[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Frallan skrev:
-------------------------------------------------------
> Infoga --> Autotext --> Autotext, välj filnamn
> klicka på infoga

tja frallan, det fungerar tyvärr inte. Allt som står är bara filename?

Ville skrev:
> tja frallan, det fungerar tyvärr inte. Allt som står är bara filename?

Har du sparat mallen så den faktiskt har ett namn då? Det kanske blir bra vid utskrift? Testa en förhandsgranskning. Word kan jag inget om. :)

stefan_ skrev:
> För att svara på originalfrågan som jag helt
> missade (måste ha ätit dålig fisk) så kan du
> förrutom att ta skärmdump, vilket ju blir
> beroende av vad du faktiskt ser på skärmen,
> skriva ut sidan till en pdf. Verktyg för att
> skriva ut till pdf är inbyggt i osx (välj
> print->pdf->save as pdf). I windows får du
> installera Acrobat Distiller.

För Windows så kan du köra gratisalternativen PrimoPDF eller PDF995.

> När du väl har skrivit ut en pdf kan du kopiera
> det området du vill ha i en pdfläsare och välja
> kopiera. Då får du chansen att få in det som
> vektorgrafik (skalbart) samt att du kan få med
> större bilder än vad du får vid en
> printscreen.

Det där får du gärna förklara. Vem är det som gör vektorgrafik av bilden?
Vem är det som gör större bilder? Väljer jag "skriv ut" på Eniro:s sida så får jag en mindre bild än om jag tar skärmdump?

Senast redigerad av en moderator:
från print scr till vector, låter långsökt tycker jag. (om man inte har ett super script som läser av bilden som i sin tur gör om den matematiskt till vector.)

Dirty_rider skrev:
> från print scr till vector, låter långsökt
> tycker jag. (om man inte har ett super script som
> läser av bilden som i sin tur gör om den
> matematiskt till vector.)

Vektorisering är inte så långsökt men mig veterligen så finns det inget sånt i Adobe PDF Writer. Bilden kapslas in i PDF precis som den är. Det skulle vara i fall utskriftsfunktionen på Eniro skickar med en bild med högre upplösning än på webbsidan men det gör den inte. Bilden är tom precis lika stor om man skriver ut som PDF på A4 eller A0.

Jag har tänkt göra om mina DVD till avi-filer eller liknande. Vilket program ska man ha för att göra sånt? Ok om det kostar pengar bara det är bra.

=SQRT(B1*B1+B2*B2)

kateterna i b1 och b2

Edit: Oops, har inte svensk excel men vad kan SQRT heta på svenska egentligen?

Gjorde en totalscan på min laptop härom dagen. Över 900.000 filer !! fanns på hårddisken.
Ackumulerat på ett och ett halvt år.
52Gb och av dessa kanske jag medvetet lagt in hälften.

Vad i hel*ete är det för en massa skit som samlas egentligen?
Cookies och tempfiler rensar jag med jämna mellanrum.
Har inte särskilt många program heller som jag använder.

Hur får jag reda på vad jag kan rensa bort utan att ta bort sånt som behövs?

Någon som kommer ihåg hur man kan ta bort enstaka adresser i Outlooks "autoifyllnads" funktion

dvs när man skriver en bokstav i till fönstret listas alla på ex. bokstaven P

Vet att jag gjort det medelst registerhack men det va läänge sen.

Är det någon som har koll på hur man tar bort lösenord som Windows sparat ? På min jobblaptop har tyvärr min gmail-inloggning sparats pga av felaktig inställning... HP-dator med Windows Vista är det som jag behöver hjälp med att få bort min registrerade gmail-adress ur. Vet inte om det är en Windowsinställning eller HP-securitymanager som är problemet, någon här som har järnkoll ? :-/ T

Edit: Eftersom datorn användas av flera andra skulle jag uppskatta om någon kunnig snabbt förklarade hur man editerar/raderar den värdelösa featuren som tyvärr fanns inställd på autospara vid leverans :-S T

> Little

Du kan ju alltid testa att delete:a cookies.
Det borde funka.

Internet explorer:
Tools/General
Där finns en del som heter "Browsing History"... Klicka på delete.
Den kommer dock att plocka bort hela historyn, men det kanske inte gör något.

Annars.. om du vill testa haxxor-metoden:
Gå in i katalogen: c:\Users\"din användare"\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cookies\
(Här kan du vara tvungen att slå på så att du ser alla gömda filer. se nedan)
Leta efter en fil som heter typ: "ditt namn"@gmail.com[X].
Delete:a denna.

Slå på så att du ser alla gömda filer.
Control panel/folder options/view/
Där kan du slå på "Hidden files and folders"
Slå på att du vill se gömda filer.

Lycka till,
/Nichosen

putchi skrev:
> Gissar att du använder expolorer:
> Verktyg->Internet alternativ-> Ta bort

Tack, äntligen borta... :-) T

Jag har en triljard textfiler som jag vill merga ihop till en enda. Finns det något freeware för Windows som fixar biffen?

Att det finns för Linux är jag övertygad om, men inte vad eller hur. Hjälp mig!

mzi skrev:
> Funkar det inte med "type *.txt > mergefile.txt" ?

I Linux? Jag har ingen linuxburk här på jobbet så jag kan inte testa. Hittade cat f1.txt f2.txt f3.txt > f4.txt som jag ska testa ikväll.

Här på jobbet är det Win som gäller.

jansson99 skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funkar det inte med "type *.txt > mergefile.txt"?
>
> ...
> Här på jobbet är det Win som gäller.

Funkar under Windows.

* Öppna en command prompt (Start->Kör och skriv in "cmd").
* Navigera sedan till önskade katalog ("cd .." hoppar till katalogen ovan, "cd <katalog>" öppnar en specifik katalog)
* När du är på plats kan du skriv in "type *.txt > mergefile.txt" som mzi tipsade om.

Nackdelen är att det är svårt att styra ordningen på de hur filerna sammanfogas.

//j

jesperC skrev:
>
> * Öppna en command prompt

Ha ha, jag jobbar åt en kommun där IT-avdelningen har bestämt att vi inte får använda den.....

Är det en kommunistisk eller facistisk kommun?

Kan du skapa en .bat-fil

echo "KAKA"
pause

och dubbelklicka på den?

Funkar det så får du lägga kommandot i en batchfil.

JLarsson skrev:
> Är det en kommunistisk eller facistisk kommun?

facistisk

>
> Kan du skapa en .bat-fil
>
> echo "KAKA"
> pause
>
> och dubbelklicka på den?
>
> Funkar det så får du lägga kommandot i en
> batchfil.

Katching!

Tack JL

jansson99 skrev:

> > - File-Run
>
> Vart då?

Jag kör ju engelsk windows. Men Arkiv-menyn i aktivitetshanteraren då? De kanske har kommit ihåg att ta bort denna.

Anekdot: För några år sen satt jag och surfade på de publika datorerna i SAS-loungen på Kastrup. Det gick svinsegt, men datorn var helt spärrad så jag kunde inte se vilka applikationer som var igång. Tryckte då Ctrl-Shift-Esc (vilken inte var spärrad) och såg att det fanns en jävla massa Internet Explorer igång som drog kräm. Dödade alla processer varpå :alla: andra som satt och surfade skrek rätt ut "what the hell!?!?!"

Det visade sig vara nån slags terminal serverlösning och jag dödade allas Internet Exploerer.

Tjena, ska köpa en ny bärbar dator och har hittat två billiga och väldigt likvärdiga krabater, så jag tänkte be happy om lite råd. Båda är av märkt Packard Bell.

- Vad är det för skillnad mellan AMD Athlon 64 X2 Dual-Core Mobile och Intel Pentium DC T4200 Dual Core. Processorerna har 2.0 resp 2.1GHz i hastighet. Vilken är att föredra?

- Samma fråga fast med grafikkort. ATI Mobility Radeon HD4570 mot GeForce G105M. Båda med 512 mb dedikerat minne.

Vore grymt tacksam för lite tips och råd i denna enorma djungel.
Tack på förhand

Länkar till datorerna
http://www.elgiganten.se/product/da...50?Selected=Specifications#tProductTabcontent
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=453866

God afton.

Dom är ju nästan identiska.
Här handlar det egentligen vilket läger du tillhör AMD eller Intel - ATI eller Nvidia.
Jag vet inte vad du skall ha dem till men eftersom det är dessa du kikar på så drar jag slutsatsen att du inte är en gamer och det skall inte vara en ren jobbdator.

Så, som hemdator så kan du ta vilken som.
Det är ju inte sjuk prestanda du är ute efter och då spelar inte de där små skillnaderna någon roll.
Om det är någon av dem du tycker ser bättre ut eller att du t.ex. vill ha så stor disk som möjligt så ta den som uppfyller de kraven.

Själv har jag så höga krav på burkar så jag har inte ens koll på dessa komponenterna :)

Lycka till.

/Nichosen

ah ok, ja det är väl så jag tänker. säljaren i affären påstod att amd:s processorer blev varmare och oftare gick sönder, vilket mer känns som ett taskigt säljargument. någon som vet om det ligger något i det argumentet eller om det bara var skitsnack?

datorn ska främst användas till bildbehandling, surfning och lite spelande.

Personligen, om jag skulle köpa någon av dom två datorerna hade jag köpt Intel/Nvidia. Mest för att AMD tidigare haft taskig batteritid och att jag har dålig erfarenhet av ATI-kort men det är säkert gammalt skrock bara.

Det var längesedan jag hörde att en amd pajade... eller nej just det ja... det var ju en cyrix-processor... det var längesedan. Dom kursade väl för sisådär en 14 år sedan.

Nej... jag tror inte att du skall vara orolig för att processorn dör.

Och det där med batteritid... jag har kört med laptops de senaste 10 åren och så sällan som man kör på batteri så spelar det ingen roll.
Även om man har 8 timmars så kan man ge sig fan på att det tar slut precis när man behöver det som mest.

Jag har faktiskt ATI i ett par av burkarna på jobbet... Dom har faktiskt en massa fina inställningar för olika display modes om man vill koppla in den på tv'n t.ex.

Men åter till din dator.
Bägge kommer att göra jobbet. Men jag skall erkänna att jag hade också gått på Intel/Nvidia... mest av gammal vana tror jag.

Jag blir galen! Det dyker upp nån jäkla översätterarruta vid cursorns i IE hela tiden. Dök upp för nån vecka och finns både på jobbdatorn och hemma. Fullständigt värdelöst och jag får fasen inte bort det. Nån som vet vad det är och hur man avaktiverar??

På bilden nedan har själva cursorn försvunnit, men den står alltså över ordet "Ride".

Cursorskit.png ht=363

Tillbaka
Topp