[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Har du tillgång till linux?

cat adresser.txt | tr '\n' ' ' | sed 's/ /\n/g' | tr ' ' '\t'

Detta kommer att göra om filen så som du vill ha den

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller sök > ersätt i notepad... Man får
> klipp-o-klistra radbryten och tabbarna bara...

Steg två blir att ersätta dubbla tabbar med retur...

the_TnT skrev:
>
> Eller sök > ersätt i notepad... Man får
> klipp-o-klistra radbryten och tabbarna bara...

Jag har *aldrig* lyckats att kopiera ett radbryt i Notepad! Hur gör Du?

jansson99 skrev:
> Jag har *aldrig* lyckats att kopiera ett radbryt i Notepad! Hur gör Du?

Va fan, jag är säker på att jag gjort det flera gånger men nu får jag det inte att funka. :(

Hm, kanske har jag använt Word istället? Där finns möjligheten i vart fall.

ersatt.PNG ht=548

Jag skulle ha öppnat filen i en texteditor där man kan söka med reguljära uttryck (t.ex. http://www.emeditor.com/) och gjort följande sök och ersätt:
Search: (.*)\n(.*)\n(.*)\n(.*)\n(.*)\n(.*)\n\n
Replace with: \1\t\2\t\3\t\4\t\5\t\6\n

och sedan bara klistrat in resultatet i Excel.

Sista raden i textfilen måste vara tom för att det ska funka dock.

Eller så kan du göra det i Word i tre steg:
1. Sök och ersätt ^p^p mot ^pTURD^p
2. Sök och ersätt ^p mot ^t
3. Sök och ersätt ^tTURD^t mot ^p

Markera allt och kopiera in i Excel.

Precis samma problem brukar dyka upp på jobbet. Tidigare lät vi en praktikant göra allt manuellt men formler/script i excel är helt klart snabbare och noggrannare :D

Här får du en möjlig lösning: http://rapidshare.com/files/172752805/happycalc.xls

Klistra in din data i kolumn B, den måste ha precis samma struktur som du skrev ovan. Filen är gjord i openoffice men formlerna brukar funka även i ms excel...

Sitter med brorsans dator, musen funkar inte, usb-portarna funkar inte o han säger att moderkortet inte funkar. hur ska jag göra för att laga datorn?

Edit: Ämnesraden var fel på så många sätt...

Senast redigerad av en moderator:
Johan_Olsson skrev:
> Tror det är nått fel på modermodemet, men jag
> kan ha fel.

hur fixar jag det då?

Sitter med brorsans dator, musen funkar inte, usb-portarna funkar inte o han säger att moderkortet inte funkar. hur ska jag göra för att laga datorn?
den startar men pga att musen inte funkar så vet jag inte om det händer något mer alls...internet funkar inte, t-bordet funkar o det borde ju gå på samma???

malingotene skrev:
> sorry, ny här men tack har nu flyttat på mig..
> till datortråden

En fråga: Hur kommer det sig att du postar en datorfråga på ett cykelforum? Inte så smart i min mening.

odbro skrev:
> malingotene skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > sorry, ny här men tack har nu flyttat på
> mig..
> > till datortråden
>
>
> En fråga: Hur kommer det sig att du postar en
> datorfråga på ett cykelforum? Inte så smart i
> min mening.

För att många här på happy är grymt datakunniga kanske.....

Atlas skrev:
> Det är ändå en katastrof-postning.

ja...den passade ju i datatråden... men det var heller inte riktigt det jag svarade på. Men visst håller jag med om man ser den större bilden.

Får låta den här tråden självdö nu så....

P.g.a. musen vet du inte om något mer händer? Vad har musen med allt att göra? Använd datorn utan mus och fastställ vad "som händer" och vad "som inte händer".

Om du förväntar dig vettiga svar föreslår jag att du lägger fram vettiga fakta. Det är säkert massor av folk här som är datorkunniga men då behövs fakta för att kunna felsöka.

Datafråga.

Jag har ett worddokument men sidnumrering och en innehållsförteckning. Dock vill jag att sida "1" skall vara först på sida fyra. Hur gör man detta?

Frolicc skrev:
> Datafråga.
>
> Jag har ett worddokument men sidnumrering och en
> innehållsförteckning. Dock vill jag att sida "1"
> skall vara först på sida fyra. Hur gör man
> detta?

Själv använder jag knappt word ens under pistolhot men jag tror att iaf första steget är att göra en "section break"

Hej!

Behöver lite input gällande Linux. Har ev gammal Toshiba-laptop med ganska många år på nacken. Kör i dag Win XP på den, och datorn används endast för att köra ut filmer till TV´n, samt ibland för att surfa i soffan. Tänkte nu blåsa den och installera Linux, främst för att jag vill bekanta mig med det operativsystemet. Skall fortsätta använda datorn enkom som mediaspelare, samt liten surf.

Frågan blir då följande:
Vilken Linux ska jag välja? Prio är den version som tar minst utrymme och går bäst på en gammal keffig dator. Vore också bra om den lirar ihop med en trådlös D-Link DWA-111...

Tacksam för all input jag kan få :-)!

PerJ:
Det finns en massa svar på din fråga.
Har du ingen förkunskap så rekommenderar jag Linux Mint, Ubuntu, SuSE eller Fedora.
Linux Mint är enkelt sagt en anpassad variant av Ubuntu som är lättanvänd. De andra 3 är stora distrubutioner med mycket hjälp att få. Men ingen av dem är väl speciellt slimmad men bra för nybörjare.

Vill du lära dig den hårda vägen och verkligen få slimmade system så är Gentoo eller Archlinux att rekommendera. Men du behöver nog både tid och tålamod om du inte har några förkunskaper. Du kommer i allafall tvingas lära dig mycket om du börjar här.

Bra länkar:
http://forum.notebookreview.com/forumdisplay.php?f=1029
http://www.distrowatch.com

Såhär i Juletider drabbas man ofta av lite nostalgi och då är det kul att titta på gamla diabilder, men min projektor börjar bli kass så min fundering är om man kan koppla någon "projektor" eller annan apparat som hanterar Diabilder till och titta på dem på TV eller dataskärm istället för stora vita duken.

Vet att det finns speciella scanners för diabilder och att lägga in dem så, men det är inte aktuellt just nu, utan jag vill bara titta på org bilderna men på annat sätt.

clnr skrev:
>Har du ingen förkunskap så rekommenderar jag Linux Mint, Ubuntu, SuSE eller Fedora.

Hur är det med Red Hat? Är ett sånt där namn som fastnat i huvudet.
Har hyggligt bra koll på datorer överlag, men det är ca 5-6 år sedan jag jobbade i svängen...
Vill helst att det bara ska funka. Har inte tid, energi eller intresse att sitta och mecka för mycket. Men vill inte ha Windows på just den maskinen ;-)...

Ubuntu är det enda namnet jag känner igen av dom du nämnde.

Red hat är väl en av de första stora distarna, inte särskilt lättviktig har jag för mig. För en hemanvändare idag tycker jag iaf att Ubuntu är riktigt bra, men har inte testat något annat på väldigt länge. Jag har installerat standard-ubuntu på en gammal maskin, tror det var 800 MHz och 512 ram, och det snurrar på riktigt bra för vanligt surfande och ordbehandlande.

Idag är Red Hat en företagsdist, men konsumentvarianten av Red Hat blev Fedora (lite enkelt förklarat). Fedora och Suse är stora men går att anpassa. Åtminstone SusE är uppbackat av ett stort företag (Novell) så det finns mycket support där. Ubuntu har väldigt stor användarbas som är vänlig och hjälpsam. Alla tre har sina fördelar och brister. Du kommer inte att välja fel vilken av dem du än väljer.

Hello!

Hur tusan kopplar jag kablarna i ett sånt här RJ45-uttag? Det brukar ju bara vara 8 platser, inte 10... Ska jag bara strunta i nedersta platsen i varje rad och köra enligt färgmarkeringarna i B-raden, eller har jag fått fel typ av uttag? Det står Cat 5 RJ45 på paketet.

vgguttag.jpg ht=485

Per

Diabilder igen!

Verkarr inte finnas något som kan visa Diabilder live på TV eller datorskärm så det får bli plan B istället och scanna in bilderna först så kan jag titta på dem som tänkt.

Men vilken Diabildscanner ska man satsa på vad har Ni använt och kan rekomendera, har hittat alltifrån 800kr hos Kjell.com till +5000 kr från Kodak, hur bra behöver man som amatör?

Kanske finns någon Happyit som redan har digitaliserat sina Diabilder och har en sacanner som Ni kan hyra ut eller sälja beg då det ju är en sak man oftast bara använder 1 gång om man inte håller på yrkesmässigt?!

Alla förslag mottages tacksamt ;-)

hagdahl skrev:
> Hello!
>
> Hur tusan kopplar jag kablarna i ett sånt här
> RJ45-uttag? Det brukar ju bara vara 8 platser,
> inte 10... Ska jag bara strunta i nedersta platsen
> i varje rad och köra enligt färgmarkeringarna i
> B-raden, eller har jag fått fel typ av uttag? Det
> står Cat 5 RJ45 på paketet.

Ingen gammal kabel du kan klippa av på mitten skala fram tråden stoppa i kontakten och mäta dig fram annars?

hagdahl skrev:
> Hello!

Hoj!

> Hur tusan kopplar jag kablarna i ett sånt här RJ45-uttag?

Skumt, är det åtta ledare i själva uttaget då? Du kan ju multimetermäta dig fram till om några dubblerar isf.. Har tillverkaren någon hemsida med manual?

Det löste sig med trial and error metoden. Det var bara att ignorera de nedersta fästena i respektive ram och följa färgmarkeringen så funkade allt finfint. Man borde blivit nätverkstekniker istället...

En av ungarna drömmer om att köpa en bättre WoW-karaktär. Han har kört rätt länge men är bara i typ lvl-40 (han får väl köra för lite för sina elaka föräldrar).

Ja tycker det verkar rätt knäppt men samtidigt tycker jag att han ska få bestämma över (en del av) sina sparade veckopengar.

Jag har bara ingen koll på hur det funkar. Köper man ett konto och stänger ner sitt befintliga eller kan man föra över karaktärer mellan konton? Registrerar man "ägarbyte" med Blizzard så att månadsbetalningen hamnar rätt? Stor risk att bli blåst om man inte träffas IRL?

Nån med erfarenhet här?
Tips eller länk till FAQ eller bra forum för noobs mottages tacksamt.

/Johan

Man tar datorn ifrån snorungarna och ger inte tillbaka den fören dom har slutat spela WoW, alla äckliga människor spelar WoW och du vill väll inte att ditt barn ska bli en äcklig WoW spelare när han blir stor? :Þ

Enligt min WoWande son kan man föra över gubbar mellan konton med samma efternamn, alltså inom familjen. Så han gissar på att du behöver köpa ett konto, byta namn på det och sedan föra över gubben till ditt konto.

Låter väl bättre att du spelar själv så att han kommer upp i level.

Annat tips är att använda recruit a freind.

jomper skrev:
> Framför allt så får man väl inte trejda
> sådär för Blizzard?

Aha, sedär. Hade jag ingen aning om. Handeln verkar ju blomstra på Blocket :)

/Johan

Tillbaka
Topp