[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Hejsan,
Jag har problem med att få till ett lkösenordsskyddat trådlöst nätverk. Nätverket funkar så tillvida att jag kan ansluta till nätverket med min bärbara dator trådlöst. Nu vill jag ha ett lösenordsskyddat nätverk men får inte till det. Når jag går in som administrator på nätverket med min stationära dator så kan jag välja WPA eller WEP som skydd.

Om jag väljer exempelvis WPA och lösenordet ärtsoppa så ser allt bra ut. Jag tar sedan min bärbara dator och hittar mitt nätverk med denna (trådlöst). Ser då att nätverket är skyddat. Klickar för att ansluta, ombedes slå in lösenrodet (ärtsoppa) men trots det får jag ingen anslutning.

Hur f..n skall jag göra för att få ett trådlöst nätverk som är lösenordsskyddat och i nästa steg hur ansluter jag med t.ex en bärbar dator. Blir inte klok på detta.

/Jari

JariT: Försök med ett lösenord utan åäö. Vet inte om det gäller för WPA, men åäö brukar kunna ställa till det.

Efter att ha försökt i 3-timmar att få det att funka så skickar man in en fråga till forumet. Man får svar 7-minuter senare och ....nu funkar det. Helt sanslöst vilket forum.

Tack så mycket - s -för det utmärkta svaret

/Jari

Jösses! Det var ett indianknep alá Bosse bildoktorn. Jag trodde ju i ärlighetens namn att åäö inte skulle vara ett problem 2008. Men, men.

Kul att det funkade!

Finns det några PC-gamers med koll här?

Är det någon vits att leta grafikkort för AGP om man vill få lite vassare grafikprestanda (DirectX 10) eller är det bara att hala upp lädret och köpa ett nytt system med pci-x?
Ungarna gnäller :)

/Johan (som hade koll för sådär 10 år sedan)

Jag har egentligen inte heller någon koll. Jag hade det när jag hade ett Vesa LocalBus-graffakort på 486:an men sen har det gått utför.. .. Men är inte de flesta nya grafikkort PCI Express? Det är något annat än PCI-X, som mest förekommer för kontrollerkort i servrar o liknande. Bara så du inte köper fel prylar.

Ett ATI 3850 med AGP har ju hyfsad prestanda: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346359
men frågan är ju om resten av datorn är ok, vad har du för spec på datorn? Är processorn för gammal & minnet för litet så blir det ju rätt stora flaskhalsar där istället. Spel brukar ju ofta utgå från att processor, minne & grafikkort är "balanserat", dvs i ungefär samma prestandanivå.

Edit: kan ju nämna att jag själv har ett ATI 3870 med PCI-express som funkar utmärkt, (3850 & 3870 skiljer sig bara på klockfrekvens & minneshastighet)

Senast redigerad av en moderator:
Tack för bra tips thompa och mzi!

Datorn är en gammal Northwood P4 2.4@3.06 GHz. Har faktiskt ingen aning hur den står sig mot modernare grejor. Köper nog till en gig minne till två totalt.

/Johan

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för bra tips thompa och mzi!
>
> Datorn är en gammal Northwood P4 2.4@3.06 GHz.
> Har faktiskt ingen aning hur den står sig mot
> modernare grejor. Köper nog till en gig minne
> till två totalt.
>
> /Johan

Du funkar den nog rätt ok för spel fortfarande. Det finns ju billigare AGP kort också, kolla t ex på komplett.se (särskild kategori för AGP), men de är av en helt annan äldre generation och rätt kassa för spel.

Är det nån som brukar hyra film på nätet?

Vad behöver jag köpa till min normalbegåvade dator om jag vill titta på tjock-TVn i ett annat rum och våning?

Eller ska jag glömma den idén, är det bara HTPC som gäller om man vill hyra filmer på nätet?

Blir inte klok på vad jag ska göra åt grabbens dator. När han klickar på en genväg på skrivbordet så ska ett program starta, men istället så startas en fil i Anteckningar och texten ser väääldigt skum ut. Kunde man blanda olika språk och kryptera det så skulle det se ut så här.

Med andra ord så har någonting oönskat kommit in i burken.

Jag vet inte hur jag ska fixa det. Alla genvägar startar en textfil.

Vad göra?

/Thomas

Låter som någon har associerat .exe med notepad. Gjorde en kund en gång och tyckte det var mycket konstigt.
http://www.askvg.com/solution-exe-files-always-open-with-notepad-or-other-applications/
Samma i XP och Vista.
Testa

Totteman skrev:
> Blir inte klok på vad jag ska göra åt grabbens
> dator. När han klickar på en genväg på
> skrivbordet så ska ett program starta, men
> istället så startas en fil i Anteckningar och
> texten ser väääldigt skum ut. Kunde man blanda
> olika språk och kryptera det så skulle det se ut
> så här.
>
> Med andra ord så har någonting oönskat kommit
> in i burken.
>
> Jag vet inte hur jag ska fixa det. Alla genvägar
> startar en textfil.
>
> Vad göra?
>
> /Thomas

rejser skrev:
> Låter som någon har associerat .exe med notepad.
> Gjorde en kund en gång och tyckte det var mycket
> konstigt.
> http://www.askvg.com/solution-exe-files-always-ope
> n-with-notepad-or-other-applications/
> Samma i XP och Vista.
> Testa
>
> Totteman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blir inte klok på vad jag ska göra åt
> grabbens
> > dator. När han klickar på en genväg på
> > skrivbordet så ska ett program starta, men
> > istället så startas en fil i Anteckningar och
> > texten ser väääldigt skum ut. Kunde man
> blanda
> > olika språk och kryptera det så skulle det se
> ut
> > så här.
> >
> > Med andra ord så har någonting oönskat
> kommit
> > in i burken.
> >
> > Jag vet inte hur jag ska fixa det. Alla
> genvägar
> > startar en textfil.
> >
> > Vad göra?
> >
> > /Thomas

Skulle kunna vara lnk som är associerad med notepad.

Hmmm. Vilket skit.

Kom bara till att jag skrev regedit. Sedan startades anteckningar och jag fattar nada vad jag ska göra sen.

HELP!!

/Thomas

Totteman skrev:
> Hmmm. Vilket skit.
>
> Kom bara till att jag skrev regedit. Sedan
> startades anteckningar och jag fattar nada vad jag
> ska göra sen.
>
> HELP!!
>
> /Thomas

Prova ladda ner följande fil och kör den, fixar associeringar för .exe-filer i registret.

http://www.winhelponline.com/exefix_xp.com

Nix. Inte det heller.

24 st Anteckningar startas som vanligt och exe-filerna startar Anteckningar som vanligt.

Det funkar inte...som vanligt.

Nu ger jag upp för ikväll.

Ingen som bor i Tyresö som har vägarna förbi?

/Thomas

Problem:

Har en Linksys trådlös bredbandsrouter (54GL?). Har den i källaren. Har bra täckning utom på vissa ställen i trädgården och i arbetsrummet på markplan. Vill ha bra täckning överallt.

Lösning?

* Dra nätverkssladd från inkommande ADSL till övervåning och placera routern där. Men då får jag kryckig mottagning i källaren.

* Större antenn? Kan man rentav dra en sladd till en antenn som sitter i trapphuset?

* Repeater? Finns det repeaters till såna här "soho"-pruttlar?

Nån som har provat någon av lösningarna, eller som kanske kan föreslå andra lösningar?

Köp en till och koppla ihop den. Sätt en att vara DHCP-server och den andra att inte vara det så /borde/ du (om den inte är cripplad) även kunna vandra mellan näten. Om det inte är ett behov så behöver du ju bara skaffa en till och sätta båda som DHCP-servrar.

Jag är lite förvånad att inte fler företag gör små billiga accesspunkter som inte har någon funktionalitet förutom överlämning just för det här ändamålet.

Annars finns det ju en uppsjö olika antenner, men de flesta är riktantenner för att koppla ihop två nät.

Hmmm... kollade just på linksys' accesspunkt, och den har repeaterfunktionalitet. Två såna borde lösa problemet. 499:- styck, som hittat.

Routerfunktionaliteten skiter jag i då jag kör en linuxfw. Den har dhcp också.

JojjeM skrev:
> Tack för bra tips thompa och mzi!
>
> Datorn är en gammal Northwood P4 2.4@3.06 GHz.
> Har faktiskt ingen aning hur den står sig mot
> modernare grejor. Köper nog till en gig minne
> till två totalt.
>
> /Johan
Ingen idé att uppgradera den där, med ett modernt grafikkort så får du en flaskhals på processorn.

Det finns bra begagnade datorer på blocket för runt 5 lök. Leta efter en med hyfsat snabb Core 2 Duo-processor och ett grafikkort ur Nvidias 8800-serie. Utan bra grafikkort ska den vara 1-2 tusen billigare - pengarna du sparar lägger du på ett nytt.

Någon som har någon aning om varför en dators program typ e-mail och MSN inte kan bifoga eller ta emot filer?

Varje gång man ska skicka en fil kommer det ett felmeddelande, typ från g-mail att meddelandet inte kunde skickas. Tar man bort filen funkar det prima.

Johan A skrev:
> Varje gång man ska skicka en fil kommer det ett
> felmeddelande, typ från g-mail att meddelandet
> inte kunde skickas. Tar man bort filen funkar det
> prima.

Gmail har en begränsing på attachments på 20 MB, kan det vara det?

Nope, det gäller även MSN. Textfiler kan skickas för det testade jag just men inga bilder eller musikfiler.
Jag har slagit av brandväggen och alla antivirusprogram bara för att testa men det blev samma resultat.
Andra datorer på samma nätverk har inga problem, annars tänkte jag kolla där men det känns ganska meningslöst nu.

Jag har köpt ett Eye-fi-card till en av kamerorna.

http://www.eye.fi

Kortet skickar bilderna via ett inbyggt trådlöst nätverkskort till en förutbestämnd katalog på min dator.

Är det någon som har koll på något bildvisningsprogram som kan visa dessa bilder momentant i ett bildspel. Som det är med de program som jag har testat hittils så skapar programmet någon sorts indexfil med de bilder som ligger i katalogen. De bilder som tillkommer senare visas bara efter omstart av programmet.

jansson99 skrev:
> Jag har köpt ett Eye-fi-card till en av
> kamerorna.
>
> http://www.eye.fi
>
> Kortet skickar bilderna via ett inbyggt trådlöst
> nätverkskort till en förutbestämnd katalog på
> min dator.
>
> Är det någon som har koll på något
> bildvisningsprogram som kan visa dessa bilder
> momentant i ett bildspel. Som det är med de
> program som jag har testat hittils så skapar
> programmet någon sorts indexfil med de bilder som
> ligger i katalogen. De bilder som tillkommer
> senare visas bara efter omstart av programmet.

Ligger alla bilderna i root på den katalogen du bestämt kan du använda MS inbyggda skärmsläckare i XP 'My picture slideshow'. Den går att starta manuellt via scr-filen. Jag använder en programvara som heter Screen Paver som i registrerad version inte heller är så dum, men även där krävs att du sparar bilderna i root på en dedikerad katalog. Ifanview är inte automatisk men suverän att skapa alla tänkbara bildspel, skärmsläckare och bildvisningar. Irfanview är dessutom gratis.

Ja alltså just det praktiska på den biten är väl inte det stora problemet. Jag stoppar in minneskortet i kortläsaren till datorn och flyttar över klippen till datorn. Sen börjar problemena då jag importerar klippena i Adobe Premiere Elements och lägger till klippena på själva tidlinan. Drar jag "visaren" manuellt över videon visar den ett ställe på förhandsvisningsrutan, trycker jag istället på play så snabbar den upp filmen medans man tittar på den och man får alltså en helt annan bildruta än då man kollat "med musen". När man trycker på paus så kliver videon tillbaka en bit men står ändå på samma tid.

Hjälp mig, var är fel? Jag har installerat om premiere utan effekt och det är första gången jag lägger in en video från "action cam" kameran i programet.

har dessvärre ingen lösning på ditt problem direkt, men du borde nog ta bort Ni med Oregon Scientific Acton Cam, hur får ni in videon till datorn? från ärenderaden eftersom du uppenbarligen får över filerna från kameran till datorn. Bra ärenderader är A och O, fråga surgubben jansson99 :)

fredrikw: anledningen till att jag skrev just den kameran är att jag aldrig haft problem med importeringen av video från andra kameror, varesig det handlar om riktiga dv-kameror eller kompaktkameror med videofunktion. Iom att jag vet att det finns ett gäng här som använder precis samma kamera ville jag fånga framförallt deras uppmärksamhet eftersom störst chans var att få ett fungerande svar från just någon av dom. Hoppas du förstår varför jag valde att skriva ut kameranamnet, sedan vet jag att resten lät lite luddigt men fick det inte att bli nå kortare och mindre luddigt ;-)

rouster: avi är det ända jag får fram, 30bps och 580kbit/s
Vet du vad som händer isåfall då man exporterar filmen? kan man redigera bara genom tidlinjen och att resultatet blir så eller blir resultatet som då man spelar upp filmen i förhandsgranskarutan? Eller blir det bara rentutav kaka av allt? :-S

Prova att avaktivera alla dina firefox-extensions och sedan så aktiverar du dem en åt gången och startar om firefox imellan varje så får du kanske reda på vilken det är som orsakar felmeddelandet (skulle tro att det är en extension som orsakar det iaf).

EDIT: En googling på felmeddelandet avslöjar att många verkar ha problem med detta då de har "MegaUpload Toolbar". Så jag skulle nog börja med att avaktivera den ifall jag hade den installerad.

Jag hämtade en EEE900 med Linux idag och har Tre's mobila bredband. Nu behöver jag lite hjälp...

1. Vilket Linuxsystem är installerat på den? Hittar ingen info i varken burken eller på hemsidan. GNU/Linux är det enda som står.

2. Vart hittar jag rätt drivrutiner för mitt USB-modem (Huawei E220) och hur installerar jag dessa?

Förklara gärna som om jag vore en idot, för det får jag nog klassa mig som i dessa sammanhang.

1. Det är en variant av Xandros som kör på alla eee-burkar. Skrädarsydd för hårdvaran.

2. Jag har inte fått leka med en eee, så jag vet inte. Men option är drivrutinen som körs mot Huawei 3G-modemen från GNU/Linux. Finns det ingen bra how-to via google specifikt för EEE? Jag har fått igång ett 3G-modem från Ubuntu, men har som sagt ingen erfarenhet av EEE än.

EDIT: http://robertedlund.se/2008/07/06/mobilt-bredband-pa-asus-eee-pc-701/ kan kanske vara av hjälp? 701an ska fungera likadant mjukvarumässigt tror jag. :)

Buddha skrev:
> Wohoo! I'm broader than Broadway!
>
> Tack för hjälpen, det funkade smärtfritt.

Ah, det var kul att höra! Jag kan lova dig att det brukar vara allt annat än smärtfritt på fullfjädrade linuxsystem. :)

Aha, jag har nollkoll på Linux och valde det bara för att jag har blivit anti-windows sedan jag skaffade mac.
Kan man installera OS X på en så'n här liten manick? Antar att det inte är något som jag bör ge mig på själv?

Buddha skrev:
> Aha, jag har nollkoll på Linux och valde det bara
> för att jag har blivit anti-windows sedan jag
> skaffade mac.
> Kan man installera OS X på en så'n här liten
> manick? Antar att det inte är något som jag bör
> ge mig på själv?

http://uneasysilence.com/archive/2007/11/12654/

Tillbaka
Topp