[OT] Datafrågor - En samlingstråd

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ring HP, Dell eller din favoritleverantör och
> be
> > dem ta fram en offert.
>
> Så brukade vi göra. Då får man betala 30lök
> för en dator man köper för 8-9 från t.ex.
> compless. Jag ser gärna att min handledare
> lägger mellanskillnaden på en konferensresa
> eller två till mig. ;-)
>
> EDIT:
> Fast jag kanske helt enkelt skall ringa compless
> imorgon.
> Men det är ju snart 2009, inte skall man väl
> behöva prata med människor. Usch. ;-)

Har precis gått igenom det där. Men i slutändan så blev det dell, annan support och driftstöd även i basen utan alla deras abbonemang, och priset skiljde inte heller något märkvärdigt.

Jag köpte en Nas igår en DLink DNS-323. Jag kopplade in den på mitt Bredbandsbolaget ADSL modem. Körde konfigureringsprogram och formaterade diskarna.

Imorse när jag skulle börja fylla disken så kommer jag inte åt den, den verkar få ett publikt IP och det får datorn också. Måste jag köta en router för att få det att fungera? Jag kommer åt den via ftp men det är så slött.

Har precis bytt dator. Nu skiftar skärmen i gamma när man surfar. Feks när man scrollar ner för en sida skiftar den i ljus styrka. Skitirriterande , orsak?

kanon det var det hade 768 skulle vara 800!

Men men ännu en grej min multifuktions dvd/cd/blueray läsare kan bara läsa DVD men inte vanliga CD skivor.
Den kan se att man har lagt i en cd och vad den heter men den kan inte installera ett program då står den bara och hackar precis som en vanlig cd spelare gör med en defekt cd. Nu har jag provat med 5-6 olika nya cd skivor och de funkar inte på denna läsaren men bra på andra datorer. Samma läsare kan altså installera program från DVD skivor... Har en sådan spelare olika laser huvuden till dvd och cd och kan cd huvudet vara defekt eller är det troligtvis en driver som skall uppdateras?

> Imorse när jag skulle börja fylla disken så
> kommer jag inte åt den, den verkar få ett
> publikt IP och det får datorn också. Måste jag
> köta en router för att få det att fungera? Jag
> kommer åt den via ftp men det är så slött.

Ja, nu går din trafik via BBBs router eftersom du har publika ip:n på båda (de får du av BBB). Oftast släpper deras routers inte igenom RPC (förenklat är det fil- och print i windows), om de gör det är de något fel.

Har du en liten hub hemma? Du kan köra något annat protokoll än TCP/IP, typ IPX, men NAS:en har säkert inte stöd för det.

Scott tokig skrev:
> kanon det var det hade 768 skulle vara 800!
>
> Men men ännu en grej min multifuktions
> dvd/cd/blueray läsare kan bara läsa DVD men inte
> vanliga CD skivor.

>troligtvis en driver som
> skall uppdateras?

Japp, det låter som en drivrutinsfråga.

jomper skrev:
> > Imorse när jag skulle börja fylla disken så
> > kommer jag inte åt den, den verkar få ett
> > publikt IP och det får datorn också. Måste
> jag
> > köta en router för att få det att fungera?
> Jag
> > kommer åt den via ftp men det är så slött.
>
> Ja, nu går din trafik via BBBs router eftersom du
> har publika ip:n på båda (de får du av BBB).
> Oftast släpper deras routers inte igenom RPC
> (förenklat är det fil- och print i windows), om
> de gör det är de något fel.
>
> Har du en liten hub hemma? Du kan köra något
> annat protokoll än TCP/IP, typ IPX, men NAS:en
> har säkert inte stöd för det.

Det blev en billig Netgear router. Netgear verkar inte vara någon höjdare, kopplade ner hela tiden och det gick som smör ut på nätet. Lämnade tillbaka den och köpte en dyrare Dlink DIR655. Hittils funkar den kalas. Angående IPX så är det mycket möjligt att det går att få till då det ligger någon linuxvariant på NAS:en, men jag kan inte linux så det får vara dessutom skall jag koppla den till min popcorn och den klarar säkert inte IPX.

//Peter

Fick höra en smått otrolig historia från min frus arbete.

En dator där kraschade helt en morgon och visade bara blåskärm (XP). ITavd kikade på den och kunde konstatera att stora vitala delar av OS:et raderats på grund av (hör nu) att man tagit bort en USB-enhet på ett osäkert sätt. Alltså inte säker borttagning. Detta hade man sett i nån logg nånstans...

Är detta möjligt?

andematt skrev:
> Fick höra en smått otrolig historia från min
> frus arbete.
>
> En dator där kraschade helt en morgon och visade
> bara blåskärm (XP). ITavd kikade på den och
> kunde konstatera att stora vitala delar av OS:et
> raderats på grund av (hör nu) att man tagit bort
> en USB-enhet på ett osäkert sätt. Alltså inte
> säker borttagning. Detta hade man sett i nån
> logg nånstans...
>
> Är detta möjligt?

Lät som en skröna men inget är väl omöjligt...

andematt skrev:
> Fick höra en smått otrolig historia från min
> frus arbete.
....
> Är detta möjligt?

Är inne på 42:ans linje. Det är säkert en skröna man spridit bland personalen för att skrämma dem att göra rätt. ;-)

Har en fråga ang. LVM på Linux (Debian stable) som jag skulle vilja ha svar på. Har inte hittat något klart besked på nätet.

Kan man konvertera befintligt system (4 hårddiskar med totalt 6 partioner) till ett LVM-system utan att förlora någon data? Jag vill få en JBOD-lösning av det jag har idag utan för mycket jobb...

Raceman skrev:
> andematt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fick höra en smått otrolig historia från min
> > frus arbete.
> ....
> > Är detta möjligt?
>
> Är inne på 42:ans linje. Det är säkert en
> skröna man spridit bland personalen för att
> skrämma dem att göra rätt. ;-)

Själv är jag lite inne på att det möjligtvis kan ha varit något annat hårdvaru/kabelfel som orsakade symptom liknande de som annars orsakar liknande loggar. Men vad vet jag.

Har lite problem med min webläsare här.
Har en webläsare som heter Crazy Browser som bygger på IE men har ett bättre upplägg som jag föredrar. Har aldrig någonsin haft problem med denna under de sista 5-7åren.
Installerade en ny version i höstas. Några veckor senare började de poppa upp sådan här skript fel på var och var annan sida. Kommer som spam nästan. Typ 4-5 stycken som jag klickar bort. Sen är de lugnt, tills jag laddar en ny sida. Då kommer de upp igen. Jäkligt irriterande...

Hur fasen får jag bort skiten?
Har provat att installera om, klicka bort "script error" i inställningarna och lite annat.
Är som ni säkert märker rätt hyggligt lost på datorer..

Bilagor

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    14.5 KB · Besök: 37
hej är det nån som vet vad det bero på att jag inte kan se några bilder här på happy kan se bilder på
andra ställen så det bero nog på servern happy ligger på så det behövs lite hjälp vill oxå se lite cporr

Chansen är ganska stor att det beror på någon slags annonsblockerare eller personlig brandvägg a'la Norton eller liknande.

jomper skrev:
> Chansen är ganska stor att det beror på någon
> slags annonsblockerare eller personlig brandvägg
> a'la Norton eller liknande.

oki tack för svaret kollade i firefox det var happy som blockat

Har en fråga ang. trådlöst nätverk..
Jag har en Netgear RANGEMAX WIRELESS-N ROUTER, WNR834B, jättesnabb upp till 270Mbs och denna skall även vara bakåtkompatibel med standard 802.11g/b och den funkar klockrent med mitt USB-nätverkskort som är anpassat för detta. MEN när jag skall försöka ansluta med mitt inbyggda nätverkskort i laptopen och min mobil med wlan så går inte detta. Jag har ställt om routern för enl instruktioner för att anpassa till g/b max54Mbs, men icke. Både telefonen och datorn hittar nätverket och jag knappar in pw för detta men då står det "Går inte att ansluta. WLAN nätverket går inte att hitta".
Så vad är det jag gör fel och inte förstår mig på?????

En fråga till dom bättre vetande: Jag har filmat ett par korta sekvenser med min Canon IXUS 55, dessvärre på högkant, finns det något program som klarar av att rotera filmen så den kommer åt rätt håll. Verkar inte som medföljande programmet klarar detta.

Tacksam för all hjälp.

Som alla andra fick jag den efterlängtade SP1 till Vista igår och sen dess har min dator börja fungerar lite konstigt. Problem som uppstår är typ:

Det går inte att stänger ner datorn utan det krascha efter man har loggat ut.

Vissa program som fujitsu siemens uppdateringsprogram har börjat bete sig konstigt - krascha eller går inte att stänga

Task manager går inte att kommer åt utan sitter i verktygsfält och reta mig

Vissa ikoner i verktygsfältet visa fel som nätverks ikon visa att det inte finns någon uppkoppling men allting fungerar.

Någon annan som har haft något liknande eller vet hur man ska åtgärda problem. Är det bara att avinstallerar SP1 och fortsätter som vanligt?

Ehhhhh.... Det är Vista du pratar om? Hade du förväntat dig att det skulle funka ;)

Skule säga att byt operativsystem så funkar det.. men hoppas det löser sig iallefall :)

Ja ja, jag vet. Hade XP på förra datorn men den dog och vi bestämde att köpa en laptop. Vista följde med så det var ingenting att göra åt.

Jag hade bara förväntade att SP1 skulle göra saker bättre. Jag skulle byta till mac om de inte var så jävla dyr.....

Nån som känner till någon fri programvara så att man kan skräddarsy en PC för allmän plats?
Man t ex bara kunna surfa vissa sajter och inte kunna komma åt datorn i övrigt. Ja så den blir som en sån kiosk-pc eller vad jag ska kalla det. Det får gärna vara nån tweakad Linux-dist men finns det nåt fritt till XP så är det inte helt fel heller.
/F

Ianthewelshman: Låter snarare som virus.
Ett tips. avinstallera all skit som fujitsu siemens skickar med. En ren vista-installation i dagens läge med alla uppdateringar är ruggigt stabil.
Man ska alltid ta för vana att formatera en ny dator när man köper. (gäller fönster-datorer som köpes färdiga, tillverkarna stoppar i så sjukt mycket saker som ofta är det som skapar instabiliteten)
Vistas rykte hänger väl lite oförtjänt med från när det kom, då var det verkligen ingen höjdare.

rejser skrev:
> Vistas rykte hänger väl lite oförtjänt med
> från när det kom, då var det verkligen ingen
> höjdare.

Nja ryktet är äldre än så. Ända sedan 1985 har det varit problem med Windows.

Jag har problem med att ljudet är borta från youtube-videos ibland. Är det någon som vet ifall det är mitt fel (pillat på inställningar) eller youtubes? Ljudet funkar på mp3 och filmer på datorn. Använder firefox.

Hej alla glada!
Undrar om det finns någon som vet av ett bra och funktionellt gratis virusprogram.
Anväder mig av avast, men ställer mig tvekande till dess skydd....help!
//Erik

sorry boys men de program ni nämner är antivirus program, trådskaparen söker ju virusprogram.

Nej skämt åsido. Avast funkar ganska bra men det bästa antivirusskyddet är ändå dig själv. Är du försiktig med var du surfar och vad du öppnar och installerar så räcker det väldigt långt.

okey, fan vad snabba ni är på svar! Med andra ord inte bara snabba på hojjarna ;)
Jag tror jag tar en test av Avira, om inte annat kan man ju alltid gå tillbaka till Avast då många anser dat avar bra!
Tack Tack!

Har inte AVG gått och blivitvaruunderstött? Köp tubsockor, och vi betalar en slant för att du använder programmet.. Hade AVG tidigare, men sedan slutade det att uppdateras.

Tillbaka
Topp