[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Kupa: Du kan ju alltid ställa om Windows update så att den kollar om det finns nya uppdateringar och frågar dig om den ska ladda ner dem åt dig. Ingen generell lösning tyvärr.

Gunno/Paul -> Jag har en Creative Live!Cam Voice .. den är riktigt bra, har två inbyggda micar också..

Senast redigerad av en moderator:
Någon som har nått om nedanstående högerklickfråga? (flikhantering i Opera)

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag surfar forumet med Opera kan jag inte
> välja "öppna länk i ny flik" (eller vad det nu
> heter) på forumlänkarna, andra länkar fungerar
> jättebra. Vet nån vad det kan vara?

På sistone har Opera mini börjat bete sig underligt på happy.
Länkarna leder till fel trådar. Det verkar bli någon förskjutning av dem.

Det uppstår på olika mobiler och med olika versioner av opera, ingen av dem uppdaterad i samband med att felet har börjat framträda.

Är det någon mer som märkt samma beteende?

Jag tycker firefox öppnar fel länkar ibland också. Jag öppnar nästan alltid i ny flik. Det kan kanske iofs bara vara jag som har lite spasmer för mig...

jansson99 skrev:
> Har en DVD med filer som jag skulle vilja kopiera
> över till min dator. Kopieringen stannar efter en
> stund och det går inte att kopiera mer.
>
> Finns det något hokus-pokus man kan göra?

Du kan testa att försöka lokalisera vilken/vilka filer som är "trasiga" genom att kopiera mindre delmängder av data istället för allt på en gång.

Alternativt finns det bra program som kopierar all data som går att läsa men jag kommer inte ihåg något namn just nu, googla lite.

Du kan försöka kopiera DVD:n på lägsta hastigheten med felkorrigering och låta stå på tills du får något svar av kopieringsprogrammet, fungarar ganska ofta faktiskt. Kopieringsprogram har bättre felkorrigering och databufferhantering än windows filhanterare.

tja.
Tänkte på det här med "fjärrskrivbord" som windows har.. skulle behöva fixa tjejjens dator (som är i Finland) o jag sitter på en macbook pro. Finns det ngt sätt?
Bootcamp el dylikt?
Enklast möjligt för henne är en fördel =)

mvh.

Morfum skrev:
> tja.
> Tänkte på det här med "fjärrskrivbord" som
> windows har.. skulle behöva fixa tjejjens dator
> (som är i Finland) o jag sitter på en macbook
> pro. Finns det ngt sätt?
> Bootcamp el dylikt?
> Enklast möjligt för henne är en fördel =)
>
> mvh.

https://www.yugma.com/

teamthrone skrev:
> Tjena!
>
> Någon som kan svara på om grafikkortet på denna
> dator duger för uppspelning av Full-HD. Är det i
> övrigt
> en prisvärd dator i prisklassen 5-6000kr? Att
> bygga själv känns inte som ett alternativ.
>
> http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=375368
> 9

Innehåller enlig spec:en en GeForce GT 220:

Fantastic Video
Get all the video processing power that your digital lifestyle requires. Clean up home video 4x faster and post to Facebook with the GeForce GT 220. Convert your video and put it on your iPod in minutes instead of hours3 or make your DVDs look like HD. Does your PC have a CPU powerful enough to playback high definition Blu-Ray Movies? It doesn’t matter, the GeForce GT 220 can playback any Blu Ray Movie with any modern CPU4.

OK iPhone gurus jag behöver hjälp! Har skaffat en liten nettop dator att ha på resor osv. Nu hittade jag en låt som kom med datorn som jag gärna skulle vilja ha i min iphone. Har installerat djävlulens påfund iTunes och försöker "dra och släppa" låten ifråga men det går inte, det blir bara en cirkel med ett streck igenom när jag drar låten över iPhonen. Jag googlade detta lite och det stod att man skulle klicka i manuell synkning av muskik men när jag klickar i den rutan och sen verkställ så säger iTunes att denna iPhone har synkats med en annan dator och om jag verkligen vill radera all musik på min iPhone och synka med det som finns på den här datorn och det vill jag ju inte eller hur? Hur gör jag???

Jag vet inte om det finns något sätt att göra det du vill göra (dvs synka iPhone med två olika datorer ) men om det bara handlar om 1 fil kanske det är lättare att vara lite pragmatisk och slänga över den filen på primärdatorn där du tidigare synkat iphonen och ladda in den på telefonen därifrån?
Edit: svårt att stava på telefonen tydligen

Mmmm..
Det uppkommer dock från att det faktum att man inte ska kunna flytta DRM-skyddade filer hursomhelst. Det är alltså De Onda Skivbolagens fel :)

clnr skrev:
> Mmmm..
> Det uppkommer dock från att det faktum att man
> inte ska kunna flytta DRM-skyddade filer
> hursomhelst. Det är alltså De Onda Skivbolagens
> fel :)

Ja, fy! Tänk om du skulle få spela din köpa musik på flera apparater!

Det är som att man straffas med varningar och skitreklam som inte går att spola förbi när man väl köper en DVD...

Har fått problem med min dator efter att ha "meckat" lite med itunes när inte det fungerade riktigt. Jag följde instruktionen i felsökningsguiden och tog bort bort en mapp som hette SC i itunes, så långt gick allt bra, men sen när man skulle starta om datorn så går inte det. Efter mycket väntan så kommer det fram att man skall "load drivers".
Innebär detta att man skall sätta i systemåterställningsskivorna? Om man gör det, blir datorn renblåst på allt man laddat in då? (har tyvärr varit lite dålig på att ta back up den senaste tiden)
Eller finns det något annat sätt?

Detta måste vara en datorfråga:

När jag söker på ebay så har jag inställningen att visa priserna med frakt inkluderad.

Varje gång jag söker så dyker det upp en ruta som frågar vart jag kommer ifrån för att kunna beräkna frakten.

Rutan har två alternativ att klicka, save och cancel.

Båda knapparna genererar exakt samma resultat. För nästa gång jag söker dyker rutan upp igen.

Jag har redan förstått att programmerarna på Ebay förmodligen inte gick klart grundskolan, eftersom alla adressuppgifterna finns lagrade såväl på ebay som på paypal, det vore alltså lättare att hämta dem direkt därifrån än att fråga vid varje sökning.

Men nu är frågan varför den inte kommer ihåg vad jag har klickat från gång till gång, utan vid varje ebay session måste jag uppge detta igen.

Om man tittar på bilden så ser man ju i bakgrunden att ebay redan vet precis vart jag är, innan jag klickat save, eftersom alla priserna redan visas med korrekta fraktuppgifterna innan jag ens valt land..

Hur får jag bort detta sjukt irriterande popupfönster? Någon annan måste ju ha upplevt samma sak. Jag får upp det med Safari, Chrome och Firefox. Så ingen lösning där.

Bild1.png ht=328

//K

asomianders skrev:
> Har fått problem med min dator efter att ha
> "meckat" lite med itunes när inte det fungerade
> riktigt. Jag följde instruktionen i
> felsökningsguiden och tog bort bort en mapp som
> hette SC i itunes, så långt gick allt bra, men
> sen när man skulle starta om datorn så går inte
> det. Efter mycket väntan så kommer det fram att
> man skall "load drivers".
> Innebär detta att man skall sätta i
> systemåterställningsskivorna? Om man gör det,
> blir datorn renblåst på allt man laddat in då?
> (har tyvärr varit lite dålig på att ta back up
> den senaste tiden)
> Eller finns det något annat sätt?

Vilka drivrutiner frågar den efter? Att det inte skulle gå att starta datorn efter att du plockade bort en map för itunes låter lite märkligt.

Att installera om från systemåterställningsskivorna kommer att rensa bort det du har installerat, men inte de filer du har sparat på hårddisken, så om det du har "laddat in" finns kvar beror på vad du menar med laddat in.

perzzon skrev:
> Jag vet inte om det finns något sätt att göra
> det du vill göra (dvs synka iPhone med två olika
> datorer ) men om det bara handlar om 1 fil kanske
> det är lättare att vara lite pragmatisk och
> slänga över den filen på primärdatorn där du
> tidigare synkat iphonen och ladda in den på
> telefonen därifrån?
> Edit: svårt att stava på telefonen tydligen

Tack för svaren perzzon och Ni andra, det blev så att jag flyttade filen "old school style" från laptopen till stor PCn med ett USB minne. Som sagt var "det bara funkar av sig själv med Apple..."
Tack för svaren i alla fall.

På jobbet har vi kunnat styra och ställa själva med våra pc när vi inte orkat vänta på den sega it-supporten. Vi har då använt ERD-commander för att fula oss in och ändra behörigheter. De senaste maskinerna vi har fått levererade tycks vara låsta för såna tricks, vanliga Dell kontorsmaskiner. Hur fan gör vi nu? Kör man ERD-commander (i och för sig en ganska gammal version) så får man bara en blåskärm. Vi kör XP.

Generellt sett, nej.

Det har funnits/finns väl några enstaka grafikkort med lösa minnen i tror jag men knappast till laptop.

Byta kortet helt är inte att tänka på heller:-(

Appropå laptops så börjar min ljudutgång fucka upp. Är glapp så den tror att det är hörlurar ikopplade så datorns ljud fungerar inte och dessutom får jag bara ljud i en högtalare från utgången.

Finns det någon räddning för ljudet i min dator (Dell inspiron 9400)?

Muntis skrev:
> Appropå laptops så börjar min ljudutgång fucka
> upp. Är glapp så den tror att det är hörlurar
> ikopplade så datorns ljud fungerar inte och
> dessutom får jag bara ljud i en högtalare från
> utgången.
>
> Finns det någon räddning för ljudet i min dator
> (Dell inspiron 9400)?

den här borde funka
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342679&view=detailed#ProductTabs

Kan jag koppla ihop Outlook till min hotmailadress eller är det bara företag som kan använda sig utav detta? Har försökt på alla möjligt konstiga sätt nu. =OX

hakanf skrev:
> Modernare laptops kan man ibland byta grafikkortet
> på, men de kostar lösa så pass mycket att det
> kanske inte är värt det.
>
> http://www.mxm-upgrade.com/

Och av min erfarenhet är de inte helt oväntat integrerade på modekortet. =(

Tack för hjälpen!

Antingen blir det den som thompa tipsade om eller så funderar på att köra kombinationen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477711&view=detailed#ProductTabs och http://www.misco.se/Product/Product...CVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf#itab.690191 som surfdator och portabel och min gamla som Dell Inspiron för lite tyngre jobb när inte ljud behövs(dualcore 2,16 GHz 2 gb ram). Någon som har synpunkter och går det att få in Win7 på netbooken? Är för övrigt less på att släpa omkring på 17" bly när man måste ha med sig datorn. Vilket också talar för netbooken.

Muntis skrev:
> Tack för hjälpen!
>

Låter inte som några problem att köra W7 på den. Kör du Vista idag lär du märka en viss skillnad i att W7 är snabbare. Föredrar allt framför kraftslukaren Vista =D

Nu till min nästa Wii fråga i detta fora. Hur får jag över spelen till hdd:n? Har programmet WBFS maneger 3.0 men har inte med någon framgång klurat ut hur det fungerar.

Har problem med hustruns bärbara dator, en Fujisu med en AMD64 AthlonX2 processor. Den blir varm nåt så in i h-e i chassit under processorn när den körs. Har kollat fläkten och blåst ur den med tryckluft. Har rensat bort en massa krafs på hd;n, defragat och har enbart Windows på den ena hd;n. Ingen skillnad. Installerade ett sådant där temperaturövervakningsprogram (SpeedFan). Termometern drar ibland iväg uppåt 83-85 grader ibland och datorn blir trög som sirap. Mest ligger den runt 73-75 grader. Men det känns ändå för varmt. Nån som har nån teori eller förslag?

/steen

Får man gissa att du använder den fel?
Få vet om att en bärbar dator måste stå på ett hårt, plant underlag när den är påslagen. En bärbar dator är bara bärbar när den är avstängd. Så fort den startas är det en stationär dator och ska behandlas som en stationär dator.

Många har dem i knät, på sängen och andra ytor där luften inte kan cirkulera fritt undertill, där kylytorna är. Det inte bara förkortar livslängden på elektroniken avsevärt, utan rörelserna kan även snabbt förstöra hårddisken.

Ta bort kylelementet som sitter på processorn och gör rent det. Applicera ny värmeledningsgegga (arctic silver eller dyl.) och kolla om det hjälper.

kolla att du har rätt power scheme, tanken är att processorer ska köras långsammare när de inte används fullt ut.

Om du har rätt power scheme så kan du kolla att det inte finns någon process som ligger och tar upp CPU-tid i onödan. Stäng av den tjänsten eller programmet och se vad som händer.

Tillbaka
Topp