren drar igång ordentligt. Frukterna får en stabil ställning att hänga från, och växten går lite på högvarv en stund efter att man klippt ner den.

[OT] Chiliodlande
Jag har bara låtit mina vara tills de blivit för höga, sedan klippt. De har skjutit lite nya grenar på olika ställen längre ner på stammarna så att de är ganska täta och kompakta vid det här laget.

[OT] Chiliodlande
Jag har odlat ett antal olika varianter och hot lemon är mycket bra. Dels är den lagom stark och lätt att dosera. Men den ger också frukt även i ganska små krukor, och blommorna självpolinerar smidigt. Jämför jag med en chinense variant som jag har som heter yellow bumpy, så släpper den senare ofta blommor, och självpolinerar sällan.

Chiliplantor kan klippas väldigt hårt. jag klippte vid ett tillfälle av hela toppen som experiment, men det kom nya skott, obs planta hade mkt ljus. Se annars till att inte ha en massa korsande grenar, d.v.s låt inte grenar från vänster sida växa över till höger o vise versa.

Den här videon tycker jag förklarar bra.

Stora löv kan vara ett tecken på lite för mycket kväve (eller kväveföreningar som nitrater egentligen). Det behöver kanske inte vara ett problem när plantan är ung.

Jag kan rekommendera att hålla ned storleken på plantorna till vintern, även med extra lysrör (vilket är väldigt bra att ha speciellt nov-feb.

[OT] Chiliodlande
Jag har odlat olika varianter av chili i flera år. När jag skriver olika så menar jag att jag inte vet vad det är för sorter. Senast var en rund chili (stor som en golfboll) och en som ser ut som en hybrid mellan röd paprika och chili man köper på ica typ. Fick båda av en kollega. Till saken hör att när jag sått fröna, drivit upp plantorna och slutligen fått frukt så ser frukterna aldrig ut som sina moderfrukter. Det hela blev lite märkligt när jag för 5 år sedan fick fram 3 plantor från samma frukt, och de blev väldigt olika. En planta gav små frukter, men i överflöd. På en annan var frukterna mycket större men färre, och den tredje fick frukter som växte uppochner. Alla var starka. Ett år drev jag upp en planta som såg ut som en vanlig chili, men den saknade hetta helt. Var som en paprika fast utan kött. Inte jättegott alltså...

Jag beskär aldrig mina plantor. Brukar inte göra så mycket mer än att byta kruka när de börjat växa ur dom gamla. I år har plantorna fått stå i växthuseet med droppslang, eftersom de samsas med gurka. I år är skörden redan större än vad jag kommer göra av med på flera år. Vilket inte är något problem iofs. Kommer spara 2 plantor tror jag, och fylla på med lite piri piri som jag fick tag på.

Vad vill jag ha sagt med det här då? Inte ett skit.

[OT] Chiliodlande
Har odlat chili i några år nu. I år ca 65 plantor i växthuset. Skördar ganska mycket nu på hösten. Starka torkas och blir chilipulver, svaga läggs in och blir inlagd chili. En del fryses in hela som dom är för vinterns behov, t ex göra egen chilisås. Chilisalt är en trevlig sak också.

Bilagor

• DSC03040.JPG
    DSC03040.JPG
    344.9 KB · Besök: 70
[OT] Chiliodlande
Fick lite habanero och Bhut Orange Copenhagen, blir nog chilisalt av det efter att ha testat kollegans chilisalt! =)

Bhut Orange hade klart trevlig smak jämfört med habanero som jag tycker har en oxiderad metallsmak.

Starkt!
IMG_20161020_102451.jpg

[OT] Chiliodlande
Det vore ju jätteroligt om det fanns en chili som hette Bhut Pejn eller liknande....

Mina (lila) jalapeños hänger på en tråd på tork och mina thaichilis sitter fortfarande på plantan.

Tillbaka
Topp