[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Det finns både nättjänster (keepvid.com, till exempel) och program som kan spara ner filmer från Youtube utan svårigheter. Väl nere på datorn finns det program som kan extrahera ljudspåret från filmen.

Specifika program kan jag inte rekommendera eftersom jag inte vet vilket operativsystem du använder.

Installerade Vmware på min Macmini och har nu lyckats att köra igång Windows Xp i något sorts migrated mode. Jag hör att Windows startar men ser inget och kan inte komma åt Windows heller,

Hur kommer jag ur den här klämman?

>Specifika program kan jag inte rekommendera eftersom jag inte vet vilket operativsystem du använder.

Jag kör PC med Vista.
Explorer eller Google Chrome.

Tacksam för tips på bra (=enkla) program.

/J

Delning av 3g uppkoppling mellan datorer.

Ibland, inte ofta, har jag behov av att dela med mig av min uppkoppling till andra datorer än min laptop. Laptopen är uppkopplad med en en 3g-dongle.
Allra helst skulle jag vilja dela ut den via wifi-kortet som är inbyggt.
Men Vista verkar inte tycka att man skall få göra det, eller så är det jag som är dum.

Är det någon som är vän med pyttemjuk eller känner till något tredjepartsprogram som får jobbet gjort?

Jag tycker att en dedikerad 3g-delnings-router verkar vara väl dyrt för mina sällsynta behov.
Jag har ingen router eller liknande alls idag. bara 1 dator direktkopplad till mitt 3g-modem.

hej.. jag har en fiberkabel i väggen och en trådlös adsl modem router instoppad i densamma.. fiberkabeln går in i routern i en av LAN-ingångarna... och delar sedan ut internet till en stationär burk en bit bort... men hastigheten är inte alls i närheten av den i fibern.

Finns det något fiffigt sätt att använda hårdvaran (Netgear DG834GT) som en vanlig ethernet-router istället? (det är väl en sån jag vill ha? en vanlig router utan nått ADSL-tjaffs) eller gör jag mig själv en björntjänst som inte bara åker och köper ny och för uppgiften anpassad hårdvara?

Tacksam för input.

fiber lär du ju inte ha, möjligen LAN. i alla fall äre så jag tyder din beskrivning. men har du bott i en bostad där du haft adsl förut, och nu bor du i en bostad där du har LAN, alltså ett ethernet uttag nånstans i bostaden där internet kommer in. o nu använder du alltså den inbyggda ethernet routern i modemet för att dela upp trafiken, eller misstolkar jag det helt? du bör i vilket fall som helst kunna stänga av adsl funktionen i inställningarna för routern, tvivlar ju i o för sig att det gör sådan stor skillnad.

annars äre väll en router eller möjligen en switch du ska ha, beroende på om fin leverantör av internet stödjer flera IP adresser. om du nu ska ha flera datorer anslutna. är det bara en, så kan du ju ansluta kabeln från datorn rätt in i väggen, så till vida det är LAN/ethernet du har in (även om det brukar kallas fiber, så äre extremt sällan fiber in)

Senast redigerad av en moderator:
Frostic skrev:
-------------------------------------------------------
> Lonewolf, jag kan rekommendera CanoScan 8800 som
> skannar både dia och negativ med fantastiskt
> resultat. Kollade oxå på olika lösningar som
> att lämna ut lådorna med diabilder till
> fotobutik etc, men ångrar inte en sekund att jag
> köpte scannern istället.
>
> https://www.inet.se/datortillbehoer/skanner/canon-
> canoscan-8800f/6301639/

Ser nice ut, för mig blev det en Reflecta X2scan som hämtades idag, den får visa vad den går för fösrt och om den håller vad som lovats så rcker den för det jag vill göra och de bilder som ska "proffshanteras" lämnar jag in till fotobutiken.

Bävade också för omaket att släpa iväg med alla lådor så att skaffa egen kändes rätt ;-)

perzzon skrev:
> Delning av 3g uppkoppling mellan datorer.
>
> Ibland, inte ofta, har jag behov av att dela med
> mig av min uppkoppling till andra datorer än min
> laptop. Laptopen är uppkopplad med en en
> 3g-dongle.
> Allra helst skulle jag vilja dela ut den via
> wifi-kortet som är inbyggt.
> Men Vista verkar inte tycka att man skall få
> göra det, eller så är det jag som är dum.
>
> Är det någon som är vän med pyttemjuk eller
> känner till något tredjepartsprogram som får
> jobbet gjort?
>
>
> Jag tycker att en dedikerad 3g-delnings-router
> verkar vara väl dyrt för mina sällsynta behov.
> Jag har ingen router eller liknande alls idag.
> bara 1 dator direktkopplad till mitt 3g-modem.

Kör med 3.s egen router när jag delar ut till flera datorer och den funkar kalasbra, 695 kr var det värt och så länge de datorer som ska anslutas har trådlöst nätverk så går det enkelt att dela anslutning med en sån.

Hallå, jag har under en tid haft mycket problem med att datorn hänger sig och startar om när man spelar. Igår då jag råkade ut för samma problem igen men så dök det upp en massa konstigt flimmer och horisontella streck när den började gå igång igen, sedan hamnar monitorn i viloläge och det händer inget mer. Det går dock att köra windows i felsäkert läge.

För att lösa problemet prvade jag att byta dvi kabeln mot vga utan någon bättring. Sedan öppnade jag burken och blåste bort stora mängder damm från grafikkortets och processorns kylflänsar. Kan det vara så att något skadats pga överhettning?

När datorn var ny så hade den ett trasigt grafikkort och då hamnade monitorn i viloläge när jag startade så jag mistänker att det är grafikkortet, ska man våga chansa och köpa ett nytt grafikkort eller ka det vara något annat?

kan ju vara överhettning, testa att spela med öppen låda, passa även på att kontollera att alla fläktar snurrar som de ska när du spelar.

--- Fråga om mobilt bredband till fast dator ---

Svärfar hoppade på att testa mobilt bredband från Telia då det ej finns någon bredbandleverantör som erbjuder ex. ADSL.

Kopplade in pucken till datorn och fick det att fungera, dock med mycket (!) begränsad hastighet ( 1-4 kbit ). Blir till att lämna tillbaka. Dock fick jag inte ihop varför pucken skulle kopplas in till datorn via 2 USB kontaker. Det medföljde 2 sladdar, en med en USB och sedan kontakt till själva pucken. Sen ( som jag nämnde ) en sladd med 2 USB kontakter samt kontakt till pucken. Varför är det så ? Försäljaren hade sagt att den med enbart en USB skulle användas til bärbar dator och den med 2 USB till stationär dator. Fattar ingenting.....

So...help me out !

PUCKEN = USB modem

jansson99 skrev:
> Jag tror att man bara plockar extra ström ur den
> ena kontakten.

Rätt så, anledningen till att vissa tillbehör måste kopplas in med 2 USB-kontakter
brukar nästan alltid vara att extra ström behövs för aktuellt tillbehör.

Men att ett modem skulle dra mycket ström verkar lite konstigt, men 3G-modem
kanske drar extra mycket ström?

Oftast brukar det vara externa hårddiskar och CD-/DVD-läsare etc som behöver extra ström.

Vad gäller prestanda för 3G-uppkopplingar är min erfarenhet av de leverantörer jag
har provat att det i de flesta situationer är extremt överdrivna hastigheter som uppges.

/Fedde

farsan har sånt där 3g modem från telia, o han har då bara en usb som ansluter på sin.

o angående hastigheter, är min erfarenhet densamma som fedde. en god vän till mig bor 300 meter från 3G mast och får väll ut en 0,5 Mbit eller nått, på sin höjd.

svar: ja
kan vara bra att veta om du har skärmad eller oskärmad kabel när du ska köpa kontakterna dock.
riktiga nördar använder även ett test-instrument för att kolla att de fick till kabeln ordentligt efteråt, men det har jag aldrig behövt.

Någon som kan förklara hur man ändrar deafault på zoomfunktionen under Page i Explorer?

Kopplar bilden till Tvn och vill jag ha den på 150 el 125%, och inte behöva ändra varje gång jag startar ett nytt fönster.

Grundproblemet är att kunna läsa på håll. Kanske finns andra sätt? Vill dock inte köpa en 100tums TV....

Har frågat tidigare men gör nu ett nytt försök och hoppas på svar.

Jag kör en Macmini som mediaspelare i TV-rummet och alla filmer och musik ligger på en Linuxserver.

Jag måste mappa upp linuxservern varje gång jag startar Macminin. Finns det någon inställning eller knep som gör att mappningen ligger kvar efter omstart?

Kör du NFS eller CIFS? Jag kör NFS utan att behöva mappa. Men å andra sidan så behöver du väl inte stänga av macen varje gång? Sleep mode fungerar ju ypperligt. Men jag kan gå igenom mina inställningar för att se om jag slagit på något speciellt!

EDIT: Nä, inga speciella inställningar för NFS. Det bara funkar!

Du kör väl Plex eller XBMC som mediaspelare? Då behöver du iofs inte ens mappa upp utan kan peka direkt till nätverkssökvägarna..

clnr skrev:
> Kör du NFS eller CIFS? Jag kör NFS utan att
> behöva mappa. Men å andra sidan så behöver du
> väl inte stänga av macen varje gång? Sleep mode
> fungerar ju ypperligt. Men jag kan gå igenom mina
> inställningar för att se om jag slagit på
> något speciellt!

NFS eller CIFS? Ingen aning. Det står SMB i söksträngen till servern.

Jag fick hjälp att fixa det från annat håll, men jag delar gärna med mig:

1. Anslut din server
2. Gå in i Systeminställningar/Konton
3. Välj Startobjekt för ditt konto
4. Dra servern till startobjekt.

Att jag stänger av Mac:en varje gång beror på att alla vägguttag i rummet är kopplade via en strömbrytare. Smart om man vill kunna stänga av alla lampor i fönstrena med en tryckning. Mindre smart när man ska ha TV:n och alla tillbehör i det rummet. Ligger högt på "att åtgärda"-listan.

Jonny skrev:
> Hallå, jag har under en tid haft mycket problem
> med att datorn hänger sig och startar om när man
> spelar. Igår då jag råkade ut för samma
> problem igen men så dök det upp en massa
> konstigt flimmer och horisontella streck när den
> började gå igång igen, sedan hamnar monitorn i
> viloläge och det händer inget mer. Det går dock
> att köra windows i felsäkert läge.
>
> För att lösa problemet prvade jag att byta dvi
> kabeln mot vga utan någon bättring. Sedan
> öppnade jag burken och blåste bort stora
> mängder damm från grafikkortets och processorns
> kylflänsar. Kan det vara så att något skadats
> pga överhettning?
>
> När datorn var ny så hade den ett trasigt
> grafikkort och då hamnade monitorn i viloläge
> när jag startade så jag mistänker att det är
> grafikkortet, ska man våga chansa och köpa ett
> nytt grafikkort eller ka det vara något annat?

Bytte kortet så nu fungerar allt som det ska igen. Kan rekomendera att blåsa ren kylflänsarna emellanåt specielt om datorn hängersig mycket vid spelande.

jomper skrev:
> Du kör väl Plex eller XBMC som mediaspelare? Då
> behöver du iofs inte ens mappa upp utan kan peka
> direkt till nätverkssökvägarna..

Jag kör XBMC, men visst måste jag väl mappa servern för att komma åt den i Mac:en?

Jag kör XBMC, iofs mot en windows-server, men jag mappar inte upp något utan pekar direkt på UNC-sökvägarna i XBMC-configen. Typ \\server\share\movies för film. Man kan lägga upp flera shares (eller ftp-servrar eller vad man nu vill) så syns de "ihopslagna" sen när man browsar.

Plex är ju en paralell utveckling av XBMC som också kan vara värd att kika på - om du inte redan gjort.

Det stämmer som Jomper skrev att man ska kunna lägga till direkt i XBMC men då hängde sig Mac:en. Det beror nog på att jag kör trådlöst just nu. Ska till Classe imorgon och köpa nätverksuttag och en lång jäkla borr så att jag tar mig igenom timmerväggarna i huset......

På tal om att Mac:en hänger sig. Finns det något motsvarande till ctrl-alt-del i Mac-världen?

jomper skrev:
> Man kan lägga
> upp flera shares (eller ftp-servrar eller vad man
> nu vill) så syns de "ihopslagna" sen när man
> browsar.

Jo tack, det märkte jag innan jag hade fått kläm på alla inställningar. Det dök upp filmmaterial som inte alls skulle ha synts på den TV:n......

> Plex är ju en paralell utveckling av XBMC som
> också kan vara värd att kika på - om du inte
> redan gjort.

Nu ska här testas!

Tack för alla tips!

clnr skrev:
> Tryck option-command-escape (kringla-alt-escape
> på windowsspråk) så får du upp en meny för
> att döda hängda program.
>
> EDIT: Bra sida f ö:
> http://support.apple.com/kb/HT1343

Tack! Nu har jag snart lärt mig mer än jag klarar av att hantera i ett svep. Tur att uppslagsverket Happy finns kvar...

Plex är trevligare än XBMC enligt mig. De jobbar på att macifiera mer och mer map inställningar mm. Dvs ta bort så mycket omständigt som möjligt. Men då måste du nog gå på den mer instabila grenen 0.75. Men behöver du hjälp, så är de mycket hjälpsamma på deras forum (eller så skriv här eller PMa mig så kan jag försöka hjälpa till!

clnr skrev:
> eller så skriv här eller PMa mig så kan jag försöka
> hjälpa till!

Det där kommer Du att ångra...... ;-)

OK, här kommer första problemet:

Jag kan inte stänga ner Plex. När jag klickar på avstängningsknappen så går det igång en avstängningstimer på 30 minuter. Det går heller inte att döda programmet på något sätt än med strömbrytaren.

Nu är jag på jobbet så jag kan inte kolla exakt. Jag tror att det beror på att det ställa in en timer också. Pröva att ta fram avstängningsmenyn och sen använda Enter. Vad styr du Plex med? Tangentbord+mus eller fjärrkontroll?

I värsta fall ska Command+Q döda programmet. Och funkar det inte heller, tryck Command+F för att gå ifrån helskärmsläge och sen döda programmet via menyn.

Allt detta funkar i 0.7.5 iaf. Har inte 0.5.22 installerat och det har skett en del mellan versionerna.

Jag har inställt så att både tangentbord+mus & fjärrkontroll fungerar. Men det kan ju vara det som ställer till det. Är rätt säker på att jag testade Enter vid avstängningsmenyn. Ska testa igen.

Jag får backa till 0.7.5 om det inte funkar med dina andra tips.

Jansson99: Nu har jag testat lite och timern sätts om man trycker upp/ner på fjärrkontrollen eller tangentbordspilarna. Den nollställs dock om man väljer "CL". Om man bara trycker "Enter" på tangentbordet eller "play"-knappen på fjärrkontrollen då man är i avstängningsmenyn så avslutas programmet. I alla fall med min setup: Plex 0.7.5, MediaStream-skin (default).

clnr skrev:
> Jansson99: Nu har jag testat lite och timern
> sätts om man trycker upp/ner på fjärrkontrollen
> eller tangentbordspilarna. Den nollställs dock om
> man väljer "CL". Om man bara trycker "Enter" på
> tangentbordet eller "play"-knappen på
> fjärrkontrollen då man är i avstängningsmenyn
> så avslutas programmet. I alla fall med min
> setup: Plex 0.7.5, MediaStream-skin (default).

Funkar ju exakt som Du beskriver. Det var jag som fibblade till det.

Tillbaka
Topp