[OT] Datafrågor - En samlingstråd

McOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Som sagt airporten funkar lika bra med både PC
> och Mac och Airfoil finns också för både PC och
> Mac.
>
> Jag tycker det är en schysst lösning, men jag
> hade ju en Airport Express sedan innan.
>
> //O

Ok, verkar fräck den där aiport express också. Kollade lite på macs hemsida och det verkar som om man kan skapa ett helt wifinätverk mha den där. Mao, kan en sådan där airport express ersätta en bredbandsrouter också?

Jag använder ABIT AirPace Wireless Audio Device. Kanske beror på övrig utrustning, men min fungerar bara felfritt för det mesta. Tycker inte "för det mesta" duger, hackar ibland. Men vet inte om det beror på övrig utrustning. Jag har några år gammal dator, ethernetkabel till trådlös router, trådlöst till ABIT.
Nätdelen tjöt också, så den fick jag byta ut.

Just det, har ju inte koll på spotify. Kanske är något annat ni pratar om... Jag pratar om ljud från dator till stereo.

Senast redigerad av en moderator:
flog skrev:
> Men det känns inte
> värt länger när man måste köra med airfoil.
> Programmet kostar ju dessutom pengar.

Raop Play gör samma sak och kostar inte pengar, http://raop-play.sourceforge.net/. Det finns fler alternativ med öppen källkod. Men är man lite slö är nog Airfoil en bra idé, det är ju knappast dyrt och jag tycker det funkar utmärkt.

captain8track skrev:
> en lång kabel känns ju annars som en budget
> lösning. stoppa den under mattan så blir det
> ännu bättre!

Nej inga kablar, mattan är inte så pass stor att den täcker hela kabeln :). Kanske blir till att köra förbi siba och kika på en sådan där sony ericsson mojäng.

saltgurkan skrev:
> Ok, verkar fräck den där aiport express också.
> Kollade lite på macs hemsida och det verkar som
> om man kan skapa ett helt wifinätverk mha den
> där. Mao, kan en sådan där airport express
> ersätta en bredbandsrouter också?

ja men bara trådlöst.finns inget uttag för trådbundet

Kaijan skrev:
> saltgurkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ok, verkar fräck den där aiport express
> också.
> > Kollade lite på macs hemsida och det verkar
> som
> > om man kan skapa ett helt wifinätverk mha den
> > där. Mao, kan en sådan där airport express
> > ersätta en bredbandsrouter också?
>
>
> ja men bara trådlöst.finns inget uttag för
> trådbundet

Ok, så om jag har ett bredbandsmodem från com hem så kan jag inte koppla in det till en sådan där airport express och få trådlöst nät i lägenheten? Bättre med en "riktig" trådlös router a´la Netgear ngnting osv?

saltgurkan skrev:
> Kaijan skrev:
> -----
> > saltgurkan skrev:
> >
>
> Ok, så om jag har ett bredbandsmodem från com
> hem så kan jag inte koppla in det till en sådan
> där airport express och få trådlöst nät i
> lägenheten? Bättre med en "riktig" trådlös
> router a´la Netgear ngnting osv?

Jo men airporten har bara en ingång för trådbundet ,ej utgång.

Har tröttnat på sunkigt webbhotell. Någon som har tips på en stabil men billig VPS?

Har kollat Ipeer VPS1 och Glesys standard-paket. Finns det fler i samma prisklass som erbjuder liknande prestanda?

Min router kör 802.11n och min dator har inbyggd 802.11b/g nätkort.
Är det därför som jag inte kan få nätverket att fungera?
Kan nämligen inte koppla upp mig på mitt nätverk(hittat det i listan).

Stervelo skrev:
> Kan du inte ställa routern att köra g då? Det
> borde vara orsaken, G är inte kompatibelt med N,
> väl?

Funkade som du sa. Visste inte att jag kunde ändra det i set up. Tack som bara den.

rejser: Haha, straffspark på min fråga där... :D

Skyller på att jag tittar på Volvo Ocean-race och söker efter båtar man kan hoppa på som paying crew/paid crew...

GleSYS är bra, har ingen aning om hur de ligger till pris/trafikmässigt på VPSer dock.

De är en het kanditat inför en stundande happyserverflytt - men de är långt från billigast, kostar nära dubbelt så mycket som de billigare. Jobbigt att behöva 1TB trafik/månad..

1TB... Holy crap.

Jag tror att vi kommer klara oss på Glesys 300GB som standard-VPS:en ger så det är ingen fara. :)

Mest trött på att genereringstiden för sidan ibland skenar iväg till 11 sekunder hos nuvarande host...

Billigast brukar sällan vara ens tillräckligt bra har jag upptäckt... Så Glesys kanske blir bra. Slipper installationskostnad hos dom medan Ipeer vill ha 620 spänn bara för att sätta upp kontot dom gnidna rackarna. :D

Var inte så säker på att det går fortare på en VPS, de är inga prestandamonster direkt. Men det är helt klart värt ett försök.

Tror boven är att sidan äter 19mb per generering, hos One.com för tillfället. Antar att med en VPS med garanterat 256mb till förfogande så pinnar den på lite bättre?

Ja, det låter ju så. Sen kan man säkert köpa till mera minne vid behov också. I happyservern sitter det 8GB. 2GB var för lite och det kostar ju inga mängder att köpa numera..

Det är väl problemet med VPS att minnet kostar apa. 50kr per 128mb och månad... Men det känns som den dagen, den sorgen. Börjar man klättra upp lite mer än standard-vps börjar man kunna fundera på egen server verkar det som. Colocation finns ju från 350kr i månaden och servern håller ju ett par år om man tänker efter lite när man bygger.

Lite lockande att göra som Swebikers och köra Garderobshosting AB med en server byggd av gamla sovietiska stridsspetsar. Tyvärr verkar det som att man får räkna med att det fastnar en strumpa i nätaggregatet då och då som ställer till det...

Jaha, nästa fråga: Vilket OS?

Debian, Ubuntu, CentOS, Fedora, Gentoo, Slackware?

Vilket är snabbast och stabilast? Ubuntu har jag hört är sisådär som server-OS, samma sak med Fedora.

Kvar blir då Debian och CentOS om man ska välja en av dom stora. Och då väljer man....?

Mårten skrev:
> Jaha, nästa fråga: Vilket OS?
>
> Debian, Ubuntu, CentOS, Fedora, Gentoo,
> Slackware?
>
> Vilket är snabbast och stabilast? Ubuntu har jag
> hört är sisådär som server-OS, samma sak med
> Fedora.
>
> Kvar blir då Debian och CentOS om man ska välja
> en av dom stora. Och då väljer man....?

gardrobsserver rockar så länge man har en hyffsat vettig uppkoppling till gardroben, swebikers som juh inte vara allt för stabil funkar endå som bra exmpel på budget alternativ.

Angående OS så har ligger mitt tips på debian, du får inte den nyaste flashiga programvaran men det är fett stabilt och säkert, annars kanske lite bsd?

Det blev Debian 4...

Nu har jag fått igång Apache såpass att det står It Works! När jag surfar in på ip-adressen... :D

Tror jag har lyckats installera PHP också...

Någon som har tips på en bra sida med instruktioner om att sätta upp en webbserver under Debian 4?

Mårten skrev:
> Det blev Debian 4...
>
> Nu har jag fått igång Apache såpass att det
> står It Works! När jag surfar in på
> ip-adressen... :D
>
> Tror jag har lyckats installera PHP också...
>
> Någon som har tips på en bra sida med
> instruktioner om att sätta upp en webbserver
> under Debian 4?

Va? Du har ju fått igång web-servern. Vad är ditt riktiga problem?

Är det så att du vill konfa den?

s: Nu har jag inte så mycket problem längre. Gick smidigare än jag trodde. :)

Dock lite strul med ftp-accessen.. eller strul.. den funkar inte alls. :D

Tjafs med dns:erna.

Tjupp.

Har ett smärre problem som någon kompetent datanisse kanske kan svara på vad i h-e som hänt.

Tjejens iMac har lagt av. Eller rättare sagt, den startar, laddar mac os och sen stopp.
Bakgrunden är bara blå och efter ett tag kommer de vita fälten på bakgrundsbilden upp men där verkar det vara stopp.

Någon som haft liknande problem?

Duktigt störande är det iaf.

Fridens liljor// C

Jonas, nu är det dax för ännu mera Excel!

Jag har klistrat in celler från en fil till en annan och fått länkade värden. Visst finns det ett magiskt handgrepp som gör att formlerna omvandlas till fasta värden?

Vi har löst vilken-linux-frågan genom att köra FreeBSD istället :-)

Tror det är hugget som stucket. Att Fedora skulle vara dålig som server tror jag inte på dock.

JLarsson skrev:
> Menar du paste special - values?

Nja, det var också en nyhet för mig som förvisso funkade, men jag har hört att det finns någon tangentkombo som gör samma sak där man troligtvis inte tappar formateringen.

Men tack Jonas, Du underlättade min arbetsadag ännu en gång.

Måste köpa trådlös router. Den ska användas till att få bredband från väggen till datorn. Jag förstår mig inte på finesser. Billigt och driftsäkert med fungerande mottagning. Vad ska man ha?

Linksys WRT54GL som jag installerar åt dig. Kostar ungefär en femhundring. Det finns burkar med mer prestanda men inget som är lika stabilt och framtidssäkert.

jomper skrev:
> Linksys WRT54GL som jag installerar åt dig.
> Kostar ungefär en femhundring. Det finns burkar
> med mer prestanda men inget som är lika stabilt
> och framtidssäkert.

Det är dumt att säga emot supporten. PM:ar.

jomper skrev:
> Linksys WRT54GL som jag installerar åt dig.
> Kostar ungefär en femhundring. Det finns burkar
> med mer prestanda men inget som är lika stabilt
> och framtidssäkert.

+1

Har kört en sån i flera år. Aldrig haft ett enda problem.

JLarsson skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Linksys WRT54GL som jag installerar åt dig.
> > Kostar ungefär en femhundring. Det finns
> burkar
> > med mer prestanda men inget som är lika
> stabilt
> > och framtidssäkert.
>
> +1
>
> Har kört en sån i flera år. Aldrig haft ett
> enda problem.

Jag kör också en sådan sen ett par år tillbaka, funkar fint.

Jomper: Jo jag funderade på FreeBSD också men hade inte möjlighet att välja det. Så här långt har Debian funkat bra, åtminstone efter att jag fimpade allt vad kontrollpaneler heter och sköter allt i terminalen.

Får väl se vad som händer när vi kör alltihop live. Men nu medan vi sätter ihop version 2 av http://www.chainlife.se håller den. Bara lite mod_rewrite-strul. Men jag tror jag har hittat en lösning på det.

Edit: Ja, jag hade hittat lösningen. :)

Senast redigerad av en moderator:
Grafiken småkinkat ett tag. Ibland blivit konstiga mönster istället för bild. Igår ville det inte gå iväg någon signal alls till skärmen. Juckade lite på kabeln och då tändes i alla fall skärmen även om bilden var konstig. Knyckte en kabel på jobbet och trodde att jag hade löst problemet. Icke då. Nu händer inte mycket när man drar igång maskinen. Lampor tänds och fläktarna går igång men man får ingen reaktion från skärmen vare sig med analog eller digital kabel. Jag tror inte ens att hårddisken startar. Moderkortskatastrof eller kan man våga hoppas på grafikkortet?

spelar ju inte så mycket roll. kostar ungefär samma. lite surare att byta moderkort. Har du inga lampor på moderkortet för felsökning. Sitter lite led eller kanske en lcd på många moderkort så kan man kolla varianten på hur dom lyser mot instruktionsboken vad det är för fel. Kan vara en snabb början.

Skulle behöva aktivera svenska språket på min server. Debian 4 med Apache2...

locales -a resulterar i C/POSIX så det verkar inte vara så mycket språk installerade... :P

Anledningen är att vissa script är beroende av serverspråket som jag förstår det.

Så frågan, hur fan gör man?

Svenska språket? Den pratar Linuxiska!

Menar du svenska tecken?

export LANG=sv_SE.UTF-8

Eller nått sånt. Typ...

Jag vill förbättra mitt google-CV. Jag är ensam om mitt namn i sverige, och vill därför fylla upp resulatlistan med lite seriösa träffar.

Behöver förslag. Bloggar går bort, likaså att bli omnämd på tex stureplan.se. Något som kanske skulla kunna vara genomförbart är tex att hamna i en resultatlista, vet tex att midnattsloppet dyker upp på ett par personer som jag känner... ser ju ganska seriöst ut... har tex vätternrundan, vikingarännet, vasaloppet en sådan googelspindellista?.... vad annat, kanske man kan nästla sig in på nån lista över deltagare på nobelmiddagen... eller... insatsen ska inte vara för hög... mest bang för the buck.

Tillbaka
Topp