[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Så här?:

screen-capture.png ht=341

exakt..

jag menar, hur svårt kan det vara?

jag markerar två dataserier, väljer punkt-diagramverktyget.. ut kommer det här..

jagkanintehanteraexcel.JPG ht=566

wtf, liksom.

Storklas skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kommer så långt som på bilden nedan visar
> men har inte lyckats avhjälpa problemet.

Det beror lite på vilket OS och vilken dist du kör. Kolla om du verkligen har libglib-2.0 i t ex /usr/lib annars kan du säkert tanka ned och installera. Kör du Linux så kan du i Fedora (eller annat rpm-baserat system) leta efter den med "yum search libglib" och för Debiansystem så kan du leta med "apt-cache search libglib". Sedan installerar du paketet med "yum install" eller "apt-get install". För andra OS eller andra distar så brukar det finnas binärpaket att ta ned, eller så får du ta ned alla libbar (det är säkert fler som kommer saknas) och kompilera själv.

Är du förresten säker på att ingen har paketerat vad-det-nu-är som du försöker kompilera.

He he. Jag kryssar för ett alternativ som heter "Första kolumn som etikett". Ingen aning om vad det heter i Moffice.

well.. faktum är att jag var lika dålig i openoffice som i ms office... dessutom är det en sån där skoluppgift i en kurs som behandlar office-paketet... så valfriheten är något kringskuren...

och ja, jag frågar mig också vad tusan jag har lärt mig under de här veckorna.

ny bild, såhär ser det alltså ut när man hovrar med musen över den första datapunkten... vilket är till föga hjälp om man skulle få för sig att skriva ut diagrammet t.ex...

leretard.JPG ht=567

på sant work-around-manér kan man lösa mina problem genom att istället för en xy-plott välja en linje-plott, ersätta linjen med punkter, och sim salabim, så har man det resultat man önskade från början. men VARFÖR?!!!

Behöver tipsa min far om ny bärbar/laptop.
Jag har ingen koll (längre) på datorer. Så frågar här.

Han är lite äldre och upplärd på windows, annars hade jag nog tipsat om mac (och då hade jag ju även sluppit supporten ;)

Krav:
Kvalitet! Betalar hellre mer för bra grejer.
Inte för litet tangentbord.
Kraftigt ljus, gärna kunna använda ute (om det går).
Inte för tung. Slimmad?
Snabb uppstart, säker och lång batteritid är plus.
Han använder:
Word
Internet
iTunes
Kollar bilder

Vilket märke/sort gäller?
Finns det en faktor som är avgörande?

Senast redigerad av en moderator:
Inte så grym på datorer och sånt , men när jag startade upp min dator efter jobbet var alla min bokmärken borta på firefox..

Några som har en bra lösning på problemet?
ja ja ja vet att man borde kopiera dom, men nu var inte det gjort ..

kan det ha nått med update till mozilla 3,0 och göra??

Mycke tacksam för lösningar hittade ju knappt hit utan bokmärke ju ;)

// svein

Aron skrev:
> Uppenbarligen. :)

Suck finns tydligen barn i alla kategorier ...
Om du inte kan ge ett mera moget svar är det kanske dags och lägga sig, bolibompa är ju slut för länge sen iaf ;)=

//svein

Herregud. Jag svarade dig att det går att lösa genom Firefox backupfil och hänvisade dig till google för att söka upp exakta instruktioner. Inget konstigt med detta, och faktiskt inte illa ment även om jag ser att en viss syrlighet kunde läsas i svaret.

Så, google verkar inte vara din grej. Här kommer all dokumentation du behöver: http://kb.mozillazine.org/Lost_bookmarks. Det tog 1.2 s att söka upp svaret. Långt mindre än att skriva något av inläggen i denna tråd.

jansson99 skrev:
> Vad kan vara galet när fläkten på laptopen går
> i princip oavbrutet trots att jag har lagt en
> frysklamp under den?

Antingen är temperatursensor/reglerkrets trasig eller så har du någon process som drar 100% CPU.

s skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad kan vara galet när fläkten på laptopen
> går
> > i princip oavbrutet trots att jag har lagt en
> > frysklamp under den?
>
> Antingen är temperatursensor/reglerkrets trasig
> eller så har du någon process som drar 100% CPU.

Eller kör du M$ Windooze.

s skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad kan vara galet när fläkten på laptopen
> går
> > i princip oavbrutet trots att jag har lagt en
> > frysklamp under den?
>
> Antingen är temperatursensor/reglerkrets trasig
> eller så har du någon process som drar 100% CPU.

Om processorkylaren innehåller sk. heatpipes så kan det även vara ett läckage i dem som då minskar kyleffekten påtagligt. En heatpipe känns igen på att de är relativt grova rör som går igenom kylflänsarna, som på den första bilden på http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe

Kan också vara dåligt termisk kontakt mellan processor och kylfläns. Kolla att kylflänsen sitter ordentligt. Verkar det ok så ta loss och lägg på mer värmeledande pasta.

s skrev:
> Kan också vara dåligt termisk kontakt mellan
> processor och kylfläns. Kolla att kylflänsen
> sitter ordentligt. Verkar det ok så ta loss och
> lägg på mer värmeledande pasta.

Skulle snarare rekommendera att byta ut pastan (gör rent kontaktytorna med sprit, t-röd funkar men det ska helst vara ännu renare), och vara väldigt sparsam med mängden man kletar på. Kylpastan ska ju bara fylla i ojämnheter i kontaktytorna. En klick i mitten på processorn stor som ett riskorn (max), sen pressar man ihop med kylflänsen bara, så är det klart.

Hej,

på väg till Centralasien för cykelsemester om tjugo dagar kom jag precis på att jag behöver hjälp med bloggen jag använder för att hålla kontakt med vänner och bekanta.

Eftersom det kommer att vara sparsamt med internetcaféer är det risk att folk glömmer av att kolla in bloggen med jämna mellanrum, och det vore inte så bra. Bäst vore en påminnelse om varje uppdatering men de funktioner som Blogspot tillhandahåller verkar alla kräva tillgång till en slags nyhetstjänst som Google, Bloglines eller netvibes.

Bättre om påminnelsen skickas till mailen. På Blogspot kan jag lägga upp tio epostadresser som automatiskt får ett mail efter varje uppdatering av bloggen men det är för få, jag skulle vilja ha med ett 40-tal mottagare.

Så, frågan är om jag kan skapa en grupp som Blogspot uppfattar som en mottagare, eller om det är lättare att göra ett separat utskick via mailen efter varje uppdatering?

Jo, jag gjorde en lista i Gmail men den expanderas när jag lägger in den i Blogspot. Om du har tid, berätta gärna hur jag gör detta i praktiken.

gå till groups.google.com och skapa en grupp med en mailadress. lägg den gruppen som mottagre för mailen från blogspot. Då får du också ett arkiv där alla mail/inlägg sparas och alla kan skicka mail till varandra. Trevligt och bra!

Troligtvis för att filen används av något program. På XP använde jag tidigare process expolorer av sysinternals. Med den kunde jag se vilka program som hade vilka filer öppna. Det är visserligen lite bakvägen, men ett steg frammåt kanske.

Andra sätt att lösa det på är att byta namn på filen och boota om maskinen (alternativt bara byta namn på den). Det är ett trick när du fått virus som är dåligt kodade och håller sina filer under sträng kontroll, men missar lite basics.

Sedan kan det ju såklart vara ett virus som gömmer sina processer och monitorerar access till sina filer. Svårt att veta utan mer info.

Edit: la till länk och så verkar det som microsoft har köpt sysinternals. Se där.

Senast redigerad av en moderator:
Johan A skrev:
> Hur kan det komma sig att jag inte har rätt att
> ta bort en fil från min dator även fast jag är
> administratör?
> Vista såklart..

Suck Vista... :-/ T

Nu är jag inget fan av Wintendo alls, men samma problem med öppna filer har alla versioner. Inte bara Vista. Jag skulle säga att det är ett av de största problemen med filsystemen som Microsoft har klämt ur sig och skapar ganska stora problem med backuper och liknande.

Hjälp......
Död dator......vägrar att starta upp, svart skärm men startar ej upp
Är en två år gammal HP bärbar.
prövat att byta hårddisk men hjälpte inte.
Varken Dos eller win startar,
moderkort kasst eller vad kan det vara.

/ Fredrik

Om ingenting händer när du trycker på power-knappen har antagligen moderkortet rasat, kan vara nån kontakt till power-knappen, men med största sannolikhet moderkortet som sagt var.

Tillbaka
Topp