[OT] Datafrågor - En samlingstråd

adblocker vet jag inte, något som flippar ut tror jag inte, men det står men röd text att det inte gick att skicka iväg meddelandet när jag försöker skriva här på happy..
kanske ringa och fråga supporten varför min Mbook inte fungerar med happy och skälla lite på dom men allt annat fungerar perfekt både här på happy och på alla andra ställen

Jag har skrivit på Happy sedan 2004-01-07 och aldrig haft problem med att använda Safari. Har provat med OS X 10.2, 10.3 och 10.4, på olika maskiner med G3, G4, G5 och Intel CPU. Har du provat att skriva inlägg på andra fora?

Hej!

Jag ska koppla in adsl här hemma hos min mamma.
Och första uttaget är på våningen under, så sladden ska antingen dras genom 4 rum upp för en trappa osv, eller så drar jag den genom golvet (finns inga hål att använda, än), eller att dra tpkabeln utomhus, genom 2 fönster..

Så min fråga är.

Vågar jag dra en vanlig tpkabel utomhus? längst väggen på nordsidan av huset, så solen ligger inte på..

då jag inte är någon expert inom ämnet så överlåter jag detta till proffsen.
men en kabel utomhus borde fungera? den är väl inte värme och köld känslig?

Dra kabeln genom nåt rör/slang så lär den hålla bättre. Typ trädgårdsslang eller nån slang anpassad för kabel kanske.
Det är mitt tips.
Tp-kabel är ju inte så dyrt så det kan ju vara värt att prova. Vädrets makter lär ju dock bryta ner plasten på kablen om den är oskyddad.
/F

Kolla om Du kan använda rören i huset för teleledningarna. Annars är det knappast problem att dra en TP-kabel utomhus.

Erik

Jag kör ADSL i tredje uttaget i lägenheten, det funkar utmärkt. Pratar man i telefon med en telefon kopplad till första eller andra uttaget så bryts bredbandet tillfälligt, men jag har en trådlös telefon i tredje uttaget som jag använder om jag behöver prata i telefon samtidigt som jag använder bredbandet. Vet iofs inte om det funkar för andra eftersom de alltid säger att man måste ha ADSL i första jacket...

Har man bra telekabel och fräscha rättkopplade jack så är det inget som säger att man inte kan använda något annat än förstajacket. Men som Thompa sa så bryter man bredbandet om man har brytkopplat jacken innan bredbandet och lyfter en lur där.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Har man bra telekabel och fräscha rättkopplade
> jack så är det inget som säger att man inte kan
> använda något annat än förstajacket.

Man kan få en del brus från datalagret på uttagen före ADSL-modemets filter dock...

Tumregeln jag lärde mig på Telia var att jacken innan adsl-filtret blir obrukbara men det kanske är närmare verkligheten med det tnt skriver.

lundatok skrev:
> Vilket statistikverktyg rekommenderas till
> apache2? Awstats, webalizer, ...?

AWStats ger mer rättvisande statistik men ingen av dem ger egentligen så mycket roliga siffror. Försök fixa ett Google Analyticskonto, det är mer eller mindre branschstandard för de som inte vill betala dyrt, dyrt för kommersiella analysverktyg.

Tråkigt/Dåligt dag på min day job - (nästan) ingen åtkomst till utländska hemsidor. Ingen webmail mm. Vill hem nu!

Problem hos en av SLLnets Internetoperatörer
2006-12-27 kl. 14.29
Status oförändrad.

2006-12-27 kl. 13.22
Status oförändrad.

2006-12-27 kl. 12:20
Status oförändrad.

2006-12-27 kl. 11:20
Trots att trafik styrts om kan det vara problem med att nå vissa sidor på Internet. Ett av de felmeddelanden som kan fås i web-läsaren är Network Error (tcp_error). Fortfarande pågår felsöknings-arbete hos Internetleverantören.
Vänligen
Containerdriften

2006-12-27 kl. 10:30
Problem hos en av SLLnets Internetoperatörer. En av SLLnets internetleverantörer upplever just nu problem. Deras tekniker arbetar med att hitta felet men ännu är inte problemet löst. Containerdriften har nu styrt över trafiken mot den andra ISPn varpå problemen inte ska uppträda för SLLnets användare. Senare då felet åtgärdats kommer trafiken styras tillbaka.

Vad är det för filformat på YouTube filmerna? Hittade headcamåkningen bland cachefilerna, har provat döpa omfilen till .AVI , .MOV, .MPEG men inget funkar.

/Leo

Leo skrev:
> Vad är det för filformat på YouTube filmerna?
> Hittade headcamåkningen bland cachefilerna, har
> provat döpa omfilen till .AVI , .MOV, .MPEG men
> inget funkar.
>
> /Leo

De är flash-filmer. Finns någon sidan som gör om flash-filmer till .avi och andra format...bara att klistra in url:en så går det att tanka.
Hittas nog ganska enkelt på Google.

får ofta felmedelande " felaktigt program svchost.exe version 5.1.2600.2180, felaktig modul netapi32.dll, ver 5.1..... felaktig adress 0x0000a3c0
oftast blinkar bara skrivbordet till men ibland lägger ljudkortet av också
vad göra?

Finns det nåt bra dataforum där man kan få svar på saker å ting angående just data. OBS, jag är på nybörjarnivå!

Dirty_rider: Så du rekommenderar IDG.se?

Känns som om dom har onödigt många "kanaler", älskar upplägget här på happy eftersom man får svar snabbt då alla ser vad man frågat.

Jag har en film som är uppdelad i en massa rar-filer och vill packa upp den i en Mac. Vet någon om det går och i så fall hur man gör?

Jag har en till fråga förresten. Jag behöver mer lagringsplats i min stationära PC. Jag har letat efter info om det går problemfritt att installera en till hårddisk på mitt ASUS P4B533 moderkort, men hittar inget. Kanske någon här har en aning? Hårddisken jag helst vill köpa är en Seagate Barracuda 320GB 7200rpm 16MB cache IDE 3,5".

Grymt. Svar direkt. :D

Jag har en DVD-enhet, en CD-enhet (men den kan jag ta bort om det mot förmodan skulle behövas) och en hårddisk.

Eftersom du bara har 3 enheter så kan du utan problem slänga i en till. Se till så du köper rätt. Det vanligaste idag är Serial ATA, men det klarar inte P4B533. Du måste ha en Parallell ATA-disk, dvs sån som använder en (typ 5-6 cm bred) bandkabel för att anslutas.

Annars kan du köpa en extern USB-disk så slipper du vara inne och joxa i burken. En sådan är förvisso lite långsammare och dyrare.

Ju mindre grejor utanför datorn desto bättre. I´m all internal. ;)

Parallell alltså. Inte SATA.

Det kan inte vara några problem med att lagringskapaciteten är för stor på en 320 GB? Jag hörde nämligen någon som nämnde något om det för länge sen, att moderkortet inte stödjer större diskar än XXX GB. Den jag har nu är på 100 GB, men det säger kanske inte så mycket..

Lekeberg skrev:
> Det kan inte vara några problem med att
> lagringskapaciteten är för stor på en 320 GB?
> Jag hörde nämligen någon som nämnde något om
> det för länge sen, att moderkortet inte stödjer
> större diskar än XXX GB. Den jag har nu är på
> 100 GB, men det säger kanske inte så mycket..

Det vet jag faktiskt inte. Det finns en gräns vid 137GB, men jag skulle gissa att man i de flesta fall kan uppdatera BIOS för moderkortet för att komma förbi den begränsningen.

Nån annan kanske vet bättre?

Jag kör helt enkelt iväg en fråga till min LCS innan jag beställer. Tack för din hjälp! Den gjorde att jag kan beställa utan att vara så himla nojig. Trist att sitta med en hårddisk för 900 spänn som inte går att använda. Brukar dessutom vara såna händelser som gör att man impulsuppdaterar för alldeles för mycket pengar.. Jag köpte i tidig dataålder ett spel, Star Wars Commando tror jag det hette, som krävde 3D-grafikkort. Spelet kostade 50:- och kortet cirka 30 gånger mer. Hehe åt det nu i efterhand. :D

Antag att man har en laptop med Windows XP och att man inte har administratörslösenordet. Antag sedan att man vill installera om Windows på datorn men senare kunna återställa det exakt som det var.

Skulle man kunna använda en bootbar Linux-CD och en extern USB-disk med tillräckligt mycket plats för att ta en exakt kopia av hårddisken som den ser ut just nu och spara undan detta?

dd-kommandot borde väl kunna läsa alla partitioner byte för byte, men missar man något då, boot-sektorer eller liknande?

Det är en jobbdator (inte min), och den här arbetsgivaren är visst lite paranoid. Min kompis (jo, det är säkert :) vill kunna bestämma själv men sen kunna återställa.

Det skulle väl kunna räcka att bli lokal admin, det är också intressant.

http://home.eunet.no/pnordahl/ntpasswd/

Den här lilla utilityn på en floppy eller cd brukar göra så att man kan byta lösenordet på det lokala adminkontot. Funkar på NT/W2K/XP. Är man sen lat så lägger man med sin egen användare i den lokala Administrators-gruppen, men då syns det lite tydligare vad man gjort.. Å andra sidan går det ju alltid att skylla på nån på helpdesk :)

Tack för tipset.

Om man är lite elak så kan man ju när det är dags att återställa totalkrascha disken så får admin lösa det. ;)

Är jag du, eller vad...?

Jag har vlc som videovisare, men efter att ha installerat iTunes, så är quicktime default player.
Hur gör jag för att ändra tillbaka???? Jag håller på att bli knäpp...

I Explorer, alltså. Bäst att tillägga....

Senast redigerad av en moderator:
070130_frustration_fault.jpg

hehee.. Den där reklamen ser ju ut att följa deras tidigare reklam med huvudvärkstabletter och skenande traktorer som kör in i väggar.

SebbeK skrev:
> Är jag du, eller vad...?
>
> Jag har vlc som videovisare, men efter att ha
> installerat iTunes, så är quicktime default
> player.
> Hur gör jag för att ändra tillbaka???? Jag
> håller på att bli knäpp...
>
> I Explorer, alltså. Bäst att tillägga....

Häger klicka på en sån fil du vill öppna (mpeg, avi m.fl) välj egenskaper, klicka i ändra, välj vlc från listan, klicka i använd alltid för att öppna filtypen, klart.

Jag har använt spraymail ett tag och håller på att bli galen. Vad finns det för något internetbaserat
mailsystem som funkar och är lätt att använda.

Funderade lite på Googles Gmail...

Gmail, ja. Nu behöver du inte ens fixa en inbjudan från någon som redan har. http://www.gmail.com.

Så länge du inte nödvändigtvis behöver kunna hämta posten via imap (pop3 finns) så är det en gudagåva.

Tillbaka
Topp