[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Det verkar finnas liknande tvivel i UK. Såg hela Agenda nu, och professor Rocklöv tog upp att det inte alls råder nån konsensus bland experterna, nämnde bl.a. följande artikel i The Guardian (skriven av 200 läkare och forskare), men då gick Tegnell in och avbröt honom... Finns även fler artiklar på Guardian där flera är kritiska.

• Gilla
Reactions: rln
[OT] Coronatråden 3
Nånting är galet när det numera dör folk i parti & minut inom Europa i detta virus och vår främsta ansats att stoppa det hela innan det exploderar i Sverige också är att tvätta händerna. Övriga Europa skrattar åt oss. Undrar vem inom regeringen som blir första att pudla?
Undrar vilka i den här tråden som blir först att pudla, lock-down förespråkarna eller tvätta-händerna gänget ?? Den som lever får se...

[OT] Coronatråden 3
Undrar vilka i den här tråden som blir först att pudla, lock-down förespråkarna eller tvätta-händerna gänget ?? Den som lever får se...
Så fungerar det inte på Happy. I en tid av osäkerhet, så kan vi ändå vara säkra på att det gänget som härjar här i tråden inte pysslar med pudlar. Man kommer kunna vara oense längre tid än det tar att få fram ett vaccin.

[OT] Coronatråden 3
Lugn gott folk.. allt är som det ska... Lite insideinfo.. min dotter är sjuksköterska någonstans i Sverige... de har fått 6 (sex) visir från Biltema som de , avdelningen, får dela & sprita på. Sverige 2020. Fy fan.

[OT] Coronatråden 3

FHM hade möte med resterande nordiska länders expertmyndigheter i fredags och idag på pressträffen ska de redogöra varför länderna gör olika, så vi kanske får svar på detta redan idag?

[OT] Coronatråden 3
Själva sjukdomen skrämmer mig inte speciellt mycket utan det är alla motsägelsefulla uppgifter från alla experter som gör mig nervös. Just nu är youtube överfull med diverse läkare från hela världen som snackar covid-19 och jag kan inte bestämma mig för vem jag ska lita på och igår kväll på agenda stod två experter och sa emot varandra.
När det sen gäller sjukvården så behövs det inget virus för att den ska balla ur. Har de senaste åren tillbringat en del tid på akuten med nära och kära och jag är långt ifrån imponerad.

[OT] Coronatråden 3
Är det nån som på allvar tror att de skarpaste experterna jobbar på en myndighet? I så fall måste detta vara en helt unik bransch.
Jag tror inte det, och därför gör det mig orolig när de så arrogant avfärdar andra experters åsikter så som ex.vis i Agenda igår.

[OT] Coronatråden 3
En replik till Wolodarskis text, skriven av en läkare:

"Jamen, Hanif Bali har fler följare på Twitter."

[OT] Coronatråden 3
Orsaken till att vi är där vi är att man tidigare försökt presentera önskvärda åsikter som fakta. Det går inte längre och folk är på gott och ont mer upplysta, bättre informerade och tydligare källkritiska. I grunden en sund utveckling.
Och vad gör vi med hatet? Ska det bli en norm för att "rätta till" experters arbete? Om en läkare, baserat på tidigare erfarenheter och forskning, tar ett beslut som visar sig bli fel, ska denne få sparken och ersättas av...?

[OT] Coronatråden 3
Stoppa pressarna, stoppa pressarna!!!
"Jag tror vi måste erkänna, att vi inte har en aning. Alla gissningar är möjliga."
- Tegnell i Agenda
Det är många här som definitivt vet. Fast när man frågar dem vad de skulle göra är de väldigt tysta.

[OT] Coronatråden 3
Är det nån som på allvar tror att de skarpaste experterna jobbar på en myndighet? I så fall måste detta vara en helt unik bransch.
Jag tror inte det, och därför gör det mig orolig när de så arrogant avfärdar andra experters åsikter så som ex.vis i Agenda igår.
Jag tittade inte. Men man skall självklart ha en ödmjuk framtoning inför svåra uppgifter med oviss utgång, särskilt om man har ansvar men konsekvensen drabbar andra. Samtidigt får man inte glömma att de som säger emot inte bär något eget ansvar för besluten.

[OT] Coronatråden 3
Var jobbar de bästa epidemiologerna, tror du? Vilken branch snappar upp stjärnskotten inom smittskydd?

[OT] Coronatråden 3
Ja, FHM kan mer än de flesta och samarbetar med de bästa som finns globalt.
Sen finns det massor av tyckare som tycker sig ha allt att vinna på att ta positioner och få uppmärksamhet.
Men, de behöver ju inte ta något ansvar. Enkelt att sitta på läktaren o gapa sas.

[OT] Coronatråden 3
Jag tittade inte. Men man skall självklart ha en ödmjuk framtoning inför svåra uppgifter med oviss utgång, särskilt om man har ansvar men konsekvensen drabbar andra. Samtidigt får man inte glömma att de som säger emot inte bär något eget ansvar för besluten.
Så är det naturligtvis. Å andra sidan har vi inget tjänstemannaansvar i Sverige heller.

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Läkemedelsbranchen?
Inte de med rätt ideologiskbildning.

Jag tror kanske båda angreppsätten kan ha en poäng. Vad heter det? Max max eller min min. (Med reservation för att skolan var länge sen)

Om det blir dåligt, förlåt sub optimalt, så är det tur vi kör igenom rören nu när barnen verkar klara sig. Vilket när allt är sagt är allt jag bryr mig om. Nästan gång kanske det är annorlunda.
Även om allt går klocka från nu och framåt ska vi nog räkna med att se över supply chain och kanske tom styra upp sjukvården.

[OT] Coronatråden 3
Ja ...Ska ju bli spännande att se hur det blir efter påsklovet.
Har en nära vän som köpt svindyra biljetter till Portugal. Dom pengarna frös inne.
Nu skulle hon till Vemdalen med ett stort ''tjejgäng'''.....exakt hur naiv får man bli ???
Ingen kan skratta mer än dig som på nära håll får se deras miner när dom inser själva hur naiva dom är :))

[OT] Coronatråden 3
Lite lustigt att man har en chef som inte hört av sig en enda gång efter att detta kaoset bröt ut ? Har resjobb och sköter mig själv dock, men ändå lite lustigt då jag jobbar i Norge dessutom :/

[OT] Coronatråden 3
Man kan bara bli förbannad. Dessa inkompetenta, naiva jävla idioter. Och kalla inte detta efterklokhet. Jag har i decennier kritiserat den mentalitet, som oavsett regering, gjort att vi står där vi står nu.

[OT] Coronatråden 3
Kors i taket! Nu säger Tegnell i P1 Morgon att om det går ska man jobba hemifrån! Vad hände med jämlikheten?

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Man kan bara bli förbannad. Dessa inkompetenta, naiva jävla idioter. Och kalla inte detta efterklokhet. Jag har i decennier kritiserat den mentalitet, som oavsett regering, gjort att vi står där vi står nu.

Det är faktiskt tragiskt. Håller tummarna hårt för att vi drar några rejäla lärdomar av det här...

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
De senaste 30 åren har det inte vunnit några röster att förespråka ett starkt inflytande av det gemensamma.
Det är en poäng men å andra sidan har det funnits starka total försvar med andra utgångspunkter.

Det verkar svårt att ta sig hem via Kastrup. Kan vara bra att veta...kanske lika bra att ta omvägen norrut. (Det trodde jag aldrig skulle hända)

[OT] Coronatråden 3

Poäng till dig som påpekar att såväl vänster- som högerregeringar varit medskyldiga till nedmontaget av Försvarsmakten. Och ”dessa inkompetenta, naiva jävla idioter” måste ju isåfall avse väljarkåren, som givit dessa regeringar mandat att göra detta.

[OT] Coronatråden 3
Poäng till dig som påpekar att såväl vänster- som högerregeringar varit medskyldiga till nedmontaget av Försvarsmakten. Och ”dessa inkompetenta, naiva jävla idioter” måste ju isåfall avse väljarkåren, som givit dessa regeringar mandat att göra detta.

På sätt och vis har du rätt, vi har de makthavare vi förtjänar/väljer, det ligger mycket i det. Men vi är många som inte har röstat på dessa, men som ändå måste ta dumstruten på oss, i demokratins namn. Det är naturligtvis orättvist, men svårt att göra något åt på ett konkret sätt om man inte är lagd åt det revolutionära hållet.

Man får väl hoppas att det dras en del lärdomar, både bland politiker, opinionsbildare och väljare.

[OT] Coronatråden 3
Då viruset är globalt så kan det tyckas konstigt att t ex Italien o Spanien har total lock down medan i Sverige är det tydligen helt ok att åka på skidsemester. D v s några länder tar enorma kostnader för att försöka lösa problemet men andra sabbar hela uppoffringen med att inte göra det.

Nu vet jag inte om lock down o stänga gränser löser problemet men jag får lite vibbar från 2:a världskriget där vi lät andra kriga för vår frihet. Kanske lite långsökt dock... :ROFLMAO:

[OT] Coronatråden 3
Oj, blickar, nu snackar vi skarpa åtgärder. :sneaky:

Ibland känns det som att samhället är en millimeter från total masspsykos och panik. Ibland känns det som att allt är som vanligt. Just nu skiner solen och fåglarna kvittrar. Jag har för stunden förmånen att delvis jobba ute. Undergången känns långt borta.

[OT] Coronatråden 3
Jupp, då har vi också hårda restriktioner för fysisknärvaro på kontoret. Så pass att det i princip är meningslöst att åka dit.

[OT] Coronatråden 3
Vet inte om det nämnts här än, men Franska och Schweiziska myndigheter varnar för att ta antiinflamatoriska smärtstillande och feberdämpande. exempelvis diklofenak och ibuprofen. Enligt mycket begränsad erfarenhet tycks de kunna förvärra symptomen.

Givetvis finns än så länge inga "bevis" i form av utförliga tester, men klarar man sig på alvedon eller inget alls kan det vara värt att tänka på.

[OT] Coronatråden 3
Vet inte om det nämnts här än, men Franska och Schweiziska myndigheter varnar för att ta antiinflamatoriska smärtstillande och feberdämpande. exempelvis diklofenak och ibuprofen. Enligt mycket begränsad erfarenhet tycks de kunna förvärra symptomen.

Givetvis finns än så länge inga "bevis" i form av utförliga tester, men klarar man sig på alvedon eller inget alls kan det vara värt att tänka på.

Detta gäller väl inte bara vid corona? Tror att det är en generell rek då man har influensa:

"Antiinflammatoriska läkemedel utgör dock ingen särskild fara vid just covid-19. I stället är de enligt det franska hälsodepartementet en generell riskfaktor vid alla infektionssjukdomar, eftersom de tenderar att dämpa svaret från kroppens eget immunförsvar."

[OT] Coronatråden 3
Inte för att jag tvivlat på ett tag men nu hyllar han britternas plan - efter att ha förnekat att Linde hade rätt.

Å ena sidan har jag inget större problem med planen, å andra sidan måste nån måste ju rikta Gubben.
Nu pratar han om skogsbrand och vill anlägga lite moteld - Han menar så klart inget med det men vid den åldern borde han lärt sig hålla käft. om han nu inte börjar bli dement
"Man kan lägga moteld och det är ju lite det man försöker göra."

[OT] Coronatråden 3
Jupp, då har vi också hårda restriktioner för fysisknärvaro på kontoret. Så pass att det i princip är meningslöst att åka dit.
Japp, vi måste rapportera till HR i förväg om vi tänker åka in och även hur vi tänker åka. Jag misstänker att jag som åker pendeltåg inte är välkommen ?

[OT] Coronatråden 3
Japp, vi måste rapportera till HR i förväg om vi tänker åka in och även hur vi tänker åka. Jag misstänker att jag som åker pendeltåg inte är välkommen ?
Vi får av nån anledning åka in men 1.5m avstånd och inga externa besök - och vi drar ner på personalen on site. Jag kan dra ner mitt folk till 0 och ser ingen anledning att göra nåt annat.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp