[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Man brukar få en fråga vid boot om ny hårdvara ska installeras. Om nu OS:et känner igen den vill säga. Annars blir det krångligare och olika leverantörer har olika installationsmetoder...

För att slippa GUI-mode tills drivrutiner fixats kan du editera /etc/inittab och ändra raden
id:5:initdefault: till id:3:initdefault:

Då bootar datorn i textläge. Du kan då pula vidare med eventuella drivrutiner och sedan testa att starta X med kommandot startx

När sedan allt är okej, ändrar du tillbaka till id:5:initdefault:

Försöker flytta lite filer.
I filimporten i ett program finns mappar och filer som inte finns i utforskaren.

ööööö, va?

I programmet ser det ut så här:
Vista_01.jpg ht=270

I utforskaren:
Vista_02.jpg ht=200

Mappen "Program Files" finns inte i utf.
Innehållet i "JB" är helt olika.

Hjälp...!

Microsoft brukar använda symboliska namn om jag minns rätt. I svenska windows så ser man en mapp med namnet program, denna finns inte egentligen utan heter Program files. Jag antar att det är för att filsystemet (för användaren) ska kunna översättas till respektive språk utan att programkompatibiliteten påverkas.

I övrigt vet jag inte, kanske är filerna dolda, prova visa dolda filer?

En "vanlig" användare i Vista (dvs en icke-administratör) har inte skrivrättigheter i program files/program-mappen och dess undermappar. En del program använder dock sin programmapp för att spara data, som t ex Polars program gör (om man inte ändrar sökvägen för sin träningsmapp). Detta är dock inte det sätt som Microsoft tycker man bör konstruera sina program (av säkerhetsskäl). Vista tillåter dock detta iaf för en "vanlig" användare, men istället för att då skriva i den "riktiga" program-mappen så skapar Vista en mapp på ett annat ställe på disken (som ligger under den inloggade användarens profilmapp). När programmet sedan försöker skriva i programmappen så får den av Vista istället se den "virtuella" programmappen för just den inloggade användare som kör programmet.

Hur tar jag reda på vad som är trasigt i datorn efter åsknedslaget för ett par veckor sedan?

Datorn startar men inget syns på skärmen. Skärmen är hel.

"datorn startar" som att den spinner upp diskar och läser från dem eller "startar" som i att fläkten spinner upp? Du har väl provat att bara byta grafikkort om det är det första?

Öppna burken och titta på moderkortet. Ibland finns diagnoslampor, ibland i form av olika pip vid uppstart.
Du lär få googlareda på manualen till moderkortet för att förstå signalerna dock.

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> "datorn startar" som att den spinner upp diskar
> och läser från dem eller "startar" som i att
> fläkten spinner upp? Du har väl provat att bara
> byta grafikkort om det är det första?

Startar som att den lilla gröna lampan lyser.

Prova att dra ur strömkabeln och sedan hålla inne strömknappen för att tömma datorn på ström. Sätt sedan tillbaka strömkabeln och prova att starta datorn.

GAAAHHH!!
japp, har googlat och finner 1000 olika svar men inget passar mig, iaf inte dom första jag försökte mig på.

Har en MacBook Pro 13" som fryser till ett par sekunder (mellan 5-20sek).
Detta har hållt på ca 2v nu och kan verkligen driva en till vansinne, innan var det kanske någon gång per dag till att öka till 1gång/h. Då snokade jag runt o testade olika saker, kommer dock inte ihåg riktigt vad nu men det hade med inställningar för "Mus o tangentbord" i systeminst. iaf.

Någon som stött på liknande problem? Vill gärna göra en ominstallation men nu går det inte.. för mkt på hdd (dock inte full på ngt sätt) och har inte någon backup heller såklart eller möjlighet till detta.. =/

Tips mottages tacksamt.
Mvh.

edit/ jo, jag googlar vidare.. =)

Senast redigerad av en moderator:
Min Mac mini betedde sig på ett liknande sätt. Försvann efter någon programuppdatering, tror jag.

Har du installerat alla uppdateringar? Äpplet->Programuppdatering

S: Mjo.. typ.
Iaf sedan början på Juni.. På mac99 så var det många med samma problem och "Performance Update 1.0" löste detta så drar hem det nu samt senaste säkerhetsupdate, tar dock ett tag med en dongle som maxar 40kb/s.. =/

men men, hoppas det löser sig. Har gjort allt annat tror jag. Skivbehörigheter, säker start med casherensning, Felsökning från skiva, Testkört från annat användarkonto.. Dock verkar detta hänga ihop med hårddisken enligt folk. Dock är tråden jag läste där dom fick problemet löst genom just "Performance Update 1.0" från slutet av november 2009. Men värt ett försök antar jag.

Morfum skrev:
> GAAAHHH!!
>
> Har en MacBook Pro 13" som fryser till ett par
> sekunder (mellan 5-20sek).

Jag har hört att man inte har problem med Mac, det är bara inbillning. Allt är perfekt.

TBone skrev:
> Morfum skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > GAAAHHH!!
> >
> > Har en MacBook Pro 13" som fryser till ett par
> > sekunder (mellan 5-20sek).
>
> Jag har hört att man inte har problem med Mac,
> det är bara inbillning. Allt är perfekt.

GAAAHHH!!

Har en PC (Toschiba) som dör rätt ofta med. Några gånger varje dag (mellan 5-20ggr). Har ominstallerat OS 10ggr och alla drivrutiner. Hållt på ca 1mån med detta som sysselsättning då jag har haft tråkigt, även tagit isär i gjort rent då det kan vara överhettning osv men inget hjälper, ska jag köpa ny till tjejjen? (detta är sant)
mvh.

edit/ OS = Windows XP

> GAAAHHH!!
>
> Har en PC (Toschiba) som dör rätt ofta med.
> Några gånger varje dag (mellan 5-20ggr). Har
> ominstallerat OS 10ggr och alla drivrutiner.
> Hållt på ca 1mån med detta som sysselsättning
> då jag har haft tråkigt, även tagit isär i
> gjort rent då det kan vara överhettning osv men
> inget hjälper, ska jag köpa ny till tjejjen?
> (detta är sant)
> mvh.
>
> edit/ OS = Windows XP

Låter som hårdvarufel. Till att börja med kan du testa att byta ut nätaggregatet om du har något annat liggande. Har du fler än en minnessticka kan du sedan testa att köra med en i taget och se om det blir någon förändring. Det finns även program som kollar fel på minne. Kylpastan mellan CPU och kylaren kan också ha torkat så att CPU:n inte får någon kylning längre, testa att installera något program som kan läsa av temperaturer och kolla så att inte CPU:n överhettar.

TBone skrev:
> Jag har hört att man inte har problem med Mac,
> det är bara inbillning. Allt är perfekt.

Ställningen är:
Fel i Mac OS X vs Windows 3 - 10000000

Så visst finns det fel, men inte på den skalan som man räknar fel i windows på. =)

Fastforward: Det är en laptop med sirap till CPU =)
testat med olika Linuxdistros o då går den fint men då den inte är min så..

Laddade hem Säkerhetsupdatering 2010-005 (tror den hette så, lite över 200mb) och det tog ju bara 3-4h typ, nu står min mac o bara snurrar efter omstart. Den har gjort det i flera timmar nu. :/
Vad göra?
Avbryter jag så blir det väl knas? Grejjen är att det är juh "automagiskt" så vart hamnar filen? Vill inte dra hem den en gång till.. inte med en superdongle på ca 40kb/s... ..
mvh.

Lyckades synka x10minin med Outlook äntligen.
Har bara provat one-way....outlook-x10mini.

Installerade detta program
http://www.android-sync.com/
Ha android-sync programmet rullande medans du gör följande
Anslut x10mini till dator USB. Klicka på x10 anslut telefonen.
Gå in i x10 - inställningar - program - utveckling - USB-felsökning
Sen rullade min igång själv. Installerade adb-driver.
Sen talade sync-programmet om att den var "connected".
Klickade i lämpliga rutor under "settings", sen "synka".

