[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Skickar ut en fråga på ämnet mobilt bredband och då det går fort fram på området så vore det kul med lite uppdaterad info.

Vad jag behöver är ett mobilt bredband som kan ersätta dem 2 ADSL uppkopplingar jag betalar för idag för att kunna alternera arbetsplats, sen vill jag även kunna använda datorn på andra ställen som i båten eller på resande fot så det bör vara bra täckning även i glesbygden och kusten och hyfsad fart på överföringen.

Samtidigt vill jag ha tips på en prisvärd laptop gärna med inbyggd mobilmodem (inget krav dock) och som kan användas ihop med dels vanliga kontorsprogram webb och bildprogram men även köra olika sjökorts/kartprogram ihop med GPS, skulle gärna få tag på en beg laptop men alla förslag är välkomna.

Så vilken operatör är bäst/prisvärdast och vilken burk bör jag kolla närmare på??

Bosse

Jag kör med Telias billigaste paket med 3G, AMD Sempron 3600-processor men fick bara internminne på 512Mb och det gjorde datorn extrem slö. Jag har petat in 2 Gb och det ledde till piggare dator, webhallen.com har bra priser på minnen. Kontrollerade upp typen av minne via minnestillverkares hemsidor för att vara riktig säker på kompabilitet.

Sedan är det alltid kul att skruva och ta isär en splitterny dator.

Snart haft dator i ett halvår och är nöjd med den än så länge.
Får se hur den funkar när jag börjar att jobba med bilder på den.

Suveränt att slippa sladdtrassel.

Båten är än så länge digital frizon, ingen dator där.

//Allan

Totteman skrev:
-------------------------------------------------------
> Lonewolf: Min burk blev en sån här:
> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341862

Låter bra att Du är nöjd med den burken då jag idag var iväg och hjälpte en god vän att köpa just en sån, lokala databutiken hade kampanj på den med 2GB för 4495 kr vilket ju måsdte vara ett just pris då ;-)

Desutom rasade min stationära backuppddator i förrgår så jag skaffar nog en sån till mig själv med det är alltid bra att ha en burk i reserv !!

Prylgalning vaddå JAG?? ;-)

Bosse

trivium skrev:
> En fråga... har sett en skärmsläckare som är
> som en stor digital klocka, nån som vet vart
> denna finnes att få tag på

Trivium, Det kanske är Fliqlo du söker efter? Den finns på http://www.9031.com/, deras downloadsida är http://www.9031.com/downloads/

//kaj

fliqlo.jpg ht=375

Stora problem ?!

Startade en dator som skulle omformateras för en stund sedan, men jag fick aldrig fram alla partitioner ( själva hårddisken ) i fönstret som kommer fram där man ska välja plats för installationen. Den är tom. Ska ju stå ngt i stil med c:windowsxp bla bla bla.....

Iom detta kna jag ej komma åt o göra formatering ju.... trycker jag på en tangent sedan får jag upp en stor härlig blåskärm och det är bara att fimpa datorn. Låter inte detta som hårdvarufel ?

Eller vad fasen kan det vara ?

Hur säkerhetskopierar jag hela min hårddisk enklast??

Jag vill alltså få med allt på den inkl instalerade program, inställningar och allt annat och självklart alla arbeten, så hur gör man lättast då, ämnet blev aktuellet när sekundärburken rasade i veckan så om primärburken rasar med vill jag kunna skaffa en ny tom burk och ladda in allt som fanns på den gamla och vara tillbaka på samma nivå som innan raset!!

Har en 250GB extern hårddisk med USB anslutning som lagringsenhet.

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Vilka bra E-postklienter finns det förutom Thunderbird som man kan köra både i Windows och Linux? Gratis ska de vara också? Självklart ska de hantera både E-post, kalender, anteckningar och uppgifter.

Hur FAAAAAAAAAAAAAAN får man bort skärmläsaren i VISTA om man fått igång den...
Jag har bockat bort krysset för den men den är igång ändå,,,
Bara stänga av, men det är jobbigt varje gång man startar datan,..

Imrog

Symantec slog tillbaka och dödade mitt crackade NAV-07 igår. Jag vill ju helst inte betala för nånting alls så jag undrar om nån känner till ett antivirusprogram som funkar men inte kostar.

AVG Free. http://free.grisoft.com/

Avast sägs också funka bra, men jag har kört med ovanstående i flera år på ett gäng burkar, både egna och andras som jag pysslar om då och då. Det är resurssnålt (i mina ögon bättre än NAV) och stör inte i onödan.

Det finns ett som heter ClamWin också.

Kolla t ex på dess "portabla version" på www.portableapps.com

massa bra program som anpassats för att kunna tas med på USB-minnet

/johan

Sådär efter en mycket lång tid kom jag på varför Azureus inte fungerade under Vista. Det var inget fel på Vista utan det var McAffe som strulade till allt. Så McAffe fick snällt och vänligt avlägsna sig från burken. Slutet gott allting gott :-)

Meningslöst vetande kanske men någon annan kanske har problem med detta också.

Tjing!

Håller på med ett "litet" projekt på min praktikplats där jag enkelt uttryckt ska försöka jämföra hur ett antal oberoende variabler påverkar en beroende (pris) i ett diagram med lite enkla funktioner.

Jag har en idé i huvudet om hur det hela ska gå till, och den ser ut som följer;

Grunden ska vara ett "vanligt" Excelblad med data (fyra-fem oberoende, två beroende variabler) och lite fakta.

Vanligt linjediagram med "pluttar". Dessa vill jag ska vara klickbara (eller mouse-over) för att få upp en liten faktaruta på vad plutten representerar.

Man ska enkelt kunna välja både oberoende och beroende variabler (motsv rullgardinsmeny).

En regressionslinje vore inte heller helt fel (kanske till och med en möjlighet att fylla i önskade värden i en formel).

Är ovanstående helt taget ur luften eller är det möjligt och rimligt att genomföra?

/M, Excelanalfabet ("...och jag förmodar att du kan Word, Excel och så vidare...?" "öhhh..ehhh...jodå.")

Vilket antivirus-program rekomenderar du för Windows XP?

Jag gjorde en "marknadsundersökning" för 3-4 år sedan och kom fram till att F-secure var bra. Nu har jag haft dem i flera år och är rätt nöjd. Men jag har ingen koll på om andra leverantörer blivit mycket bättre/billigare under denna tid. Vad ska jag köpa nu när abonnemanget går ut?

Måste vara vanligaste frågan i tråden.

AVG Free eller Avast! Antivirus är båda två gratis och fungerar definitivt tillräckligt bra.

Utan att förstå exakt vad du vill tror jag du kan uppnå det mesta som du vill göra med en graf baserad på en pivåtabell (finns under tools/verktyg) du markera hela pivåtabellen och göra ett diagram (under insert/bifoga). Du får då dropp down menyer etc där du kan inkludera/exkludera olika variabler. Du kan få det att funka lite olika beroende på hur grundtabellen är utformad och hur du utformar pivåtabellen.

Regressions analyser finns som add in i excel men det är något jag aldrig använt.

/Thomas

Regressionsanalysen kan du göra själv genom att räkna fram medelvärdet och avvikelserna från detta.
Har dock inte gjort det på 15 år, så jag kommer inte ihåg detaljerna.

Om all data finns i tabell eller matrisform är det pivottabeller och diagram från dessa som gäller. Annars är du direkt inne i diagram och formelskapning via VBA. Det går givetvis att göra men kräver mer kunskaper. Mitt tips är att du tittar igenom tips och trix för pivottabeller. Do borde du ganska snabbt se om det löser dina problem.

Det bästa är dock Nod32. Brukar vinna de flesta testerna numera. Men de jomper nämnde är ju gratis och tillräckligt bra.

Negativ tid?

Välj Alternativ-Beräkning bocka i Macintosh datumsystem.
Sedan får du välja ett tidsformat som passar.

Sedan kan du ha hur negativ tid som helst...

Som folk har svarat redan, Pivotabell (under Data i mitt Excel) och sedan punktdiagram där du kan högerklicka på punkterna och skapa en trendlinje med ekvation och R2-värde. Orkar du inte bry dig om en riktig regressionsanalys med ANOVA, så kolla på R2-värdet, det säger ganska mycket om hur väl datan förklarar modellen. Sen hur grejerna verkligen funkar får du titta på själv, för det är ganska mycket du frågar om :)

Tjo!
Jag undrar en grej om datorn.
Jag har en bärbar HP med XP pro på. jag skulle vilja tömma skiten och starta om den från början men vet inte hur jag ska göra. jag har såna där återställningsskivor, men går det plocka bort allt och sen använda dessa skivor o få igång det igen?

Någon som förstår frågan?

/Emanuel

Återställningsskivor är ju till för just det.

Du behöver inte ens "tömma skiten", bootar du upp på återställningsskivorna så lär *allt* du haft på datorn försvinna inkl dokument/program...

Lonewolf skrev:
> Hur säkerhetskopierar jag hela min hårddisk
> enklast??
>
> Jag vill alltså få med allt på den inkl
> instalerade program, inställningar och allt annat
> och självklart alla arbeten, så hur gör man
> lättast då, ämnet blev aktuellet när
> sekundärburken rasade i veckan så om
> primärburken rasar med vill jag kunna skaffa en
> ny tom burk och ladda in allt som fanns på den
> gamla och vara tillbaka på samma nivå som innan
> raset!!
>
> Har en 250GB extern hårddisk med USB anslutning
> som lagringsenhet.
>
>
> Bosse

Jag skulle nog rekommendera Norton Ghost, boota upp på deras skiva och ta en "snapshot" av hårddisk en som du sparar ner på lämpligt ställe. När olyckan sen är framme så är det bara att läsa in snapshoten och hddń återställs då tilll det läget den var när du tog din backup.
http://www.symantec.com/sv/se/norton/products/overview.jsp?pcid=br&pvid=ghost12

Personligen så skulle jag dock bara ta backup på de filer och dokument som du vill ha kvar, skulle någonting krasha så är det bara att blåsa om operativsystemet, installera de program du vill ha och sedan köra in backuperna, fördelen med detta är att du inte alls kommer behöva samma utrymme för backuperna.

Plockade i en ny disk i en dator och installerade XP på en av partitionerna. Installerade sedan Fedora på den andra partitionen i tron om att smarta Linux skulle känna av XP och föreslå någon sorts dual-boot, men icke!

Nu drar Fedora igång vid uppstart och jag har ingen möjlighet att starta XP. Windows ligger dock orört på sin C-partition.

Någon som har ett gott råd att dela med sig av?

Jag har en liten webserver med diverse blaha på.

Den har fungerat perfekt men utan att ha pillat med den så blir det nu mer bara en blank sida när man besöker den. Om man uppdaterar sidan med F5 så brukar allt komma fram men ibland så krävs det flera försök. Ibland visas bara delar av sidan. Jag använder mig av Wamp 1.6.5. Kanske fungerar det efter en uppdatering men det har ju alltid fungerat förut...

http://petterengstrom.com

jansson99 skrev:
> Någon som har ett gott råd att dela med sig av?

Cykla inte över krossat glas.

jansson99: Du vill installera/editera grub. Sök på nå't fedoraforum eller vänta på nå'n här som har gjort det!

jansson99 skrev:

> Men nu till en helt anna fråga.
> Hur gör man för att enklast tömma Outlook på
> data? Byter man ut PST-filen bara?

Har man använt Outlook är man rökt... Såna otyg ska man inte köra helt enkelt!

Mera linux!

Har lyckats installera Ubuntu och Windows med Dualboot men har stčtt pš nšgra smš problem:

1. bokstäverna å ä ö blir š ć č
2. y blir z och z blir y
3. Installerade Wine, men hittar inte programmet i nšgon meny
4. Grafiken gšr segt. Fčnstrena saggar nćr man drar dem čver skćrmen. Kan man uppgradera nšgon grafikdrivrutin?

Edit: ćndrade 4:an

Senast redigerad av en moderator:
jansson99 skrev:
> Mera linux!
>
> Har lyckats installera Ubuntu och Windows med
> Dualboot men har stčtt pš nšgra smš problem:
>
> 1. bokstäverna å ä ö blir š ć č
> 2. y blir z och z blir y
> 3. Installerade Wine, men hittar inte programmet i
> nšgon meny
> 4. Grafiken gšr segt. Fčnstrena saggar nćr man
> drar dem čver skćrmen. Kan man uppgradera nšgon
> grafikdrivrutin?
>
> Edit: ćndrade 4:an

1 och 2. Byt tangentbordslayout till svensk.
3. Ta reda på hur man kör det från terminalen och lägg till en genväg manuellt.
4. Jupp. Sök på ubuntuforums.org (har jag för mig att det är) så får du nog snabbt rätt drivis.

Tillbaka
Topp