[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Jag kan nu i alla fall med säkerhet säga att det inte funkar att förlänga ett WiFi nätverk med en AirPort Express om man inte också har en Apple accesspunkt som bas för hela nätverket tex en AirPort Extreme, min D-Link DIR-615 funkade inte i alla fall. Jag fick i alla fall lämna tillbaks AX enheten och fick 85% av inköpspriset vilket jag tycker är fair med tanke på att den var använd. Köpte istället en D-Link DAP-1360 som jag kör i repeater läge vilket funkar ganska bra. En del avbortt i trafiken blir det ändå tyvärr men det är möjligt att man kan fixa detta om man trixar lite med konfningen.

Slänger in en datorrelaterad fråga till de allvetande happyiterna!

Jag äger en scanner med trasig nätdel och en originalnätgrunka betingar ett pris som börjar närma sig kostnaden för en ny scanner...

Den trasiga nätdelen är märkt med: "OUTPUT: DC12V 1.25A"

Brinner scannern upp om jag stoppar in en sån här?:

http://www.kjell.com/?item=44257

Om ingen orkar kolla så säger den: "Nätadapter 12 V, 1.5 A"

Allt är givetvis beroende på om den har en kontakt som passar...

/Leif

pondus skrev:
-------------------------------------------------------
> Slänger in en datorrelaterad fråga till de
> allvetande happyiterna!
>
> Jag äger en scanner med trasig nätdel och en
> originalnätgrunka betingar ett pris som börjar
> närma sig kostnaden för en ny scanner...
>
> Den trasiga nätdelen är märkt med: "OUTPUT:
> DC12V 1.25A"
>
> Brinner scannern upp om jag stoppar in en sån
> här?:
>
> http://www.kjell.com/?item=44257
>
> Om ingen orkar kolla så säger den: "Nätadapter
> 12 V, 1.5 A"
>
> Allt är givetvis beroende på om den har en
> kontakt som passar...
>
> /Leif

Det skall fungera. Se bara till att få + och - rätt.

Hade besök av herr Åska i helgen och står nu i begrepp att skaffa nytt lagringsutrymme då den gamla servern förvandlades till en låda elektronikskrot med lätt bränd doft.

NAS med UPS?

Finns det någon annan bokstavskombination man ska fundera på?

Köp en nas du kan koppla in en extern USB disk på . Backuppa nasen till den och koppla sedan ur den så inte blixten kommer åt den.Det är mitt tips.

En UPS skyddar mot strömspikar men ett blixtnerslag finns det inget som klarar.
/Ulf

Readynas DUO brukar få bra kritik i tester, bland annat i Datormagazins test. Det enda jag inte gillar med den och som fått mig att avstå än så länge är filsystemet. Det är ett ganska ovanligt system med 16kb-block som bara kan läsas av vissa unix-maskiner, inte i Windows eller OSX, så det är inte bara att plocka ut en disk och rädda innehållet. Även om man (kanske) tjänar lite prestanda den vägen, hade det inte varit bättre att låta folk välja filsystem?

Själv tittar jag mer och mer på att bygga en egen filserver med t.ex. FreeNAS i ett gammalt chassi. En direktträff av åskan är det nog ingen elektronik som klarar men med FreeNAS går det iaf att plocka ut diskarna om nätagget rykt.

rikard skrev:
> Du borde kunna läsa diskarna om du drar igång
> linux i en VM på macen.

Njet, det handlar om hårdvaran. Du måste ha en Sparc- eller Itaniumbaserad maskin som stöder 16kb block på disken. x86/x64 stöder bara 4k och mig veterligen finns det inget sätt att konvertera 16k till 4k utan att förlora informationen. Det går tydligen att flasha om firmwaren i Duon till en äldre version som använder 4k-block och sedan uppdatera till senaste versionen igen, då behålls 4k-blocken, men det rekommenderas inte för diskar över 750GB:

http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=21003

zarkov skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du borde kunna läsa diskarna om du drar igång
> > linux i en VM på macen.
>
> Njet, det handlar om hårdvaran.

Jag svarade iofs på jansson99, men det var ändå intressant att läsa ditt svar.

Jag kör själv freenas på en PC. Halva priset mot en 4-diskars nas av godtycklig variant (ex diskar) och då köpte jag ändå allting nytt. Funkar hyffsat såhär långt. zfs är extrem overkill men ger nerdkredd.

Det är dags att skippa USB-diskar som backup. Jag signade precis upp på Diino.se som erbjuder obegränsad backup för 495:-/år. Började med en gratis provmånad och fick då ett erbjudande om 20% rabatt så priset blev 392:- för första året.

För närvarande har jag 1 TB uppbackat, ska upp med två till. Pengarna jag skulle ha behövt lägga på USB-diskar får man 3-4 årsavgifter för. Då är mitt data skyddat mot inbrott och brand också.

rikard skrev:
> Jag svarade iofs på jansson99, men det var ändå
> intressant att läsa ditt svar.
Oops! =)

> Jag kör själv freenas på en PC. Halva priset
> mot en 4-diskars nas av godtycklig variant (ex
> diskar) och då köpte jag ändå allting nytt.
> Funkar hyffsat såhär långt. zfs är extrem
> overkill men ger nerdkredd.
Jag har lite prylar liggande sedan jag bytte inkråm i min dator i vintras så jag behöver i stort sett bara ett chassi och ett par nya diskar. Är lite sugen på den nya Fractal Design R3-lådan, då skulle min gamla låda kunna bli NAS.

Fastforward: var hittade du erbjudandet om obegränsat utrymme? Jag kan bara hitta Prova-på med 100GB, inte ens företagsabonnemanget ger mer än 500GB.

rikard skrev:
> Du borde kunna läsa diskarna om du drar igång
> linux i en VM på macen.

Jag har diskarna med mig till Lerum och tänkte sätta mig med en kall öl eller tre ikväll och prova.

zarkov skrev:
> Readynas DUO brukar få bra kritik i tester, bland
> annat i Datormagazins test. Det enda jag inte
> gillar med den och som fått mig att avstå än
> så länge är filsystemet. Det är ett ganska
> ovanligt system med 16kb-block som bara kan läsas
> av vissa unix-maskiner, inte i Windows eller OSX,

Men den funkar väl som en filserver mot Mac och Linux om diskarna sitter i?

Jansson, självklart går den att koppla in på ett Windows- eller Mac-nätverk! Problemen uppstår bara om någon elektronik packar ihop, tex pga ett åsknedslag, då får man hoppas att det finns en ersättningsenhet att köpa. Med ett vanligt 4kb-filsystem går det oftast att lyfta över diskarna i en "vanlig pc" och rädda informationen.

zarkov skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag svarade iofs på jansson99, men det var
> ändå
> > intressant att läsa ditt svar.
> Oops! =)
>
> > Jag kör själv freenas på en PC. Halva priset
> > mot en 4-diskars nas av godtycklig variant (ex
> > diskar) och då köpte jag ändå allting nytt.
> > Funkar hyffsat såhär långt. zfs är extrem
> > overkill men ger nerdkredd.
> Jag har lite prylar liggande sedan jag bytte
> inkråm i min dator i vintras så jag behöver i
> stort sett bara ett chassi och ett par nya diskar.
> Är lite sugen på den nya Fractal Design
> R3-lådan, då skulle min gamla låda kunna bli
> NAS.
>
> Fastforward: var hittade du erbjudandet om
> obegränsat utrymme? Jag kan bara hitta Prova-på
> med 100GB, inte ens företagsabonnemanget ger mer
> än 500GB.

Obegränsad backup, utöver det får man 100 Gb att att använda som filsystem. Funderar på att testa. Använder just nu en Drobo kopplad till en Airport extreme som backup och mediaserver. Funkar, men jag vill ha mina bilder utanför huset vilket just nu betyder lösa UDB-diskar.

zarkov skrev:
> än 500GB.

Backupen är obegränsad, dessutom får du 100GB online-data. Dessa två saker är helt separata. Online-data innebär att du kan tanka upp 100GB filer som du kan komma åt var som helst ifrån.

zarkov skrev:
> än 500GB.

Backupen är obegränsad, dessutom får du 100GB online-data. Dessa två saker är helt separata men ingår i priset. Online-data innebär att du kan tanka upp 100GB filer som du kan komma åt var som helst ifrån.

Hmm, det låter ju onekligen ganska intressant. Får kolla lite närmare på det där!

Edit: hur snabbt går det att ladda upp? Jag har en knapp terabyte bilder som jag vill backa upp men jag har ingen lust att hålla på och ladda upp i en månad. Hur lång tid tog det för dig, Fastforward?

Senast redigerad av en moderator:
Gaaaaah! Jag blir galen.

Jag har glömt mitt lösenord till min router, det börjar bli jobbigt nu. Det har inte varit något större problem eftersom mina 2 laptops samt iphone ansluter automatiskt men nu har jag skaffat en iphone 4 och en ipad som jag hemskt gärna vill ansluta till nätverket. Jag har alltid trott att det finns en hårdvarureset på riutern nånstans och tänkte äntligen ta tag i det men jag kan inte hitta någon knapp.

Routern är en 3G router, Huawei e960, låst till 3. Hur fasen gör man? Detta måste ju hända folk dagligen? Nån hacker som har ett bra knep?

En dum fråga kanske? Men har du ändrat på lösenordet? Annars brukar det ju vara nått i stil med "password" eller så. Men angående hårdvarureset så har jag haft ett litet hål man har kunnat peta in ett gem i på alla mina routrar för att återställa.

Jag har ju tydligen ändrat till något smart, så smart att jag tycks ha kommit på det vid just det tillfället och inte valt något av de jag brukade använda :(

oakhammer: Hittar tyvärr inget hål, vet du om det skall finnas något. Jag hittar inget om det på nätet heller.

Internet säger att det finns ett RESET-Hål på sidan av routern. Penetrera med en potatissticka eller liknande och håll intryckt i ca 30 sekunder så borde den resetas.

Om inte så kan du testa oldskooltrick såsom att lägga den i frysen över natten.. Ingen garanti lämnas, men det brukar kunna fungera ;-)

Det samma borde väl eg gälla iPhone om inte apple fulhackat så hårt som jag tror på den plattformen :-)

Men det kan vara bra att komma åt rootlösenordet iaf.

Fan vad värdo... Hittar inget.

Tålmodig som man är så har man ju dock kommit på lösnming;
Jag köper en ny WLAN-router (såg att 3G-routers fortfarande är ganska dyra) som jag trådar in i den gamla. Sen skapar jag ett helt nytt nätverk. Borde väl fungera, det borde väl heller inte göra något att det gamla snurrar vidare som spöke? Jag tror att det borde vara en lösning.

Jag tänkte köpa en ny dator då min gamla har kraschat. Nu behöver jag lite hjälp.

Jag använder datorn till bildredigering, viss filmredigering, filmtittande, surfande och marginellt CADande. Vill ha en liten smidig dator som kan transporteras, men ändå hyfsad prestanda. Har hittat tre datorer som jag tror fungerar bra, men hur ska jag kunna avgöra vilken som är bäst?

http://www.dustin.se/pd_5010383762.aspx

http://www.dustin.se/pd_5010379296.aspx

http://www.dustin.se/pd_5010375510.aspx

Rokkoko skrev:
> Av dessa 3 skulle jag utan tvekan välja Vaion.
> Bäst processor. Nackdelen är att den väger mest
> och är dyrast.

Ja, det är just det. Är en något bättre processor värd de pengarna och en tyngre och fulare dator? Överlag känns ju dock prestandan bäst i Vaion.

Skillnaden mot Samsungen är ju inte så stor prismässigt eller viktmässigt. Men den är också den som är närmast i prestanda. Skulle nog säga att den är så mycket bättre som den är dyrare. HP:n är ju i en annan liga både prismässigt som prestandamässigt.

Har ingen större erfarenhet vad gäller CAD eller filmredigering, men om man jämför Vaio och Samsung så märker du nog ingen större skillnad när det gäller bildredigering, filmtittande eller surfande. Men tyngre program gör såklart att skillnaden blir större och antagligen märkbar.

I princip 90% av det jag gör är surfande eller bildredigering. Så det är det den ska optimeras för. Men den måste ändå klara av en del annat... Jag gillar HPn för det lilla formatet och prislappen... Men är lite osäker om den duger prestandamässigt.

Måste du handla på Dustin? Jämför priser på prisjakt.nu. Såg att Samsungen finns betydligt billigare från andra ställen. Då kanske prisskillnaden gör den till ett mer motiverat val.

HP:n tycker jag är lite klen med tanke på att den ändå inte är så liten.

Jag kör HP på jobbet och deras kvalitetskänsla är verkligen under all kritik. De snikar verkligen in på allt som går att spara på utan att det syns i annonsen. Undvik är mitt råd.

Det är väll inget fel på Hp:s mera påkostade datorer jag tycker att kvalitetskänslan är utmärkt. I alla fall på de dyrare serierna av bärbara. Slår de flesta tillverkarna i det avseendet. Däremot har de ju "tråkig" design.
De billigare serierna har väll (tveksamt kanske) mera modeinriktad design men där är ju kvalitetskänslan mindre bra.

Jag har en HP mobile workstation som jobbdator. Kostade skjortan och när jag sätter den brevid min hälften så dyra macbook (ej pro) så vill man bara gråta när man ser hur kass HPs skärm är i jämförelse. Dessutom är den knarrig och böjbar, lossnar från dockan av sig självt och ytterst ojämn färgtemperatur över skärmen (blev sämre när jag fick den bytt). Dessutom är det ddr2-minne i den (ett år gammal dator) och ingen blåtand. Batteritiden är en timme när man jobbar med den.

På förra jobbet hade jag en dell som jag avskydde, men den var väldigt mycket bättre egentligen.

När det gäller det gäller konstiga konfigureringar och Hp är det väll för det mesta sin arbetsgivare som man ska skylla på. De är väll ofta inköpta specificerade efter arbetsgivarens önskemål. Jag har svårt att tro att det inte fanns blåtand för ett år sedan om det var en standardkonfigurerad modell. Din arbetsgivare tyckte väll inte att du behövde blåtand?

Köpte ny dator för att ersätta den gamla som åsknedslaget dödade förra helgen.

Jag satte i den gamla hårddisken med Fedora 9 från åskdatorn i den nya datorn och tryckte på knappen. Den startade upp och fick ip-adress i nätverket. Men jag saknar GUI:t. Den står och blinkar vid login. Någon trodde att det berodde på att det sitter ett annat grafikkort i den nya datorn.

Jag kan verkligen inte, hur gör jag?

1. Tryck CTRL-ALT-F1 och du kan logga in i textmode.
2. Kör setup som root
3. Välj "X Configuration" och ställ in ett annat videoläge

jansson99 skrev:
> Jag kan verkligen inte...

Vi vet.

Ofta behöver du ju även installera drivrutinerna till ditt grafikkort först. I all fall

I arch heter de xf86-video-xxxx vad de heter i fedora har jag ingen aning om. Kanske något liknande.

Tillbaka
Topp