[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Någon här som har koll på trådlösa hemnätverk?

Köpte en D-link DIR-655 att para ihop med ett D-link DWA-547 trådlöst nätverkskort, båda klarar av 802.11n men jag lyckas inte få bättre nedhastighet än max 20mbit trots 100/25 fiber. Har letat som en gnu efter en vettig inställningsguide som funkar för en newb som jag. Några idéer?

Japp, kommer nära den utlovade hastigheten trådat mot tptest aldrig nått strul där.

Jag har full mottagning, kör mix 11N och 11G, kanalbredd 20/40mhz.

Ja jag har läst lite om att det kan vara bra att testa olika kanaler men inte testat byta än. I listan över andra nätverk som finns i krokarna är det ingen som har samma kanal, men det kan såklart finnas dolda eller annat som stör.

Inte vågat uppgradera firmware då det inte går att nedgradera om det blir sämre... kanske får testa det. Börjar kännas som ett dåligt köp det här tråd(s)lösandet. Men vissa får ju ut fullt av sina 100+ mbit-linor så jag förstår inte riktigt hur det kan vara så krångligt för mig.

Den är inte bärbar ;) När allt annat ska vara trådlöst här hemma tänkte jag att den stationära skulle bli sladdfri den med. Köpte därför "prestandagrejer" för att de skulle orka med att skicka HD-material mm vidare till t ex ps3´an.

Hur gör man för att automatiskt öppna en länk i IE trots att den inte är huvudbrowser?

Jag har alltså en länk till en hemsida som kräver IE som jag vill öppna via autostart. Går det att få till att den öppnas i IE? (Utan att byta till IE som huvudbrowser?)

Var har du länken? Och vad menar du med automatisk?

Är det inte bara att göra en genväg till IE med URL:en som argument?

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Var har du länken? Och vad menar du med
> automatisk?

I startup mappen i startmenyn.

> Är det inte bara att göra en genväg till IE med
> URL:en som argument?

Ahhh, nu börjar det likna nåt. Jag tänkte tvärtom (som jag brukar) att ha en länk med url-en med explorer som argument. Jag testar.

Edit: Tack Harri, funkar fint. Du kan bocka av dagens goda gärning.

Senast redigerad av en moderator:
gabbeon skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var har du länken? Och vad menar du med
> > automatisk?
>
> I startup mappen i startmenyn.
>
>
> > Är det inte bara att göra en genväg till IE
> med
> > URL:en som argument?
>
> Ahhh, nu börjar det likna nåt. Jag tänkte
> tvärtom (som jag brukar) att ha en länk med
> url-en med explorer som argument. Jag testar.
>
> Edit: Tack Harri, funkar fint. Du kan bocka av
> dagens goda gärning.

Wohoo!! =)

Jag har fått en gästbok som jag behöver hjälp med. Den har en accessdatabas och skall ligga på min hemsida. Cykelpresent utlovas för hjälp! Jag gissar att det tar en stunds engagemang, den skall laddas upp på server, tömma databasen samt göras om lite färger på den så den passar min sida. Jag klarar inte att göra det själv även om jag får en bra beskrivning. ;(

Har du lust att hjälpa mig?
Skicka ett pm till mig så kan vi prata.
/Mvh Erik

Hjälp! En av mina stationära datorer dog. Den ger inget liv ifrån sig :-( Vad tror ni det är? Räcker det med ett nytt nätagg, eller tror ni att moderkortet är kört?

Svårt att säga sebagge. Det blinkar inte ens till i nån liten lampa när du trycker på ON? det troligaste är ju nätagget, men det vore ju bra att testa innan du köper nytt. om du hade flera datorer kan du kanske ta ett från en annan och prova med. (om det är likadana PSU'er vill säga...).

codec
Ja det här med codecs är för mig heeelt obegripligt. Efter gårdagens misslyckande så bytte jag över till vår nyinstallerade bärbara för att få en fresh start.

Installerade Permiere och Virtual dub.
Filmen är en H264, AVI-format, 720p och 29,97fps
* VLC - Funkar
* WMP - Funkar
* Premiere - Visas men hackar totalt, funkar ej mao
* Virtualdub - Säger "Could not locate decompressor for format H264 (unknown. Virtual dub requires a Video for Windows (VFW) compatible codec to decompress video. DirectShow Codecs, such as those used by WMP, are not suitable"

Ok... Tankar ner DivX och Q-time (H264 verkar ju vara ett Apple-format). Startar om och det är fortfarande samma skit med Premiere och VirtualDub.

Googlar på lite varianter på H264, avi, codec osv... Jag hittar mest tvivelaktiga saker på "FreeCodecs", Doom9, CCCP och annat som lika gärna kan vara hur mycket virus som helst.

Hjäääälp! Jag blir fucking galen!!! Vad göra?

Stalle

Ok... men tror du den löser mitt problem? Jag har inte lust att besudla datorn riktigt.

För övrig fungerar det inte att spela upp filmen i Quicktime heller. Den vill ha nåt mer men den kan inte precisera vad. Keff!?

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Ok... men tror du den löser mitt problem? Jag har
> inte lust att besudla datorn riktigt.
>
> För övrig fungerar det inte att spela upp filmen
> i Quicktime heller. Den vill ha nåt mer men den
> kan inte precisera vad. Keff!?
>
> Stalle

CCCP är ett erkänt bra codec pack...
om du inte vill ha det så är det att gå till FFDSHOW http://x264.nl/

Kung Stalle skrev:
> codec
> Ja det här med codecs är för mig heeelt
> obegripligt. Efter gårdagens misslyckande så
> bytte jag över till vår nyinstallerade bärbara
> för att få en fresh start.
>
> Installerade Permiere och Virtual dub.
> Filmen är en H264, AVI-format, 720p och 29,97fps
> * VLC - Funkar
> * WMP - Funkar
> * Premiere - Visas men hackar totalt, funkar ej
> mao
> * Virtualdub - Säger "Could not locate
> decompressor for format H264 (unknown. Virtual dub
> requires a Video for Windows (VFW) compatible
> codec to decompress video. DirectShow Codecs, such
> as those used by WMP, are not suitable"
>
> Ok... Tankar ner DivX och Q-time (H264 verkar ju
> vara ett Apple-format). Startar om och det är
> fortfarande samma skit med Premiere och
> VirtualDub.
>
> Googlar på lite varianter på H264, avi, codec
> osv... Jag hittar mest tvivelaktiga saker på
> "FreeCodecs", Doom9, CCCP och annat som lika
> gärna kan vara hur mycket virus som helst.
>
> Hjäääälp! Jag blir fucking galen!!! Vad
> göra?
>
> Stalle

codecs brukar inte vara så stort problem längre, var mkt värre förr tycker jag... :-)
Men VLC kör alltid med egna inkompilerade codecs, så det har ingen som helst betydlese vilka codecs du har installerat i windows. WMP har också en del interna codecs, bl a för h264, och den används per default om inget annat är inställt i WMP. Detta är alltså orsaken till att det fungerar med VLC & WMP, dvs det är ingen magi, du har helt enkelt inte installerat en codec som fungerar för applikationer som använders sig av windows defaultavkodning.
Div-x och Q-time tror jag inte hanterar h264 generellt,så du ska bara installera rätt codec för att lösa ditt problem :-)

Ffdshow är en bra gratisavkodare bra för h264 och en massa annat (dvs är inget codec-pack utan de gör egna avkodare), men för att undvika problem så bör du bara aktivera det för just h264 videofiler och inget annat, det går att välja vid installationen (antagligen ska du välja avancerat läge vid installation om det finns), det är onödigt att ändra sånt som fungerar. Finns här: http://sourceforge.net/projects/ffd...)/ffdshow_beta7_rev3154_20091209.exe/download

Ja det blev FFD men det blev bättre men inte perfekt. VirtualDub startar och i Premiere kan man med lite god vilja jobba. Hackar rätt friskt men stegar man sig ruta för ruta så är görbart... Dock funkar exporten nu!

Tack så långt! Det kommer säkert mer frågor :-D

Stalle

Tjena Stalle...

Är det något speciellt du skall göra eller är det mest så att du vill få det att funka?
Du har inte råkat ställa ner burken i batterisparläge va?... Klicka på batteriet nere vid klockan och kolla så att den står på "high performance".

/nichosen

Nej, det har jag inte. Jag har testat både på bärbara och på stationära. Samma lika...

(Glömde skriva att jag tror att det har med ljudsynken att göra nu. VirtualDub gnäller på att AVIn har VBR vilket förorsakar osynk mellan ljud och bild. Men vi snackar om typ 25ms så skulle man kunna koppla ifrån ljud och bild i Premiere så skulle det nog lösa sig... Men hur gör man det...)

Fast ändå inte... ljudet låter normalt i Premiere... det är filmen som hackar...

Stalle

Från Virtualdub kan du köra ut en okomprimerad avi. Testa med ett par sekunder till en början för det tar satan med diskspace.
Då slipper du allt med codecs och annat skräp :)

Jag har för mig att man bara högerklickar på video eller ljudspåret i timelinen men jag minns inte exakt. Jag kan dock kolla det imorgon på jobbet. Jag sitter mest (hela dagarna för att vara exakt) i After Effects så jag är inte jedi på premiere :)
Skall du inte klippa långfilm kan jag varmt rekommendera AE.

Om jag inte ser att du har löst detta imorgon så kan jag lägga ner lite energi i frågan :)

/Nichosen

När jag jobbar hemifrån så kopplar jag upp min Mac mot jobbets citrixserver där vi kör Windows. Allt fungerar bra men jag får en konstig teckenuppsättning där / ? ÅÄÖ och säkert några andra tecken sitter på fel ställe i Windows.

Klart att det är Windows det är fel på, men fixar jag det i W eller OSX? Och hur fixar jag det?

jansson99 skrev:
> =)(=)#"€Å#"€ÄÖÅÄÖ#€Å#ÄÖ!ÄÖ!"Å
> ==€**#%Ä#%*#Ä#!*€Ä!"#€*Ä*#R%
> #"€**%%*%"**ÄT€^Å#Ä€Ö#Ö#ÄÄÄ#Å#€Ö#

Hur menar du nu?

JLarsson skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > =)(=)#"€Å#"€ÄÖÅÄÖ#€Å#ÄÖ!ÄÖ!"Å
> > ==€**#%Ä#%*#Ä#!*€Ä!"#€*Ä*#R%
> >
> #"€**%%*%"**ÄT€^Å#Ä€Ö#Ö#ÄÄÄ#Å#€Ö
> #
>
> Hur menar du nu?

=)(=)#"€Å#"€ÄÖÅÄÖ#€Å#Ä€*Ä*#R%#"€**%%*%"**ÄT€^Å#Ä€Ö#Ö#ÄÄÄ#Å#€Ö#

Nu har det blivit dags att investera i en ny dator. Om jag ska fortsätta med bärbar eller skaffa en stationär vet jag inte riktigt än men frågan är idag om det ska bli en PC eller MAC. Hur är det med programmen i MAC som exempelvis:

-Videoredigering. Använder idag Pinnacle sudio
-Spela upp nedladdad film till tv:n. Använder HDMI kabel idag
-Föra över musik till mp3:an
-Använder ett program som heter WBFS Maneger för att föra över
spel till min WII hdd. Finns det liknande till MAC?

Eller är det mycket enklare att använda sig av en PC när man är illegal? :)

Bilagor

• apple-vs-windows.jpg
    apple-vs-windows.jpg
    6.1 KB · Besök: 44
Eftersom du utan problem kan köra Windows på en Mac (både via emulatorer som Parallels Desktop och VMWare Fusion, eller fristående med hjälp av Boot Camp), så kan du lugnt välja en Mac om man ser till mjukvaran. HDMI vet jag inget om, men nån adapter finns det säkert.

Ja, Mini-DVI till HDMI fixas med adapter. I och med senaste uppdateringen inom Macbook Pro-familjen så går det att få ljud den vägen med.

Det är väldigt svårt att fråga om mac vs pc, FFA på nätet.

Men jag skulle iaf se till att de funktioner du vill ha fungerar i OSX. Det är ju inte nån större mening att betala dyrt för en mac om man inte skall använda oset

geologen skrev:
> Eftersom du utan problem kan köra Windows på en
> Mac (både via emulatorer som Parallels Desktop
> och VMWare Fusion, eller fristående med hjälp av
> Boot Camp), så kan du lugnt välja en Mac om man
> ser till mjukvaran. HDMI vet jag inget om, men
> nån adapter finns det säkert.

Fast om du köper en mac så tror jag att du måste köpa en fullversion av windows om du ska vara legal. Alltså det dubbla priset jämfört med en oem version.

Bättre att inrikta sig på ett operativsystem först och främst och välja detta efter vilka program/hårdvara man planerar att köra. Vilket OS det är är ju mer eller mindre skit samma. Det är inte speciellt stor skillnad idag.

Bilagor

• CIMG0022.JPG
    CIMG0022.JPG
    71.8 KB · Besök: 39
  • CIMG0023.JPG
    CIMG0023.JPG
    82.2 KB · Besök: 35
  • CIMG0024.JPG
    CIMG0024.JPG
    46.6 KB · Besök: 32
Finns ju kabinett att köpa också om du vill ha lite mer skydd på den. Kolla tex här
http://www.webhallen.com/hardvara/datorkomponenter/harddiskar/kabinett_2.5/
sen finns det ju massa andra affärer.
Annars är det här det minimalaste jag stött på.
http://www.webhallen.com/hardvara/68566-deltaco_universal_drive_adapter

Med dockningsstationen får du iofs e-sata om det är intressant. Jag har en sån själv som jag använder rätt flitigt. Jag vet inte riktigt om ubuntu lirar med e-sata förbindelsen dock eller om den faller tillbaka på usb...

Edit: e-sata måste du visst gå upp en modell för att få http://www.dustinhome.se/pd_5010145133.aspx sen var nog 199kr utan moms.

PrinsValium skrev:
> Finns ju kabinett att köpa också om du vill ha
> lite mer skydd på den. Kolla tex här
> http://www.webhallen.com/hardvara/datorkomponenter
> /harddiskar/kabinett_2.5/
> sen finns det ju massa andra affärer.
> Annars är det här det minimalaste jag stött
> på.
> http://www.webhallen.com/hardvara/68566-deltaco_un
> iversal_drive_adapter

Mums vilket godis. Ett kabinett lockar :)

Jomper: Ska kika in på Kjell & CO samt CO med

PrinsValium skrev:
/../
> Annars är det här det minimalaste jag stött
> på.
> http://www.webhallen.com/hardvara/68566-deltaco_un
> iversal_drive_adapter
/.../

De här tycker jag är väldigt smidiga - stabilare än lösa sladdar, men väldigt snabba och enkla att byta hårddisk i.

http://www.webhallen.com/hardvara/9...rekt_dockning_for_2.5_och_3.5_sata-harddiskar

http://www.webhallen.com/hardvara/9...ckning_for_dubbla_2.5_och_3.5_sata-harddiskar

Var helt inne på en sådan Naugas men det blev en Hårddisk-kabinett 2,5" för 299 kr från Kjell & CO. Mycket för att den är smidig att kunna spara viktiga saker för mig i bankfacket.

Dock hittar inte datorn hdd:n nu när jag pluggade in den i datorn. Har försökt men inte lyckats lösa problemet :/ "River mig i håret"

OdenXT skrev:
> Kolla i diskhanteraren, det kan vara så att du
> måste tilldela en enhetsbokstav manuellt.

Ok! Hur gör jag det?

Bilagor

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    43.3 KB · Besök: 25
Tillbaka
Topp