[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Någon som har tips på ett bildgalleri-script typ Coppermine som kan dela användardatabas med Wordpress i princip out of the box (helst) eller som iaf är hyggligt lätta att modda?

Dvs. alla som är reggade i wp-installationen ska också kunna ladda upp bilder utan att behöva regga sig på nytt...

Kikade på G2 men det funkar inte med safe-mode. :(

Kör du Windows XP så är medföljande MovieMaker faktiskt hyggligt. Har för mig att det finns något motsvarande för OS X också.

Jag har samma problem med min GoPro. Jag hittade felet och en halvdan lösning. Det är interlacingen det blir nå knas med så det du gör är att du markerar klippet i tidslinjen och högerklickar. Där väljer ju Field Options och då får du upp en ruta där du bockar i Interlace Consecutive Frames.

Nu kommer filmen gå i rätt hastighet osv... Problemet är att det dyker upp massa interlace-brus så det är inte så snyggt. Men det är den lösning som finns i Premiere.

Man kan ju sitta å labba med lite filter å grejjer för å få bort bruset men det är både tidsödande och svårt.

Stalle

Jag vill bränna några musik-cd där låtarna går direkt över i varandra, Media Player lägger automatiskt in två sekunders tystnad mellan låtarna och det går tydligen inte att ta bort det i programmet.

Vilka gratisprogram finns det som kan bränna utan den där pausen mellan låtarna? (Utan att behöva redigera eller så)

Tjena.
Är det någon mer än jag som har problem med Arbetsförmedlingens sida? Jag klickar på ngn länk o måste logga in igen o oftast kommer jag bara till inloggningen igen =(

mvh.

Alltså, loggar in o söker ett antal jobb o helt plötsligt kommer inloggningssidan upp igen. Samma igår. Funkar kanske 5min o fukkar sen ur.. grymt störande.

Hej!
Jag har en webbkamera, Trust 120 spacecam och jag behöver software till den för att kunna installera den men min skiva har gått och gömt sig och jag hittar det inte någonstans på internet så är det någon som har samma och kan skicka software till mig? skulle vara tacksamt! Keep shreddin!

Rejser: Tack, men där har jag redan kollat. Har dammsugit nätet och hittat ett alternativ som gör det jag vill - men det funkar inte på min host.

Så det ser ut som att det får bli att hosta upp pengar för egen server... Lockar inte. :(

Kanske får skriva en egen plugin som gör det jag vill... alternativt dyka in i koden i coppermine och se om det går att lura det att använda samma användarnamn och lösenord iaf. Det är ju det viktigaste...

> Kanske får skriva en egen plugin som gör det jag
> vill... alternativt dyka in i koden i coppermine
> och se om det går att lura det att använda samma
> användarnamn och lösenord iaf. Det är ju det
> viktigaste...

Det är sällan särskilt komplicerat, iaf inte om de använder samma hashning av lösenorden och det tror jag de gör. Men det är jobbigt sen när man ska uppgradera coppermine, varje gång måste man fippla i koden. Sånt suger.

Du behöver ju inte köra egen server, kör en VPS istället om du inte behöver kapaciteten du får med en egen server. Eller hitta en host där scriptet funkar.

Hej!

Jag har en HP stationär som är ca 1 månad gammal. Problemet är att den står och laddar konstant trots aatt inga program körs. Minnesförbrukningen är endast 1% men datorn är fruktansvärt seg och nästintill obrukbar. Inga processer körs förutom nödvändiga för windows. Har även provat att avaktivera virusprogram som kan skapa detta problem. Har provat att fabriksåterställa skiten 2 gånger men den står ändå och laddar och ´är seg som fan trots att det är qore2quad processor o 5gig ram. Detta måste ju vara ett hårdvarufel, någon som vet vad det kan vara?

Mvh Matte

cappet skrev:
-------------------------------------------------------
> har en fundering har instalerat ett nytt prog
> och letar efter anykey knappen ngn som kan
> tangentbordskombinationen

Från Götlaborg minsann!

Någon som vet hur man kombinerar funktionerna Silencefinder, Split och Export multiple för att dela upp en rippad LP-skiva Audacity?

För jag gissar att det är så man gör, eller?

Edit: programmet heter i Audacity

Senast redigerad av en moderator:
Hej,

Försöker lösa problemet med mitt trilskande nätverk, läget är så här:

Jag har bredband från Comhem och köpte nyligen ett trådlöst modem/router (Gigaset SE551) som jag kopplade till Motorolamodemet från Comhem. Sedan tidigare har jag en laptop ansluten till Motorolamodemet via USB.

Laptop nummer två användes för att konfigurera Gigaset, anslutningen dit är perfekt men jag lyckas inte ansluta till Internet. Ett diagnosprogram menar att jag ska kontrollera brandväggen, jag stängde då av de brandväggar jag kunde hitta (en i datorn och en i Gigaset) men inget förändrades. Laptop 2 har för övrigt inga problem med att ansluta till oskyddade nätverk i närheten.

PS3:an menar att det är ett DNS-problem men i datorn har jag kryssat i att IP och DNS ska tas emot dynamiskt. I Gigaset däremot kan jag välja Dynamic DNS men då behöver jag fixa det via en site som dyndns.org och manualen skriver inget om att det ska vara nödvändigt.

Jag har även provat att dra ut sladden till Motorolamodemet och koppla in den efter 20 minuter

Så är läget i stort. Modemet och routern pratar inte med varandra. Vad finns det kvar att göra? Jag funderar på att köpa ett trådlöst modem som ersätter mina båda nuvarande men innan dess vill jag prova allt, nya prylar kostar ändå lite grand.

/tomas

tomas o. skrev:
> Hej,
>
> Försöker lösa problemet med mitt trilskande
> nätverk, läget är så här:
>
> Jag har bredband från Comhem och köpte nyligen
> ett trådlöst modem/router (Gigaset SE551) som
> jag kopplade till Motorolamodemet från Comhem.
> Sedan tidigare har jag en laptop ansluten till
> Motorolamodemet via USB.
>
> Laptop nummer två användes för att konfigurera
> Gigaset, anslutningen dit är perfekt men jag
> lyckas inte ansluta till Internet. Ett
> diagnosprogram menar att jag ska kontrollera
> brandväggen, jag stängde då av de brandväggar
> jag kunde hitta (en i datorn och en i Gigaset) men
> inget förändrades. Laptop 2 har för övrigt
> inga problem med att ansluta till oskyddade
> nätverk i närheten.
>
> PS3:an menar att det är ett DNS-problem men i
> datorn har jag kryssat i att IP och DNS ska tas
> emot dynamiskt. I Gigaset däremot kan jag välja
> Dynamic DNS men då behöver jag fixa det via en
> site som dyndns.org och manualen skriver inget om
> att det ska vara nödvändigt.
>
> Jag har även provat att dra ut sladden till
> Motorolamodemet och koppla in den efter 20
> minuter
>
> Så är läget i stort. Modemet och routern pratar
> inte med varandra. Vad finns det kvar att göra?
> Jag funderar på att köpa ett trådlöst modem
> som ersätter mina båda nuvarande men innan dess
> vill jag prova allt, nya prylar kostar ändå lite
> grand.
>
> /tomas

Fungerar "ping ping.sunet.se" eller "ping 192.36.125.18"?

Jag har inte testat, mest för att jag inte har koll. Provar när jag kommer hem.

Vad innebär pingen, och är det något som löser problemet med att routern och modemet inte verkar ha kontakt?

tomas o. skrev:
> Jag har inte testat, mest för att jag inte har
> koll. Provar när jag kommer hem.
>
> Vad innebär pingen, och är det något som löser
> problemet med att routern och modemet inte verkar
> ha kontakt?

Om du kan pinga 192.36.125.18 men inte ping.sunet.se så har problem med dns inställningarna.
Fungerar inget av dom så har du problem med nätet, testa att koppla in med kabel först och få det att fungera så slipper du leta efter problem i trådlösa delen (fast det har du väl löst eftersom du kommer åt inställningarna på gigaset routern).
Vad säger comhem? (om du orkar vänta på deras support...)

Jag mailade Comhem och fick svaret att de inte ger support på routrar. Däremot fick jag gärna köpa ett trådlöst modem om jag var intresserad. Ska hem och testa ping om en timme.

Itunes. Många är de som har klagat på apples skott på att göra en musikspelare.
Själv har jag varit tokigt nöjd, fram tills nu.
Min nya iPod tvingade fram en uppdatering (8.0.2.20) tidigare 7 någonting.
Och jävlar vilken sirap det blev. FFA när man har iPoden inkopplad, då blir det nästan oanvändbart.
Så var det aldrig med min gamla Nano. Den nya nanon däremot verkar nästintill hänga datorn.

Nån som sett liknande beteende och möjligen hittat en lösning.

Ni får gärna tipsa om andra spelare som klarar av iPods men hanterar de inte podcasts lika smidigt som Itunes är det fan ingen idé.

fö. Varför heter den här tråden "datafrågor" sökte en bra stund efter "dator" utan lycka...

Mera Excel!

Mitt kundregister som jag har fått hjälp med tidigare här i tråden börjar att bli färdigt. Nu har jag en lång lista med kunder där jag bara har postnummer i en kolumn.

Skulle vilja matcha den med en annan flik där jag har postnummer och postort i separata kolumner.

Hur gör jag?

Min skärmsläckare fungerar inte. Kör Vista + dubbla skärmar bildkort saffire 3800 nånting
Provar jag med "exempel" så startar den på bägge skärmarna men inte när datorn ska sköta det själv efter en minut så startar den inte.
När jag lånade den ena skärmen till min gamla burk då startade släckaren på den skärmen som fortfarande var kopplad till Vista burken.

Alltså släckaren fungerar på bägge skärmarna vid testet "exempel", och när bara en skärm är ikopplad.

Nån som har nån fundering?

Jag bumpar min egen fråga.

Jag har två tabeller i Excel. Den ena innehåller en kolumn med postnummer och den andra finns kolumner med både postnummer och postort.

Hur gör jag för att matcha dessa kolumner så att jag får med postort i båda tabellerna?

Jag kör engelska excel:

=LOOKUP(cellen med postnumret;rangen med postnummer;rangen med postorter)

Edit: postorder->postorter

Ngn som vet hur man gör ;)? Är det bara till att brassa på med blåtandsuppkoppling osv? Antar att man måste få tag på en blåtandsreceiver till stereon i så fall och koppla in ngnstans.

Ngn som har några tips o tricks?

McOla skrev:
> Jag kör med Airport(AirTunes) och Airfoil för
> att streama ljud från datorn till stereon.
>
> //O

Samma setup här, fungerar perfekt.

Tror Airfoil även finns till windows

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=374717 om din dator stödjer A2DP (ljudstreaming över blåtand). Då kan du lätt streama från mobilen också utan att pilla så mycket. Funkar bra för mig. Det enda tråkiga är att man inte får ut ström ur stereons 3,5mm-plugg så man slapp ha dongeln sittandes i laddaren, men det skulle ju kräva lite standardförändringar.

Okej, jag har inte Mac-dator så aiportexpress mm är väl lite overkill då :).

nisseson skrev:
> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=374717 om din
> dator stödjer A2DP (ljudstreaming över
> blåtand). Då kan du lätt streama från mobilen
> också utan att pilla så mycket. Funkar bra för
> mig. Det enda tråkiga är att man inte får ut
> ström ur stereons 3,5mm-plugg så man slapp ha
> dongeln sittandes i laddaren, men det skulle ju
> kräva lite standardförändringar.

Perfa, ska kolla om jag hittar en sådan där pryl. Jag har annars usb-port på stereon, finns ingen blåtands-mottagare som kan fästa till usb-porten på stereon annars? Då borde ju mottagaren få ström via usb-porten också tycker man..

Som sagt airporten funkar lika bra med både PC och Mac och Airfoil finns också för både PC och Mac.

Jag tycker det är en schysst lösning, men jag hade ju en Airport Express sedan innan.

//O

Tillbaka
Topp