[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
knappast politik, snarare vanlig hyfs och medmänsklighet. vi måste få till en immunitet i befolkningen på bortåt 70 procent. jag vill då inte höra till dem som går igenom de umbäranden vi har framför oss utan att höra till dem som sedan blivit immuna,
Ut och hångla med alla som hostar på stan?

[OT] Coronatråden 3
Jo visst blir mötesfriheten inskränkt (Åtminstone möten med fler än 500 personer), som en konsekvens. Det jag menade var vilket lagrum som är aktuellt. I detta fall smittskyddslagen, inte på något sätt mötesfriheten. Sprider en person medvetet en smitta som faller under smittskyddslagen, kan straffet/sanktionen bli ordentlig.

Mig veterligen har ingen ändrat någon grundlag. Visst polisen kanske ska skingra folkmassan. Men knappast för att någon gör något olagligt. Då ingen lagändring har ägt rum och gjort det olagligt med själva sammankomsten. Däremot lär det inte vara så många som får tillstånd att demonstrera, med fler än 500 personer.

Man får liksom skilja mellan äpplen och päron här.

Kan du inte läsa kan du be någon snäll människa i din närhet att göra det åt dig. :)

Nej, ordningslagen, inte smittskyddslagen.

"Regeringen använder möjligheten i ordningslagen (2 kap. 15 §) att förbjuda allmänna sammankomster och offentliga tillställningar om det är nödvändigt för att motverka en epidemi. Förbudet meddelas i en förordning."
"
Är det förbjudet att arrangera demonstrationer?

Ja,"

Klicka här ---->https://www.regeringen.se/artiklar/...sammankomster-och-offentliga-tillstallningar/

[OT] Coronatråden 3
Kan du inte läsa kan du be någon snäll människa i din närhet att göra det åt dig. :)

"Regeringen använder möjligheten i ordningslagen (2 kap. 15 §) att förbjuda allmänna sammankomster och offentliga tillställningar om det är nödvändigt för att motverka en epidemi. Förbudet meddelas i en förordning."
"

Ja,"

Klicka här ---->https://www.regeringen.se/artiklar/...sammankomster-och-offentliga-tillstallningar/
Haha, är det förbjudet att lukta på blommor?
Det skulle väl vara början....

[OT] Coronatråden 3
Jaa, om vi bara vore den åldern....
Ahh...
Vi kanske kan sätta in en annons:

"Sökes: Coronasmittad man eller kvinna, ålder ointressant så länge du är vuxen. Du får vara lång, kort, smal, tjock, smart, dum och får ha vilken hobby som helst. Dock måste du gilla att hångla och tycka om kortvariga relationer."

Får vi svar är det bara att ställa till med ett happyhångel så borde saken vara biff.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Vi kanske kan sätta in en annons:

"Sökes: Coronasmittad man eller kvinna, ålder ointressant så länge du är vuxen. Du får vara lång, kort, smal, tjock, smart, dum och får ha vilken hobby som helst. Dock måste du gilla att hångla och tycka om kortvariga relationer."

Får vi svar är det bara att ställa till med ett happyhångel så borde saken vara biff.
Haha, jag skrattar djupt.

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Eller kanske hacka ihop en app - Tinder for Corona, typ, för att hitta bra matchningar osmittade personer som önskar bli smittade kan få kontakt med smittade personer!?

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Jo jag kan läsa, har du blivit kränkt på något sätt? Då

"

Ja,"

Jo jag kan läsa, har du blivit kränkt på något sätt? Då du postar en sådan kommentar.

Ioförsig handlar inte detta om läskunnighet eller ej det handlar om att förstå lagtext. Ordningslagen går att bryta på fler sätt än jag kan räkna. Merparten av alla avvisanden eller avlägsnanden polisen gör faller under ordningslagen. Likaså när inget demonstrationstillstånd eller tillstånd för en organiserad sammankomst erhållits.
Det är i min värld en självklarhet att det faller under ordningslagen då den är direkt tillämpbar utan domstolsbeslut. Men att tro att 500 personer skulle få fängelse för ett ordningsbrott sker möjligen om Sverige blir en diktatur. Däremot att medvetet och med uppsåt smitta ner en eller fler människor med en potentiellt dödlig sjukdom som faller under smittskyddslagen, då ser straffskalan betydligt värre ut för individen. Givetvis är det inte det regeringen går ut med. De flesta tänker nog att anledningen till förbudet är att begränsa smittsprining, inte att inskränka demokratin.

Att tänka att syftet med förbudet skulle ha något med mötesfriheten att göra är jämförbart med att tro att återinföra fängelsestraffet för självmord skulle minska antalet suicid. Helt ologiskt.

[OT] Coronatråden 3
Jo jag kan läsa, har du blivit kränkt på något sätt? Då

Jo jag kan läsa, har du blivit kränkt på något sätt? Då du postar en sådan kommentar.

Ioförsig handlar inte detta om läskunnighet eller ej det handlar om att förstå lagtext. Ordningslagen går att bryta på fler sätt än jag kan räkna. Merparten av alla avvisanden eller avlägsnanden polisen gör faller under ordningslagen. Likaså när inget demonstrationstillstånd eller tillstånd för en organiserad sammankomst erhållits.
Det är i min värld en självklarhet att det faller under ordningslagen då den är direkt tillämpbar utan domstolsbeslut. Men att tro att 500 personer skulle få fängelse för ett ordningsbrott sker möjligen om Sverige blir en diktatur. Däremot att medvetet och med uppsåt smitta ner en eller fler människor med en potentiellt dödlig sjukdom som faller under smittskyddslagen, då ser straffskalan betydligt värre ut för individen. Givetvis är det inte det regeringen går ut med. De flesta tänker nog att anledningen till förbudet är att begränsa smittsprining, inte att inskränka demokratin.

Att tänka att syftet med förbudet skulle ha något med mötesfriheten att göra är jämförbart med att tro att återinföra fängelsestraffet för självmord skulle minska antalet suicid. Helt ologiskt.
Vad tycker du då?

[OT] Coronatråden 3
Eller kanske hacka ihop en app - Tinder for Corona, typ, för att hitta bra matchningar osmittade personer som önskar bli smittade kan få kontakt med smittade personer!?
Det bästa med denna idé är att man kan utesluta allt som har med partnerns föräldrar och familjer att göra. Det av hälsoskäl.

[OT] Coronatråden 3
Återigen en viktig uppdatering för de som befinner sig i Spanien: "State of alarm", ett undantagstillstånd, kommer att införas på måndag vilket bl a ger polis rätt att beslagta lokaler, göra husrannsakan e t c. Man får inte heller röra sig fritt ute annat än för att skaffa förnödenheter, gå till "nödvändigt" arbete eller att besöka apotek o sjukhus.

Under dessa omständigheter känns det dock väldigt skönt att det är helt ok att gå till frisören. ? Jag tycker det är livsviktigt att lockarna ligger rätt.

[OT] Coronatråden 3
Återigen en viktig uppdatering för de som befinner sig i Spanien: "State of alarm", ett undantagstillstånd, kommer att införas på måndag vilket bl a ger polis rätt att beslagta lokaler, göra husrannsakan e t c. Man får inte heller röra sig fritt ute annat än för att skaffa förnödenheter, gå till "nödvändigt" arbete eller att besöka apotek o sjukhus.

Under dessa omständigheter känns det dock väldigt skönt att det är helt ok att gå till frisören. ? Jag tycker det är livsviktigt att lockarna ligger rätt.
Det är ju uppenbart att massan behöver en erfaren samtalsterapeut som dessutom är prisvärd.

[OT] Coronatråden 3

Jag antar att antivaxers-arna redan har hackat ihop tinder for measles, så det borde vara vara att be dem ändra några textsträngar i den produkten.

[OT] Coronatråden 3
Intervjun finns att se (video) på Expressen. Frågan han fick var nåt i stil med varför han kritiserat företag som uppmanar anställda att jobba hemma, är inte det bra, det minskar ju smittspridningen? Svaret blev, jo, men det finns en annan samhällsaspekt på detta, jämlikhet. Vad menar du frågade journalisten? Jo, alla kan inte jobba hemma, och det är inte jämlikt om vissa grupper (läs tjänstemän) löper mindre risk att smittas.
Det är ett tydligt politiskt ställningstagande, och sånt ska inte statstjänstemän på en expertmyndighet ägna sig åt. Det har inget med hans kompetens som epidemiolog att göra, det har med hans lämplighet att arbeta som statstjänsteman att göra. Kombinerat med tidigare tvärsäkra uttalanden som visat sig vara fel, leder det ofelaktigt till att förtroendet för en viktig myndighet i det krisläge vi befinner oss i kraftigt raseras - uttalar sig den här personen verkligen som expert, eller uttalar han sig för att det ska passa den regering som han ideologiskt visat sig sympatisera med?
Och hur påverkar det hans (och andra statsepidemiologers) kompetens? De verkar ju vara överens? Jag hörde inga tvärsäkra uttalanden i den intervjun heller.

[OT] Coronatråden 3
Nu vet jag inte om det är dålig journalism eller en korrekt bild av idioti
Här förnekar i alla fall Tegnell Annika Lindes tolkning utan att komma med nåt vettigt istället. Han tänker fortfarande att det kanske inte smittar om de som redan är sjuka stannar hemma. Så då kör vi på det.

Edit. Nu ser jag i andra tidningar att det tolkas som att han bekräftar...

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Jo, men då kanske vore bra att tvärbromsa som dk, tjäna 2v och ge någon mandat att ringa Gnosjö och ordna fram några pallar munskydd.
Smittan är allmän. Att stänga gränserna hjälper inte om smittan redan finns inom gränserna. Varför göra kostsamma åtgärder när de har en mycket begränsad effekt?

[OT] Coronatråden 3
Är corona räddningen för miljön? Ser framför mig stängda gränser i 12månader och mycket lite flygtrafik.
Ett uppvaknande där iallafall en del inser att man inte behöver flyga. Plus att flygbolagen kursar så det tar många år innan det blir billigt att flyga igen.

[OT] Coronatråden 3
Jag kan ha citerat fel, men det var tydligt när man ser intervjun att det var politiskt/ideologiskt menat. Jag kan förstå om man skulle vilja styra smittspridningen mot vissa åldersgrupper, men att det skulle spela nån roll om det är de som har möjlighet att jobba hemma eller inte som blir smittade kan rimligtvis inte ha nån som helst betydelse vetenskapligt sett.
Eller så antydde han att det bara är vissa som har möjligheten att begränsa smittan på det sättet och att fler borde ha möjligheten att inte "tvingas" till jobbet?

[OT] Coronatråden 3
Käkade bullens pilsnerkorv idag till middag, den kanske borde sparats till tuffare tider men jag blev så jäkla sugen?
Jag har en burk Bullens som obemärkt stått i skafferiet ett tag. Har inte insett att dess värde kan komma att öka (om denna märkliga hamstring fortsätter). I tuffa tider är den burken värd mer än en gammal pulley.

[OT] Coronatråden 3
Är corona räddningen för miljön? Ser framför mig stängda gränser i 12månader och mycket lite flygtrafik.
Ett uppvaknande där iallafall en del inser att man inte behöver flyga. Plus att flygbolagen kursar så det tar många år innan det blir billigt att flyga igen.

Kan ge mig fan på att allt är ett välplanerat drag av Greta ?

[OT] Coronatråden 3
Rimligen bör han följa myndighetens uppdrag. I detta står det (se https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/vart-uppdrag/ ):

Fokus på jämlik hälsa
I vårt uppdrag ingår att bidra till att uppnå det folkhälsopolitiska målet att skapa samhälleliga förutsättningar för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen och sluta de påverkbara hälsoklyftorna inom en generation.

En viktig uppgift är att ta fram och sprida vetenskapligt grundad kunskap som främjar hälsa och förebygger sjukdomar och skador. I samverkan med andra aktörer tar vi fram kunskapsunderlag och metodstöd samt följer upp och utvärderar olika metoder och insatser för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen. I uppdraget från regeringen ingår även att följa hälsoläget i befolkningen och de faktorer som påverkar detta.
Genom vårt arbete bidrar vi till genomförandet av FN:s globala mål, Agenda 2030 för hållbar utveckling.

Man kan tycka vad man vill om det men givet vad som där står är det för mig är uttalandet inte lika konstigt eller uppenbart olämpligt som jag trodde. Sen kan man ifrågasätta om uppdraget är rimligt, men det är en helt annan fråga.

Om man vill nyansera lite så kan ju också konstatera att han inleder med att säga att det är Daniel Eks beslut att ta; se 10.52- i https://www.expressen.se/tv/nyheter...ortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/ men att han tycker att jämlikheten ska beaktas.

Personligen tycker jag att det hade varit bättre att utelämna jämlikhetsbiten just för att den bara kommer att leda till "politiskt tjafs" vilket riskerar att överskugga viktigare frågor.
"Jamenändå."

[OT] Coronatråden 3
Helt okontroversiellt är det tydligen inte enligt alla. Kanske därför han väljer otydlighet

På Twitter kommenterar M-politikern Hanif Bali Folkhälsomyndighetens ord om flockimmunitet.

”Nu bekräftar Tegnell, långsam smitta med flockimmunitet som mål. Detta är en gamble, det är en sinnesjuk gamble. Har inget med ”expertis” att göra - detta är ett etiskt dilemma som borde underställas politiskt beslut och därmed framtida ansvarsutkrävande”

[OT] Coronatråden 3
Det viktiga är inte att bibehålla lugnet och hantera detta med kollektivet i tanken, utan det viktiga är att kritisera och bunkra dasspapper.

[OT] Coronatråden 3
Helt okontroversiellt är det tydligen inte enligt alla. Kanske därför han väljer otydlighet

På Twitter kommenterar M-politikern Hanif Bali Folkhälsomyndighetens ord om flockimmunitet.

”Nu bekräftar Tegnell, långsam smitta med flockimmunitet som mål. Detta är en gamble, det är en sinnesjuk gamble. Har inget med ”expertis” att göra - detta är ett etiskt dilemma som borde underställas politiskt beslut och därmed framtida ansvarsutkrävande”
Så, en långsam smittspridning, där vården har tid och resurser att ta hand om de som faktiskt behöver vård, är sinnessjukt nu? Jag trodde det var önskescenariot, enligt smittskyddsexperterna (fast de vill ju inte få uppmärksamhet på Twitter). Förklara det gärna för mig.

[OT] Coronatråden 3

Sa han vad man skulle göra istället eller var det bara politiskt gnäll för framtida poäng?

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Sa han vad man skulle göra istället eller var det bara politiskt gnäll för framtida poäng?
Han säger ju att det borde förankrats politiskt.
Själv tycker jag problemet är otydlighet på gränsen till lögn.

EDIT. Gång på gång säger han att planen är a för att uppnå b men c händer men då är c toppen och oundvikligt så nu gör vi a2.

[OT] Coronatråden 3

Man kanske inte ska lita helt på folk med en politisk agenda:

Från DN (https://www.dn.se/nyheter/sverige/f...en-langsam-spridning-kan-bygga-upp-immunitet/):

Linde skriver också att detta är Folkhälsomyndighetens strategi. Något hennes efterträdare som statsepidemiolog Anders Tegnell inte håller med om:

Vi har absolut inga ambitioner att låta smittan sprida sig på det sättet, vi har hela tiden sagt att vi vill ha en lugn och försiktig spridning så att inte sjukvården överbelastas. Allt vad vi gör inriktas helt och hållet på det, säger Anders Tegnell.

– Det är bland annat därför vi inte vill stänga skolor, då finns det risker att man skapar toppar.

Däremot håller Anders Tegnell med om att en flockimmunitet är positiv.

– Flockimmuniteten för den här sjukdomen vet vi inte mycket om ännu. Vi har talat om att i storleksordningen hälften av Sveriges befolkning måste vara immun för att sjukdomen ska stanna.

[OT] Coronatråden 3
Kan ge mig fan på att allt är ett välplanerat drag av Greta ?
Fel. Iranska revolutionsgardets ledare har fastslagit att det är USA som ligger bakom och den tidigare iranske presidenten Ahmadinejad förklarar att det handlar om biologisk krigföring från ”världens hegemoniska stormakter”.

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Han säger ju att det borde förankrats politiskt.
Själv tycker jag problemet är otydlighet på gränsen till lögn.
Förankra en smittospridning politiskt? Det som händer händer. Jag har sedan länge förstått att en långsam smittspridning, där vården får tid att ta hand om de som behöver hjälp, är att föredra. Hur kan detta ha varit så tydligt för mig? Det är ingen "syrlig" fråga, jag undrar faktiskt.

[OT] Coronatråden 3

Från DN (https://www.dn.se/nyheter/sverige/f...en-langsam-spridning-kan-bygga-upp-immunitet/):

Linde skriver också att detta är Folkhälsomyndighetens strategi. Något hennes efterträdare som statsepidemiolog Anders Tegnell inte håller med om:

Vi har absolut inga ambitioner att låta smittan sprida sig på det sättet, vi har hela tiden sagt att vi vill ha en lugn och försiktig spridning så att inte sjukvården överbelastas. Allt vad vi gör inriktas helt och hållet på det, säger Anders Tegnell.

– Det är bland annat därför vi inte vill stänga skolor, då finns det risker att man skapar toppar.

– Flockimmuniteten för den här sjukdomen vet vi inte mycket om ännu. Vi har talat om att i storleksordningen hälften av Sveriges befolkning måste vara immun för att sjukdomen ska stanna.
Det verkar som det finns någon nyans i Lindes tolkning som Tegnell säger är fel. Det stämmer säkert. Jag tycker det verkar som hon förklarat det bra.

[OT] Coronatråden 3

Är det bara jag eller låter inte det där snurrigt?

Linde menar att en långsam spridning är bra.
Tegnell håller inte med utan menar att en långsam spridning är bra.

Que?

[OT] Coronatråden 3
Det verkar som det finns någon nyans i Lindes tolkning som Tegnell säger är fel. Det stämmer säkert. Jag tycker det verkar som hon förklarat det bra.
Ursäkta att jag säger detta. Men ditt inlägg låter verkligen som en vag killgissning om vad experter tycker. Reflektera innan du blir sur.

[OT] Coronatråden 3
Smittan sprids numera inom landets befolkning. Vi har ingen egentlig uppfattning kring omfattningsgraden annat än vad matematiska modeller ger oss.

1. På vilket sätt skulle inte åtgärder av typen stängda gränser, utökad karantän e.t.c. ge än mer utökad kontroll av smittan? Kanske t.o.m. en (rejäl) minskning?

2. Om nu världens medicinare är överens och egentligen har samma kunskaper att tillgå, vad är det som gör att Sverige väljer en annan, mer defensiv väg jämfört med alla(?) jämförbara länder? Är det ledarskapet i de andra länderna som brister?

[OT] Coronatråden 3
Är det bara jag eller låter inte det där snurrigt?

Linde menar att en långsam spridning är bra.
Tegnell håller inte med utan menar att en långsam spridning är bra.

Que?
Bägge tycker att en långsam spridning är bra. Alltså är experterna oense och man kan inte lita på Tegnell.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp