[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
[OT] Coronatråden 3
Istället för att stänga några yttre gränser är det ju kraftigt begränsade förflyttningar inom landet som behövs. Har smittan redan fått fäste med exponentiell tillväxt i landet kvittar det ju om man stänger ute enstaka ytterligare fall. Det länkades väl en fin graf över detta tidigare i tråden om jag inte minns fel.

Däremot borde mer eller mindre tvingande hemkarantän av samtliga som uppvisar någon form av symptom vara extremt viktigt. Det, liksom att stoppa alla former av "onödiga" sociala kontakter. Det är ju vad de gjort med olika grad av succé i Italien, Sydkorea och Kina. Fördel Sydkorea är att de kör med rigorös testning och spårning så de verkligen kan tvinga folk att vara hemma och förvarna folk som troligen har blivit smittade, så att dessa kan agera förebyggande. Italien kör väl lite mer bredsvärd och hugger ner alla istället.

Frågan är vad som kostar samhället mest.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Självklart kan man bli orolig över ekonomin.
Speciellt om man har såna tjänster som är drabbade av läget och är ekonomiskt beroende av bankers ränta.
Men att i det läget prata om resor till Italien USA etc så låter det märkligt att föra diskussioner om politik.
Och vi har också barn fast den ena är 21 o den andra 25.
Som dessutom nyss är hemkommna efter studier i Sydkorea och Japan.
Men jag förstår bara inte hur man kan diskutera bikepacking i Europa och samtidigt hamstra toalettpapper och tvål ????
Knäppt ......
Eller som vår yngsta dotter sa idag angående hamstringen av tex toapapper. ...
Jaaa. ..Vad fan ska man annars äta ???:rolleyes::giggle:

[OT] Coronatråden 3
Klart man måste käka toapapper. Man har ju hamstrat vitt bröd; kompenserar man med lite fibrer till det, så blir magen glad sen.

[OT] Coronatråden 3
Jag vet inte om det är samma folk som rekommenderar bike packing som hamstrar tvål.

[OT] Coronatråden 3
Friterade toapappersark blir skitgoda chips.

[OT] Coronatråden 3
Jaa det där med friterat toapapper kanske inte är så tokigt. Tänkte inte på det...
Dotter kanske inte är så pjåkig ändå ?

[OT] Coronatråden 3
Logik och logik. Att hävda att resten av världen är idioter har säkert också ett fint namn.

För att vara tydlig. Jag tror det ordnar sig fint och att de flesta kommer att segla igenom detta och dödlighet säkert ligger på 0.5 -1% som de säger.

EDIT: om vården inte kollapsar för att vi klantar oss.
Ja på något sätt löser det sig alltid.

[OT] Coronatråden 3
Jag är absolut en av dom som oroar sig mer av de ekonomiska problem vi kan eller kommer få i diverse branscher.
Synd med dödligheten men ...

[OT] Coronatråden 3
Äntligen gör han något angående virusutbrottet i USA!

"President Trump declared on Friday a National Day of Prayer for this upcoming Sunday, shortly after declaring a state of emergency amid the fast-spreading coronavirus pandemic.

"We are a Country that, throughout our history, has looked to God for protection and strength in times like these....," Trump tweeted. "No matter where you may be, I encourage you to turn towards prayer in an act of faith. Together, we will easily PREVAIL!""

Nu kan man andas ut...

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Äntligen gör han något angående virusutbrottet i USA!

"President Trump declared on Friday a National Day of Prayer for this upcoming Sunday, shortly after declaring a state of emergency amid the fast-spreading coronavirus pandemic.

"We are a Country that, throughout our history, has looked to God for protection and strength in times like these....," Trump tweeted. "No matter where you may be, I encourage you to turn towards prayer in an act of faith. Together, we will easily PREVAIL!""

Nu kan man andas ut...
Äntligen! Hur kunde han hålla på det effektiva Gud-kortet? Vi klagar på epidemiologer....

[OT] Coronatråden 3
Trump kommer nu lägga all kraft på att skylla ifrån sig vad gäller corona epedemin. Vad som än sker så kommer det vara ngn annas fel.
USA kommer inom kort, vad gäller corona, vara det farligaste landet att besöka i västvärlden.
Bra beslut o åtgärder kommer säkert tas på delstatsnivå. Men i vita huset kommer det vara fortsatt kaos och en för uppgiften helt olämplig president.

[OT] Coronatråden 3
Jo, det är väl intressant men siffrorna är väldigt beroende på hur man testar.

[OT] Coronatråden 3
Tryckte precis F5 (John Hopkins) och sedan i går kväll till nu är det hela 10 000 fler smittade globalt. Svårt att dra ngn slutsats, kan vara tillfälligheter, men det är den största ökningen på så kort tid som jag sett i varje fall.

[OT] Coronatråden 3
Ang hamstring, toapappret är tydligen nu en bristvara i Spanien. Såg den här bilden på FB som jag bara måste lägga upp! ?
1584169734205.png

[OT] Coronatråden 3
Tycker att Merkels uttalande var bäst, "vi räknar med att 80 % kommer att bli smittade och att 98% kommer att överleva".

[OT] Coronatråden 3
Men vad ska folk med allt toapapper till?? Iofs går det ju mer nu när man jobbar hemma, tidigare såg man ju till att förlägga de tunga besöken till kontoret, dumt att ödsla fritiden på sånt?

[OT] Coronatråden 3
Har aldrig förstått varför vi har en bidé i badrummet för men nu förstår jag att den finns där då det blir pandemier.

[OT] Coronatråden 3
Men vad ska folk med allt toapapper till?? Iofs går det ju mer nu när man jobbar hemma, tidigare såg man ju till att förlägga de tunga besöken till kontoret, dumt att ödsla fritiden på sånt?
Jag ser ett problem här. Har en bal hemma sen innan. Men när den tar slut och folk fortfarande fyller sina källarförråd, då blir jag utan. Helt i onödan. Puckos.

[OT] Coronatråden 3
Det blir gynnsamt för pensionerna för de som överlever.
Man ska nog vara glad att man inte ska gå i pension de kommande 5-10 åren, börskraschen nu lär ju sopa undan en hel del pensionskapital som det tar några år att hämta igen. De små arvsvinsterna lär inte kompensera det i nån större utsträckning.

[OT] Coronatråden 3
Hur ska Luftfartsverket veta vad statsepidemiologen tänker uttala sig om? Jag kan tycka att det är fullt rimligt att en person vars främsta uppgift är att förbereda och skydda landet mot epidemier har koll på de ev vägar viruset har in i landet.
"Hur tar sig folk i Kina till Sverige? Landvägen? Nä. Sjövägen? Kanske, men inte troligt. Flyg? Ja, jag kanske borde kolla upp vilka reguljära flygförbindelser som finns mellan Sverige och Kina? Nä, jag har ju hört att sas slutat flyga så det är nog lugnt..."
Det är liksom ingen information som är svår att få tag på.
Luftfartsverket har väl bättre insikt i luftfarten än vad epidemiologer har? Eller är det just statsepidemiologen som ska göra allt? Som sagt, jag har ingen insyn i deras arbete och samarbete med andra myndigheter. Men det verkar som att statsepidemiologen ska göra det mesta.

[OT] Coronatråden 3
Även här nere verkar det som folk på eget bevåg börjar ta barnen ur skolan.
Folk som jag hade möte med i torsdags sitter i karantän för att de har "symtom" i familjen.

Jag funderar mest på hur vi ska göra nästa vecka. Det solidariska är väldigt troligt att stanna hemma och främja inbromsningen. För den närmsta familjen är det troligen egalt. I de äldre generationerna så är nog tre av fyra i nån av de högre riskgrupperna i min släkt 70+ och 90+ med sjukdomsbild.

Angående "symtom" så har jag småbarn och sitter med symtom upp till armbågarna. Från halsfluss till nu maginfluensa över de senaste 3veckorna. Nu slår dessutom pollenallergin till.

Och gräset behöver klippas ser jag.

[OT] Coronatråden 3
Luftfartsverket har väl bättre insikt i luftfarten än vad epidemiologer har? Eller är det just statsepidemiologen som ska göra allt? Som sagt, jag har ingen insyn i deras arbete och samarbete med andra myndigheter. Men det verkar som att statsepidemiologen ska göra det mesta.
Du är ju helt otrolig. Vi snackar om nåt som tar 2 min att kolla upp på nätet, det är inte en forskningsstudie. Och det borde vara väldigt relevant för en epidemiolog att hålla sig informerad om de mest troliga smittvägarna.

• Gilla
Reactions: rln
[OT] Coronatråden 3
Även här nere verkar det som folk på eget bevåg börjar ta barnen ur skolan.
Folk som jag hade möte med i torsdags sitter i karantän för att de har "symtom" i familjen.

Jag funderar mest på hur vi ska göra nästa vecka. Det solidariska är väldigt troligt att stanna hemma och främja inbromsningen. För den närmsta familjen är det troligen egalt. I de äldre generationerna så är nog tre av fyra i nån av de högre riskgrupperna i min släkt 70+ och 90+ med sjukdomsbild.

Angående "symtom" så har jag småbarn och sitter med symtom upp till armbågarna. Från halsfluss till nu maginfluensa över de senaste 3veckorna. Nu slår dessutom pollenallergin till.

Och gräset behöver klippas ser jag.
Stanna du hemma, misstänker att det ändå behöver VAB:as med tanke på andra åkommor. ? Tror säkert det kommer att komma nya direktiv inom några dagar även i Sverige.

[OT] Coronatråden 3
Hörde på radionyheterna nu att även Systembolaget noterat högre försäljning än normalt?

[OT] Coronatråden 3
Stanna du hemma, misstänker att det ändå behöver VAB:as med tanke på andra åkommor. ? Tror säkert det kommer att komma nya direktiv inom några dagar även i Sverige.
Jag tror också det som sagt. Max 1 vecka.

I mitt jobb innebär vab att med hög puls både jobba och "passa" barnen samtigt så det är inte så att jag längtar.

[OT] Coronatråden 3
Sådär, nu ska jag ut o cykla och se om den spanska landsbygden står i brand. Om jag inte hör av mig här igen innan lunch så har jag blivit tagen av Guardia Civil.

[OT] Coronatråden 3
Visar barnen symptom på sjukdom ska dom vara hemma, det är väl inte svårare än så. Det gäller ju alltid, men åtminstone i vår förskola slarvas det en hel del med det normalt, antagligen är föräldrar försiktigare nu vilket påverkar närvarosiffrorna. Personalen är också snabbare med att skicka hem barn som är sjuka.

Vill man ha tydligare direktiv så är det här är vad den kritiserade Folkhälsomyndigheten säger:
"För att bidra till att minska risken för smittspridning ska elever och personal vara uppmärksamma på symtom som hosta, andningssvårigheter eller feber. Vid uppvisande av sådana symtom ska eleven eller personalen vara hemma. Det gäller även vid lättare symtom. Råden gäller oavsett om man varit på resa innan man blev sjuk eller inte."

[OT] Coronatråden 3
Men Finnair flyger ju direkt på Korea etc ..
Dotter flög hem med dom för 1 v sen.
Men det var bara 50 personer på planet ..:giggle:

[OT] Coronatråden 3
Visar barnen symptom på sjukdom ska dom vara hemma, det är väl inte svårare än så. Det gäller ju alltid, men åtminstone i vår förskola slarvas det en hel del med det normalt, antagligen är föräldrar försiktigare nu vilket påverkar närvarosiffrorna. Personalen är också snabbare med att skicka hem barn som är sjuka.

Vill man ha tydligare direktiv så är det här är vad den kritiserade Folkhälsomyndigheten säger:
"För att bidra till att minska risken för smittspridning ska elever och personal vara uppmärksamma på symtom som hosta, andningssvårigheter eller feber. Vid uppvisande av sådana symtom ska eleven eller personalen vara hemma. Det gäller även vid lättare symtom. Råden gäller oavsett om man varit på resa innan man blev sjuk eller inte."
Jo, och ska alla med symtom i familjen i karantän så är det en de facto nedstängning av dagis och lågstadiet. Små barn kan hosta i veckor och månader.

Men det är sant, dottern har hostat sen v7 så det är bara att stänga ner. Pojken har inte skolplikt.

[OT] Coronatråden 3
Tidningarna börjar kritisera krishanteringen och indirekt ledarskapet. Verkar som utredningen efter 2006 tog ett lite för snävt grepp.

[OT] Coronatråden 3
Men Finnair flyger ju direkt på Korea etc ..
Dotter flög hem med dom för 1 v sen.
Men det var bara 50 personer på planet ..:giggle:
De som vill ta sig därifrån har nog redan gjort det. Men när det var som värst i Kina var de plan som gick verkligen fullproppade (iom att många bolag stängt ner). När en kollega flög tillbaka till Sverige efter att ha firat det kinesiska nyåret var inrikesflyget fr hans hemstad nästan tomt, men flighten Peking-Arlanda var knökfull.

F.ö. verkar ju Sydkorea ha bra kontroll nu, vissa länder har myndigheter som gjort sitt jobb när det gäller krisberedskap.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp