[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
lILLAEDET.png

[OT] Coronatråden 3
Fan!
Jag bunkrade inte dasspapper och sitter och skiter nu. Får surfa på Happy tills det torkat och sen hämta dammsugaren.
#tappat-all-rim-och-reson
#får
#tålamod

Edit:
Finns det risk att få hemorojder av dammsugaren eller är det en säker metod?
#eftertänksam

Bilagor

• 3F693842-21E3-43EE-9388-E6C0BCBF745D.jpeg
    3F693842-21E3-43EE-9388-E6C0BCBF745D.jpeg
    64.2 KB · Besök: 332
[OT] Coronatråden 3
Jag har, egentligen, inget direkt emot Sveriges sätt att hantera smittan på. Kan se logiken bakom. Det jag däremot tycker är synd är hur man i mångt och mycket medvetet(?) undvikit att tala klarspråk kring vad man egentligen vill åstadkomma. Många bland oss tycks helt klart fortfarande leva i villfarelsen att man är ute efter att stoppa smittan helt.

Vid frågor likt mina har standardsvaret från statligt håll varit just något kring hur ineffektivt stängda gränser visat sig vara historiskt och hur man istället baserar varje beslut kring det dagsaktuella läget. Bra så. Men att förklara "loppet kört", om än i finare ordalag, verkar ha suttit onödigt långt inne. Jag tror stora delar av kritiken kunnat undvikas om man dels varit tydligare med målbilden från början, samt dels kunnat rättfärdiga och motivera varför man tar de beslut man tar, även publikt.
Håller helt med, de verkar helt ha underskattat behovet av en strategisk och tydlig kommunikation/kommunikatör för att få medborgare, statliga myndigheter, näringsliv och ekonomisk marknad att förstå och agera rätt från början. Kunskapen har nog funnits hela tiden. Den har bara varit felpaketerad.

Washington Post har simulerat olika scenarion. Killgissar att vi landar i det tredje:

[OT] Coronatråden 3
Corona är uppe i drygt 5000 döda globalt officiella siffror. H1N1 - svininfluensan 2009 - skördade ca 280 000 liv enl officiella siffror.
Varför är tonläget så mkt mer uppskruvat idag?

[OT] Coronatråden 3
Dagens ironi.

Från SVT.se idag 08:52: "Vår produktion i Lilla Edet går för full maskin. Man kan vara lugn i att vi har allting på plats för att fortsätta leverera till kunderna och handlarna precis så som vi gör i dag, säger han."

SVT.se för 30 min sedan: Pappersbruket i Lilla Edet i full brand.

[OT] Coronatråden 3
Håller helt med, de verkar helt ha underskattat behovet av en strategisk och tydlig kommunikation/kommunikatör för att få medborgare, statliga myndigheter, näringsliv och ekonomisk marknad att förstå och agera rätt från början. Kunskapen har nog funnits hela tiden. Den har bara varit felpaketerad.

Washington Post har simulerat olika scenarion. Killgissar att vi landar i det tredje:
Men om jag nu inte är för trög är den 4e bättre?
Fast var Sveriges respektive Danmark hamnar är väl som du säger en killgissning.

[OT] Coronatråden 3
Corona är uppe i drygt 5000 döda globalt officiella siffror. H1N1 - svininfluensan 2009 - skördade ca 280 000 liv enl officiella siffror.
Svininfluensan hade en dödlighet inte mycket högre än vanlig influensa. Statistik talar hittills (men detta ska givetvis ändå tas med en nypa salt eftersom vi mest troligt har enorma mörkertal) för att covid har högre dödlighet. Dessutom har inte covid fått härja lika länge och vi vet inte hur stor utsträckning det får. Över 300.000 svenskar uppskattas ha smittats av svininfluensan när den härjade. Vi är inte riktigt där än med covid... Det kommer väl vara jämförbart först vid årets slut, tidigast.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Men om jag nu inte är för trög är den 4e bättre?
Fast var Sveriges respektive Danmark hamnar är väl som du säger en killgissning.
Den är bättre, men vi kommer inte att klara det, alternativt medvetet val för att förlänga tiden för utbrott/smittspridning lagom mycket, synkat med vår förmåga att hantera sjuka och de i riskzonerna.

[Edit] förlänga, inte korta ner

[OT] Coronatråden 3
Svininfluensan hade en dödlighet inte mycket högre än vanlig influensa. Statistik talar hittills (men detta ska givetvis ändå tas med en nypa salt eftersom vi mest troligt har enorma mörkertal) för att covid har högre dödlighet. Dessutom har inte covid fått härja lika länge och vi vet inte hur stor utsträckning det får. Över 300.000 svenskar uppskattas ha smittats av svininfluensan när den härjade. Vi är inte riktigt där än med covid... Det kommer väl vara jämförbart först vid årets slut, tidigast.
Sydkorea har testat flest - dvs även fångat upp rätt många lätta fall.
Där ligger dödligheten på 0,77%. Hur stor dödlighet är det på vanlig influensa?

[OT] Coronatråden 3
Sydkorea har testat flest - dvs även fångat upp rätt många lätta fall.
Där ligger dödligheten på 0,77%. Hur stor dödlighet är det på vanlig influensa?
Sista siffran jag såg är 0,1%. Men det är ju givetvis varierande mellan olika länder också. Vad Sydkorea har för siffra vågar jag inte svara på.

[OT] Coronatråden 3
Dagens ironi.

Från SVT.se idag 08:52: "Vår produktion i Lilla Edet går för full maskin. Man kan vara lugn i att vi har allting på plats för att fortsätta leverera till kunderna och handlarna precis så som vi gör i dag, säger han."

SVT.se för 30 min sedan: Pappersbruket i Lilla Edet i full brand.
Släckt nu.

[OT] Coronatråden 3

Svininfluensan hade enl. Wikipedia 18500 laboratorie-bekräftade dödsfall. Siffran 280k var studier i efterhand. Så det är 5k mot 18k du ska jämföra. Sen går det lite för snabbt, följdeffekterna när vården slås ut är tråkiga. Jämför att ligga på 90% av FTP mot 110.

[OT] Coronatråden 3
Är corona räddningen för miljön? Ser framför mig stängda gränser i 12månader och mycket lite flygtrafik.
Ett uppvaknande där iallafall en del inser att man inte behöver flyga. Plus att flygbolagen kursar så det tar många år innan det blir billigt att flyga igen.
Flyget står för lite drygt 2% av de globala klimatpåverkande utsläppen. Det är lite mer än vad Internet inkl accessnät och datacenter står för (knappt 2%). För att ge lite perspektiv. Att surfa på happy är således också dåligt för miljön ?

[OT] Coronatråden 3
Apropå att "alla" epidemiologer skulle vara överens... det verkar inte så. Artikel iofs fr i onsdags, men det påstås ju nu här att de skulle vara det...

[OT] Coronatråden 3
Österrike inför förbud mot sammankomster med fler än 5 personer. Ja, då kan ju en trebarnsfamilj fortsätta använda bilen iaf.

[OT] Coronatråden 3
Apropå att "alla" epidemiologer skulle vara överens... det verkar inte så. Artikel iofs fr i onsdags, men det påstås ju nu här att de skulle vara det...

Jag vill tro att vi är på samma strategi som uk men att de av oklar anledning inte förmår kommunicera det till folket.

[OT] Coronatråden 3

Tror det handlar om olika avvägningar mellan åtgärder som har neg ekonomisk samhällseffekt vs verklig skyddseffekt vs förmåga att hantera. Det som är knepigt är väl att förutse och hantera övriga världens åtgärder. De olika tyckarna sitter nog inte inne m all kontext. Sen är det ju inte pk att nämna ekonomiska effekter, det är synd, för de effekterna skapar nog lika stor oro som coronaoron. Förutom för de som på riktigt kan drabbas av Corona.

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Enl FHM själva stämmer inte det Linde säger att strategin är att bygga upp en flockimmunitet. Strategin är att bromsa smittan så mycket det går, säger en representant för FHM i Godmorgon Världen.

Ja, så mycket det går och det hälper inte att stänga skolorna eftersom det nog/kanske inte smittar innan symptom och de som blir sjuka kanske hinner lämna skolan innan de smittar (ja det sista la jag till själv).
Innan sa man även att barn inte sprider smittan [så mycket]

Tror det handlar om olika avvägningar mellan åtgärder som har neg ekonomisk samhällseffekt vs verklig skyddseffekt vs förmåga att hantera. Det som är knepigt är väl att förutse och hantera övriga världens åtgärder. De olika tyckarna sitter nog inte inne m all kontext. Sen är det ju inte pk att nämna ekonomiska effekter, det är synd, för de effekterna skapar nog lika stor oro som coronaoron. Förutom för de som på riktigt kan drabbas av Corona.

Ja, så är det troligen men i så fall mörkar man det.

[OT] Coronatråden 3
Dottern och henne vänner kom hem från Korea förra söndagen. Efter ett halvår av studier. Och ingen har någon form av symtom än.
Det gör mig glad :giggle:

[OT] Coronatråden 3
Som sagt, det lär nog bli lite utredningar när detta har blåst över. Inte bara kring om rätt/fel åtgärder vidtogs, utan även kring hur ansvarsfördelning och annat ser ut. Bifogad artikel ur UNT idag (fr TT, så finns nog i andra tidningar också.)IMG_0090.JPG

[OT] Coronatråden 3
Nu ska jag i alla fall sätta mig och jobba hemma ett par timmar. Verkar inte som ojämlikheten faller ut till min fördel.

[OT] Coronatråden 3

Fast det är ju inget som Tegnell (eller nån annan) är emot. Rätt åtgärd i rätt tid. En man hostar inte i armvecket i Italien, Sverige stänger gränserna? Fel åtgärd vid den tidpunkten, enligt mig. Det är enkelt att säga att man borde gjort mer tidigare, om man inte behöver ta ansvar för samhällskostnaderna. Jag hävdar åter att statsepidemiologen och hans team troligtvis är bättre insatta i ämnet än vad de flesta är.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Fast det är ju inget som Tegnell (eller nån annan är emot). Rätt åtgärd i rätt tid. En man hostar inte i armvecket i Italien, Sverige stänger gränserna? Fel åtgärd vid den tidpunkten, enligt mig. Det är enkelt att säga att man borde gjort mer tidigare, om man inte behöver ta ansvar för samhällskostnaderna. Jag hävdar åter att statsepidemiologen och hans team troligtvis är bättre insatta i ämnet än vad de flesta är.
Är det epidemiologerna som ska ta ansvar för samhällskostnaderna? Jag kan tycka att epidemiologerna ska ägna sig åt hur smittan sprids och hur man bäst stoppar/hanterar den, sedan är det upp till ekonomiska experter att bedöma samhällskostnader. Slutligen bör regeringen väga samman det hela och fatta beslut om åtgärden skall utföras eller inte, samt bära ansvaret.

[OT] Coronatråden 3
Är det epidemiologerna som ska ta ansvar för samhällskostnaderna? Jag kan tycka att epidemiologerna ska ägna sig åt hur smittan sprids och hur man bäst stoppar/hanterar den, sedan är det upp till ekonomiska experter att bedöma samhällskostnader. Slutligen bör regeringen väga samman det hela och fatta beslut om åtgärden skall utföras eller inte, samt bära ansvaret.
Jag har som sagt ingen insyn, men jag misstänker att det funnits och finns diskussioner om vad som är rätt åtgärd och vad som är rätt tidpunkt. Vad tror du? Annars vore det ju enkelt att vara smittskyddsmyndighet: "Gladpack över hela landet är vår rekommendation. Alltid."
Det HAR tagits beslut och vi (som gjort allt "fel") har mindre fall än Norge och Danmark (som gjort allt "rätt").

