[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Det återstår väl att se vad som händer i april. Vår egen statsepidemiolog, som borde vara expert, har ju redan sagt många liknande saker som visat sig vara fel. Först skulle viruset inte ta sig utanför Kina, sedan skulle det peaka i Sverige i fredags, därefter i tisdags, osv.

Fick mig att tänka på denna.
Nej, det är inte en politisk inlaga. Det är en inlaga om sedvanlig otur.
repo-räntan.png

[OT] Coronatråden 3
Lysande. Då kan vi också konstatera att snacket om att Stockholm skulle vara drabbat är rena nyset. Vi har på sistone haft temperaturer som ligger långt över de som är typiska för ställen som Prudhoe Bay i april.
Känn lugnet (förresten är det en demokratisk bluff också).

[OT] Coronatråden 3
Det återstår väl att se vad som händer i april. Vår egen statsepidemiolog, som borde vara expert, har ju redan sagt många liknande saker som visat sig vara fel. Först skulle viruset inte ta sig utanför Kina, sedan skulle det peaka i Sverige i fredags, därefter i tisdags, osv.
Jag har inte detaljstuderat statsepidemiologen. Har han sagt saker som är helt tvärt emot andra epidemiologers åsikt? Eller har han inte gissat rätt på händelseförloopet (vilket han knappast är ensam om)? En viss amerikansk president gissade, när antalet upptäckta coronafall i USA bara var 15, att de skulle minska. Det känns som en sämre gissning.

[OT] Coronatråden 3
Nån som har koll på hur det ser ut med World Tour framöver?

Paris-Nice pågår ju (med publikrestriktioner), de italienska loppen är väl rökta, men i övrigt?

Det vore ju trist om det inte finns nåt att titta på om man måste sitta inne framöver... Skidsäsongen har ju i princip tagit tvärslut
Verkligen surt med skidsäsongen. Kan de inte testa alla åkare som sedan får åka utan publik?

[OT] Coronatråden 3
Apropå att hamstra på mataffären så var jag och veckohandlade tidigt i morse på Ica Maxi på Råå, det var en lite lustig upplevelse. Antingen så handlar vi väldigt konstiga saker i vanliga fall eller så hamstrar folk konstiga saker, men det enda på min lista som inte fanns var lättmjölk i 1,5 liters förpackningar, men det fanns å andra sidan 1 liters förpackningar.

Många varor fanns bara de ekologiska alternativen kvar (som jag ändå handlar) och vitt bröd var helt slut här oxå.
Det viktigaste för överlevnad (havregryn, nutella, folköl) fanns det som tur var gott om :)

[OT] Coronatråden 3
Kan meddela att det är lite tomt på hyllorna här i södra Spanien oxå, inget extremt men lite lustigt ser det allt ut. Skolorna i Valencia-regionen kommer att stänga fr o m måndag och jag gissar att resten av Spanien kommer att följa detta inom kort.

[OT] Coronatråden 3
Hur är Trumps åtgärder mot corona irrelevanta i en tråd om corona?

För att ditt inlägg inte handlade om eventuella åtgärder utan var endast ett slentrianmässigt och dåligt timat gnäll på "vänstermedia". Förutom att det var irrelevant så var det även en rätt hopplös sak att ta upp om man vill låta den här tråden leva vidare.

[OT] Coronatråden 3
Varför stänger man just skolor? Är det där de flesta smittade finns eller vad tror man att man ska uppnå med det? Eller är det för att blidka ”folket” som skriker efter det?
Större arbetsplatser än skolor bör väl isf också stängas?
Stängning av skolor får ju oerhört stora konsekvenser även ute i samhället då nästan lika många föräldrar måste vara hemma från sina arbeten.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Apropå att hamstra på mataffären så var jag och veckohandlade tidigt i morse på Ica Maxi på Råå, det var en lite lustig upplevelse. Antingen så handlar vi väldigt konstiga saker i vanliga fall eller så hamstrar folk konstiga saker, men det enda på min lista som inte fanns var lättmjölk i 1,5 liters förpackningar, men det fanns å andra sidan 1 liters förpackningar.

Många varor fanns bara de ekologiska alternativen kvar (som jag ändå handlar) och vitt bröd var helt slut här oxå.
Det viktigaste för överlevnad (havregryn, nutella, folköl) fanns det som tur var gott om :)
Maxi och Willys i Göteborg var likadant igår kväll, värst trängsel var Maxi som med sin stora parkering lockade båda helgshoppare och nytillkomna preppers. På lokala Hemköp i morse var det dock fullt av mat och ont om folk, endast pastahyllan var lite tom förutom på spaghetti vilket jag förbryllade mig, av alla pastasorter måste det väl vara den som är mest platseffektivt förpackad? Eller skall man tänka på gasolåtgången och istället prioritera kort koktid?

[OT] Coronatråden 3
Jag har inte detaljstuderat statsepidemiologen. Har han sagt saker som är helt tvärt emot andra epidemiologers åsikt?
Du kanske borde göra det. Han hade inte koll på att Air China flög direkt till Arlanda, han slänger ur sig gissningar som är fel, han kritiserar andra länder, han tycker att det är fel att företag uppmanar folk att jobba hemma "eftersom det är ojämlikt", osv. Det finns flera andra experter som kritiserar honom (artiklar finns länkade i denna tråd), flera ledarskribenter har reagerat, osv.
Är man expert ska man veta, inte sitta och gissa. Vet man inte är det bättre att vara tyst. Hade jag haft lika mycket fel i min expertroll, hade jag fått sparken för länge sedan.

[OT] Coronatråden 3
Varför stänger man just skolor? Är det där de flesta smittade finns eller vad tror man att man ska uppnå med det? Eller är det för att blidka ”folket” som skriker efter det?
Större arbetsplatser än skolor bör väl isf också stängas isf?
Stängning av skolor får ju oerhört stora konsekvenser även ute i samhället då nästan lika många föräldrar måste vara hemma från sina arbeten.

Lyssnade på Agnes Wold, hon tyckte inte det var någon speciellt bra ide för att det ökar risken för att äldre släktingar tar hand om barnen vilket är den största riskgruppen. Vad hon nu vet men hon var ngn slags expert på P4.

"Eller är det för att blidka ”folket” som skriker efter det?" Lite den känslan har jag. Många anser kanske att ju större åtgärder som vidtas ju mer handlingskraftiga osv är politiker...

[OT] Coronatråden 3
Rimligtvis vill man minimera sociala kontakter, som har visat sig vara den absolut mest effektiva åtgärden för att få stopp på smittspridningen. De flesta seriösa arbetsplatser uppmanar redan de som kan jobba hemma att göra det.

[OT] Coronatråden 3
Jag gissar att du inte har snoriga småbarn? ? Större smittohärdar än skolor o dagis får man leta efter.

[OT] Coronatråden 3
Jag gissar att du inte har snoriga småbarn? ? Större smittohärdar än skolor o dagis får man leta efter.
Nej inte längre. Har en snart 15 åring som inte är mer sjuk än vilken vuxen som helst. Hävdar att det stor skillnad på 3 åringars och 15 åringars smittbeteende.
Har förövrigt inte hört någon allmän rekommendation/krav från staten att alla som kan ska jobba hemifrån. Att vissa företag gärna ser att anställda gör det är ju långt ifrån detsamma som att stänga ner 10 000 skolor.

[OT] Coronatråden 3
Nej inte längre. Har en snart 15 åring som inte är mer sjuk än vilken vuxen som helst. Hävdar att det stor skillnad på 3 åringars och 15 åringars smittbeteende.
Har förövrigt inte hört någon allmän rekommendation/krav från staten att alla som kan ska jobba hemifrån. Att vissa företag gärna ser att anställda gör det är ju långt ifrån detsamma som att stänga ner 10 000 skolor.
Mer STD-relaterat? ;)

Mina barn är 8 o 10 år men även där smittas förkylningar o annat ganska bra tycker jag.

[OT] Coronatråden 3
Lyssnade på Agnes Wold, hon tyckte inte det var någon speciellt bra ide för att det ökar risken för att äldre släktingar tar hand om barnen vilket är den största riskgruppen. Vad hon nu vet men hon var ngn slags expert på P4.

"Eller är det för att blidka ”folket” som skriker efter det?" Lite den känslan har jag. Många anser kanske att ju större åtgärder som vidtas ju mer handlingskraftiga osv är politiker...

Att stänga skolor minskar antalet kontakter i samhället. Problemet är att många måste vara hemma med sina barn. En möjlighet är ju att stänga från mellanstadium och uppåt, i den åldern kan barnen vara hemma själva.

[OT] Coronatråden 3
Du kanske borde göra det. Han hade inte koll på att Air China flög direkt till Arlanda, han slänger ur sig gissningar som är fel, han kritiserar andra länder, han tycker att det är fel att företag uppmanar folk att jobba hemma "eftersom det är ojämlikt", osv. Det finns flera andra experter som kritiserar honom (artiklar finns länkade i denna tråd), flera ledarskribenter har reagerat, osv.
Är man expert ska man veta, inte sitta och gissa. Vet man inte är det bättre att vara tyst. Hade jag haft lika mycket fel i min expertroll, hade jag fått sparken för länge sedan.
Det du beskriver låter nästan "handlingskraftigt" (fast det gäller ju bara om nån annan gör samma sak). Sen är det lätt att, som ledarskribent eller andra, ha en åsikt. Har denna expert helt frångått de rutiner som finns?

[OT] Coronatråden 3
Jag har två barn. På ena barnets skola går det ~500 elever på den andras ~1000. Dom har lektioner där antalet personer i samma rum är > 30 och samsas med alla andra elever om matsal och toaletter. Sen är dom dåligt uppfostrade (antagligen mitt fel) och glömmer att tvätta händer och att ha minst en meters lucka till andra personer. Dom genererar dessutom ett väldigt dåligt ekonomiskt resultat dagarna dom är i skolan...

Det känns som lågt hängande frukt att stänga en skola men som fiskarn är inne på kan man ju tänka ett varv till, om man är lagd åt det hållet.

[OT] Coronatråden 3
Att stänga skolor minskar antalet kontakter i samhället. Problemet är att många måste vara hemma med sina barn. En möjlighet är ju att stänga från mellanstadium och uppåt, i den åldern kan barnen vara hemma själva.

Ja det gör det väl? Så länge folk verkligen är hemma men det kanske alla är. Vet inte hur stort allvar alla tar det på men frågan är om alla högstadie- och gymnasielever verkligen sitter hemma? Hänger de hos varandra osv, ja jag vet inte.

[OT] Coronatråden 3
Jag har två barn. På ena barnets skola går det ~500 elever på den andras ~1000. Dom har lektioner där antalet personer i samma rum är > 30 och samsas med alla andra elever om matsal och toaletter. Sen är dom dåligt uppfostrade (antagligen mitt fel) och glömmer att tvätta händer och att ha minst en meters lucka till andra personer. Dom genererar dessutom ett väldigt dåligt ekonomiskt resultat dagarna dom är i skolan...

Det känns som lågt hängande frukt att stänga en skola men som fiskarn är inne på kan man ju tänka ett varv till, om man är lagd åt det hållet.

Just för barnens egen skull är det väl sannolikt väldigt ofarligt detta virus öht som jag fattat det?

[OT] Coronatråden 3
Ja det gör det väl? Så länge folk verkligen är hemma men det kanske alla är. Vet inte hur stort allvar alla tar det på men frågan är om alla högstadie- och gymnasielever verkligen sitter hemma? Hänger de hos varandra osv, ja jag vet inte.

På radion häromdagen intervjuade dom en tjej som var hemskickad från någon av dom stängda skolorna, hon tyckte det var jobbigt att behöva gå och shoppa istället hela dagarna.

[OT] Coronatråden 3
Kan det vara så att statsepidemiologen fått rekommendationen att vara restriktiv för att inte skapa panik? Visserligen börjar formfranskan och handspriten ta slut men om statsepidemiologen gått på omvärldens rekommendationer och (drastiska) åtgärder hade även de lustiga vitaminshotsen och protinbarsen tagit slut (i USA har försäljningen av ammo ökat markant men oklart om det går att skjuta ihjäl viruset).

Men visst är det komplicerat, t.ex det här med skolorna, samtidigt som barnens hockeymatch och helgens orienteringstävlingar är inställda. Var det stora smittspridningen kan komma att ske är gissningsvis inte i skogen eller i en iskall ishall. Att asymtomatiska inte smittar kan jag ju tycka är en förhastad slutsats i denna unga virussjukdom.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Kan det vara så att statsepidemiologen fått rekommendationen att vara restriktiv för att inte skapa panik? Visserligen börjar formfranskan och handspriten ta slut men om statsepidemiologen gått på omvärldens rekommendationer och (drastiska) åtgärder hade även de lustiga vitaminshotsen och protinbarsen tagit slut (i USA har försäljningen av ammo ökat markant men oklart om det går att skjuta ihjäl viruset).

Men visst är det komplicerat, t.ex det här med skolorna, samtidigt som barnens hockeymatch och helgens orienteringstävlingar är inställda. Var det stora smittspridningen kan komma att ske är gissningsvis inte i skogen eller i en iskall ishall. Att asymtomatiska inte smittar kan jag ju tycka är en förhastad slutsats i denna unga virussjukdom.
Jag har ingen möjlighet att värdera hans faktiska kompetens men kan konstatera att han inte direkt i mina ögon bidragit till att utstråla förtroende, kontroll och rimlig handlingskraft från myndigheternas sida. Rimligtvis är det en ganska viktig komponent i hans jobb.

[OT] Coronatråden 3
Skillnaden mellan skolor och event som konserter eller idrottsevenmang är att till evenemang reser folk längre till eventet, blir i värsta fall smittade och tar med sig smittan till respektive hemort.

Till och från skolan rör man sig enbart lokalt och får en mer lokal ev smittspridning.
Alltså blir verkningsgraden av att stänga skolor betydligt mindre än att stänga event samtidigt som påverkan på samhället av att stänga skolor blir större.

Statsepidemiologen var helt ok i Aktuellt igår, utom möjligen lite opedagogisk. Sa då att det inte finns några modeller som i dagsläget tydligt visar nyttan med att stänga skolor. Men visst, vill man som privatperson eller ledarskribent tro att man förstår epidemiologi bättre så be my guest.

Det är inte helt lätt att som expert förklara komplexa vetenskapliga frågor på fem minuter i direktsändning. Och ännu svårare verkar det vara för gemene man att ens närma sig att förstå hur vetenskap funkar.

[OT] Coronatråden 3
Ska sluta tjata om det efter detta inlägg.
Har egentligen inga problem med att skolor stängs om det är det bästa sättet att stoppa spridningen. Är det det? Finns det några ”bevis” för det från t ex Kina eller Syd Korea?
Att Norge, Danmark och Frankrike nu gör det är ju i sig inget bevis på att det är rätt väg att gå.
Stora viktiga beslut ska inte styras av känslor ock panik utan av fakta.
Att man stänger en skola med t ex 200 elever men samtidigt tillåter evenemang med 500 deltagare rimmar lite illa i mina öron.

Det kanske inte låter så men jag vill naturligtvis lika mycket som alla andra att det här ska bli under kontroll så snart som möjligt. Önskar bara att de åtgärder som sätts in är väl underbyggda. Modiga politiker efterfrågas!

[OT] Coronatråden 3
Att stänga ner skolor är nog inget man vill göra i första taget, eftersom sådant tenderar att medföra ökat "stök på stan"...

[OT] Coronatråden 3
Stänga ner skolor och annat är den enkla biten, när hade ni som förespråkar detta att de skulle öppna igen? Det frågan är betydligt knepigare.

[OT] Coronatråden 3
Nån som har koll på hur det ser ut med World Tour framöver?

Paris-Nice pågår ju (med publikrestriktioner), de italienska loppen är väl rökta, men i övrigt?

Det vore ju trist om det inte finns nåt att titta på om man måste sitta inne framöver... Skidsäsongen har ju i princip tagit tvärslut
Belgien ställer in lopp i mars. E3 och Driedage de panne är väl de största som fått stryka på foten.
Gent-Wevelgem, Dwars door Flanderen och Nokere Korse är oklart men troligvis inte.
Flandern Runt är i april så där avvaktar man fortfarande.
Catalonien runt är inställt.

[edit: flams stavning....]

[OT] Coronatråden 3
Det du beskriver låter nästan "handlingskraftigt" (fast det gäller ju bara om nån annan gör samma sak). Sen är det lätt att, som ledarskribent eller andra, ha en åsikt. Har denna expert helt frångått de rutiner som finns?
Med tanke på agerandet ställer jag mig frågan om det finns några rutiner. Och med tanke på det uppdrag han har borde det vara hans ansvar att det finns rutiner, planer och beredskap för olika scenarier.

• Gilla
Reactions: rln
[OT] Coronatråden 3
Ang skolstängning säger jag varken bu eller bä, men kan konstatera att jag har en kollega vars son (10-12 årsåldern) är bekräftat smittad. Smittad av klasskamrat som firat sportlov i norra Italien. Så ja, det verkar spridas i skolmiljö.

[OT] Coronatråden 3
Ang skolstängning säger jag varken bu eller bä, men kan konstatera att jag har en kollega vars son (10-12 årsåldern) är bekräftat smittad. Smittad av klasskamrat som firat sportlov i norra Italien. Så ja, det verkar spridas i skolmiljö.

Klart det är så, det behövs knappast någon anekdot för att påvisa det. :-)

[OT] Coronatråden 3
Med tanke på agerandet ställer jag mig frågan om det finns några rutiner. Och med tanke på det uppdrag han har borde det vara hans ansvar att det finns rutiner, planer och beredskap för olika scenarier.
Om det finns rutiner, som han följt, så är kanske ditt frågeställande ganska irrelevant? Jag vet inte hur man blir statsepidemiolog. Men det borde ha nåt med utbildning och erfarenhet att göra.

[OT] Coronatråden 3
En inte helt oviktig vinkel på detta är väl att det inte är att stoppa viruset som i nuläget är taktiken.
Det viktiga nu är att skydda de i riskgrupperna och bromsa hastigheten på smittspridningen samtidigt som man försöker att bibehålla ett fungerande samhälle där de som inte ligger i riskgruppen under tiden bygger upp immunitet genom att utsättas för virusets spridning i en hanterbar hastighet.

[OT] Coronatråden 3
Kan meddela att det är lite tomt på hyllorna här i södra Spanien oxå, inget extremt men lite lustigt ser det allt ut. Skolorna i Valencia-regionen kommer att stänga fr o m måndag och jag gissar att resten av Spanien kommer att följa detta inom kort.
Japp, hela Andalusien stänger sina skolor from måndag. Risken är väl som vi listat senare i tråden att de minsta barnen kommer hamna hos mor- och farföräldrar, och på så sätt smitta riskgrupperna (det handlar om ca 10 miljoner barn i hela Spanien, ingen liten siffra). Många företag i Spanien kör också omvänd lönesättning, man får 1000kr extra i lön om man inte varit sjuk någon dag under månaden, just nu kanske inte världens bästa strategi.

[OT] Coronatråden 3
Omni.se

" Den svenska vården är dåligt rustad för ett stort utbrott av coronaviruset. Det säger Andreas Fischer, ordförande för yrkesföreningen Sjukhusläkarna Stockholm, till Expressen.

Fischer gör en kalkyl för Stockholm på om tio procent av de 2,3 miljoner invånarna skulle smittas. Då beräknas det kräva 2 300 intensivvårdsplatser. I nuläget finns det 90 platser i Stockholm.

– Tittar vi på antalet intensivvårdsplatser i Italien, där fem procent av alla smittade dött, så har de ändå mer än dubbelt så många platser som vi per invånare, säger han."

Lite otippat men inte alls oväntat, dvs att Italien har dubbelt så många intensivvårdsplatser per invånare än i Sverige.
90 platser. Det förslår inte långt om många blir sjuka. Men "ladorna är fulla med pengar" enlig Magdalena. Va bra men bättre vore väl om en del av pengarna hade lagts till att bygga ut vården. Dessutom ett område som vi vet har problem sedan länge, detta utan Corona.

[OT] Coronatråden 3
För att ditt inlägg inte handlade om eventuella åtgärder utan var endast ett slentrianmässigt och dåligt timat gnäll på "vänstermedia". Förutom att det var irrelevant så var det även en rätt hopplös sak att ta upp om man vill låta den här tråden leva vidare.
Du menar att ditt gnäll på mitt inlägg är mer relevant? Du får nog tänka igenom en gång till varför du skriver som du gör. Du har inte tillfört något medan jag lyfte en aspekt av hanteringen av corona, nämligen att media klankar på åtgärder för att de utförs av "fel" person. Jag är 100% övertygad om att rapporteringen varit den omvända om Obama beslutat samma sak. Därmed påverkar journalistkåren folks inställning till åtgärderna, vilket är helt korrupt.

[OT] Coronatråden 3
Om jag ser en brand brukar jag ringa brandkåren för att försöka få tag i någon där som kan skriva något i en tidning om hur dåligt rustade de är. Känns vettigast.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp