OT: Cykel till mamma, tips tack!

Freddie L

Aktiv medlem
Ja, det gäller en elcykel. Men det får man väl snart inte skriva på det här j-la forumet!?! ;-)

Mor ska köra mindre bil, vill ha en elcykel istället. Bor idag strax utanför samhället, har ca 7km in till pendelstationen. Har iofs börjat leta boende inne i stan också. Hon har inga direkta krav, kanske bara att den ska se någorlunda snygg ut, och en budget på upp till 20k före avdraget. Jag tror det innebär en klassisk damtralla-design med relativt lågt insteg och gärna cykelkorg...

Jag har lovat att hjälpa till och har försökt börja läsa in mig, men morsan är otålig och vill handla i veckan. Jag har cyklat 50m på en elcykel för 10år sedan, det är allt jag har med mig. Vad jag förstår är en mittmotor trevligt och bör rymmas inom budget? Kan man handla i Europa och ändå göra avdraget?

Lite hjälp, tips och erfarenheter skulle uppskattas! Hon ska inte trimma hojen eller köra utanför vägen, så slipper vi det tjafset?

Har inte några specifika tips på cykel men kolla gärna chainreactioncycles.com bike24.com och cykelkraft.se efter elcyklar.
Borde finnas gott om alternativ i den prisklassen.
Se till att det får plats med rejäla däck (grepp/komfort) , stänkskärmar och gärna utrustad skivbromsar.
Annat bra för en pendlare är väl är väl lysen och pakethållare.

Ja man kan köpa i hela EU (se screenshot nedan)
Premien är 25% (max 10 000kr)

Här kan du läsa mer om vad som gäller.
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/bidrag-elcykel/Fragor-och-svar/

Screenshot_20180417-104416.jpg

Min LBS som jag är lite tjenis med säger att shimano är avsevärt bättre än bosch att ha och göra med om det behöver mekas.Båda lär funka bra som system.

Köpte en Crescent Elora till frugan som ville köra mindre bil men inte komma fram svettig, hittade den för prick 20 på rea.
Fungerar riktigt bra, lysen drivs utav batteriet och det är samma nyckel till låset som batteriet. Små detaljer som jag tyckte var bra.

Jimel sa:
Köpte en Crescent Elora till frugan som ville köra mindre bil men inte komma fram svettig, hittade den för prick 20 på rea.
Fungerar riktigt bra, lysen drivs utav batteriet och det är samma nyckel till låset som batteriet. Små detaljer som jag tyckte var bra.
Ska kollas!

Jag fick exakt samma uppdrag med samma förutsättningar förra veckan. Det ledde till att min mor köpte en https://www.cykelkraft.se/made-linum-dam-svart. Den var billig och fyllde alla punkter på kravlistan.

Jag tyckte inte att det var några relevanta förbättringar på cyklarna förrän strax under 30k strecket, vilket jag faktiskt finner ganska märkligt. 10.000 är ju ett stort prisspann för att sälja exakt samma motorer med samma altura/aliviokomponenter på en katalogram från samma taiwanesiska fabrik.

Vi har en damtralla med navmotor fram och batteri på pakethållaren bak. Synpunkt navmotor fram: enkelt, bra, funkar men lite halvsopigt på vintern eller på grus uppför eftersom framhjulet spinner loss och mamsen kan trilla. Batteri bak, funkar, fult, högre tyngdpunkt men spelar det så stor roll egentligen. Skulle jag göra om köpet blev det mittmotor och ner med batteriet:
https://www.elcykelpunkten.se/cykel/elcykel/hybrid/batavus-harlem-dam/

Benet sa:
Vi har en damtralla med navmotor fram och batteri på pakethållaren bak. Synpunkt navmotor fram: enkelt, bra, funkar men lite halvsopigt på vintern eller på grus uppför eftersom framhjulet spinner loss och mamsen kan trilla. Batteri bak, funkar, fult, högre tyngdpunkt men spelar det så stor roll egentligen. Skulle jag göra om köpet blev det mittmotor och ner med batteriet:
https://www.elcykelpunkten.se/cykel/elcykel/hybrid/batavus-harlem-dam/
Tackar!

Frappen ovan ser rätt ut, har Shimano-mittmotor, rätt prisad.

Men Maguras hydrauliska fälgbromsar (plus fotbroms)... Vet att de är populära i vissa kretsar, typ tyskar och långfärdscyklister, men hur krångligt blir det?

Någon med erfarenhet?

ooms sa:
Tintini sa:
Var inne och kollade efter bästa elcykeln. Känns dyrt utan elpremien. Hoppas den kommer tillbaka snart!
Märkligt första inlägg för en nyreggad användare. Enda syfte att länka till en nystartad portal som får provision på förmedlade köp hos de butiker den länkar vidare till...
+1
Fram med högafflarna! :-)

Örjan Lax sa:
ooms sa:
Tintini sa:
Var inne och kollade efter bästa elcykeln. Känns dyrt utan elpremien. Hoppas den kommer tillbaka snart!
Märkligt första inlägg för en nyreggad användare. Enda syfte att länka till en nystartad portal som får provision på förmedlade köp hos de butiker den länkar vidare till...
+1
Fram med högafflarna! :-)

Gillar beskrivningen på sidan: "Som du hör på namnet så går elcyklar helt och hållet på el."
Är inte en elmoped?

Tillbaka
Topp