[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Det låter invecklat och tidsödslande. Varför inte bara köra macprogrammen på mac? Det är väl enklare å köpa en iMac med både OSx å XP istället för tvärtom?

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter invecklat och tidsödslande. Varför
> inte bara köra macprogrammen på mac? Det är
> väl enklare å köpa en iMac med både OSx å XP
> istället för tvärtom?

Fast är man tekniskt intresserad och har en HP 530 så är det ett trevligt projekt.

Har man dock inte förutsättnignarna för att installera OS X på en icke-mac, samt för mycket pengar så kan man ju köpa sig en dator från Apple.

Om man väljer alternativet att köpa en Mac funkar det utmärkt att köra XP, Ubuntu m.m med Parallels eller VW Ware. Vi kör så allihopa på jobbet.

Det är klart att jag allvarligt har övervägt att köpa en Macbook och min Ubuntu-installation är Mac-stylad (även om det är avigt ibland). Men 12 papp är en hel del pengar, även om den nya pekplattan är hur trevlig som helst. Gillar stilen på gränssnittet, men det är inte alltid hellogiskt (t ex om man stänger ett program så stängs det av någon anledning inte, man måste trycka på krumelur-Q).

Parallells kostar också pengar och har man väl en Mac finns väl ingen anledning att köra Linux och windows?

cactuz, funkade allt på HP:n med OS X? Har gjort ett försök förut på en annan dator, men det gick inte, troligen för att det var en AMD-processor i den.

Två saker fungerade inte: Standby-läge samt ljud ut genom hörlurs-uttaget, den fattade aldrig att något var inpluggat utan fortsatte köra ljudet ut genom högtalare.

boot-camp i nya intel-datorerna är trevligt. Jag är mscp (MS cert, pro). Har en windows 7 dev med div program som jag bootcampar. Väldigt smidigt. Gamla boot-camp emulerade, men nya när macarna har pc-hårdvara så är det mest en boot-hanterare

rejser skrev:
> boot-camp i nya intel-datorerna är trevligt. Jag
> är mscp (MS cert, pro). Har en windows 7 dev med
> div program som jag bootcampar. Väldigt smidigt.
> Gamla boot-camp emulerade, men nya när macarna
> har pc-hårdvara så är det mest en
> boot-hanterare

???? bootcamp är ju enbart drivrutiner som för att windows kan stödja hårdvaran ocj kan boota på efi. bootcamp har inget med emulering att göra, så som parallells. så finns inget "gammalt" bootcamp som emulerar nått. bootcamp har bara funnits till intel macar, som isig har "PC" hårvara, så när som på att de saknar bios.

fanns en äldre, men hette väl inte boot-camp, men som lade sig som underliggande skal så man kunde köra "virtuellt" utan att dra igång hela os x.
Var väl iofs inte inkluderat heller nu när jag tänker.
Den funktionen kommer ju i windows 7 nu.

??? vad snackar du om nu? bootcamp gör at om du håller in "alt" när du startar macen, så kan du välja att starta OSX eller windows. väljer du windows, så simulerar bootcamp sedan bios om det t.ex. är xp som inte stödjer EFI (som alla intel macar har istället för bios). Vista och windows 7 tror ja stödjer efi o behöver därmed inte just den funktionen. bootcamp ser sen till att du vid första uppstarten i windows får alla rätt drivrutiner installerade.
Bootcamp kom i och med att de gick över till intel för typ 2-3 år sen. när de första macbookarna kom. innan dess fanns mig veterligen inte bootcamp. Bootcamp var i Tiger (10.4) en fristående program, men är i och med Leopard (10.5) integrerat med OSX, finns således inte att ladda ner som fristående program.

emulera är ju när du kör ett system i ett annat system, och egentligen så kanske kravet är att hårdvaran emuleras med. vet inte riktigt. men både virtualPC, parallells gör detta. dock måste OSX vara igång.

bootcamp är inget som ligger o rullar i bakgrunden när du startar windows på en mac, om du menade det. windows gick inte att köra på en mac, inte native i alla fall, när de använder powerpc processor, du kunde dock emulera windows i OSX, dock me pissig prestanda då man var tvungen att emulera hårdvaran med.

NiklasL skrev:
> (t ex om man stänger ett program så
> stängs det av någon anledning inte, man måste
> trycka på krumelur-Q)

Det kan tyckas lika märkligt att man avslutar ett program när man stãnger ett fönster ;-)

> Parallells kostar också pengar och har man väl
> en Mac finns väl ingen anledning att köra Linux
> och windows.

Om man utvecklar på/för flera plattformar är det väldigt praktiskt. Sen finns det program som bara kan köras på respektive OS. Prestandan på Parallels och VM Ware är så pass bra att man sällan behöver Bootcamp (reboot).

vad jag menar va att det tidigare fanns en mjukvara som gjorde just det. startade delvis mac os x, men inte sista biten då tog virtualiseringsmjukvaran över och startade istället då det man valt att boka. Så man hade kärna igång som sedan emulerade hårdvara. Men man sparade lite systemresurser.
Då var det ju lite intressantare med ökad tillgång till hårdvaru-resurser. men va fasiken det hette kom jag inte ihåg. Var alltid nervös att något skulle gå snett och man hamnade i limbo. Men det var ppc-dagar. Gjorde den aldrig. Men operativet gick ju som du skrev så pissigt ändå så man använde det ju aldrig. Känns lite som hypervisorn i hyper-v på något sätt, men den ligger ju ännu tidigare.
Ska bli spänande att se funktionen i win7 att boota in i en vhd föresten.

Medan nu som du skriver så tar det inga resurser överhuduvdtaget.

Senast redigerad av en moderator:
är då inte bootcamp i alla fall, bootcamp är inte det du beskriver och bootcamp kom i samband med intels inmars i apple världen.virtual PC fanns ju, men den krävde ju att du starta upp hela OSX. vetefan, kan man verkligen starta OSX utan att starta allt? är det inte darwin då? men det går väll inte at stänga av osx grafiska,men kan ta fel. dock är allt detta väldigt OT.

Det har aldrig gått att delvis boota os x som du beskriver. Du måste tänka på att boota i Open Firmware, vilket Bootcamp gör, och där kan du sen välja bootpartition.

s har sagt det och clnr antyder det.

Men så här är det: jag hatar att läsa långa instruktioner som förklarar saker som jag vill få gjorda.
Jag är inte intresserad av resan dit. Jag vill få skiten att funka, gärna redan förut.
Det finns ju massor med duktigt folk som kan det här med datorer i sömnen.
Så, nu har jag sagt det och ni börjar misstänka att jag vill ha hjälp igen.

Den här gången har jag googlat och läst för att slippa böna och be här, men icke sa Nicke!

Jag försöker att installera Winamp via en rpm-fil mha. alien.

sudo alien –k file.rpm gör om filen till *.deb som körs i programhanteraren och installerar programmet. Men det dyker inte upp under rullgardinen program.

Jag hittar dock katalogen under /usr/local/Winamp. Där finns en hel bunt med filer, men ingen funkar.

Så kära Happyexperter, vad gör jag nu?

Måste man inte hålla på å kladda med wine om man skall köra winamp på Linux?

Har läst någonstans att xmms skall klara ungefär samma saker som winamp. Har dock inte testat det själv. Lycka till!

Skulle jag ha skrivit RTFM? Det kan jag väll aldrig tänka mig. Jag som är så snäll.

Det finns en Winamp för linux, tror dock inte den har utvecklats på en herrans massa år (alpha-version tror jag det fanns). Rätta mig om jag har fel.

Det närmsta man kommer är nog XMMS som ju t.o.m. kan använda winamp-skins, och som har fördelen att det antagligen fortfarande utvecklas.

boot camp var väl vad som dök upp i huvudet. Det var väl lite tanken vad man vill åstadkomma på något sätt. Boota om till annat operativ fast.
Men ungefär som att man ersätter explorer.exe i windows med något annat. Det vill säga, dom ersatte desktopen med en virtuell maskin.
Vilket säker sparar 20-30mb minne. ;)

Så i princip är ju hela os x startat. (eller var) På det hela taget får man väl säga att det var en taskig kompromiss utan några egentliga fördelar.
Vara fast i en virtuell dator som märks att den är virtuell utan att kunna hoppa ut till vanliga skrivbordet.

Ska gräva i gamla maskiner om det ligger något där vad det hette.

Jo, det stämmer. Någon riktigt tidig alpha-version var det jag hittade. Nu verkar ju Winamp för Windows funka utan problem i Wine så glöm vad jag sa tidigare.

Nu när jag tänker efter, har inte reflekterat så mycket på det. Men i princip kunde den autostartat innan skrivbordet kom igång, och kört en reboot när man stängde av win.
Va onödigt.
Men lite som kompisen som byggde en bootbar quake 3. Vägrade köra windows, bara linux, men ville spela quake.
Ersatte explorer.exe med en bat-fil som startade quake 3, och vid avstäning av quake 3 kördes typ shutdown -r

Skaplig urspårning på tråd.
Men för att återgå till tråden. nu är det vlädigt få drivare som inte finns när man ska köra mac os x på vilken pc som helst. Bara lite bökigt ibland att hitta rätt versioner. Men listorna på http://www.osx86project.org/ och insanelymac forumet har mycket guld att gräva som tidigare talare har sagt.

Apple har ju nyligen registrerat "OS X" som varumärke (inget Mac), en del spekulerar i om det kan betyda att de släpper det fritt, vem vet...

LinuxNooben här igen.

Hur gör jag för att få en uppmappad enhet (annan Linux-burk i mitt nätverk) att stanna kvar efter omstart? Nu ansluter jag till servern via SSH, men den försvinner ju när jag stänger ner.

Kör Ubuntu 8.1 och vill gärna hitta knapparna i GUI:t. Jag är ju noob och vill, om möjligt, slippa teminalen.

Tolvtusen för nya MacBook är värd varje spänn. Tyvärr funkar min vita alldeles för bra och snabbt för att funderas på att bytas ut.

Obed skrev:
> Tolvtusen för nya MacBook är värd varje spänn.
> Tyvärr funkar min vita alldeles för bra och
> snabbt för att funderas på att bytas ut.

+1

kan bara instämma. jag drog mig länge för att lägga pengar på en riktig mac men när jag väl gjort det
kunde jag inte fatta att jag tvekat värd varje spänn och mer där till. Skall jävligt mycket till för att jag skulle gå och köpa en pc idag. Det enda sura är att man ofta är tvingad att köra Windows när man utvecklar på jobbet. Är lite samma sak som med allt annant. Man antar att man inte märker någon större skillnad på en pryl för 6k och en liknande för 12k men det gör man.

Har varit och klämt mer än en gång på Macbook och ha-begäret är stort... Grejen är att HP 530 endast kostade 2.900:- plus frakt och några hundra för extra minne. Men, misstänker att det ändå slutar med att det blir en Macbook och frågan är då om man ska lägga på 3 papp för bakgrundsbelyst tangentbord och lite snabbare processor och större HD?

Jag skulle först kolla på någon Macbutik vad 4GB RAM och större disk skulle kosta, de kan ofta erbjuda bättre priser på just detta. Men Apple är lite luriga när det gäller RAM och diskar, oftast är de dyrare men det händer också att de är billigare, alltså bör man alltid kolla med en ÅF och se vad de kan erbjuda som är "icke Apple".

NiklasL skrev:
> frågan är då om man ska lägga på 3 papp för
> bakgrundsbelyst tangentbord och lite snabbare
> processor och större HD?

Har en vit macbook och enda jag saknar är grafiken. Men den nya vita macbooken som är billigare än övriga.
Så kan man köpa 2x2gb billigt kingston ram och sätta i istället för att sätta i mer med deras prylar.
Samma med hdd.
320gb hdd och 4gb ram kostade ~1100 att uppgradera. Så jag tog den billigaste modellen när det begav sig. 2.0 ghz 1gb ram, 80gb hdd (9500:-).
Intel-macarna är tämligen okinkiga på ram. Har tryckt in corsair, kingston och någon noname variant. Allt har fungerat klanderfritt.
Allt sitter bra till så man kan byta utan att påverka garanti. Iaf på dom vita. Lucka bakom batteriet.

Håller med siven. Det är skillnad i kvalitet. Och även jag kör mycket windows på min för jobbet så tycker jag ändå på något sätt att det är värt mellanpengen, om man har den möjligheten. Hela maskinen fungerar så bra ihop, känns som alla komponenterna verkligen gått genom testbänken tillsammans vilket man ibland tvekar på med andra maskiner. Många saker på marknaden så får man inte mer för att man betalar mer, och man betalar nog en hel del av pengen för äpplet. Men något mer är det.

Senast redigerad av en moderator:
schture skrev:
> Jag skulle först kolla på någon Macbutik vad
> 4GB RAM och större disk skulle kosta, de kan ofta
> erbjuda bättre priser på just detta. Men Apple
> är lite luriga när det gäller RAM och diskar,
> oftast är de dyrare men det händer också att de
> är billigare, alltså bör man alltid kolla med
> en ÅF och se vad de kan erbjuda som är "icke
> Apple".
>
> NiklasL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > frågan är då om man ska lägga på 3 papp
> för
> > bakgrundsbelyst tangentbord och lite snabbare
> > processor och större HD?

Nja, jag menade att det finns två modeller av Macbook (senaste generationen, som inte är Air eller Pro) och det som skiljer och inte går att uppgradera är just tangentbordet som är bakgrundsbelyst i den dyrare modellen, samt processorns hastighet. Frågan är om det är värt 3 kSEK. Macbook Pro verkar ha lite bättre skärm men är för stor för mina behov.

En vit Macbook är onekligen betydligt billigare, men den har lite sämre skärm (vill köra P-shop när jag är på resande fot) och grafik samt har inte nya pekplattan, vilken jag tycker är genial. Pekplattan är vanebildande redan efter korta prov i affär - när man kommer hem trevar man med fingrarna framför tangentbordet och önskar att det var så lätt att scrolla, byta webbsida, etc.

Är det så mycket bättre skärm i den nya? Skärmen i min vita är den skönaste jag stött på.
Pillar en del 3d, men inte så mycket småpill. Väldigt behaglig och skön skärpa.
Den nya pekplattan finns ju dock inte med i bilden. Får nästan hitta någonstans man kan testa.
Notera dock att ddr3 minnena än så länge är dyra. Men dom nya klarar 6gb minne. 4gb ddr3 minnena är dock lite smådyra än så länge.

Sorry om jag var otydlig. Jag menade att du tar:

2.0GHz
* Core 2 Duo de Intel
* 2 GB DDR3 Minne
* Hårddisk på 160 GB1
* Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 9400M
* Standardmässigt tangentbord
* Unibody i aluminium

och smetar i 4GB och större disk för ett bra pris och skippar 3k för backlit keyboard och lite snabbare prop. Som rejser skrev bör du få detta för runt 1200 +- någon hundring. Om priset "slickar" på budgetgränsen tycker jag RAM och disk är en bättre investering.

Men om dessa 3k inte spelar någon större roll så visst, ta den men jag skull då också lägga till 2GB RAM (4GB total) vilket blir lite till.

NiklasL skrev:
> Nja, jag menade att det finns två modeller av
> Macbook (senaste generationen, som inte är Air
> eller Pro)

rejser skrev:
> Är det så mycket bättre skärm i den nya?
> Skärmen i min vita är den skönaste jag stött
> på.

Skärmen på "'nya' 13-tums MacBooken med alu-skal" (skulle Apple dö av ha modelbeteckningar???) är imho riktigt usel med avseende på betrakningsvinkel.

schture skrev:
> Personligen tycker jag det värsta med de nya
> modellerna är att man inte längre kan välja
> "no-glossy" skärm.

Jodå, men bara på 17" modellen.

bng skrev:
> Men Silva-siten var ganska jobbig tycker jag.

Jo, jag tycker också att det segar som fan. Kan ha med den att göra.

jansson99 skrev:
> LinuxNooben här igen.
>
> Hur gör jag för att få en uppmappad enhet
> (annan Linux-burk i mitt nätverk) att stanna kvar
> efter omstart? Nu ansluter jag till servern via
> SSH, men den försvinner ju när jag stänger
> ner.
>
> Kör Ubuntu 8.1 och vill gärna hitta knapparna i
> GUI:t. Jag är ju noob och vill, om möjligt,
> slippa teminalen.

Jag bumpar mig själv då mitt inlägg dök hårt i senaste mergningen.

Så kom igen nu då. Hjälp mig, snälla! Någon?

Tillbaka
Topp