[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Nämen ni får inte lägga det här så snabbt juöh! *buhuuu* :( Får ju noll uppmärksamhet. Nu gör ni ju tråden om killen som fick fortkärningsböter på autobahn till en viktigare tråd...

Jag skulle vilja ha möjlighet att glo film på TVn ikväll men jag får inte mitt PCLinux att berätta för mitt Radeon 9600 hur det ska göra?

Jag har fint funkande drivrutin, flrx men saknar TVout.

Nån vänlig Linuxanvändare som kan hjälpa mig?

MangeJL skrev:
-------------------------------------------------------
> Norlin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > MangeJL skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Skulle jag ge mig på en gissning är det att
> > fat32
> > > gör att datorn drar lite mindre ström,
> >
> > ?????
>
> Om ett filsystem inte fungerar optimalt för en
> viss tillämpning kommer disken att jobba mer,
> vilket drar mer ström. blah blah blah

Några sidor sent, men - L M A O

Jag har ingen koll på PCLinux och jag vet att alla linuxvarianter har haft problem med drivrutiner för ATIs kort. Se till att du har stöd för xinerama och kolla om du inte kan installera de senaste drivrutinerna från ATIs hemsida, då får du ett uckligt inställningsverktyg med också som kanske hjälper dig.

Annars är det bara att googla på xinerama och xorg.conf

jansson99 skrev:
> Med GhostWiew kan jag öppna och skriva ut filen.
> Den blir dock svartvit men det är inget stort
> problem eftersom 90% av alla ritningar jag jobbar
> med är färglösa.....

Det var en inställning i utskriftsdialogen som gjorde att cet bara blev SV. Med rätt knapp intryckt blir det nu färg.

Har ett trådlöst nät hemma med DI-624 som router/brandvägg. Problemet är att datorerna som kör trådlöst mot den återkommande kopplas ner medan den som är kopplad till routern via nätverkskabel inte gör det. Beter sig trådlösa nät på det här sättet? Finns det något annat fabrikat som klarar det här bättre? Om inte, köra nätet via vägguttagen (elnätet)? Kabel är inget alternativ...

Har dom trådlösa datorerna annat fabrikat på nätverkskortet, för ibland kan olika märken va kinkiga mot varandra. annars så kör jag netgear å är riktigt nöjd med tanke på att dom är hyffsat billiga, annars är väl 3com en av dom ledande märkena.

Linksys gör bra grejer. De är Ciscos hemma utrustning som funkar riktigt bra! Har kört med Linksys i 2 år och har tappat kontakten 2 gånger.

Jag har DI-624+ och den har funkat bra i snart tre år nu, kanske nån inställning nånstans bara (vad vet jag dock inte, tyvärr)?

Jag testade med nätverk via husets elnät. Det suger den berömda hästballen! Puckarna som man sätter i vägguttagen hittade varandra, men signalen blev så svag att en anslutning inte var möjlig.

Mitt hus är från -69 och har väl inte hur bra elkablar som helst.

Lite Googlande visade att dessa puckar var ett rent lotteri. Allt mellan 20 och 180 Mbit beroende på husets beskaffenhet och placering av uttagen.

Körde Dlink förut men det var problem hela tiden. Netgeargrejerna har bara knallat på nu i drygt ett år utan att jag har behövt tänka på det.

Linksys är som sagt bra (WRT54GL), men vill du har USB portar för tex extern hårddisk eller USB printer skulle jag rekommendera Asus WL-500gP. Båda två är Linux baserade och går enkelt att ladda ner custom firmware till (x-wrt.org eller openwrt.org) för ökad kontroll och funktionalitet. Något som bör nämnas är att max kapaciteten om man ska använda den som Ethernet router är ca 30 Mbps, inte 100 Mbps.

Wow, vilken respons!

Glömde nämna att jag givetvis kör samma märke på den trådlösa USB-grunkan som är kopplad till datorerna - har försökt få igång trådlöst hos en kompis med olika märken blandat och det gick inte.

Linux är bra, hade en Linux-router gjord av en gammal P75 som jag fått från jobbet och som kördes från en diskett (hårddisken behöll man av sekretesskäl, jobbar på sjukhus). Den hade en imponerande upptid.

Har för mig att jag sett en test för länge sedan på Belkin och att de var om inte bäst så mycket bra. Synpunkter?

Jo, förresten, hyreskasernen vi bor i är från 1904... Blandad kvalitet på elnätet (liksom övrigt) här. Puckarna går mao bort.

Har provat kanske 4-5 olika och nu fastnat på D-Link DIR-635 och den är riktigt bra, bra täckning, stabil uppkoppling och kompetent mjukvara.

D-Link 624 var bra när den kom, men +-varianten hade ett annat chip som är känt för att strula ordentligt.

I slutändan beror det ändå lika mycket på vilken klient du kopplar upp med, vissa trådlösa kort funkar bra tillsammans med D-Link, andra inte, men det verka slumpartat. Samma trådlösa kort i en dator kan funka kass på en access-punkt, medan samma kort i en annan dator fungerar hur bra som helst.

Man får prova sig fram lite.

NiklasL skrev:
> Har ett trådlöst nät hemma med DI-624 som
> router/brandvägg. Problemet är att datorerna som
> kör trådlöst mot den återkommande kopplas ner
> medan den som är kopplad till routern via
> nätverkskabel inte gör det.

Var glad för det du! Med min sketna D-Link så suger även den biten dvs. den tappar allt nå'n eller några gånger per dygn... :-(
Dessutom klarade den inte av mitt password när jag bytte så nu kan jag inte logga in som admin heller... :-<

Aldrig mera D-Link!

köp vadsomhelst som har ralink-chipsetet i sig och kör med open source-drivisarna. bytet av drivisar på en av mina maskiner fick routern (BBB) att sluta hänga sig. Nu är det smooth sailings i wlanet hemma.

Undvik bara D-link så slipper du problem. Vissa kombinationer av modell/firmware-version funkar väl men det är problem med väldigt många. Läs hela den här tråden så ser du att just problem med d-link är återkommande :)

rikard skrev:
> köp vadsomhelst som har ralink-chipsetet i sig
> och kör med open source-drivisarna. bytet av
> drivisar på en av mina maskiner fick routern
> (BBB) att sluta hänga sig. Nu är det smooth
> sailings i wlanet hemma.

Okej, rikard du rekommenderar alltså någon av följande NICs: http://ralink.rapla.net/
Varför är ralink så bra? Klarar alla nätverkskort med ralin dessa open source drivrutiner? Vilken router kör du? Märkeskänslighet mot andra märken?

Ralink gör chipsets åt andra tillverkare, så det är lite slumpmässigt vilka enheter som har deras chips. Jag har bara testat ett kort. =)

Jag köpte ett mimokort på webhallen som bara strulade med originaldrivisarna och dessutom var en pina att få igång under linux. När jag bytte till OS-drivisarna under windows och dumpade nm-appleten under ubuntu så vände allt. Det kortet har ett ra2600-chip. funkar med ra-modulen till kernel.

jansson99 skrev:
> Diskussionen låter komplicerad och spännande.
> Undrar vilken chips-påse mitt nätverk har....

Körde Linux förut men var tvungen att byta p g a fotointresse (hantering av färgprofiler, etc under Linux, long story). Faktum är att det var extremt stabilt. Dessutom var det läckert att se på, var tror ni Vista har hittat en del av sitt ögongodis? Bästa DVD-rippen (http://www.exit1.org/dvdrip) och tv-programmet för tv-kort (http://tvtime.sourceforge.net) fanns också.

jansson99 skrev:
> TnT skrev det här förut i en annan tråd:
>
> (hr) ger en rak linje
>
> (quote)Gör text citerad(/quote)
> Gör text citerad
>
> fetstil understruken kursiv
> (b)fetstil(/b) (u)understruken(/u) (i)kursiv(/i)
>

okej tack för det

Vet inte om detta ska vara i den här samlingstråden men jag börjar här i alla fall.. =)
Jag sköter en hemsida åt en butik, nu ska de ha en reklambanner på en annan sida och de vill veta hur många som besöker sidan via bannern.
Webbhotellet har har inte besöksstatistik påslaget default så den är inte igång men det går ju att ordna. Jag vet inte om den skulle hjälpa dvs om man kan se i den vartifrån besökare kommer.
Är det någon som har en länk eller nåt annat tips på hur jag ska lösa detta.
/F

Letar efter ett tyst och passivt kylt mATX-mobo. Någon som har något bra tips? Det ska vara till en NAS/enkel server så inga tuffa grejer behövs.

Har problem med ett minneskort till min kamera, Nikon D70. Jag kan kolla pa kortet och se att det ar naestan helt fullt. 1.9 GB pa ett 2 GB-kort. Problemet ar att jag inte kan se bilderna verken pa kameran eller pa en dator. Har fungerat tidigare men idag nar jag skulle ladda over lite bilder blev det nagot fel. Gar inte att lasa av kortet och jag har testat med andra kort och de fungerar. Fulkortet gar inte att lasa av i kameran eller i en kortlasare. Vad ska jag gora? Jag vill ha mina bilder...

Stellan skrev:
> Har problem med ett minneskort till min kamera,

Fulkortet gar inte att lasa av i kameran
> eller i en kortlasare. Vad ska jag gora? Jag vill
> ha mina bilder...

Med största sannolikhet kan man "tvinga" av kortet informationen och sedan gå igenom resultatet. Förmodligen kan sågottsom samtliga bilder räddas. Proceduren är allt emellan kostsam och svindyr... rent krasst hade jag funderat lite på hur mycket du värderar bilderna.

Men innan du gör något annat, kolla med flera kortläsare, det kan vara så att någon är "smart" nog att korrigera minnesallokeringsfelet på kortet som med all säkerhet uppkom i din falierade kopiering. (läsa från fat.bak el. motsvarande beroende på minnesteknik) Störst chans har du med en smart läsare av typen som brukar finnas i kameror av systemtyp.

Fulkortet då? tja, bara att konstatera att ett fulkort inte är ett finkort och att det oftast har att göra med hastigheten på minneskortet gentemot kameran. Vanligast är att fulkortet inte är snabbt nog för kameran och att det därför falierar vid kopiering eller bildtagning i sekvenser. Kolla hastigheten på minneskortet och jämför med vad som rekommenderas till din kamera. Märket spelar inte så stor roll.
-Det kan ju också vara så att du inte formaterar kortet när du tömt över bilderna till datorn? resulterar i samma fel.

Och felet? När kameran skickar information till kortet och kortet inte hinner sortera informationen får kameran felkod från minneskortet. Kameran skickar då informationen på nytt och andra pågående processer haltas och buffras i kamerans casch-minne. Om sådana felkoder börjar staplas på varandra och dessutom börjar göra "loopbacks" hänger sig prylarna tillslut. Har du då otur är den skadade filen den filen som håller reda på alla andra filer och då blir det marigt att komma åt de hela men felindexerade filerna.

Och så en brasklapp, ovanstående är en generalisering av olika tekniker för minneshantering och feltyper av densamma. För korrekt teknisk felspecifisering behöver man veta exakt vilka typer av teknik din kamera använder. Och det har inte jag en aning om.

Hej alla,

Jag har klantat till mig rejält. Jag har en yahoo-mail som jag verkligen behöver komma åt men har glömt bort lösenordet till när jag i all hast bytte då jag misstänkte att en annan person läste mailen. Problemet är dessutom att jag skrev in blajinfo på användarinfon så jag kommer inte heller in den vägen för att kunna få det gamla lösenordet skickat. Finns det Något sätt att komma åt mitt konto eller är det bara att inse att det kontot inte längre "finns" att använda för mig?????

Tacksam för svar.

tjapp!
köptips önskas.

Var köper man en burk där bra support ingår? (ej on-off el dyl. elle rhar de blivit bättre?)
vad för burk rekommendaras att köpa för ca 10000? Behöver inte vara laptop eller mac... Används inte för spel, men stor hårddisk önskas.

SuperApe skrev:
> tjapp!
> köptips önskas.
>
> Var köper man en burk där bra support ingår?
> (ej on-off el dyl. elle rhar de blivit bättre?)
> vad för burk rekommendaras att köpa för ca
> 10000? Behöver inte vara laptop eller mac...
> Används inte för spel, men stor hårddisk
> önskas.

Mitt tips är att du väljer lämplig dator från stora kända tillverkarna som tex HP, Dell, FSC eller k anske en Mac. Alla dessa har egen support så det kvittar om du köper datorn på siba/Elgiganten/OnOFf eller från någon nätshop.

Vilken burk du skall ha beror helt på vilka användningsområden samt vad du prioriterar

Min jävla garderobsserver kraschade, en CLarkConnect 3.2 som är baserad på RH. Hade backup på /var och /home så all data fanns kvar. Passade på att installera en ny fw/mail/webserver baserad på senaste clarkconnecten - 4.2 - och då har svinen bytt imap/pop från Dovecot till Cyrus. Har letat som en galen hur man ska kunna importera gamla MBOX:ar från /var/spool och /home/user/mail till Cyrus lite mer indexerade struktur under /var/spool/ men inte hittat nåt. Stoppade Cyrus och installerade Dovecot, men fick det inte riktigt att lira pga av rättighetsstrul, vet inte vem som ska äga mboxarna egentligen.

De flesta förslag går ut på att koppla upp en imap-klient mot de gamla mboxarna, synka och sen synka mot de nya. Men det går inte i mitt fall. Nån Cyrus-guru bland happyiterna som kan ha nåt förslag?
Vill ha tillbaka mina foldrar.

För att göra en lång historia väldigt kort, så har jag nu ett nytt moderkort i datorn från Fujitsu Siemens. Med all säkerhet inte ett supervasst kort.....

Det jag undrar är över hur jag tar reda på hur mycket jag kanköra i RAM. Har idag bara 512 och är sugen på att slänga ut dessa och sätta dit 2GB. Datorn är c:a 3 år. En P4 3.0ghz. Kör DDR 400mhz PC3200.

Tror ni 2GB är alldeles för mycket ?

Tillbaka
Topp