[OT] Datafrågor - En samlingstråd

@Kiske

Ohoj, den hade jag missat. Nu börjar vi närma oss smärtgränsen då det gäller pris, men den måste vägas in!

Fattar det som att de viktiga skillnaderna mellan Asus UL30JT och Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n, är att Acern har ett kraftigare grafikkort, medan Asusen har en särskilt energibesparande teknik då det gäller procesorn och grafikarbetet?

Måste sova på saken som sagt.

---

Ang Mac vs PC-grejen så har jag såklart övervägt den. Vet bara inte om jag orkar och har råd att skaffa nya program för att bli medlem i Jobs sekt. Dessutom är det lite väl höga inträdesavgifter, nästan i nivå med Scientologerna.
Men jag kollade faktiskt ett par iMac-ar på Elgiganten idag. De är ju ganska prisvärda för att vara Macar. De bärbara ger ju också ett gediget intryck, men som sagt, de kostar.

Och så är det det här med inlåsning. Det är illa nog att man är medlem i Windowssekten. Konverterar man till Mackyrkan så är man fast både då det gäller mjukvara och hårdvara. Det är inte sunt med alla dess i-någonting...

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyvärr har inte Apple mycket att komma med i
> <10kkr-segmentet.

+1, sitter med en vanlig MacBook på jobbet och det är inte så kul. Framför allt är det skärmen som är riktigt dålig.

Snuten skrev:
> @Kiske
>
> Ohoj, den hade jag missat. Nu börjar vi närma
> oss smärtgränsen då det gäller pris, men den
> måste vägas in!
>
> Fattar det som att de viktiga skillnaderna mellan
> Asus UL30JT och Acer Aspire TimelineX
> 3820TG-5454G32n, är att Acern har ett kraftigare
> grafikkort, medan Asusen har en särskilt
> energibesparande teknik då det gäller procesorn
> och grafikarbetet?
>
> Måste sova på saken som sagt.
>
> ---
>

Ja Asusen har en ultralow voltage processor med inbyggd intelgrafik. När inte GeforceGPU'n behövs så slår den över till den inbyggda grafiken automatiskt och sparar ström. Tekniken kallas Nvidia Optimus.

Acern har även sämre byggkvalite enligt dem som köpt den.. lite plastigare så att säga. Asus har även bättre garantier som gäller worldwide!
I ren råstyrka vinner nog Acern men jag gillar Asus bättre och litar mer på deras produkter och support.

På prisjaktsforumet finns det bra trådar om båda datorerna.

Några saker att tänka på:

Intel Atom fungerar ej till något tungt
Vista tar absurt mycket kraft jämf. med XP och 7, så undvik om det går.

OskarH skrev:
> Vista tar absurt mycket kraft jämf. med XP och 7,

Hur menar du?

Mac gör snygga saker med bra användargränsnitt, men det är apple 100% eller inte alls.

IBook ->
Iphone
IRouter
INas
IHouse
ICar
IWife
IKids

Jag avskyr hur det låser blockar strular och allmänt håller på. De är lite för mycket överförmynderi för min smak.

Oskar skrev:

> +1, sitter med en vanlig MacBook på jobbet och
> det är inte så kul. Framför allt är det
> skärmen som är riktigt dålig.

Skärmen är bara dålig i jämförelse med macbook pro. När jag sätter min macbook brevid min jobb-HP så vill jag bara gråta över hur kass skärm den dubbelt så dyra HPn har. HPns skärm är dock bättre på pappret.

Inlåsningseffekterna har blivit mindre påtagliga senaste åren. sålänge man inte vill synka sin zune med itunes så finns det alternativ på rätt många av områden. Apple har dock lyckats otroligt bra i segmentet "folk som bara vill att det skall funka". Ett segment som varit helt förbisett tidigare men skapar vissa inlåsnignseffekter.

Folk som bara vill att det skall funka och är beredda att betala premium för det. Vill jag tilllägga.
Men det är ju märkligt att ingen tidigare har fattat att folk vill ha saker som fungerar utan strul och tusentals meningslösa icke funktioner.

Tips:
Tänk efter hur mycket mobil du vill vara. Har du kraftfullare cpu innebär det i regel också mer strömförbrukning; vilket i sin tur medför kortare batteritid. Det är skillnad på att kunna sitta 8 timmar utan adapter med datorn istället för 1.5-2.
Så kolla upp batteritiden, är den inte specad så utgå från att den är dålig....

Tomtefar skrev:
> Tips:
> Tänk efter hur mycket mobil du vill vara. Har du
> kraftfullare cpu innebär det i regel också mer
> strömförbrukning; vilket i sin tur medför
> kortare batteritid. Det är skillnad på att kunna
> sitta 8 timmar utan adapter med datorn istället
> för 1.5-2.
> Så kolla upp batteritiden, är den inte specad
> så utgå från att den är dålig....

Stämmer inte helt. Mac har relativt bra processor med lång batteritid, även innan 8-timmars batteriet kom. En klen processor torde få jobba hårdare och längre tid. Tror det är stor skärm som suger batterikapacitet. Rejäla grafikkort drar också en del ström.

Tror jag.

jomper skrev:
> Tyvärr har inte Apple mycket att komma med i
> <10kkr-segmentet.
>
> Sitter just nu på en 15" MBP, den är inte alls
> tokig, men kostar >20Kkr i den specen som den här
> har. Det är rätt saftigt, speciellt eftersom de
> bara har 1 års garanti med i det priset..

Jo, men det är tre års reklamationsrätt. Lite jobbigare förvisso. Annars finns ju Apple Care.

I mitt dagliga verk där jag bland annat har som uppgift att hålla ordning på en jäkla massa filer åt andra använder jag några program (bl.a. win-commander och Winmerge) för att jämföra katalog- och filstrukturer.

Finns någonting dyligt till en Mac?

jansson99 skrev:
> I mitt dagliga verk där jag bland annat har som
> uppgift att hålla ordning på en jäkla massa
> filer åt andra använder jag några program
> (bl.a. win-commander och Winmerge) för att
> jämföra katalog- och filstrukturer.
>
> Finns någonting dyligt till en Mac?

Jag skulle använda rsync inkapslade i några snygga script.

Jag håller med davidi, med det lilla tillägget att fråga vad du menar med "jämföra". Med många moderna rsync-paket (kolla darwin-ports) så kommer även rdiff med som rapporterar (om du vill) skillnaden per fil (ny rad tillagd, t ex).

Vi skulle behöva nåt så gammeldax som en hub för en grejj här. Ere nån som i stockholm sitter på en sån.

Och för att inte gå in på detaljer så ja... det är bara en hub som kan lösa det åt oss.

Stalle

Fy fan, problem som bara kan lösas med hubbar ska inte lösas! (dessutom tror jag du har fel)
Jag kan kolla i skrotlådan senare om det ligger något i den som borde glömmas bort.

mzi skrev:
> Fy fan, problem som bara kan lösas med hubbar ska
> inte lösas! (dessutom tror jag du har fel)

Det är inte jag som påstår att det är hub som är nödvändigheten. Jag är lite inne på din teori men tänkte inte käfta emot mina kollegor i det här fallet (av olika anledningar).

> Jag kan kolla i skrotlådan senare om det ligger
> något i den som borde glömmas bort.

Gör det. Å hör av dig om du hittar.

Tack på förhud!

Stalle

Det går en lång nätverkskabel till ett annat hus på tomten från en router här hemma som sköter internetdelningen. Hur gör jag bäst för att koppla in flera datorer därborta, antingen med kabel eller trådlöst?

Jag behöver en 12V-nätagg till min Dell Vostro. Är dessa http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=32-5502 från Classe funkis? Finns en lite dyrare, är den att föredra? http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=38-1383

Kan ni tipsa om bättre/billigare?

(Ett litet sidospår. Försökte köra dells originalnätagg på en 800W 12V-220V omvandlare. Den drog den inbyggda skyddsproppen varje gång jag provade. Omvandlaren funkar fint med annat, dell-agget funkar fint i vanliga 220-uttag. Finns det nån elkunnig här som kan ge ett expertutlåtande om detta fenomen?)

Classes agg funkar ett tag. Brukar bli glapp sen och då funkar de sporadiskt. Sen bör du kolla att adaptrarna passar just din dator. Passade inte till min gamla Dell XPS t ex.

Nästan en månad har gått sedan jansson99 frågade något i den här tråden. Undrar om han sålt sina datorer? Vore ett klokt beslut i så fall.

Hejsan!

Jag provar här på Happy. När jag använder "Windows DVD-bränning" och bränningen misslyckas så märker jag att HD utrymmet minskar med flera Gb. Jag hamnar dessa tempfiler för någonstans? Dvs jag vill kunna radera dem.

Tack på förhand!

Miche skrev:
> Ingen?

Kör sökfunktione (den 'gamla' som funkar) och sök efter filer som är 4-6gb och uppåt, du kommer nog hitta en hel del tempfiler som kan raderas!

Eller bara gå in och kör rensnings-funktionen på disken så kan du göra dig av med div allmäna felrapporter osv som ligger och köar dessutom.

42Hz skrev:
> Kör sökfunktione (den 'gamla' som funkar) och
> sök efter filer som är 4-6gb och uppåt, du
> kommer nog hitta en hel del tempfiler som kan
> raderas!
>
Hur gör jag detta? Jag ser inte hur jag kan ställa in sökningen.

Tack på förhand!

temp brukar ligga på C:\documents and settings\<user>\local settings och någonstans därunder, du kommer förmodligen behöva säga åt windows att visa gömda filer och kataloger i <user>-katalogen

Jag behöver en skrivare till hemmet.

Trådlös
Ska skriva ut PDFer i färg upp till 50 sidor
Ska skriva ut foto, upp till A4
Och text sidor i svartvitt.

Vad ska jag köpa?

Budget? vet jag inte, ett par tusen?

Phil

Jag hjälper Maja att fixa till hennes iPod med musik och film via hennes Windowsdator. Hur importerar vi en DVD-film till iTunes?

Senast redigerad av en moderator:
Jag undrar om någon vet hur man kan förlänga räckvidden på sitt WiFi nätverk hemma? Jag sitter med en D-Link DIR 615 router som sitter i ett rum där första telejacket är och signalen räcker inte att använda en laptop i ett uterum i direkt anslutning till huset utan man tappar internetkontakten hela tiden och tex spotify funkar inte.... Jag har försökt hitta någon form av slavsändare eller vad det nu kan heta men hittar inget som verkar vettigt för hemmabruk. Routern är en N standard så räckvidden borde vara bättre än vanligt B eller G WiFi. Alla tips tas emot tacksamt!

Selast skrev:
> Jag undrar om någon vet hur man kan förlänga
> räckvidden på sitt WiFi nätverk hemma?

Det är inte helt elementärt om man inte vill slösa bort en stor del av bandbredden. I princip kan vilken router som helst göra det, men det är lite knepigt att få det att funka bra.

Själv har jag kört med en airport express kopplad så att den förlängde ett befintligt nätverk. Det var hyffsat lätt att konfa ihop med apples verktyg. Jag hade tidigare misslyckats göra samma sak med nån billigare no-name router.

Selast skrev:
> Jag undrar om någon vet hur man kan förlänga
> räckvidden på sitt WiFi nätverk hemma? Jag
> sitter med en D-Link DIR 615 router som sitter i
> ett rum där första telejacket är och signalen
> räcker inte att använda en laptop i ett uterum i
> direkt anslutning till huset utan man tappar
> internetkontakten hela tiden och tex spotify
> funkar inte.... Jag har försökt hitta någon
> form av slavsändare eller vad det nu kan heta men
> hittar inget som verkar vettigt för hemmabruk.
> Routern är en N standard så räckvidden borde
> vara bättre än vanligt B eller G WiFi. Alla
> tips tas emot tacksamt!

Större extern antenn.

edit. glömmde länken :)

Senast redigerad av en moderator:
rikard skrev:
> Själv har jag kört med en airport express
> kopplad så att den förlängde ett befintligt
> nätverk. Det var hyffsat lätt att konfa ihop med
> apples verktyg. Jag hade tidigare misslyckats
> göra samma sak med nån billigare no-name router.

Har köpt en AirPort Express men får det inte att funka... Hur gjorde du för att konfa ihop det? Jag får AX'en att hitta nätverket och lampan lyser grön men jag tror inte den gör något annat än ansluter som en klient till nätverket för jag ser ingen som helst aktivitet i den när jag sitter och tex kör TP test brevid den (och jag har satt lampan på "blinka vid aktivitet"). Jag googlade lite och hittade följande på en FAQ sida hos apple:

Question: Can AirPort Express wirelessly extend ("repeat" or "rebroadcast") the network of a third-party access point?
Answer: No. But it can wirelessly extend the range of a WDS network that is being hosted by an AirPort Extreme Base Station or another AirPort Express

Är det inte just det frågeställaren vill göra som jag vill? Jag har som sagt en D-Link trådlös router och försöker få en AX att agera förstärkare av mitt nätverk. Tack igen på förhand!

Jag minns inte exakt hur jag gjorde. Jag minns bara att jag klickade igång airport utility och följde instruktionerna och att det funkade när jag slutade försöka tänka själv. Jag har dock en time capsule och en airport express men jag tror inte att jag behövde ställa in timecapsulen (som är pluggad in i internet). Apples supportsidor var nog till hjälp.

Tillbaka
Topp