Funkade i alla fall för mig......

Hittade detta med denna länk....
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=8446&page=2
Och nu har jag den förinstallerade kalendern på x10mini.

Vad är det för grafikkort till PC som gäller för moderna spel?

Max 1.500,-.

Det var länge sedan Voodoo var da shit tror jag och jag halkade av kalenderbitartåget ungefär där. ;)

the_TnT skrev:
> Vad är det för grafikkort till PC som gäller
> för moderna spel?
>
> Max 1.500,-.
>
> Det var länge sedan Voodoo var da shit tror jag
> och jag halkade av kalenderbitartåget ungefär
> där. ;)
Med den budgeten är det nog något av 5750-korten som gäller, de är prisvärda och finns både med aktiv och passiv kylning.

Jag minns mitt första 3DFX Voodoo med 4MB minne, det var grymt! (iaf ~1995) Det var så grymt att man var tvungen att ha ett annat grafikkort för vanliga program, Voodoo-kortet var bara för spel.

De flesta verkar köra på ATI-kort, är det bara jag som tycker att de mest strular? De har iofs varit lågpriskort men man tycker att de borde fungera smärtfritt för det? Kört diverse nvidiakort utan att ha fått problem...

Tråkigt då ATI verkar klart öppnare för open-source världen.

Pixmania får vara hur billiga de vill, jag tänker ändå inte ge dem några pengar. Det har blivit ett riktigt skitföretag, de var bra för en massa år sedan men nu är "i lager" relativt ofta med "leverans om några månader". Har i år sett produkter hos dem markerade som "i lager" fast det var flera månader kvar till säljstart. Kollar man lite här är det långt fler som råkat ut för detta: http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=374

Åter till ämnet, fick tips om detta: http://www.inet.se/artikel/5408921/xfx-radeon-hd5770-1gb

the_TnT skrev:
> Vad tror ni om detta?
> http://www.dustinhome.se/pd_5010382755.aspx
>
> Försökte söka på 5750 på Dustin men fick bara
> upp några MAC-datorer. Sökning på 5770 hittar
> inte heller kortet jag länkar ovan så något är
> snett med sökmotorn där...

Pröva att söka på HD5750. Annars är HD5770 snäppet vassare om du kan tänka dig att lägga lite mer kosing.

Själv har jag plötsligt fått problem med iTunes på min kontorsdator (WinXP). Med täta mellanrum poppar det upp en skylt "Sync Alert" som säger att om jag synkar mina kontakter på datorn med Google Contacts så kommer 359 av dem att ändras. Det här dök upp igår för första gången och jag vill verkligen inte synka jobbkontakterna med mina privata Google-kontakter. Hur slipper jag den skiten?

Jag antar att den lättaste lösningen är att avinstallera iTunes, jag använder det ändå så sällan på kontorsdatorn och aldrig för att synka musik eller appar, det gör jag hemma istället.

Antar att detta kan falla under "datafrågor"

Till vårt mobila internet köper man t ex 3Gb kapacitet (som räcker i max 30 dagar men oftast är slut innan dess).
Min fråga är om förbrukningen påverkas av "vad" man surfar, eller bara tiden man surfara,
t ex om att se på svtplay i en timme drar mer Gb än att läsa inlägg på happy - också i en timme ?

Klart som fan att kolla på video drar mer än att läsa text!
Är filstorleken på en film större än ett textdokument?
Skiter björnarna i skogen?
Sover Dolly Parton på rygg?

Med reservation för trollning:
det är väldigt stor skillnad på hur mycket data det går åt beroende vad man surfar. Svtlive spotify och annan media är storkonsumenter tex

NAS/Mediaspelare
Är på jakt efter en nas som även ska fungera till att spela upp film och musik.
Krav/Önskemål:
-Dela ut via NFS och Samba
-Torrentklient
-Tyst/Ljudlös
-Ext-filsystem på den interna disken
-Användbar mediaspelare, inte alltför seg i bläddrandet osv.

Väljer mellan följande:
Popcorn Hour A-110 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=333977
Popcorn Hour A-200 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=552983
Xtreamer Media Player & Streamer Pro http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=587781

Någon som har erfarenheter av ovanstående som ni vill dela med er av? Eller kanske någon helt annan bättre?
Alternativet är ju att sätta ihop en egen liten datar, men det är väl inget som kan matcha pris, prestanda & storlek mot ovanstående?

Blir snart galen. Förstår inte vad jag gör för fel. Jag når ej internet från den nya bärbara.

Vi har en router, trådbunden - IP 192.168.0.1(kallad 1:an) Den sköter brandvägg och internet.

Den kopplas ihop med tråd till en antennmojäng 192.168.0.5(5:an).

Antennmojängen sänder ut ett skyddat nät som båda våra bärbara kan nå. Dessa heter 192.168.0.102 samt 192.168.0.103. Båda dessa datorer når nätet och kan pinga 5an. Allt lugnt.

Problemet är att 103:an inte når internet. Om den pingar 1:an gör begäran timeout. Däremot finns 103:an med om man går in i 1:an och kollar på attached units.(??)

Det funkar kanon om man ansluter 103:an med tråd direkt till 1:an. Vi kör ej DHCP på trådlösa nätet.

Om man gör nätverksdiagnostik står det i loggen "Kan ej matcha standardgateway mot ARP" eller något åt det håller.

Vad har jag missat att kolla?

Har du låst 1:an att bara godkänna MAC-adresserna hos dina datorer? En dator har olika MAC-adresser för trådlösta och trådade anslutningar. ARP är det protokoll som används för att koppla ihop en MAC-adress med en IP-adress så det felmeddelande du får pekar på att 1:an inte godkänner MAC-adressen för 103.

1:an skall godkänna allt som kommer inifrån. Det är inga spärrar alls. DHCP körs på trådbundet nät så det är bara plugga in och köra hur som helst.

Jag kan pinga 5:an (trådlösa mojängen) från 1:an. 5:an saknar sådana funktioner i webbinterfacet.

Jag kan pinga 5:an från min bärbara. Men jag kan inte pinga 1:an.

Däremot kan min sambo pinga både 5:an och 1:an från sin bärbara på trådlöst nät. Och hennes internet funkar också =)

Men något är kajko med MAC adresser alltså.. hmm

Det är vid sådana här tillfällen man blir glad att man sket i att utbilda sig inom data och fick pyssla med sånt här hela dagarna åt folk som inte fattar.

Har provat att stänga av MAC kontrollen hos 5:an om det skulle göra någon skillnad men det gjorde det inte. *suck*

Har också upptäckt att jag inte når 5:an från datorn jag sitter vid nu. 192.168.0.101 Den är uppkopplad via tråd mot 1:an. Man kan alltså inte pinga antennmojängen från trådbundna datorer, intressant. Men 1:an kan pinga 5:an, hur gick det till? Det är något skummt som pågår här...

Sambons dator som kör trådlöst mot 5:an verkar vara den enda som kan pinga alla andra datorer i nätet.

Nu skiter jag i det här och går och lägger mig. Ni datanördar som fortfarande är vakna får gärna brainstorma fram några schyssta tips under natten =)

dans skrev:
> Till vårt mobila internet köper man t ex 3Gb
> kapacitet.

Det räcker till ca 3-4 timmar svtplay + lite happysurfande och annat enkelt som mail.
Verkar det rimligt att det bara räcker så pass ?

Eftersom 3Gb kostar 300 kronor att ladda på så blir det blir ju nästan uppåt 100 kr/timme för att kolla på t ex svtplay.
Eller mer konkret, ca 1 kr/minut för att se Maudan och Ohly intervjuas inför valet.

Tillbaka
Topp