[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
De har nog dragit lott, för att i efterförloppet kunna publicera en fin randomiserad kontrollerad studie över vilken åtgärd som var bäst...
Ja, och vi har nog dragit nitlotten. Norges motsvarighet till FHM redovisar ju öppet och transparent vilka scenarier de jobbat med, vilka åtgärder som rekommenderas, och varför. Här får vi bara höra att de (FHM) agerar utifrån "information som bara vi (FHM) har tillgång till"...

• Gilla
Reactions: rln
[OT] Coronatråden 3
Inte för att jag tvivlat på ett tag men nu hyllar han britternas plan - efter att ha förnekat att Linde hade rätt.

Å ena sidan har jag inget större problem med planen, å andra sidan måste nån måste ju rikta Gubben.
Nu pratar han om skogsbrand och vill anlägga lite moteld - Han menar så klart inget med det men vid den åldern borde han lärt sig hålla käft. om han nu inte börjar bli dement
"Man kan lägga moteld och det är ju lite det man försöker göra."
Normalt anses inte epidemologiska experiment på människor som okontroversiellt, speciellt inte på ofrivilliga subjekt där man skurit ned möjligheterna till vettig vård ordentligt.
Ett annat alternativ är att göra som länder (Israel Sydkorea och Kina) vars befolkningar har haft erfarenhet av olika Mengele-personligheters framfart och istället använda karantäner för smittspridning. Men det strider väl mot någon "värdegrund" att sätta folk i karantän i några veckor.
Så mycket bekvämare att inte vara direkt ansvarig och låta miljontals människor bli smittade istället, vi kan ju inte vara omoraliska som Kina och Israel.

I.o.f.s. har FHM kanske inte så många val. Regeringen lämpar över ansvaret på FHM, men regeringarna och länen har skurit ned på sjukvård och är för ängsliga och veka för att ens kolla om återvändande sportlovsfirande har feber.
FHM har antagligen inget mandat att sätta folk som anländer från Italien/Österrike karantän, och en anledning till att Tegnell är chef är rimligen att han är lojal mot regeringen i högre grad än svenska folket.

[OT] Coronatråden 3
Jävla skit. Danskjävlarna sitter på mitt paket sen onsdags. VARFÖR STOPPA PAKET!?

Vilken tur att mitt paket fr Amazon.de hann igenom, fick sms precis att det finns hos ombudet. Nåt mer har jag inte på väg, vad jag vet.

[OT] Coronatråden 3
Jävla skit. Danskjävlarna sitter på mitt paket sen onsdags. VARFÖR STOPPA PAKET!?

fast det var rätt många länder det var oförändrat från. Tex hela eu. Så du lär ha beställt från nå suspekt land för att det ska skapa problem :-)

[OT] Coronatråden 3
Ja, och vi har nog dragit nitlotten. Norges motsvarighet till FHM redovisar ju öppet och transparent vilka scenarier de jobbat med, vilka åtgärder som rekommenderas, och varför. Här får vi bara höra att de (FHM) agerar utifrån "information som bara vi (FHM) har tillgång till"...
Kolla den andra artikeln om UK i aftonbladet. WHO är tydligen inte så imponerade.
Lite oroväckande men UK ska vara världsledande sägs det. Snopet om man inte blir immun.

Vilken tur att mitt paket fr Amazon.de hann igenom, fick sms precis att det finns hos ombudet. Nåt mer har jag inte på väg, vad jag vet.

Dra åt helvete. Finns det beredskapslager?

EDIT. Fan man borde kanske hamstra kedjor och RD.

[OT] Coronatråden 3

Bilagor

• 416D41B7-76D1-41FC-A022-4CCA187D6FD3.png
    416D41B7-76D1-41FC-A022-4CCA187D6FD3.png
    63.9 KB · Besök: 371
[OT] Coronatråden 3
[OT] Coronatråden 3
du lär ha beställt från nå suspekt land

Jo, de där eu-hatande Storbritannien,
suspekt som fan. Inga gränser stängda i onsdags när paketet slutade röra på sig i Danmark. Inte postnord som levererar utan GLS, och Schenker i Sverige. Pratat med båda idag och de ska inte ha några störningar pga av rådande omständigheter.

[OT] Coronatråden 3
Får lite av känslan att Rocklöv (som hojade när han bodde Krokslätt, på en Kona med barends) får sms från Lövet och Tegnell att det där var väl onödigt sagt, och inte i "andan" att vi står tillsammans, jämnlikt...

Norge har 39 inlagda patienter kopplat till Corona och 1169 diagnostiserade enligt NRK. Således en ganska stor andel som är i behov av slutenvård. Jobbar själv i sjukvården och och har idag fått lämna uppgifter om min kompetens i fall det brakar loss och då ny arbetsplats och nya uppgifter. Hmm hur kopplar dropp nu igen? Venkateter? Snabbrepetition utlovas...

Det plingade precis till i mobilen om att min nya topptursutrustning anlänt från Innsbruck via GLS och Schenker. Det gick snabbt men den planerade turen till Norge lär inte bli av.

[OT] Coronatråden 3
Erna har ju gått ut med att Norrmännen inte får sitta ut karantänen i sina stugor för att inte belasta vården ute på vischan i onödan.
– Jeg oppfordrer alle som er på hyttene om å reise hjem, sa Solberg på sin pressekonferanse lørdag ettermiddag.

Måste vara katastrof för norrbaggarna att inte få gå på tur i Mars/April

[OT] Coronatråden 3
Jo, de där eu-hatande Storbritannien,
suspekt som fan. Inga gränser stängda i onsdags när paketet slutade röra på sig i Danmark. Inte postnord som levererar utan GLS, och Schenker i Sverige. Pratat med båda idag och de ska inte ha några störningar pga av rådande omständigheter.
Aha gls är kan ju vara lite struligt även i icke pandemi tider

[OT] Coronatråden 3
I svensk tabloidmedia har Boris Johnson varit dumförklarad sen dag ett. Nu när han & Tok-Anders är inne på samma spår så är det helt annat ljud i skällan när artiklarna om Boris smittoplan skrivs.

[OT] Coronatråden 3
[OT] Coronatråden 3
Erna uppmanar, inte förbjuder. ;)

Jo, hon förbjuder :) Nu är det förbjudet att vistas på din fritidsegendom om du inte bor i samma kommun som den.
På jobbet har vi avbokat alla patienter och kallat hem 70% av arbetsstyrkan. Sitter och väntar på att någon med akut tandvärk ska ringa medan jag fåfängt försöker få tag i ansiktsmasker (ffp2-3) för att kunna behandla pat med risk för smitta.

[OT] Coronatråden 3
Ja, det svänger snabbt!

Allt hopp är ändå inte ute. Betänk att Trump har kommit på exakt motsatt plan.

Allvarligt talat så oroar det mig fortfarande att de tror sig kunna slå av och på detta och hålla lite lagom fyr i brasan. Men va vet jag. Jag gick inte på Eton.

En annan sak som oroar mig är att engelsmännen ska vara bäst på detta - men WHO damen har ett väldigt brittiskt namn.

[OT] Coronatråden 3
Ryktet på byn gör gällande att gymnasiet här stänger ner med hemkarantän nu. Stor skola med iaf på min tid ca 2000 elever, idag säkert något färre pga privata skolor har tagit en del av eleverna.

Återstår att se om det stämmer, borde stå i tidningen snart isf.

Edit: och mycket riktigt så dök det upp en blänkare nu i tidningen, bommat i två veckor.

[OT] Coronatråden 3
Normalt anses inte epidemologiska experiment på människor som okontroversiellt, speciellt inte på ofrivilliga subjekt där man skurit ned möjligheterna till vettig vård ordentligt.
Ett annat alternativ är att göra som länder (Israel Sydkorea och Kina) vars befolkningar har haft erfarenhet av olika Mengele-personligheters framfart och istället använda karantäner för smittspridning. Men det strider väl mot någon "värdegrund" att sätta folk i karantän i några veckor.
Så mycket bekvämare att inte vara direkt ansvarig och låta miljontals människor bli smittade istället, vi kan ju inte vara omoraliska som Kina och Israel.

I.o.f.s. har FHM kanske inte så många val. Regeringen lämpar över ansvaret på FHM, men regeringarna och länen har skurit ned på sjukvård och är för ängsliga och veka för att ens kolla om återvändande sportlovsfirande har feber.
FHM har antagligen inget mandat att sätta folk som anländer från Italien/Österrike karantän, och en anledning till att Tegnell är chef är rimligen att han är lojal mot regeringen i högre grad än svenska folket.

Har du (och andra som håller med) läst AB artikeln och vad Tegnell säger?

Här är i alla fall några citat:

"– Vi kommer nog inte att få kontroll på det på något annat sätt, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."

Min tolkning: Tegnell bedömer att det troligen är enda sättet att få stopp på spridningen.

"– Hela idén om att göra rätt sak vid rätt tillfälle. Vi ska göra det vi kan för att hålla nere kurvan. Vi ska inte stänga skolor och sådant förrän vi absolut måste.
- Det är ett mycket mer tilltalande tankesätt än de här våldsamma sätten som man nu försöker sätta stopp på det med (i andra länder). Det finns en uttalad risk för att de bara skapar ännu högre toppar (på spridningen). Om du sätter en damm för en flod så kan du hålla igen floden till en viss nivå men så småningom får du ett jättestort flöde under en period. Det är bättre att du låter det sakta sippra igenom. Då kan du hålla kontroll och sköta om den så att den inte behöver skada ditt samhälle mer än nödvändigt.
"

Tolkning: FHM ser att det finns risker med de drastiska åtgärder som vissa länder tagit och att resultatet av såna metoder i slutändan kan bli mer negativt för samhället.

"För att Sverige skulle uppnå flockimmunitet skulle sex miljoner invånare drabbas av viruset.

– Ja, men samtidigt måste vi komma ihåg att de allra allra flesta kommer att bli väldigt lindrigt sjuka. Vi vet inte hur stort det här så kallade mörkertalet är, men väldigt mycket talar för att det är väldigt, väldigt stort, säger Anders Tegnell.

– Även om det låter mycket så är det kanske en av de här 60 procenten som blir riktigt sjuka och kanske fem-sex av dem som behöver vård. Kan man då smeta ut de här fem-sex procenten på sex-åtta-tio-tolv månader så är det hanterbart för sjukvården."

Tolkning: Det handlar om att platta ut kurvan tills dess att vi har flockimmunitet.

Såhär säger WHO enligt The Sun(!) i den här artikeln: https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-stoppa-corona--genom-att-40-miljoner-smittas

"Världshälsoorganisationen WHO har också kritiserat Storbritanniens sätt att hantera spridningen.

– Låt inte bara denna eld brinna. Det land som tittar på andra länders erfarenheter av stora epidemier och tänker att ”det kommer inte hända oss” begår ett dödligt misstag, säger WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus till The Sun.

– Hitta, isolera, testa och behandla varje fall för att bryta kedjan av covid-överföring. Varje fall som vi hittar och behandlar begränsar sjukdomens expansion.
"

Att bara låta elden brinna har det knappast varit frågan om vare sig i Sverige eller UK även Boris hade ett par tidiga uttalanden åt det hållet.

Sista meningen om att hitta, isolera och testa varje fall för att bryta smittan var den linje FHM höll tills dess man såg att smittan var allmänt spridd och och därför väldigt svår att hålla. Om jag inte minns fel var ett av argumenten för att byta till att bara testa sjuka att själva testandet skulle vara ineffektivt användande av sjukvårdsresurser.

Summa summarum så tolkar jag det som att FHM bedömer att de metoder de valt skapar minst skada i samhället och att de har argument varför de valt de metoderna.

Att experter tycker olika, ja det kanske inte är jättekonstigt. Härinne är vi knappast överens om det ultimata sättet att meka cyklar eller? Tror faktiskt att det här är lite mer komplext än att konvertera till slanglöst;)

[OT] Coronatråden 3
Tegnell säger alltså både att mörkertalet är ytterst litet och väldigt, väldigt stort, på samma gång. Hmm ?

3 dagar sen.
Screenshot_20200316-145506_Chrome.jpg

Idag.
Screenshot_20200316-145623_Chrome-01.jpeg

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Tegnell säger alltså både att mörkertalet är ytterst litet och väldigt, väldigt stort, på samma gång. Hmm ?

3 dagar sen.
Visa bilaga 406176

Idag.
Visa bilaga 406177
Citat 1 och 2 behöver ju inte nödvändigtvis syfta på de svenska förhållandena just nu. Nummer 1 gör det uppenbart, nummer 2 kan mycket väl, och sannolikt, syfta på situationen i världen. Jämför man dödligheten i Italien (där inte alla testas) med Sydkorea är skillnaden stor. Mest troligt pga man testat mkt fler individer i Sydkorea som därmed har bättre bild av mängden smittade än vad de har i Italien.

[OT] Coronatråden 3
Nu fick vi in 3 nya döda enligt AB. Då 6 totalt, vilket är ca 894 färre än normal höstflunsa. Vi får hoppas att det taktar vidare på den här nivån. Rinner det över kapacitetsnivån får vi se på annat. Tvätta händerna!

[OT] Coronatråden 3
Jag säger inte att det är så i detta fall, men om man har exponentiell tillväxt och slutar mäta/testa skulle det på ganska kort tid kunna gå från att man har rätt säkra data p.g.a. man mätte fram till ganska nära tidpunkt 1 (13/3) men att man sedan inte har koll på på utvekclingen till tidpunkt 2 (16/3). Och, för att vara supertydlig vet jag inte om så är fallet här. Jag menar bara att två uttalanden som förefaller motstridiga inte behöver vara det om de är fällda vid olika tidpunkter och i synnerhet om saker ändrar sig väldigt fort.

[OT] Coronatråden 3
Citat 1 och 2 behöver ju inte nödvändigtvis syfta på de svenska förhållandena just nu. Nummer 1 gör det uppenbart, nummer 2 kan mycket väl, och sannolikt, syfta på situationen i världen. Jämför man dödligheten i Italien (där inte alla testas) med Sydkorea är skillnaden stor. Mest troligt pga man testat mkt fler individer i Sydkorea som därmed har bättre bild av mängden smittade än vad de har i Italien.

Nej , men det är 2-3 dagar mellan uttalandena. 13e - allt cool. 16e - jobba hemma.
Detta är från igår. Möjligen tycker han idag att det är stort

"Känner du ingen oro över att det är många som skulle kunna vara smittade utan att de upptäckts och att det pågår en bredare smittspridning?

– Nej. För att det är nog ett faktum. Och är det inte ett faktum i dag så är det ett faktum ganska snart. Och då gäller det att vi riktar in våra åtgärder på att göra den spridningen så långsam som möjligt och att den inte kommer in och drabbar våra äldre.

Om det nuvarande mörkertalet säger Tegnell:

– Jag säger inte att det inte finns där. Jag tror att än så länge är det inte jättestort, men att det är på väg och håller på att bli större. Det är nog så.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/"

[OT] Coronatråden 3
Sen har han ett lustigt sätt att utrycka sig vilket ställer till det för honom.

Är du orolig? Nej (för det är fucked)

[OT] Coronatråden 3
Jag tycker att det är alldeles uppenbart att det andra uttalandet handlar om det globala mörkertalet:
1584369230806.png

[OT] Coronatråden 3
Nej , men det är 2-3 dagar mellan uttalandena. 13e - allt cool. 16e - jobba hemma.
Detta är från igår. Möjligen tycker han idag att det är stort

"Känner du ingen oro över att det är många som skulle kunna vara smittade utan att de upptäckts och att det pågår en bredare smittspridning?

– Nej. För att det är nog ett faktum. Och är det inte ett faktum i dag så är det ett faktum ganska snart. Och då gäller det att vi riktar in våra åtgärder på att göra den spridningen så långsam som möjligt och att den inte kommer in och drabbar våra äldre.

Om det nuvarande mörkertalet säger Tegnell:

– Jag säger inte att det inte finns där. Jag tror att än så länge är det inte jättestort, men att det är på väg och håller på att bli större. Det är nog så.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/"
Han har ju hela tiden sagt att det hela ändrar sig väldigt snabbt och FHMs bedömningar kan ändras mycket från dag till dag.
Så att det händer saker på tre dagar är väl inte konstigt.
På dagens presskonferens sade han också att de såg tecken på att kurvan började luta uppåt i framförallt Stockholm idag. Därav uppmaningen att om möjligt jobba hemifrån för nu ser man att det kan göra skillnad. Det gjorde man inte innan.
Det kommer säkerligen komma åtskilliga förändringar i bedömningar och restriktioner framöver.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Han har ju hela tiden sagt att det hela ändrar sig väldigt snabbt och FHMs bedömningar kan ändras mycket från dag till dag.
Så att det händer saker på tre dagar är väl inte konstigt.
På dagens presskonferens sade han också att de såg tecken på att kurvan började luta uppåt i framförallt Stockholm idag. Därav uppmaningen att om möjligt jobba hemifrån för nu ser man att det kan göra skillnad. Det gjorde man inte innan.
Det kommer säkerligen komma åtskilliga förändringar i bedömningar och restriktioner framöver.
Nej, det är inte konstigt och mitt svar är en förklaring på de två uttalande.

Att jag tycker han har ett jävligt roligt sätt att uttrycka sig är en annan sak. Jag kan nästan uppskatta det personligen men jag tänker att det kanske inte är så effektivt i hans position.
Sen har jag väl en liten känska att det är extremt optimistiskt tro att han har/hade koll på mörkertalet men det skadar väl ingen i detta läge att tro det.

[OT] Coronatråden 3
Nä, det kanske är dags att packa ihop efter ytterligare en ojämlik arbetsdag. Men idag iaf med FHM:s välsignelse.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp