Sök massa, massa jobb! HR är ett gissel, de flesta har ingen insyn i de kunskaper som efterfrågas, heller ingen egentlig insyn i vad arbetet innebär. De är lika nervösa som du, och chansar friskt! Ibland träffar man några som ger en bra uppfattning om bolaget du skall jobba på och uppgifterna du skall ha, oftast inte. Och innan du ens har fått träffa bolaget skall du genom rekyteringsbolagstratten. Helt galet.
Ge inte upp, gör ett dagligt schema: Läs och kom ihåg jobbeskrivningarna, minst 50% är obefintliga jobb (gamla annonser och fiskeförsök för att öka marknadstrovärdighet för jobbmäklarna) Försök se vem som är arbetsgivaren, kolla deras hemsida och se vilket bolag som har ansättningsuppdraget, fastnar du för ett bolag, skicka en koncis person och erfarenhetsbeskrivning som de kan diarieföra. Skicka minst fem riktiga jobbansökningar i veckan. De skall vara precisa för jobbet du söker.
Tro inte på en enda deadline du får, säg ALLTID ja till en intervju. Lycka till!
CV:t brukar ha upplägget: Utbildning > Erfarenhet (med angivet mål och resultat) > Personligt
Det skall vara kortare än två sidor. Du kan ha en personlig inledning i mailet det kommer med, men räkna med att det försvinner i processen.
Fasen vad jag inte är avundsjuk på dig och mitt yrkesmässiga förtroende för besättarna är, well, naggat i kanten. Numer, när jag sitter på andra sidan, så ser jag att ett rekryteringsbolag fet-ratar kompetensen jag specifikt har efterfrågat, ett annat bolag fattar inte ens frågan, ett tredje träffar rätt men vet inte varför.