[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Jag har börjat använda vimperatorpluginet efter att ha sett det nämnas i någon tråd här på happy.
Nu har jag upptäckt att jag inte längre behöver tab-menyn. Vet någon något sätt att dölja denna i firefox 3

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> MacAir?
>
> Sorry, MacbookAir hette den visst.

men den är 13,3 tum, för kostsam och ganska lite bang for the buck. Vaio har med en men den kostar 24tusen, vilket jag finner lite mycket något som är tänkt som extra dator.

Kommer nytt varje vecka. Och dessutom olika versioner av samma maskiner, med diverse variationer på minne, CPU, disk (storlek + flash eller ej), olika operativsystem, med eller utan 3G, batteripack osv osv...

http://crave.cnet.co.uk/laptops/0,39029450,49297248,00.htm
http://www.google.se/search?hl=sv&q=netbook&meta=

netbooks08jpg.jpg

Just köpt mig en ny liten nano.
Vad behöver jag för program för att
konvertera och lägga in video-filer på den?

Hurpass mycket mindre blir en konverterad fil?

Har inte provat! Xvid4PSP var det populäraste programmet på videohelp.com iaf. Men pröva bägge och se vad som är snabbast och/eller ger bäst kvalitet.
Jag kör mina konverteringar på Macen... Hursomhelst så testkörde jag en konvertering från avi till mp4 (med standardinställningar för att spelas upp på iPod) och filstorleken blev ung. 1/7 av orginalet.

Jag tänkte bara kolla hur många som har någon annan hobby på detta forum. och då framförallt TV spel som hobby?

Ingen annan som spelar någe här?

Själv sitter jag fast med mitt PS3 så fort jag inte cyklar... bra avkoppling.

T.R.S. skrev:
> PC
>
> Urban Terror. Bara att ladda hem och spela, kostar
> gratis:
>
> www.urbanterror.net

Jag sitter också och spenderar alldeles för mycket tid på detta. Hur kul som helst =)

PeterF skrev:
> T.R.S. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > PC
> >
> > Urban Terror. Bara att ladda hem och spela,
> kostar
> > gratis:
> >
> > www.urbanterror.net
>
>
> Jag sitter också och spenderar alldeles för
> mycket tid på detta. Hur kul som helst =)

Nu måste jag ladda ner och testa.

Kool, använd "Find friend" funktionen någon gång och sök på oh_qrap så kanske ni får smaka lite SR8 en vacker dag ;) Spelar överlag CTF.

MVH

Fredagar sitter vi ett gäng i brorsans källare och rejsar R-Factor (pc)
Sedan så är jag helt såld på Bioshock (360) helt underbart spel.
Men även Guitar-Hero, Rockband, Deadspace, Racedriver Grid, osv.
God of War oxå en höjdare.

Har brännt ett par timmar på NHL08 (PS3) ikväll. Allt det genereat är en enorm ilska mot ryssar och ont i magen... Normalt tycker jag dock att det är bra avkoppling.

Kör Call of Duty: World at War och Call of Duty 4 på PS3.
Sitter minst 2 timmar varje kväll och spelar online med jobbarpolare! Grymt kul!

Jag har klippt och klistrat ihop ett adressregister som jag nu har i en vanlig textfil. Formatteringen ser ut så här:
företag
kontaktperson
gatuadress
postadress
telefon 1
telefon 2

Jag vill ta in filen i Excel och göra om formatteringen till:
företag | kontaktperson | gatuadress | postadress | telefon 1 | telefon 2

Finns det någon fiffig funktion för det? Eller kanske ett litet macro?

Gissar att det är det här du vill göra?

"Transponera rader och kolumner

Data från den översta raden i kopieringsområdet visas i den vänstra kolumnen i inklistringsområdet och data från den vänstra kolumnen visas i den översta raden.

Markera de celler som du vill växla.
Klicka på Kopiera.
Markera den översta cellen till vänster i inklistringsområdet. Inklistringsområdet måste finnas utanför kopieringsområdet.
Klicka på pilen till höger om Klistra in och klicka sedan på Transponera."

EDIT: först väljer du förstås att öppna textfilen i excel och välja radbrytning som radskiljare och komma eller tab eller vad du nu har som kolumnskiljare.

Senast redigerad av en moderator:
Tack Campa! Det funkar ju bra, men jag måste ju göra det för varje post (det handlar om drygt 200 adresser) Om jag tar hela klabbet får jag ju allt på en enda låååång rad.

Finns det någon workaround för det?

Har du tillstånd från datainspektionen för att utföra automatisk databehandling av ett personregister, Jocke?

(-:

Hmmm antar att posterna i textfilen är/var separerade med tab? I Sådana fall finns väl färdig importfuntkion i excel? Där man sedan för säkerhets skull kan se en förhandsgranskning av mappningen?

Kanske finns det även framtida hjälp/stöd på den klassiska sidan jag ofta använder som stöd:
http://www.kentexcel.com/

/JPL

jomper skrev:
> Har du tillstånd från datainspektionen för att
> utföra automatisk databehandling av ett
> personregister, Jocke?
>
>
>
>
> (-:

Jag har tillstånd att hämta adresser ur ett register men problemet är att grässnittet är webbaserat och skitdåligt.

Får jag inte klippa och klistra då menar Du?

jomper - Datainspektionen skiter högaktningsfullt i företagsregister, sålänge man inte blandar in privata uppgifter om kontaktpersonerna (typ företag, kontaktperson, kontaktpersonens sexuella preferens)...

jansson99 - du ska kunna transponera hela ark. Problemet är nog som JPL skriver hur du importerar uppgifterna. Om du har dem på en lång rad i textfilen utan skiljetecken blir det kanske svårt att automatiskt importera dem som separata kolumner.

Så här ser min textfil ut:
företag
kontaktperson
gatuadress
postadress
telefon 1
telefon 2

företag
kontaktperson
gatuadress
postadress
telefon 1
telefon 2

företag
kontaktperson
gatuadress
postadress
telefon 1
telefon 2

Inga tabbar, bara mellanslag på raderna. När jag klistrar in hela klabbet i Excel får jag det snyggt och prydligt i en enda kolumn. Kör jag "Transponera rader och kolumner" får jag:
företag kontaktperson gatuadress postadress telefon 1 telefon 2 företag kontaktperson gatuadress postadress telefon 1 telefon 2

i en enda lång jävla rad. Jag vill, som ni säkert förstår, få ut det så här:
företag kontaktperson gatuadress postadress telefon 1 telefon 2

jansson99, kan hända det verkar bökigt men försök justera en adresskluns där du ersätter radbryt med tab undertiden du spelar in ett macro (eventuellt uppdelat i flera unika steg). Gör detta i word. Du kommer då få en text som du i word kan konvertera till tabell. Den tabellen är enkel att klistra in i excel.

Nyckeln är alltså att finna ett mönster/en metod där du kan använda find/replace i word för att få in tabslag/semikolon e dyl på rätt ställe. Det är denna metod du spelar in om textmassan är enorm..

andematt skrev:
> jansson99, kan hända det verkar bökigt men
> försök justera en adresskluns där du ersätter
> radbryt med tab undertiden du spelar in ett macro
> (eventuellt uppdelat i flera unika steg). Gör
> detta i word. Du kommer då få en text som du i
> word kan konvertera till tabell. Den tabellen är
> enkel att klistra in i excel.

Eller sök > ersätt i notepad... Man får klipp-o-klistra radbryten och tabbarna bara...

Tillbaka
Topp