[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Det fungerade toppen! Tack för tipset

zarkov skrev:
-------------------------------------------------------
> Scubamike: Om du inte kör W7 Ultimate så måste
> du installera om hela Windows. Till Ultimate finns
> ett språkpaket att ladda ner så att man kan byta
> språk utan ominstallation. För övrigt anser jag
> att man aldrig bör köra på annat än engelska
> men det är ju en smakfråga och tillverkarna har
> ju blivit bättre och bättre på att översätta.
> Själv är jag så inkörd på engelska att jag
> har svårt att använda program på svenska, det
> är ju knappt några snabbkommandon som funkar :(

Tjena!

Jag har fått nåt uselt jävla tillägg i IE8, som jag inte blir av med. Igår fanns det inte, men sedan i morse kommer det överallt. Jag har testat att inaktivera en massa acceleratorer och tillägg i IE, men blir inte av med skiten.
Det verkar ha något med översättning att göra. När jag håller musen över ett visst ord, visas översättningsförslag eller "inget resultat" om skiten inte fattar vilket ordet är.

Ett "A" visas också, vilket fick mig att tro att det var något fran Ask.com, men inaktivering av den acceleratorn/tillägget gav inget resultat. I skärmdumpen nedan ses hur irriterande det kan vara.
Någon som vet vad det är, var det kommer ifrån och framför allt hur man blir av med skräpet?

tillgget.gif ht=76

Simpanovic skrev:
> Tjena!
>
> Jag har fått nåt uselt jävla tillägg i IE8..........

Starta om IE efter du avaktiverat Ask-tillägget.

Funkar inte det så kör Firefox/Chrome/Opera and never look back.

Preacher skrev:
> Simpanovic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tjena!
> > > > > >
> Starta om IE efter du avaktiverat Ask-tillägget.
>
> Funkar inte det så kör Firefox/Chrome/Opera and
> never look back.

Jao... Har provat det, utan framgång. har också provat andra browsers, men återfaller alltid till IE, tyvärr, iom jobbet och vissa parametrar här som gör att det funkar bäst.
Ruskigt surt med dendärna fjolliga rutan som hoppar upp i tid och otid bara. Över natten, jag har inte gjort ett skit för att få till den...
Nesligt!

EDIT: Jaha, nu verkar det vara borta. Efter tredje omstarten av IE. Vet inte med säkerhetom det rörde sig om något från ask.com, men så länge det inte dyker upp igen är jag nöjd.

Senast redigerad av en moderator:
Nu har min förening fått fiber indragen av opennet, då kan man välja mellan
dessa för sitt bredband 100/100:

Bahnhof
Blixtvik
Bredband2
T3
ePhone

Vilken ska man välja? Priserna är så lika att det är oväsentligt nästan. ephone kostar lite mer
men är den bättre så är det ok det med.

Det jag läst är att många gillar Bahnhof, men de har någon beef med telia som gör att man får usel fart, under 1 Mbps mot telia, vet inte hur "stor" roll det spelar, annars bra, halv ok kundtjänst.

Bredband2 har fått galen kritik för sin kundsupport, men det var mest runt årsskiftet verkar det som de köpte ett bolag då.

De andra är inte så vanliga inom stockholm så jag har inte hittat mycket.

Vilken ska jag välja och varför?

Fritt forum, om nu happy någonsin varit något annat. :)

Att en ISP, t.ex Bahnhof, skulle ge sämre fart än en annan, t.ex Telia, på samma nät känns väl rätt otänkbart? Det enda operatören gör i det här fallet är att skicka dig räkningen och stå för kundtjänsten och den tekniska supporten. Operatören har ju egentligen inget "handhavande" på nätet att göra, så att säga.

Men bra teknisk support är ju knappast att försumma när det skiter sig, och skiter sig gör det ju med allt bredband med jämna mellanrum, det har operatören ingen inverkan på i ett inhyrt nät.

Personligen skulle jag valt Bahnhof enbart på den punkten. Bredband2 hade inte dålig support bara under årsskiftet, det är någonting som pågått länge på den firman, och enbart av den anledningen skulle jag välja bort dom.

Jo, det är så att bahnhof för usel fart in mot telias nät. Orsaken är att Telia har ju asymtriska bredband bara, 1/24 till exempel, så de vill ha extra betalat av symtriska providers, många betalar telia för att de inte ska skära ner farten, bahnhof vägrar att betala, vilket jag tycker är riktigt.
Lutar väl åt bahnhof då. :)

Jaså du menar så, ja när någon annan hyr in sig på en operatörs egna befintliga nät så blir det ju en annan femma :-) ...i annat fall så är ju sällan stadsnätsägaren och ISP'n samma företag utan alla hyr samma tjänst från stadsnätsägaren som sköter driften.

Kör med s-video kabel ut från dator till en LCD-Tv. Det har allt fungerat bra(visserligen rätt oskarp bild med funktionell) men blev tvungen att installera WinXp på nytt vilket innebar nya drivrutiner till mitt gamla grafikkort(Geforce FX5900). Nu är tv-ut bilden helt galen. Ser ut som om nån skalning gått snett. "Streck" som gör text oläslig osv. Har provat olika upplösningar från 640 upp 1280 med samma resultat? Nån som har någon lösning?

Dator S-video signal ska vara inställd på samma "refreash rate, Hz" som tv är för mottagningen av s-video. Antagligen är det 50Hz eller 75Hz. Kan lösa ditt problem.

Har inte brytt mig om att uppgradera datorn på jävligt länge så har ingn sådan bra utgång. Skulle iof
som simpish säger köpa en vga-kabel men inte orkat med det heller:) S-video är annars klart underlägsen alla andra variant(förutom möjligen vanlig komposit) men billig och redan dragen för länge sen:)

Dela på USB-disk

Jag har en USB-disk som jag skulle vilja ha så att den kan accessas från två olika datorer utan att behöva koppla om å skit. Går det att koppla en disk på en USB-hug och sen dra två tåtar till respektive dator?

Stalle

Varför hoppar bilden omkring på min bärbara data när jag vinklar skärmen, kan det vara glapp? Har ju bara haft datorn i 9 månader, är det en garantifråga?

har vore tvungen och köra en rawrecovery efter ett lite missöde på en av mina hd`s
men problemet nu är att jag faktiskt inte kan kolla på dom bilderna som ligger
i DIR_jpg mappen samma med musiken som ligger i DIR_MP3 men det konstiga och tursamt filmer som ligger i DIR_AVI går och kolla på ..

Någon som har nått bra och komma med ??

//svein

Stalle : jag tror det är en dum idé att ha samma disk till två olika datorer. Risken är att båda försöker skriva på samma ställe!
Försök istället att koppla den till den ena och dela ut den så att den kan monteras av den andra datorn. Men det förutsätter iofs att båda har nätaccess...

Jo... så kan det ju vara.

Grejjen är ju den att jag vill slippa nätverk (då jag har hundra mil till närmsta kontakt för ena och saknar trådlöst) samt att jag vill slippa ha disken utdelat då datorn måste vara på.

Så det var därför tanken uppstod.

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Jo... så kan det ju vara.
>
> Grejjen är ju den att jag vill slippa nätverk
> (då jag har hundra mil till närmsta kontakt för
> ena och saknar trådlöst) samt att jag vill
> slippa ha disken utdelat då datorn måste vara
> på.
>
> Så det var därför tanken uppstod.
>
> Stalle

Hur hade du tänkt koppla in disken via USB till båda maskinerna utan hundra mil USB-kabel då? Så, istället för hundra mil USB-kabel kan du lika gärna dra hundra mil Ethernet. Eller?
USB har dessutom ett maxlängd på typ 5 eller 15 meter.

En sån här löser nog problemet om du fixar nätverk: http://www.dustin.se/pd_5010213481.aspx

Excel igen!

Jag har en tabell uppbyggd ungefär så här:
[punktnr] [X-koord] [Y-koord] [Z-koord] [attribut]

där det förekommer dubbletter i X- och Y-kolumnen (flera punktnummer med samma X- & Y-par). Kan jag söka ut och radera dessa dubbletter på ett enkelt sätt.

Vilken variant av Windows 7 skall man satsa pa for min Macbook Pro? Har avvaktat med installation av Windows eftersom jag ville vanta in Windows 7. Home Premium borde vara tillrackligt eftersom det ar bara for sadant som inte supportas av OSX som jag behover Windows.

Har installerat VMWare Fusion

PerryE skrev:
> Vilken variant av Windows 7 skall man satsa pa for
> min Macbook Pro?

Men va i hela?

Ojojoj vad snabba ni var!

Men faktum ar att jag vill ha en virtuell partition m h a VWWare Fusion for de grejor som inte riktigt fungerar bra med OSX. T ex fungerar inte min Garmin med OSX trots att jag laddat ner nya applikationer som ar anpassade for Mac.

Det ar alltsa en nodlosning som tyvarr kravs ibland - inget som nagon behover tycka om

Hmm... ser att Home Premium bara supportar en CPU - kanske ingen hit pa min dual-Intel. I sa fall borde jag satsa pa Professional

Senast redigerad av en moderator:
Den supportar säkerligen flerkärniga CPUer, annars är den oanvändbar på nästan allt som säljs idag. Fler fysiska CPU:er supportar den däremot inte.

Kör du den i VMWare så tilldelar man ofta ändå bara en virtuell CPU så problemet är ännu mindre där.

OK - valjer man 32- eller 64-bitar vid installationen av Windows7 forresten?

Riktpriserna ar ganska hoga tycker jag - borde ga ner ganska fort.

Mediaspelare

Jag skulle behöva en mediaspelare (alltså typ WinAmp, Itunes eller liknande):
* Bra ljud
* Finnas till WinXP/Vista och till (x)Ubuntu
* Den kan indexera mina MP3or

Nån som vet nån?

Stalle

putchi skrev:
> Vilken laptop ska man köpa till för att surfa,
> Photoshopa och lite Word å sånt?

Beror på vilken nivå ditt photoshoppande befinner sig i !

//T

Det är min dotter som photoshoppar och kommer troligen göra det betydligt mer med en egen dator. Vet inte om hon kommer att ägna sig åt att färgkalibrera skärmen å sånt, men däremot ganska mycket kreativt skpande. Om den beskrivningen hjälper?

jansson99 skrev:
> Excel igen!
>
> Jag har en tabell uppbyggd ungefär så här:
>
>
>
> där det förekommer dubbletter i X- och
> Y-kolumnen (flera punktnummer med samma X- &
> Y-par). Kan jag söka ut och radera dessa
> dubbletter på ett enkelt sätt.

Tjena !

Du använder Data > Filter > Advanced
i List Range anger du de två (eller flera) kolumner du vill filtrera med
i Criteria Range anger du alla kolumner du vill ska påverkas av filtreringen

Sedan kryssar du i Unique records only

Om du vill behandla datat ytterligare, ex vis använda Autofilter eller nåt, är det en god idé att kopiera resultatet till ett nytt ark.

mvh /L

BlackCanon skrev:
>
> Tjena !
>
> Du använder Data > Filter > Advanced.....

Tack! Det funkade som jag ville för en gångs skull.....

Blev pappa till ytterligare en Mac i veckan. Men den här lilla krabaten saknar några tangenter som mina andra telningar har.....

Vart sitter t.ex:

del-tangenten
page-up & page-down dito
home & end

Och hur tusan fixar man högerklick med pekplattan?

olzone skrev:
> Tjena,
> Ska köpa en ny HD och har en liten fundering...
> Är det någon skillnad på dessa:
>
> Alt 1:
> http://www.zandparts.com/acer/product_info.php?cPa
> th=561_567_1104&products_id=27490
>
> och
> Alt 2:
> http://www.dustinhome.se/pd_5010126139.aspx
>
> Dvs, alt1 är orginalet och alt2 är en annan...
> fattar inte om jag kan köpa alt2, den är ju
> större och billigare liksom....

alt2 funkar lika bra, det är alltid dyrare att uppgradera med hårdvara som datortillverkaren rekommenderar. Det är antagligen samma tillverkare, bara att den ena har ett Travelmate-klistermärke.

Däremot vet jag inte hur det funkar med garantier och sådant, din laptop-tillverkare kanske kräver sina egna prylar.

Kung Stalle skrev:
> Dela på USB-disk
>
> Jag har en USB-disk som jag skulle vilja ha så
> att den kan accessas från två olika datorer utan
> att behöva koppla om å skit. Går det att koppla
> en disk på en USB-hug och sen dra två tåtar
> till respektive dator?
>
> Stalle

USB stöder bara access från en källa i taget, en usb-disk går därför inte att dela på samma sätt som en nätverksdisk. Det finns dock smart hårdvara som simulerar kabelbyten, på min router (D-link 655) har jag t.ex. en USB-ingång där jag kan koppla in t.ex. en USB-disk som sedan kan användas av alla i nätverket. Dock krävs det att man installerar ett program på alla datorer som ser till att endast en kan komma åt disken i taget (pga anledningen jag nämnde).

MR hyde skrev:
> har vore tvungen och köra en rawrecovery efter
> ett lite missöde på en av mina hd`s
> men problemet nu är att jag faktiskt inte kan
> kolla på dom bilderna som ligger
> i DIR_jpg mappen samma med musiken som ligger i
> DIR_MP3 men det konstiga och tursamt filmer som
> ligger i DIR_AVI går och kolla på ..
>
> Någon som har nått bra och komma med ??
>
>
> //svein

Förklara problemet lite tydligare - vilket OS har datorn, vad menar du med rawrecovery, ser du filerna du återskapat eller är de korrupta osv...

Tillbaka
Topp