[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Förtydligande:

Inte i snabbstartfältet utan i utrymmet mellan klockan och snabbstartfältet....

På engelska kallad Traybar!

Man kan ju ha Mediaplyer liggandes där så att man kommer åt dess funktioner.

Han vill inte ha den i taskbaren utan i traybaren.

Traybar:
untitled.JPG ht=145

Kanske lika bra att kopiera in informationen från länken om nu wikipedia också skulle vara blockad haha..

Open proxy
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
For Wikipedia's policy on editing from open proxies, please see Wikipedia:No open proxies.

An open proxy is a proxy server which is accessible by any Internet user.

Generally, a proxy server allows users within a network group to store and forward internet services such as DNS or web pages so that the bandwidth used by the group is reduced and controlled. With an "open" proxy, however, any user on the Internet is able to use this forwarding service.

By using some open proxies (the so-called "anonymous" open proxies), users can conceal their true IP address from the accessed service, and this is sometimes used to abuse or interrupt that service, potentially violating its terms of service or the law; open proxies are therefore often seen as a problem. However, anonymous open proxies are also used to increase anonymity or security when browsing the web or using other internet services: a user's true IP address can be used to deduce information about that user and to hack into his or her computer. Furthermore, open proxies can be used to circumvent efforts at Internet censorship by governments or organizations. Several web sites exist which provide constantly updated lists of open proxies.[1]

It is possible for a computer to be running an open proxy server without knowledge of the computer's owner. This can be the result of misconfiguration of proxy software running on the computer, or of infection with malware (viruses, trojans or worms) designed for this purpose.

Many open proxies run very slowly, sometimes below 14400 baud (14.4 kbit/s), or even below 300 baud, while other times the speed may change from fast to slow every minute. Some, such as PlanetLab proxies, run faster and were intentionally set up for public use.

Because open proxies are often implicated in abuse, a number of methods have been developed to detect them and to refuse service to them. IRC networks with strict usage policies automatically test client systems for known types of open proxies.[2] Likewise, a mail server may be configured to automatically test mail senders for open proxies, using software such as proxycheck.[3] Increasingly, mail servers are configured out of the box to consult various DNSBL servers in order to block spam; some of those DNSBLs also list open proxies.

[edit] Closed proxy

A closed proxy is one that is only accessible to specific individuals. It is possible to use someone else's computer in order to hide one's identity and/or location.

[edit] References

1. ^ List of sites that provide lists of open proxies
http://dmoz.org/Computers/Internet/Proxying_and_Filtering/Hosted_Proxy_Services/Free/Proxy_Lists/

2. ^ Blitzed Open Proxy Monitor
http://www.blitzed.org/bopm/

3. ^ proxycheck: Open Proxy checker
http://www.corpit.ru/mjt/proxycheck.html

Någon här som har erfarenheter av 3.s Turbo3G mobila bredband??

Har idag com Hem med 2MB vilket funkar bra men så är jag tvungen att ha ett halvårs abb hos stadsnät på 1MB för at kunna köra/jobba från stugan som jag gör på somrarna och båda är ADSL och kostar mellan 250 - 300 kr/mån (stadsnätet bara över sommaren), så tanken är att skippa båda dessa och köra med Turbo 3G på båda ställena men hur bra funkar det med mobilt bredband jämfört med ADSL??

Max överföringsfart på Turbo 3G är idag 3,46 MB i mina områden men utbyggnad ska enligt butiken ge +5 MB inom kort och teoretisk max ligger på +7MB och alla dem är snabbare än vad jag har idag via ADSL, men den stora frågan är håller dem vad dem lovar??

Sen undrar jag hur det är med säkerheten, hur mycket brandväggar behöver man, har idag Norton Internet Security installerat och kan man köra detta mot en Router för att få det på flera burkar??

Väntar nyfiket på svar ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Genomgående gäller för trådlösa lösningar att teoretisk Vs verklig max-hastighet skiljer sig mer än på trådade sådana.
Hur "off" ligger stugan?

perzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Genomgående gäller för trådlösa lösningar
> att teoretisk Vs verklig max-hastighet skiljer sig
> mer än på trådade sådana.
> Hur "off" ligger stugan?

Jo jag kan tänka mig at det skiljer en del men får jag ut hälften eller lite drygt av vad max säger så klarar jag mig och det bör jag väl kunna få eller??

Stugan ligger söder om Öregrund på en liten ö, och vi har en mobilmast inom synhåll men vet inte vilkens mast det är men jag gissar att flera delar på varje mast, ska gå in på 3.s site och kolla närmare på täckningskartorna nu så får vi ser hur det verkar.

Men hemma mitt i Uppsala city måste det ju funka bra eller??

Vad skall jag köpa för cyk... Jag menar, dator?!

Min släpbara burk har sina begränsningar och min stationära har lite väl många år på nacken så nu letar jag efter ny hårdvara.

Har kollat på Dustin och datorbutiken, Dustins färdiga paket för ~4400:- verkar ju slårslaget men jag är inte intresserad av varken tangentbord, högtalare eller dvdspelare och så vill jag ha minst 2Gb minne och en snabb hårdisk på ca. 500Gb

Datorbutikens bygga-ihop-själv-lista funkar inte i Firefox och det är ju en djungel med moderkort!!
Har inte kollat på datorprylar på evigheter så jag har noll koll... :(

Jag hade tänkt använda datorn i första hand för bildbehandling typ photoshop, Intel verkar leda prestandamässigt men pris/prestanda ligger AMD tydligen bra till, så en AMD är ok, dessutom är nog inte CPU:n flaskhalsen.

Sen vill jag ha mycket minne, gärna snabbt och billigt. minst 2Gb som sagt, helst plats för 4Gb.

En snabb HD.

Sedan kommer nästa djugel, grafikkort, verkar ju finnas fler än vad som är greppbart!
Här gäller bästa pris/prestanda, directx 10 struntar jag i men att kunna lira lite nyare spel än från 90-talet vore ju inte fel. =) Digital utgång är ju givet, för en eventuell platt skärm.

That's it! Tänkte att det slänger man ju ihop snabbt men oj vad man bedrog sig!

Vad jag behöver:

Låda
Nätagg
Moderkort (ljud(gärna digitalt utgång), nätverk, usb, osv ränkar jag kommer med moder
CPU
Minne
HD
Grafikkort

Paketet jag fick ihop på Datorbutiken: 5 088:-
Cooler Master Elite 330 MidiTower without PSU/utan nätagg. (CMELITE330)
Sirtec/Chieftec GPS-400AA-101A 400W ATX 2.0 12V, 120mm fan, 20/24-pin (AMD&P4 OK) (SIR400W2-120)
Asus P5PL2-E i945 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX (ASP5PL2-E)
Intel Core 2 Duo E4400 2.0GHz 2MB FSB800 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 (IE4400R)
Kingston 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC5400/667MHz CL5 (2GBKDDR2K667)
Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2 (SAMHD501LJ)
Asus Extreme GeForce 7600GS SILENT 512MB DDR2 TV-out HDTV DVI RETAIL PCI Express (ASN76GSSIL-512)

P.S. Grafikkort som stöder 3D i Linux är plus!

Ang 3g.. det e som att ja... tänk dig att prata telefon med någon på andra sidan jordklotet över den slöaste linjejn som finns..

3g funkar när man tankar rent men accesstiderna är tyvär hemska.

Känns som att sitta på vanligt modem. dock funkar det.

Jag har samma problem!

Den här versionen av Windows Media-teknik är inte kompatibel med den aktuella Windows-versionen. Mer information finns på Microsofts webbplats.

Jag behöver detta för att enkelt kunna synkronisera mina låtar till min Philips 1420 (GoGear)

Någon som har ett svar??

Peace, Erik

teamthrone skrev:
> kör med vlc-player så slipper du media player

Word.

s skrev:
> Är det någon som får något att funka i
> Windows?
Tydligen microsoft i detta fall. Då installationen förhindrats trots cracket. :D

NicklasmedproblemxD skrev:
> nej det är ingen lagligt/köpt utgåva. :P

Prova med en laglig utgåva. Kvarstår problemet så kontakta microsofts support.

Brakastruten skrev:
> Hur många kör egentligen fixed?

Jag kör med fixed processorfläkt så jag kan värma matlådan på datorn.

Provade med fixed hårddisk också en gång, men då ville den inte boota. (En solid state disk borde vara lösningen.)

Har du stängt av allt visuellt lull-lull? I xp känns det i alla fall som man fått cirka 1Ghz extra helt plötsligt!

lachamello skrev:
> Jag har köpt en laptop Compaq 6715s med Vista
> Home Basic förinstallerat. Tycker att den är
> riktigt seg.
> Lönar det sig att nedgradera till XP ur
> prestandasynvinkel?

Jag fick nedgradera från Vista till XP på min jobbdator och tycker det var ett lyft. Datorn känns helt klart rappare och man slipper en del tjafs som inte är någon hjälp vid ordbehandling/mailande. (iofs borde jag ju nedgradera till win 3.11 med det resonemanget).

Det är väl alltid så när MS släpper ett nytt OS att det är lite tungrott för standarddatorer (man fick ju uppgradera från 486 till Pentium och 32 meg minne när Win95 kom)

/Johan

Vista är ju faktiskt helt ohållbart dåligt. Om XP fick mig frustrerad nog att migrera till gnu/linux helt, så är vista spiken i kistan.

Ha, ha, ha. Och jag som hoppades på att Vista skulle göra maskinen rappare än med XP. Då kan jag lika gärna hoppa över bytet och stå över den återvändsgränden och byta till Linux istället.

42Hz skrev:
> Har du stängt av allt visuellt lull-lull? I xp
> känns det i alla fall som man fått cirka 1Ghz
> extra helt plötsligt!

vilket lull-lull syftar du på, kanske man kan göra sig en liten förjänst:)

Ja, det är helt klart ett stort prestandalyft att uppgradera till XP från Vista.

XP är ruggigt snabbt numera. Inte så konstigt kanske, när det kom så satt man med 300-500Mhz-burkar med 256MB RAM i bästa fall. Jag tycker det rullar på jättebra på den IBM X40 (1.1kg notebook) som jag har som hemmaburk trots att den är ökänd som långsam pga en riktigt seg 1.8" 4200rpm-hårddisk. Det enda som är segt är bildbehandling.

På min jobb-burk som är en modern C2D med 3GB RAM går det ännu bättre :)

TigerMale skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du stängt av allt visuellt lull-lull? I xp
> > känns det i alla fall som man fått cirka 1Ghz
> > extra helt plötsligt!
>
>
> vilket lull-lull syftar du på, kanske man kan
> göra sig en liten förjänst:)

Skuggade muspekare, animerade menyer, skuggade menyer, enklat är att högerklicka på 'den här datorn', 'egenskaper', 'avancerat', 'Justera för bästa prestanda'. Och sen köra klassikt läge. =)

Har ett problem som jag hoppas att någon har svaret på.

Jag har en extern hårddisk, en Seagate Barracuda 7200 som operativsystemet inte kan hitta. Om man tittar i enhetshanteraren finns den där och den finns även under "Säker borttagning av maskinvara", men inte som en hårddisk i utforskaren.
Disken har funkat tidigare men datorn ominstallerades förra veckan.

Enligt Seagate behöver deras hårddiskar inga speciella drivrutiner men det står så här: If you are having a problem seeing your hard drive in your operating system, then confirm you have the latest drivers for the host bus adapter.

Hur kan man se detta? Jag har en IBM T43.

Hejsan!

Vad är det som är fel? När jag drar igång Azureus under Vista så slutar fire fox och iexplorer att fungera. Det går dock att ta hem mail. Så var det inte när jag hade XP. Är det någon inställning som är fel el. dyl.

Tack på förhand och mvh:

Du kan ju kolla vilken port azureus är satt att använda.

Helt ärligt så vet jag inte hur det går om man sätter azureus på port 80, samma som sorfandet använder..

Men jag vet inte! Jag håller mig borta från vista.. och windows..

Jag har inga problem med Azureus och Vista.. Prova det där med porten, annars kan du installera Azureus v2.5 som också finns på sourceforge..

Skall prova det med porten, men vilken port skall man sätta den till? Det verkar vara port 80 som default.

Tack för alla svar allihopa!

Du kan använda vilken port du vill, upp till 5 siffror eller nått sånt. Spelar inte så stor roll..
Se till att du öppnar samma port i din router bara!

Det är för att andra ska kunna ansluta till dig, inte bara du till dom.. öppnar du inte så stängs dom ute (vilket leder till svårare att få kontakt med seeders -> ibland lägre hastighet)

Jag brukar lägga porten på 53xxx, där x motsvarar godtycklig siffra. Funkar den dåligt/ger sjukt långsam hastighet så byt till en annan port. Glöm inte att öppna samma port i din brandvägg/router också, se http://www.portforward.com/ för tips om det. Dock har jag inte lyckats öppna någon port i vistas inbyggda brandvägg än :(

En bekant ringde igår och ojade sig över att han ej kan packa upp en massa filer som tillsammans skulle ge runt 4.5gb...... Hmm....

Är dålig på sådant, men ni kanske vet vad orsaken kan vara ? Enda jag vet är att han har en nyare bärbar med XP ( tror jag... ). Han sa att han fick upp något felmeddelande med bla bla bla NTFS (?)...

Någon datanörd är ?

Tillbaka
Topp