[OT] Coronatråden 3
Ja, nåt åt det hållet... ;) Det har nämnts i förbifarten men inte tillräcklig tydligt och pedagogiskt, tycker jag. De är tydligare nu, men var inte det initialt.
Oj, jag känner att jag kanske borde skaffa nytt jobb (för jag tycker att det varit nog så tydligt)? Eller kanske starta en tv-serie? "Mannen som pratar med smittskyddsläkare". Jag vet, smal nisch, men när folk går all in i prepper mode för fem dagars eventuell förkylning (!) borde jag kunna få samma människor att lätta på lädret.

[OT] Coronatråden 3
Är du helt säker på att det inte är så det har gått till?
Besluten om åtgärder har väl hittills tagits av regeringen?

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Det har kanske avhandlats redan, men hur blir det om förskolor, skolor och fritids stänger på statens order? Kommer man att behöva ta ut semester för att vara hemma och ta hand om barnen?

[OT] Coronatråden 3
Oj, jag känner att jag kanske borde skaffa nytt jobb (för jag tycker att det varit nog så tydligt)? Eller kanske starta en tv-serie? "Mannen som pratar med smittskyddsläkare". Jag vet, smal nisch, men när folk går all in i prepper mode för fem dagars eventuell förkylning (!) borde jag kunna få samma människor att lätta på lädret.

Nja, du förstår tydligen vad han säger men du verkar sakna förmåga att översätta det till dina potentiella kunder.

[OT] Coronatråden 3
Nu har jag bara en 1/2 rulle dasspapper kvar, paniken stiger, kommer jag att dö nu ?

[OT] Coronatråden 3
Om nu strategin är att "stoppa smittspridningen till alla pris" som FHM sade i Godmorgon Världen imorse, så framstår ju Tegnells kritik mot de företag som låter sina anställda jobba hemifrån än mer märklig. Om strategin hade varit att snabbt nå en flockimmunitet hade kritiken varit förståelig, men nu är det tydligt att nåt annat ligger bakom.

[OT] Coronatråden 3
Här har dom tagit en cyklist i Spanien (tur att det bara var en roadie). Tydligen kan det bli böter mellan 600 - 30 000 € (extrema böter i Spanien för olika saker). Jag var ute o cyklade både igår o idag då jag trodde att det generella förbudet att överhuvudtaget vara utomhus skulle komma imorgon. Hade kollat detta med andra cyklister men oj vad fel vi hade. Hur som helst har jag klarat mig från böter men nu får cykeln stå i 15 dygn. Suck...
1584275447438.png

[OT] Coronatråden 3
Ur samtal ute i massorna går det att se en fortsatt 'äsch JAG är inte rädd'-attityd bland ffa yngre och yngre medelåldern. Antar att dessa inte har några anhöriga som är äldre och/eller sjuka. Och att de heller inte förstår samband och de konsekvenser detta kommer få på samhället.

Personligen anser jag att vi har haft det lite för bra under en lång stund, och det här kanske kan få folk att sluta grina för att det inte finns en toalett med deras namm på, på varenda allmän plats, och inse att det finns större problem.

[OT] Coronatråden 3
Om nu strategin är att "stoppa smittspridningen till alla pris" som FHM sade i Godmorgon Världen imorse, så framstår ju Tegnells kritik mot de företag som låter sina anställda jobba hemifrån än mer märklig. Om strategin hade varit att snabbt nå en flockimmunitet hade kritiken varit förståelig, men nu är det tydligt att nåt annat ligger bakom.
Alla är nog inte överens om att bästa strategin är att "stoppa smittspridningen till alla pris" i nuläget. Om det tex kommer en 2:a eller 3:e våg med hög dödlighet, så är det ju bättre om så många som möjlig blir smittade och immuna nu, när dom flesta bara får lätta förkylningssymptom.

[OT] Coronatråden 3
Alla är nog inte överens om att bästa strategin är att "stoppa smittspridningen till alla pris" i nuläget. Om det tex kommer en 2:a eller 3:e våg med hög dödlighet, så är det ju bättre om så många som möjlig blir smittade och immuna nu, när dom flesta bara får lätta förkylningssymptom.
Jo, precis. Men nu är det ansvarig myndighet som säger detta men agerar annorlunda.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp