[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Scubamike skrev:
-------------------------------------------------------
> OdenXT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kolla i diskhanteraren, det kan vara så att du
> > måste tilldela en enhetsbokstav manuellt.
>
>
> Ok! Hur gör jag det?

Datorn verkar inte se disken alls. Dubbelkolla alla kopplingar, är det USB så ska det funka rakt av.

Förmodligen har du satt kabinettet till ESATA, då måste kabinettet ha kompletterande el. Kolla om det finns en omkopplare till USB. För att utnyttja ESATA:s högre hastighet krävs (utöver en esatadisk som inte du har) en ESATAkabel och ESATAingång på laptopen..

ESATA står för ExetrnalSATA och har alltså i princip full överföringshastighet till disken, samma som om den sitter inne i datorn alltså.

Men den går på 7.5 el 10v har jag för mig, USB är 5v. (lite osäer här, men nått sånt är det)

Personligen tycker jag att smidigheten med USB och 2.5"-diskar är just att man inte brukar behöva nån extra ström. Visst går e-sata snabbare men till det jag använder externa diskar till spelar det liksom inte så stor roll med hastigheten. Jag skulle alltså försöka få den att spela med USB i första hand.

Har en bärbar som det ligger Windows Vista på, men som är seg.
Tänkte att jag skulle installera om datorn, och lägga in XP istället.

När jag bootar med XP skivan, så kommer den bara en bit, sen startar datorn om och säger att det är fel, eller virus på hårddisken.

Har även testat att boota med Linux (Knoppix), men det fungerar inte heller. (Säger typ "Could not find Knoppix filesystem" eller nåt).

När jag kör en hårddisk test (i bios setup) så säger den "fail".

Antar att hårdisken är kass, men tycker ändå att det är skumt att den fungerar idag med Vista, dock är den seg.

Finns det nåt mer att testa innan jag köper ny hårddisk?
Jag skulle vilja testa att blåsa disken helt, men jag vet inte riktigt vad jag ska boota med för att kunna göra det.

Några tips?

orpon skrev:
> Inser att det nog beror på att XP inte har stöd
> för SATA :)

Nog för att Windows är skräp men XP funkar definitivt med SATA-diskar.

Kan vara problem om du har en vanilj-XP. Då kan du behöva uppgradera till SP1 eller något innan allt är på banan.

Min dator har lagt av... Jag kan starta den men man kommer bara till att datorn har staengts av fel foerra gaangen. Det gaar att testa naagra olika alternativ bl.a "Starta windows normalt", "Starta i felsaekert laege" "Starta senaste fungerade konf."

Inget av det fungerar och man kommer bara tillbaka till samma sida igen. Vad ska jag goera? Anvaender Windows XP

/Stellan

Om du har installationsskivan kan den nog hjälpa.
Vill minnas att det fanns en reparationsmöjlighet på XP-skivorna.
Men det var många år sen nu så jag kan ha fel.

Tror förresten att det går med vilken XP-skiva som helst.
Behöver inte vara den du använde för att installera.

Om datorn kom med XP från början brukar det finnas en dold partition med en möjlighet att återställa datorn till leverans-inställningarna. Men då tappar du ju alla program och filer och det kan väl vara lite jobbigt när man är på andra sidan jorden kan jag tänka.

perzzon skrev:
> Om du har installationsskivan kan den nog
> hjälpa.
> Vill minnas att det fanns en reparationsmöjlighet
> på XP-skivorna.
> Men det var många år sen nu så jag kan ha fel.
>
> Tror förresten att det går med vilken XP-skiva
> som helst.
> Behöver inte vara den du använde för att
> installera.
>
> Om datorn kom med XP från början brukar det
> finnas en dold partition med en möjlighet att
> återställa datorn till
> leverans-inställningarna. Men då tappar du ju
> alla program och filer och det kan väl vara lite
> jobbigt när man är på andra sidan jorden kan
> jag tänka.

Tack foer tipset. Ska leta efter en XP-skiva imorgon och aeven en cd-spelare som jag kan koppla in till datorn. Inte saa laett att hitta det man vill ha ute paa staeppen i Kazakstan. Har 40 mil till naermaste stoerre stad daer de saeljer datorer.

Finns det naagot annat att goera? Datorn saknar aeven CD-spelare... Vill aeven behaalla det som ligger paa datorn

/Stellan

Vilket är bäst av VMware Fusion eller Parallels för att köra ett virtuellt Windows 7 under Mac OS X 10.6 på en modern Macbook? Eventuellt andra OS, t.ex. något Linux (Ubuntu) också?

orpon skrev:
> Har en bärbar som det ligger Windows Vista på,
> men som är seg.
> Tänkte att jag skulle installera om datorn, och
> lägga in XP istället.
>
> När jag bootar med XP skivan, så kommer den bara
> en bit, sen startar datorn om och säger att det
> är fel, eller virus på hårddisken.
>
> Har även testat att boota med Linux (Knoppix),
> men det fungerar inte heller. (Säger typ "Could
> not find Knoppix filesystem" eller nåt).
>
> När jag kör en hårddisk test (i bios setup) så
> säger den "fail".
>
> Antar att hårdisken är kass, men tycker ändå
> att det är skumt att den fungerar idag med Vista,
> dock är den seg.
>
> Finns det nåt mer att testa innan jag köper ny
> hårddisk?
> Jag skulle vilja testa att blåsa disken helt, men
> jag vet inte riktigt vad jag ska boota med för
> att kunna göra det.
>
> Några tips?

Knoppix ska du väll ändå kunna bota upp oberoende av hårddisken. Meningen är väll att du kör knoppix från skivan.

Kupa skrev:
> Vilket är bäst av VMware Fusion eller Parallels
> för att köra ett virtuellt Windows 7 under Mac
> OS X 10.6 på en modern Macbook? Eventuellt andra
> OS, t.ex. något Linux (Ubuntu) också?

På mina Macar kör jag Virtualbox http://www.virtualbox.org/
Gratis och bra. Stöder massor av OS http://www.virtualbox.org/wiki/Guest_OSes och har bra integration av fönster, muspekare, filsystem etc.

s skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilket är bäst av VMware Fusion eller
> Parallels
> > för att köra ett virtuellt Windows 7 under
> Mac
> > OS X 10.6 på en modern Macbook? Eventuellt
> andra
> > OS, t.ex. något Linux (Ubuntu) också?
>
> På mina Macar kör jag Virtualbox
> http://www.virtualbox.org/
> Gratis och bra. Stöder massor av OS
> http://www.virtualbox.org/wiki/Guest_OSes och har
> bra integration av fönster, muspekare, filsystem
> etc.

Ja, den har jag också provat, inte bara med Mac OS som host, utan i både Linux och Windows. Funkar bra men jag har hittills misslyckats med att få Polar Protrainer att hitta IR-dongeln. Men det går säkert det också.

Då det forum jag brukar vända mig till med data-/datorfrågor ligger nere provar jag med happy. Har förstått att det finns kunnigt folk här med.

Sen någon vecka tillbaka slukar firefox CPU. Såhär såg det ut igår med firefox, pidgin och exaile igång:
firefoxcpuprob.png ht=606

Som synes ligger CPU högt även när nätverket inte sänder. Belastningen märks genom lagg vid scrollning, seghet vid flikbyte etc, och även i andra program som är igång samtidigt. Min misstanke är att någon uppdatering spökat till det, för jag har själv inte gjort några förändringar.

Förslag på vad som kan vara problemet? Går det att speca vilka processer inom en process som slukar CPU/minne/etc?

Kan ju säga också att OS är Ubuntu 10.04, firefox 3.6.3 och adblock är installerat.

Jag får samma effekt om jag går in på www.dn.se. Öpnnar jag några fler flikar hos dom så står det nästan still till slut... Jag har alltid trott att det beror på någon flashgrej på sidan. Happy har en flashreklam som gör lite samma sak tror jag. Den är blockad nu dock =P

Samma lika för mig sedan någon uppdatering av firefox några veckor tillbaka. Har ibland problem både med dn och svd. Stänger jag dessa tabbar funkar det dock som vanligt igen... Har också gissat på flash men inte lagt manken till för att utreda det.

mytomspunnen skrev:
> Samma lika för mig sedan någon uppdatering av
> firefox några veckor tillbaka. Har ibland problem
> både med dn och svd. Stänger jag dessa tabbar
> funkar det dock som vanligt igen... Har också
> gissat på flash men inte lagt manken till för
> att utreda det.

Fast jag tycker DN's hemsida har sänkt ubuntu så länge jag kan komma ihåg... Här på happy är jag rätt säker på att det är en blinkande blue-rayreklam som ställer till det. Så jag antar att det är flash.

I de flesta moderna OS så ska det bara vara att stoppa i en S-video-sladd mellan teven och datorn så ska teven dyka upp som en separat monitor. Du kan efter det behöva fippla till någon inställning i någon panel för display för att verkligen få output dit också.

Jag tror att den dykt upp, den heter Generic television i så fall. Kan det stämma?

Vilken inställning tror du jag ska fippla till? Det är XP som OS.

Generic Television, låter både som ett ganska hippt band 2003, och som ett bra namn på skärmen! Jag har ingen XP här som jag kan kolla på, men man brukar kunna välja om man vill "förstora skrivbordet" eller "duplicera skrivbordet". Om du väljer det som en till skärm (förstora) så kan du flytta fönster dit och ställa in upplösning (på en tjockteve är det väl 480x320?), om du duplicerar skrivbordet så kommer bilderna på skärmarna ha samma upplösning.

Jag tror att det var något sånt jag gjorde men tv-n säger ingen signal. Ska testa med 480x320. Det är nån sån där full HDMI så då ska den väl klara 1024?

HDMI är bara ett interface, det definierar inte någon upplösning. Om du har en så modern teve så kan du också kolla att du har rätt "source", så inte teven tror att du vill skicka HDMI när det är S-video som kommer. Då letar den liksom på fel kontakt.

Har du "full HD" så är det också oklart vilken upplösning du klarar. Kan vara typ allt från 720 linjer till 1920x1080 punkter, eller kanske mer.

Nu fungerar det! Var tvungen att ställa in datorsignalen för PAL.

Enda problemet nu är att tv:n inte visar hela datorskärmen, och jag begriper inte hur jag ska kunna ställa om det.

Det är för att du inte har samma upplösning på teven som du har på skärmen. Det kan till och med vara så illa att det bara går att skicka tjocktevesignaler över S-video, jag har dålig koll på sådantdärt elektriskt. Om (jag är ju inte säker) det är så, så kommer teven bara visa 480x320 av den yta du har på datorskärmen. I så fall kan det vara en poäng att ha teven som en separat skärm dit du flyttar de videofönster som du vill se på teven. För det är det du vill uppnå, väl? Att titta på film?

Jag vill se på film, och det verkar rimligt som du säger. Det ser någorlunda normalt ut när jag går ner på 640x480, bortsett från att det är ruggigt grynigt.

Ny fråga:

Jag har en massa koordinater lat/lon i excel som hör till olika polygoner. Men tabellen passar inte mina behov.
tex

Kolumn 1 & 2
Poly 1
483438 -21122
483955 -23207
484423 -24639
Poly 2
485827 -41142

för att kunna göra en shapefil alt. feature class skulle jag vilja att det stod:

Kolumn 1, 2 och 3
Poly 1 483438 -21122
Poly 1 483955 -23207
Poly 1 484423 -24639

Poly 2 485827 -41142

etc istället.

Måste jag kunna macro/basic eller går det med någon funktion?

Tack.

Tänkte höra med er datorkunniga.
Ska plocka in mer ram minne i hustruns bärbara. Den vill ha 667 MHz DDR2 CL5. Hittar inget 667 att köpa över disk här i stan.
Går det att plocka i ett 800MHz DDR2 istället.

/steen

steen skrev:
> Tänkte höra med er datorkunniga.
> Ska plocka in mer ram minne i hustruns bärbara.
> Den vill ha 667 MHz DDR2 CL5. Hittar inget 667 att
> köpa över disk här i stan.
> Går det att plocka i ett 800MHz DDR2 istället.
>
> /steen

Ska inte vara några problem, ska du köra båda samtidigt så får du dock köra båda i 667Mhz

Får se om jag fattar rätt. Går inte att ha ett 667 och ett 800 tillsammans som inte "pratar samma språk". Om jag stoppar i enbart 800, kan det funka?
Ursäkta en lägre stående medborgare...

/steen

steen skrev:
> Får se om jag fattar rätt. Går inte att ha ett
> 667 och ett 800 tillsammans som inte "pratar samma
> språk". Om jag stoppar i enbart 800, kan det
> funka?
> Ursäkta en lägre stående medborgare...
>
> /steen

Jo, det går att ha ett 667 och ett 800 tillsammans men de kommer att begränsas till hastigheten hos det långsammare minnet - 667MHz i det här fallet. Men kolla manualen för säkerhets skull.

Problemet löst. Fick tag på 667-ram på Media Markt. Funkar klockrent. Hustrun nöjd, kan vara värt 299 spänn...
Tack för supporten.

/steen

behöver hjälp med explorer

ngt har hänt eller jag har ändrat ngt utan att veta om det

varje gång jag trycker på en länk så öppnas den i ett nytt fönster
istället för att öppnas i samma

hur hittar jag inställningen till detta?

Vad pysslar Findern med på en Mac som tar närmre 100% av cpu:n? Har en mac (OS X 10.6.3) som i förmiddags fick för sig att findern skulle jobba satan, märkte det på fläkten och kollade vad det var som pågick. Trodde den fått spelet och startade om findern. Nu håller den på så igen och har gjort det i ett par minuter. Gör den något vettigt eller är den bara uttråkad?

Nu ha jag ingen mac. Men jag gissar på att det sker någon typ av spindling av dina hårddiskar för att skapa en databas som du sen kan söka i.

Kanske en dum fråga, men har du sett efter i Aktivitetskontrollen att det verkligen är Finder-processen som bråkar?

Här finns det lite tips om du har tur. Om Finder är inställt på Show All Info (hittar inte var man ändrar detta just nu, eller vad det heter på svenska), och man har skadade filer liggande så kan Finder tydligen käka 100% cpu. http://www.macosxhints.com/article.php?story=20041209181913938

Kupa skrev:
> Kanske en dum fråga, men har du sett efter i
> Aktivitetskontrollen att det verkligen är
> Finder-processen som bråkar?

Nu ska man ju inte var näsvis mot folk som försöker vara hjälpsamma, men självklart så kikade jag på vilken process det var. Det verkade bättre än att gissa. ;-)

> Här finns det lite tips om du har tur. Om Finder
> är inställt på Show All Info (hittar inte var
> man ändrar detta just nu, eller vad det heter på
> svenska), och man har skadade filer liggande så
> kan Finder tydligen käka 100% cpu.
> http://www.macosxhints.com/article.php?story=20041
> 209181913938

Där ser man, ett problem som verkar ha funnits i sex år. En kille skrev "What I discovered is that the .DS_Store file at the root of one of my drives had become corrupted". Hur vet man om en .DS_store-fil har blivit korrupt?

Ja, först trodde jag det var 6 år gammalt men mot slutet av tråden är det ju 10.5 som beskrivs lida av det, så det kan väl hända att det finns i 10.6 också.

Jag skulle nog leta upp .DS_Store-filer som ändrats på sista tiden, typ så här (i Terminal då)

LANG=  find $HOME -name .DS_Store -ls | sort -M -k8,10

LANG= blev jag tvungen att stoppa dit pga mitt svenska OS X, där find -ls spottar ur sig svenska datum medan sort förväntar sig engelska namn på månaderna... och $HOME kan du förstås byta mot valfri annan plats i filsystemet men hemkatalogen kanske är bra att börja leta i.

Sen skulle jag prova att slänga lite .DS_Store-filer och kanske starta om Finder och se om det hjälper.

Om du ändå gör en find så är det ju bättre att slänga på -mtime eller -ctime beroende på om man vill se när en fil är förändrad (modified) eller skapad (created).

T ex:
find / -name .DS_Store -mtime +6

så får du en lista på alla .DS_Store som har varit förändrade den senaste veckan.

Tillbaka
Topp