[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Om moderator tycker detta trillar in under politik så förstår jag tillsägningen, men jag försöker klassa det som psykologi:

Inför klimathotet, ett stort hot för samtliga boende på jorden, är folk i ledande befattning förhållandevis passiva. Ekonomin prioriteras.

Men inför Corona, ett jämförelsevis litet hot förutom för en viss demografi, så gick det väldigt fort för beslutsfattare att få stopp på flygresor och massproduktion av konsumtionsvaror (må så vara som sidoeffekt). Ekonomin nedprioriteras.

Är det förpackningen av budskapet som skiljer passivitet från handling, eller helt enkelt människans oförmåga att greppa komplexa situationer, om nu klimathotet klassas som sådan i större utsträckning än Corona?

Jag tror den enkla och något osexiga förklaringen är att coronahotet är mycket konkret och tydligt, man kan med ganska stor säkerhet konstatera hur hotet direkt skadar och dödar.

Detta gäller inte på samma sätt då man talar om de verkningar som klimatförändringar orsakade av människan kan leda till.

• Gilla
Reactions: SIE
[OT] Coronatråden 3
för att komplettera det lingon säger; det dör ca 90 000 per år i sverige, och den omedelbara dödsorsaken lär trots allvarliga underliggande sjukdomstillstånd mer än ofta vara luftvägsrelaterad. det förstår man när man tittar på dödsstatisken vecka för vecka, där den varierar med en faktor 4-5 och närmast exakt följer antal till lab inlämnade luftvägsodlingar.

det är sannolikt i första hand bland dessa personer drastiskt uttryckt i princip väntandes på en förkylning med tillhörande komplikationer att dö av, som coronadödligheten blir hög. (en annan stor orsak till död i slutskedet lär vara urinvägsinfektioner.)

om vi tittar på just de 90 000 som är på tur att dö kommande året, och vi räddar alla dem från coronan, kommer de alltså ändå och oavsett att dö av andra orsaker närmaste året.

och skulle t ex oerhörda 10 000 av dem dö i coronan återstår 80 000, varav det stora flertalet alltså avlider i andra luftvägssjukdomar. coronan är förstås därmed ett extremt elände, men det är först om den i någon omfattning tar personer som sas inte står på tur som det effektivt sett uppstår en överdödlighet i befolkningen.

Ett intressant inlägg, men några påpekanden bara.

Att antalet dödsfall följer antalet luftvägsprov är i sig ingen vidare indikator på faktisk dödsorsak. Nasopharynxodlingar tas ofta, likt urinodlingar, i paket tillsammans med blododlingar hos svårt sjuka patienter/patienter som ankommer till akutmottagning. Att provmängden i sig ökar tyder alltså snarare på att antalet svårt sjuka patienter ökat. Inte nödvändigtvis att sjukdomarna, såsom t.e.x. en urinvägsinfektion, egentligen är särskilda farliga.

En urinvägsinfektion i sig är inte dödlig. Det är om bakterierna sprider sig till blodet och orsakar sepsis det plötsligt blir direkt livsfarligt. Därav att just kombinationen urinodling+blododlingar är såpass vanlig då urinvägsfokus är mycket, mycket vanligt vid blodförgiftning. Helt vanlig E. Coli, vilket vi alla bär på i tarmfloran, ligger bakom majoriteten av urinvägsinfektioner och i nio fall av tio är det aldrig frågan om annat än sveda och trängningar hos patienten.

[OT] Coronatråden 3
Angående corona- kontra miljöfallet är en skillnad att det trots allt rimligen, givet att det förefaller som man blir immun efter att ha haft det, en begränsad tid åtgärderna är nödvändiga under. Ett vaccin skulle också hjälpa att begränsa det tidsmässigt. Miljöproblemet är däremot något som kräver mycket mer långvariga insatser. Vi kommer rimligen inte att kunna driva hela världen på förnyelsebar el inom något/några år.

[OT] Coronatråden 3
Jag tror den enkla och något osexiga förklaringen är att coronahotet är mycket konkret och tydligt, man kan med ganska stor säkerhet konstatera hur hotet direkt skadar och dödar.

Detta gäller inte på samma sätt då man talar om de verkningar som klimatförändringar orsakade av människan kan leda till.
Precis, Corona är ett hot där man ser verkningarna här och nu, medan det s.k. klimathotet har det skrikits om i årtionden utan att det som sagts ska hända har hänt.

• Gilla
Reactions: rln
[OT] Coronatråden 3

Så är det nog. Dör jag av rökning imorrn så slutar jag idag, men tar det 40 år så kvittar det idag.
Angående corona- kontra miljöfallet är en skillnad att det trots allt rimligen, givet att det förefaller som man blir immun efter att ha haft det, en begränsad tid åtgärderna är nödvändiga under. Ett vaccin skulle också hjälpa att begränsa det tidsmässigt. Miljöproblemet är däremot något som kräver mycket mer långvariga insatser. Vi kommer rimligen inte att kunna driva hela världen på förnyelsebar el inom något/några år.
Sant, vi är såklart mer öppna för tillfälliga omställningar än permanenta sådana.
Undrar hur ett sådant här ”smakprov” påverkar vår framtida inställning till mer permanenta åtgärder.

[OT] Coronatråden 3
Ett intressant inlägg, men några påpekanden bara.

Att antalet dödsfall följer antalet luftvägsprov är i sig ingen vidare indikator på faktisk dödsorsak. Nasopharynxodlingar tas ofta, likt urinodlingar, i paket tillsammans med blododlingar hos svårt sjuka patienter/patienter som ankommer till akutmottagning. Att provmängden i sig ökar tyder alltså snarare på att antalet svårt sjuka patienter ökat. Inte nödvändigtvis att sjukdomarna, såsom t.e.x. en urinvägsinfektion, egentligen är särskilda farliga.

En urinvägsinfektion i sig är inte dödlig. Det är om bakterierna sprider sig till blodet och orsakar sepsis det plötsligt blir direkt livsfarligt. Därav att just kombinationen urinodling+blododlingar är såpass vanlig då urinvägsfokus är mycket, mycket vanligt vid blodförgiftning. Helt vanlig E. Coli, vilket vi alla bär på i tarmfloran, ligger bakom majoriteten av urinvägsinfektioner och i nio fall av tio är det aldrig frågan om annat än sveda och trängningar hos patienten.
håller med om detta. urinvägsinfektioner och urinodlingar lär inte gå i smittsamma skov ihop med dödligheten på samma övertydliga vis. åtminstone inte sett någon skriva om det. precis som för luftvägsinfektioner lär de vara ofarliga så länge de sas håller sig på plats. men är patienten förvagad borde det rimligtvis underlättas en farlig spridning även av dessa.

[OT] Coronatråden 3
Sant, vi är såklart mer öppna för tillfälliga omställningar än permanenta sådana.
Undrar hur ett sådant här ”smakprov” påverkar vår framtida inställning till mer permanenta åtgärder.
Vad menar du med "smakprov" och "mer permanenta åtgärder"? Jag ser inte att de åtgärder som vidtas mot viruset är de som kommer att vidtas för klimatet. Snarare kanske det här "smakprovet" får de mest revolutionära att inse att "stanna världsekonomin" inte är en så bra lösning, utan att klimathotet måste lösas med mer långsiktiga åtgärder som tillåter ekonomin att snurra på. För att reparera följderna efter Coronakrisen kan det nog t.o.m. krävas att ekonomin snurrar på än snabbare ett tag.

[OT] Coronatråden 3
Hur jag kan vara säker på att pollenallergi inte smittar? Du ska nog sluta med spriten nu och gå och lägga dig.
Du kunde inte veta att det var pollenallergi. Allt du visste var att du snörvlade dig och att till och med Tegnell säger att man ska vara hemma då.

Finns inte ens mycket pollen i landet nu.

Byt du avatar så lägger jag mig. Personangrepp!

[OT] Coronatråden 3
Vad menar du med "smakprov" och "mer permanenta åtgärder"? Jag ser inte att de åtgärder som vidtas mot viruset är de som kommer att vidtas för klimatet. Snarare kanske det här "smakprovet" får de mest revolutionära att inse att "stanna världsekonomin" inte är en så bra lösning, utan att klimathotet måste lösas med mer långsiktiga åtgärder som tillåter ekonomin att snurra på. För att reparera följderna efter Coronakrisen kan det nog t.o.m. krävas att ekonomin snurrar på än snabbare ett tag.
Dåligt ordval av mig, ”praktisk exempel” på vad som sker OM samma åtgärd skulle tas mot andra nödsituationer är kanske bättre. Och jag håller med dig, den konsekvensen är klart möjlig/sannolik!

[OT] Coronatråden 3
Det här gör ju att man blir lite stressad - det är inte endast riskgrupperna som kan drabbas hårt.
Men så tänker jag på de två, eller om det är höst tre ggr jag haft en riktig influensa med värk i kroppen och hela köret. Jo det kändes som att en bil kört över mig, men jag hackade mig igenom det trots allt.
Fast då tänker jag ytterligare ett varv och mina barn kommer med i ekvationen. Även om jag kanske varken smittats så lätt eller drabbats så hårt tidigare, så har jag ju dem att tänka på denna gång.
Liiite stressad blir man trots allt.

[OT] Coronatråden 3
Det här gör ju att man blir lite stressad - det är inte endast riskgrupperna som kan drabbas hårt.
Men så tänker jag på de två, eller om det är höst tre ggr jag haft en riktig influensa med värk i kroppen och hela köret. Jo det kändes som att en bil kört över mig, men jag hackade mig igenom det trots allt.
Fast då tänker jag ytterligare ett varv och mina barn kommer med i ekvationen. Även om jag kanske varken smittats så lätt eller drabbats så hårt tidigare, så har jag ju dem att tänka på denna gång.
Liiite stressad blir man trots allt.

Och inte bara det era dönickar! Ni borde som cyklister skaka av rädsla inför faktumet att många får BESTÅENDE SKADOR i lungorna. Källan är på inget sätt oseriös: https://www.google.com/amp/s/api.na.../02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body

Det är dags att alla slutar tänka att bara gamla åldringar som ändå ska dö drabbas!!

En till källa: 20 till 30% nedsatt lungfunktion

Senast ändrad:
  • Gilla
[OT] Coronatråden 3
Precis, Corona är ett hot där man ser verkningarna här och nu, medan det s.k. klimathotet har det skrikits om i årtionden utan att det som sagts ska hända har hänt.

Så kallade???? Du verkar vara en struts som har stoppat huvudet i sanden.

[OT] Coronatråden 3
Och inte bara det era dönickar! Ni borde som cyklister skaka av rädsla inför faktumet att många får BESTÅENDE SKADOR i lungorna. Källan är på inget sätt oseriös: https://www.google.com/amp/s/api.na.../02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body

Det är dags att alla slutar tänka att bara gamla åldringar som ändå ska dö drabbas!!

En till källa: 20 till 30% nedsatt lungfunktion

Precis samma sak med vanliga influensa. Det här inget nytt utan det drabbar en del av helt vanlig influensa också.

Lider du av panik inför influensa så finns det hjälp att få.

[OT] Coronatråden 3
[OT] Coronatråden 3

Artiklar och en intervju från Italien om deras utveckling. Den är första publicerad för en vecka sedan (13/3) i JAMA (en av de mest ansedda medicinska tidskrifterna) av bl a ordföranden i den europeiska föreningen för anestesiläkare. Antalet rapporterade insjuknade och döda har stigit markant sedan dess. Den ger också en klar bild av vad som kan hända om infektionen får ordentligt fäste i befolkningen.

[OT] Coronatråden 3
Bra - då gör du något rätt iaf!
Försök lugna ner dig lite för stress och ångest är farligare och förstör fler liv än detta lilla virus. Jag skämtar eller raljerar inte - det är min ärliga åsikt.
Ja jag håller med dig om att stress och ångest är dåligt och jag jobbar på det. Kommer dock känna oro då mina föräldrar är äldre och jag är ganska säker på att vi bara har sett början.

[OT] Coronatråden 3
Italien satte landet i karantän för drygt 2 veckor sedan.
Tydligen infaller merparten av dödsfallen efter omkring 14 dagars sjukdom.
Riktigt orolig blir jag om antalet döda i Italien inte börjar minska snart.
I Kina dör inte många längre (av corona vill säga), dom har nästan inga nya fall över huvud taget förutom en del importfall.
Det verkar som att italienarna inte respekterar karantänen, enl positioneringsdata fr mobiloperatörerna. En kinesisk expertgrupp på plats verkar inte heller så imponerad.

[OT] Coronatråden 3
Italien satte landet i karantän för drygt 2 veckor sedan.
Tydligen infaller merparten av dödsfallen efter omkring 14 dagars sjukdom.
Riktigt orolig blir jag om antalet döda i Italien inte börjar minska snart.
I Kina dör inte många längre (av corona vill säga), dom har nästan inga nya fall över huvud taget förutom en del importfall.
Tror inte för ett ögonblick på att Kina inte skulle ha några fler fall. Förstår inte hur media kan svälja de uppgifter som kommer från Kina så lättvindigt.
Tror mer på att de slutat rapportera fall för att få omvärlden att tro att de har koll på läget.
Man kan ALDRIG lita på vad en diktatur säger, framför allt inte i en krissituation.
Nordkorea har väl fortfarande inte ett enda rapporterat fall eller? Fantastiskt! Måste bo supermänniskor där...eller?

[OT] Coronatråden 3
Distanscykling: nedsatt lungfunktion är tråkigt, men det ser man efter vilken lunginflammation som helst några veckor efter tillfrisknandet, så det är inget unikt för Corona. Huruvida det ger en värre eller mer bestående skada vet ingen.

[OT] Coronatråden 3

Artiklar och en intervju från Italien om deras utveckling. Den är första publicerad för en vecka sedan (13/3) i JAMA (en av de mest ansedda medicinska tidskrifterna) av bl a ordföranden i den europeiska föreningen för anestesiläkare. Antalet rapporterade insjuknade och döda har stigit markant sedan dess. Den ger också en klar bild av vad som kan hända om infektionen får ordentligt fäste i befolkningen.
Sammanställningen från Italien uppdateras varje dag här om man är intresserad:
(infografic in english)
Dödstalen i % är såklart inte relevanta eftersom alla smittade inte testas, men åldersfördelningen kan ju vara intressant att se.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Tror inte för ett ögonblick på att Kina inte skulle ha några fler fall. Förstår inte hur media kan svälja de uppgifter som kommer från Kina så lättvindigt.
Tror mer på att de slutat rapportera fall för att få omvärlden att tro att de har koll på läget.
Man kan ALDRIG lita på vad en diktatur säger, framför allt inte i en krissituation.
Nordkorea har väl fortfarande inte ett enda rapporterat fall eller? Fantastiskt! Måste bo supermänniskor där...eller?
Hmm Nordkorea har väl iofs haft stängda gränser i 50 år nu eller nå Sånt
Edit kanske kommer visa sig bli en vinnande taktik..

[OT] Coronatråden 3
Autoritära stater har naturligtvis helt andra möjligheter att få kontroll på sånt här, framförallt ett högteknologiskt land som Kina. Dessutom har ju åtminstone Kina erfarenhet av att hantera liknande utbrott. Exempel på åtgärder är frekventa vägspärrar där samtliga i bilen kontrolleras för symptom, inkl feber; likadant vid inpassering till kollektivtrafik, kontrollanter rör sig på gatorna och tar tempen på folk. Hittar man nån sätts den omedelbart i karantän, med våld om det behövs. Osv.

Kina är förvisso en enpartistat, men öppet mot omvärlden med omfattande handel och andra utbyten, om de inte hade kontroll på smittan idag skulle vi veta det. Mina kollegor i Shanghai och Shenzhen säger att livet där i stort har återgått till det normala. Om smittspridningen inte var under kontroll, skulle det knappast gjort det.

Ryssland har jag för lite kunskap om för att kommentera, men Nordkorea är ju som redan sagts ett slutet land, vilket troligen är en fördel i ett sånt här läge.

[OT] Coronatråden 3
Det pratas fortfarande inte om hur och när 'återöppning' ska ske av samhällen. Vad har alla länder och myndigheter för plan där egentligen?

[OT] Coronatråden 3
Det dog med ledning av dessa siffror alltså cirka 1700 personer per dag en genomsnittlig dag i Italien utslaget på de senaste åren om jag räknar rätt. (Folkmängd 59000000, dödstalet 10,7/1000 invånare.)
Har någon sett siffror på hur många som dött per dag i Italien sammanlagt de senaste veckorna?
Är det ungefär 1700 PLUS antalet döda i Corona eller inte så många? Vore intressant ett se eftersom det kan ge en indikation på hur många extra personer som dör av sjukdomen som alltså inte hade dött annars.
(Det finns en massa osäkerhet i en sådan jämförelse men det vore intressant ändå tycker jag.)

[OT] Coronatråden 3
Det dog med ledning av dessa siffror alltså cirka 1700 personer per dag en genomsnittlig dag i Italien utslaget på de senaste åren om jag räknar rätt. (Folkmängd 59000000, dödstalet 10,7/1000 invånare.)
Har någon sett siffror på hur många som dött per dag i Italien sammanlagt de senaste veckorna?
Är det ungefär 1700 PLUS antalet döda i Corona eller inte så många? Vore intressant ett se eftersom det kan ge en indikation på hur många extra personer som dör av sjukdomen som alltså inte hade dött annars.
(Det finns en massa osäkerhet i en sådan jämförelse men det vore intressant ändå tycker jag.)

Även om osäkerheten kanske är stor är den jämförelsen den enda relevanta att göra.
Det är som att hälften av alla som dör av hög ålder har cancer i kroppen i olika grad men långt ifrån alla dog pga cancern.

• Gilla
Reactions: BJS
[OT] Coronatråden 3
Två intressanta artiklar från partitrogna tidningar om varför kineser inte dör av influensa.

"The statistical methods used by the Chinese CDC should be revised, as deaths from pneumonia caused by the flu, for example, are not counted, the observer said."

"Underreporting of deaths

One possible reason for China’s unusually low flu death numbers is that health officials in the country depend on reports of deaths for their data, rather than the statistical modeling used by authorities elsewhere in the world."

[OT] Coronatråden 3
Ännu intressantare blir det om man kan jämföra regioner.

[OT] Coronatråden 3
Det pratas fortfarande inte om hur och när 'återöppning' ska ske av samhällen. Vad har alla länder och myndigheter för plan där egentligen?
Tror nog inte det finns en plan? Även om man släpper på karantänåtgärder om 6-10 veckor i Spanien och Italien tex så lär ju gränserna vara stängda för resande bra mycket längre? Hela året kanske som Mr Boris Jonsson var inne på?

[OT] Coronatråden 3
Autoritära stater har naturligtvis helt andra möjligheter att få kontroll på sånt här, framförallt ett högteknologiskt land som Kina. Dessutom har ju åtminstone Kina erfarenhet av att hantera liknande utbrott. Exempel på åtgärder är frekventa vägspärrar där samtliga i bilen kontrolleras för symptom, inkl feber; likadant vid inpassering till kollektivtrafik, kontrollanter rör sig på gatorna och tar tempen på folk. Hittar man nån sätts den omedelbart i karantän, med våld om det behövs. Osv.

Kina är förvisso en enpartistat, men öppet mot omvärlden med omfattande handel och andra utbyten, om de inte hade kontroll på smittan idag skulle vi veta det. Mina kollegor i Shanghai och Shenzhen säger att livet där i stort har återgått till det normala. Om smittspridningen inte var under kontroll, skulle det knappast gjort det.

Ryssland har jag för lite kunskap om för att kommentera, men Nordkorea är ju som redan sagts ett slutet land, vilket troligen är en fördel i ett sånt här läge.
Fast Nordkorea har ju en hel del handel med kina och väldigt mycket arbetare som arbetar utanför Nordkorea. Skulle vara om de aldrig släppte in dem där i början när det bröt ut.

[OT] Coronatråden 3
Fast Nordkorea har ju en hel del handel med kina och väldigt mycket arbetare som arbetar utanför Nordkorea. Skulle vara om de aldrig släppte in dem där i början när det bröt ut.

Nordkorea har nog inga problem att sätta hemvändande arbetare i karantän.

[OT] Coronatråden 3
NK hade 190 soldater från Kinesiska gränsen smittade väldigt tidigt. Varför de inte kan hålla sig på 2m avstånd på varsin sida är oklart men säger nog en del om hur väl gränsskyddet funkar

[OT] Coronatråden 3
Ja alltså även om NK är världens mest instängda land är gränsen ändå lite porös. Smugglare tar sig över och tillbaks.

[OT] Coronatråden 3
Kineser med symptom tillåts inte testa sig för regeringen vill hålla nollan. Om folk inte vågar gå tillbaka till jobbet så skadas Kinas ekonomi ännu mer och det ser inte bra ut på pappret. Bättre då att göra som Sverige och låta friska jobba samtidigt som man skäller ut Sverige för att vi inte gör tillräckligt. Enkel diktatur-logik.

[OT] Coronatråden 3
Tror faktiskt att Kina har det hela i hyffsad kontroll, man har i likhet med grannländerna Sydkorea och Japan erfarenhet av epidemier sedan tidigare (Sars) och man tar det hela numera på största alvar.
Kina skickar nu hjälp till bl.a Italien och Iran vilket indikerar att man har kapacitet som inte längre behövs hemma.
Faktum är att det främst är västvärlden som är problemet här någonting som även WHO sagt.
Östeuropa är relativt förskonat än så länge även om det ökar där också.
Många länder där var snabba med att stänga gränser alternativt införa karantän för folk som anlände utifrån.
Hade vi själva gjort samma sak med då främst italienresenärerna hade vårt läge varit ett helt annat nu.

Vår sjukvård har inte längre möjlighet att vårda alla fall, snart har vi en situation som liknar Italiens, tyvärr kommer snart dödstalen att stiga i rask takt här med.
För att undvika en totalkatastrof kommer även vårt land att tvingas stänga ner en tid.
Sorgligt men sant.

[OT] Coronatråden 3
Det var ett reportage i UNT igår om en svensk familj som efter sex veckor nu återvände till Kina. Redan på planet togs tempen på alla. Därefter fördes de under poliseskort till ett medicinskt testcenter där massa prover togs. Vänta där sex timmar tills provsvaren kom. Därefter val om 14 dagars karantän hemma eller på hotell. Transport hem under poliseskort, även en läkare följde med. Två gånger om dagen skall febertester skickas in och en gång om dagen kommer en läkare och kollar dem. Alla familjens sopor måste slängas i speciella behållare, etc.
https://www.unt.se/nyheter/omvarld/stranga-karantansregler-for-besokare-till-kina-5539736.aspx
(troligtvis betalvägg)
Kina har helt enkelt resurser att lägga på detta på ett sätt som många länder i Europa totalt saknar. Klart de har enklare att få kontroll på det hela då.

• Gilla
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp