[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Firefox på Windows och Linux. Men jag är intresserad av att testa Epiphany när den kommer med Webkit i stället för Gecko som renderingsmotor.

Laddade just ner Opera. Satan i gatan va mycket funktioner. Fick ta och gå igenom allt om vad allt är på hemsidan. Börjar precis fatta hur de funkar. Riktigt bra skit det här! Ljusår bättre än IE, så mycket kan jag redan konstatera!

hela tankan med vimperator är ju att slippa musen. nästan alla funktioner finns vad jag vet.

Sjukt nice att flytta runt med jkhl, gt/gT, f+siffra. :open :tabopen osv.

Som bildlänken visar så kan man göra sökning direkt mot en sökmotor, om du har den installerad i firefox. Hade en youtubesökmotor och en för hitta.se förut men jag har tappat bort dem.

":tabopen youtube crazy bike vidz"

Senast redigerad av en moderator:
Instämmer helt, men om jag förstått det hela rätt så når man bokmärkena endast med :o <tab>. Eller?

Hur som helst, det här var en höjdare. Vim är min favoriteditor, nu kan man surfa på samma sätt också:)

Happypanelen löser ju de flesta frågor..

så vafan fyller de här blyklumparna man sätter på sladdar för funktion?

kass mobilbild:
mojng.png ht=580

Allt står ju på vimperators hemsida :)

Du borde få upp intro.html första gången du kör vimperator.

u för att ångra stängning utav tab, d för att döda tab, :) Visst är det underbart?

misstänkte att det var nåt liknande..
märker man nån skillnad då?
på vilken typ av kabel bör/ska man använda dem?
hur många loopar ska man göra med sladden?

Har precis uppdaterat datorn och tänkte därför lägga Racingspelet som vanligtvis spelas (LFS) på hyllan för lite mer grafikkrävande FPs spel. Frågan är dock vad jag skall ha.

Jag tycker att farcry är ett riktigt kungligt spel och började därför spela 2:an. Men det finns ju inget som har med första delen att göra och världen är lite onödigt stor så det blir mest en massa transport. Tycker faktiskt att dte är riktigt långtråkigt.

Så frågan är vad jag skall lira istället. Hur är Crysis. och skal man välja det elelr Crysis warhead.

Jag tyckte även att spel som HF" och F.E.A.R var riktigt trevliga spel.

Crysis var för mycket smygande för min del, det blev mest att man gjorde sig osynlig -> smög till nästa buske -> gjorde sig synlig och "laddade upp batterierna" -> gjorde sig osynlig igen osv... Crysis warhead är väl en expansion som du spelar efter att du klarat vanliga crysis?

Far Cry 2 gillade jag inte heller, för mycket transporter som du säger.

Call of Duty 5 var nog det senaste jag gillade, kanske inte så nyskapande men lite mer WW2-action är aldrig fel. Har du inte kört COD4 så rekommenderas det också, eller alla COD har varit bra iofs. Liksom MOHAA.

Half-Life 2 har du väl antagligen kört redan, körde om alla episoderna + Portal med femtielva extrabanor nu höst. Grymt bra.

Annars sitter jag mest och väntar på GTA 4 som kommer nästa vecka. Då blir det spel all vaken tid i stort sett, San Andreas tog 3 dagar.

Crysis warhead utspelar sig tydligen på samma ö och på samma tid men är en fristående händelse....Så man behvöer geentligen inte spela första crysis.

Jag har bara spelat en av expantionerna på HF2,..lästa att det fanns expansioner på första farcry. Kan ju vara några alternativ oxå..hmmm

Nu har jag datorn hos mig och ska fixa det här.

Men den går ju inte att ta bort ur listan! finns inget sånt alternativ, delete funkar inte, högerklick ger inget.

Jag blir så arg..

Näää, jag försökte kolla upp det men det är ju som vanligt med de där spelsidorna. Den kryptiska ålderstesten för att komma in stoppade mig...

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men den går ju inte att ta bort ur listan!
>
>
>
>
> ?

Men det här är Windows Vista Home Basic :/

Går tillbaka lite i webbläsar ämnet. Till er som kan Opera:
Någon som vet hur man gör så att Operas egna bittorrent-mojs försvinner så man kan använda Utorrent igen. Opera är grymt, men deras nedladdningsfunktion suger. :)

the_TnT skrev:
> Då har jag ingen aning hur det ser ut,
> förmodligen måste du slå av UAC först så du

Nä, man får upp en inloggningsruta bara.

> kommer åt adminfunktionerna. Vista är skit.

Fast UAC är klokt, rättar till största säkerhetsproblemet i XP, att folk kör som lokal admin hela tiden.

jomper skrev:
> Fast UAC är klokt

Ja, men dåligt utfört. Det är programmet man använder som bör få all information från OS/kärna och presentera det för användaren. En massa rutor som ploppar upp (eller ibland hamnar bakom) blir ingen glad av.

Hoppas de får till det bättre i Windows 7. Jag har slängt ut Vista och gått tillbaka till XP.

Jag slängde ut Vista enbart av prestandaskäl. Har svårt att tänka mig att W7 blir snabbare dock, men jag skulle bli glad om så var fallet.

mtbMike skrev:
> Du behöver konfigurera ett SSID (namn på ditt
> trådlösa nät), att du ska använda WPA eller
> WPA2 (kryptering, tror att Vista fixar WPA2 så
> det är att föredra) och sen ska du ange ett
> lösenord (och inget vanligt ord som finns i en
> ordbok) allt det ska du hitta i din D100 router.
> Sen kopplar du upp din Vista maskin/er mot ditt
> trådlösa nät (med samma namn som du skrev som
> SSID) med det lösenordet du skrev i routern.
> Jag vet inte hur gränssnittet ser ut i Vista men
> i WinXP så är det under "Visa tillgängliga
> trådlösa nätverk".
>
> Hoppas det hjälper dig...

Tackar för hjälpen, nu är det fixat och krypterat men det blev den enklare varianten då detta nätverk endast används sporadiskt och mesta tiden inte är nåbart ändå, så hopperligen räcker det skyddet.

Lite spelproblems då...

Tjackade S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky här och det går sådär...

S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky med senaste patchen
Win XP SP2 med DX 9.0c
Intel Quad 2 2,4Ghz (Q6600)
3Gb ram
ATI Radeon HD 2600 Pro 512Mb (nya frächa drivisar där...)
ASUS moderkort nåt... kommer inte ihåg just nu...

Nåväl, spelet ser bara ok ut i 1024x768. Kör man lägre så ser det risig värre ut. Men att köra med 1024 funkar bara om man stänger av "dynamic lightning", i alla dess former. Kör man dock 800x600 så funkar det helt ok även med Dynamic Lightning.

Kör man Static lightning så flyter det på snyggt å prydligt i ända upp till 1152x864. Alltså... Dynamic lightning är boven.

Och det är helt ok att stänga av Dynamic lightning, det ser bra ut även utan Dynamic lightning. Problemet är att det blir så jävla mörkt i spelet. Att dra Brightness-spaken till max ger ingen skillnad när man stängt av Dynamic lightning. Verkar vara nån bugg där... Jag har även dragit skämens ljusstyrka på max men det räcker fan inte... spelet genomlevs just nu i halvskymning även på dagen.

Nån som har nån idé?

Stalle

Eric W skrev:
> Går tillbaka lite i webbläsar ämnet. Till er
> som kan Opera:
> Någon som vet hur man gör så att Operas egna
> bittorrent-mojs försvinner så man kan använda
> Utorrent igen. Opera är grymt, men deras
> nedladdningsfunktion suger. :)

Klistra in följande i adressfältet:
opera:config#BitTorrent

Klicka ur "Enable" och klicka på spara.

jomper skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då har jag ingen aning hur det ser ut,
> > förmodligen måste du slå av UAC först så
> du
>
> Nä, man får upp en inloggningsruta bara.
>
> > kommer åt adminfunktionerna. Vista är skit.
>
> Fast UAC är klokt, rättar till största
> säkerhetsproblemet i XP, att folk kör som lokal
> admin hela tiden.

Hur slår man av det då?

Firefox har jag dissat tyvärr, gillar inte pyttemjuk men firefox har en så irriterande grej att den inte går att använda. Gå långt ner på en sida, till exempel en nyhetssida, sen klicka på en länk, läs den sidan, sen när du klickar och går tillbaka till sidan du kom från, då står firefox i flera sekunder längst upp på sidan, innan du hamnar på samma ställe du klickade på. Helt jäkla sjukt. Det gör den på alla burkar jag testat den på.

Så, nu blir det IE tyvärr, men den där "buggen" eller "featuren" gör mig galen. IE är mycket snabbare på det där jag skrev om.

s skrev:
> Märkligt, så gör inte (3.0.4) FF på min dator.

+1
inte på min heller

Installerade 3.0.4 och den är ännu värre, den går inte ens tillbaka till samma ställe du var på när du klickade länken. Cachar den inte? Skräp är det.

Bästa stationära dator för runt 5000 inkl. skärm och någon enkel utgåva av office-paketet, var hittar man det? Det är 10 år sen jag begrep vad som var en rimlig standard, men jag tror att det har varit lite utveckling sedan det var 8 GB hårddisk, P3 350 MHz och 128 RAM som gällde.

Antagligen så är Dell enklast. Finns mycket rabattkoder till dem. Kolla http://www.rabattkod.nu
Annars så kolla hos en återförsäljare du anser att du kan lita på. Dustin Home och Komplett är 2 jag rekommenderar och kolla vad de har att erbjuda. Skulle tro att Intel är bättre än AMD f n. Intel har precis lanserat en ny processorlinje så att borde gå att göra fynd av gårdagens processorer.

Skärm skulle jag försöka hitta begagnad. Det går ju väldigt fort där, så du bör kunna få tag på en 19-tummare för 3-500 kr tycker jag.

Vad gäller officepaket. Om du inte har specifika krav på MS Office så se om du kan spara de kronorna genom att använda OpenOffice istället. Klarar garanterat av grundbehoven.

Vilka är gårdagens processorer? Jag kan ju inte ens läsa en specifikation nuförtiden.

Office-paketet tror jag är ett krav. Min svärfar har nog ingen lust att lära sig nya saker, tror han är färdig med det. Det är ändå ett stort steg från ABC80 han tagit.

De bör heta Core 2 Duo med en ytterligare benämning efter, ex E2200. De ska ha en processorhastighet över 2 Ghz om du ska betala 5000 kr. Dells instegspaket ink. skärm kostar 5060kr Då ingår MS Works (ej Word.) dvs. ett basalt officepaket. Riktiga Office kostar dig ytterligare 1100 kr.

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspndt_530?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

Andra tips: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=374025 Ingen skärm eller Officepaket till det priset.

Sen ett halvår senare så visar du vilken bra svärson du är genom att köpa lite mer RAM-minne. Bör inte vara svårare att byta än en växelförare!

Hej!

Har Skaffat mig en SE W902 och behöver överföra min CDskivor till den.
Vad ska jag använda för något program till detta?
Innan hade jag en mp3 med A-trac program. Det här är helt nytt för mig.
Jag har även lite musik på Windows media player, sk WMA filer.Kan man göra om dom till Mp3?

Mvh / Miro

Edit av the_TnT: Off topic trådar ska märkas med [OT], tack.

Du borde fått med en cd-skiva med lite olika program till telefonen. Ett av dessa program är till för att föra över musiken till telefonen.

Tillbaka
Topp