Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> codec
> Ja det här med codecs är för mig heeelt
> obegripligt. Efter gårdagens misslyckande så
> bytte jag över till vår nyinstallerade bärbara
> för att få en fresh start.
>
> Installerade Permiere och Virtual dub.
> Filmen är en H264, AVI-format, 720p och 29,97fps
> * VLC - Funkar
> * WMP - Funkar
> * Premiere - Visas men hackar totalt, funkar ej
> mao
> * Virtualdub - Säger "Could not locate
> decompressor for format H264 (unknown. Virtual dub
> requires a Video for Windows (VFW) compatible
> codec to decompress video. DirectShow Codecs, such
> as those used by WMP, are not suitable"
>
> Ok... Tankar ner DivX och Q-time (H264 verkar ju
> vara ett Apple-format). Startar om och det är
> fortfarande samma skit med Premiere och
> VirtualDub.
>
> Googlar på lite varianter på H264, avi, codec
> osv... Jag hittar mest tvivelaktiga saker på
> "FreeCodecs", Doom9, CCCP och annat som lika
> gärna kan vara hur mycket virus som helst.
>
> Hjäääälp! Jag blir fucking galen!!! Vad
> göra?
>
> Stalle
codecs brukar inte vara så stort problem längre, var mkt värre förr tycker jag... :-)
Men VLC kör alltid med egna inkompilerade codecs, så det har ingen som helst betydlese vilka codecs du har installerat i windows. WMP har också en del interna codecs, bl a för h264, och den används per default om inget annat är inställt i WMP. Detta är alltså orsaken till att det fungerar med VLC & WMP, dvs det är ingen magi, du har helt enkelt inte installerat en codec som fungerar för applikationer som använders sig av windows defaultavkodning.
Div-x och Q-time tror jag inte hanterar h264 generellt,så du ska bara installera rätt codec för att lösa ditt problem :-)
Ffdshow är en bra gratisavkodare bra för h264 och en massa annat (dvs är inget codec-pack utan de gör egna avkodare), men för att undvika problem så bör du bara aktivera det för just h264 videofiler och inget annat, det går att välja vid installationen (antagligen ska du välja avancerat läge vid installation om det finns), det är onödigt att ändra sånt som fungerar. Finns här:
http://sourceforge.net/projects/ffd...)/ffdshow_beta7_rev3154_20091209.exe/download