[OT] Datafrågor - En samlingstråd

"Hur gör ni andra för att köra vidare gratis med Avast?"

Man begär en ny gratislicens, bara att följa deras instruktioner. Har gjort så två ggr. :-)

ÅL skrev:
-------------------------------------------------------
> "You only get what you pay for". Så sa vi förr i
> världen, innan TPB's era.

Tja, man 'betalar' genom att förse antivirusbolaget med information(statistik) om vilka virus som härjar så att de kan ligga bra till med uppdateringshatigheten mot företag som betalar.

flog skrev:
> Mac?

Men hallå...Mac kan ju inte infekteras med virus, trojaner biter inte på dom och intrång i ett mac-nätverk är både en fysisk och psykisk omöjlighet;-)

eller märker inte de mac-frälsta det....?

DBS skrev:
> "Hur gör ni andra för att köra vidare gratis
> med Avast?"
>
> Man begär en ny gratislicens, bara att följa
> deras instruktioner. Har gjort så två ggr. :-)

Åh, var det så enkelt... :o)

bsod skrev:
> flog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mac?
>
>
> Men hallå...Mac kan ju inte infekteras med virus,
> trojaner biter inte på dom och intrång i ett
> mac-nätverk är både en fysisk och psykisk
> omöjlighet;-)
>
>
>
>
> eller märker inte de mac-frälsta det....?

Äsch, var ju bara tvungen. :)

Största anledningen är väl egentligen att det inte varit lika intressant och lika mycket pengar att tjäna med att infektera Macintorskar pågrund utav den lilla användarbasen.
När väl virusen börjar dyka upp så får man nog börja tänka till lite. Finns redan antivirusprogram för mac, men största anledningen för mig att använda det i det fallet är för att förhindra spriding utav virus till wintendomaskiner i mitt egna nätverk.

DBS skrev:
> "Hur gör ni andra för att köra vidare gratis
> med Avast?"
>
> Man begär en ny gratislicens, bara att följa
> deras instruktioner. Har gjort så två ggr. :-)

+1. Har använt Avast i fyra år gratis på tre olika datorer, funkar finfint. Omregistrering årligen, tar ca 1 minut att göra, helt ok. http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html

/Leo

flog skrev:
> bsod skrev:
> -----
> > flog skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mac?
> >
> >
> > Men hallå...Mac kan ju inte infekteras med
> virus,
> > trojaner biter inte på dom och intrång i ett
> > mac-nätverk är både en fysisk och psykisk
> > omöjlighet;-)
> >
> >
> >
> >
> > eller märker inte de mac-frälsta det....?
>
> Äsch, var ju bara tvungen. :)
>
> Största anledningen är väl egentligen att det
> inte varit lika intressant och lika mycket pengar
> att tjäna med att infektera Macintorskar pågrund
> utav den lilla användarbasen.
> När väl virusen börjar dyka upp så får man
> nog börja tänka till lite. Finns redan
> antivirusprogram för mac, men största
> anledningen för mig att använda det i det fallet
> är för att förhindra spriding utav virus till
> wintendomaskiner i mitt egna nätverk.

Jag tycker man hör det där argumentet hela tideden men faktum återstår att både Linux och MacOS (Baserat delvis på BSD(som är bland de säkraste OS:en) har en helt annan systemstruktur och säkerhetstänk från grunden som gör det svårare att få samma spridning på virusen som i windows.

Tråden är nu officiellt kapad.

Jag har kört linux och os x för att det är trevligare att använda än windows. Sedan är det bara en en bonus att det är säkrare :)

42Hz skrev:
> AVG tvingade mig att uppgradera för ett tag
> sedan, såg till att jag valde gratisalternativet,
> nu får jag meddelanden att jag måste betala för
> skiten slutar fungera annars!! *ghargh* Hatar
> sånt, kan säkert avinstallera och ladda hem
> deras gratisversion igen men nu blev jag
> anti-AVG!
>
> Ni som kör Avast funkar det bra?

Jag skulle gissa på att du missat något finstilt hos AVG.
De är grymt fula när man ska uppdatera. Gratisalternativet finns väl dolt längst ner på sidan...

Själv använder jag både avast! och AVG. Kan inte bestämma mig vilken jag gillar bäst.
Irriterar mig på alla ljud man måste stänga av i avast!.

Alla linux älskare här kan ni kanske hjälpa till får inte igång sportstracks på ubuntu 9.04 och jag kan inte heller se videos på break eller youtube ? har installerat mono 2.4 hjälpte föga till sportstracks.

OSX går att tanka ned och installera på valfri dator. Jag har en Dell Expiron med OSX 10.5.7, fungerar finfint. Dualbootar XP när jag vill spela spel eller bara konfigurera brandväggar och uppdatera antivirusprogram eller vad man nu gjorde i XP =)

Tog 15 minuter att installera typ. Går som en klocka.

//K

42Hz skrev:
> ÅL skrev:
> -----
> > "You only get what you pay for". Så sa vi förr
> i
> > världen, innan TPB's era.
>
> Tja, man 'betalar' genom att förse
> antivirusbolaget med information(statistik) om
> vilka virus som härjar så att de kan ligga bra
> till med uppdateringshatigheten mot företag som
> betalar.

Varför skulle företag betala om det går att slippa?

Är det någon som ens kan köra sportstracks på sin linux burk ? då det var väldigt få ideer om detta ?
Flashen ska jag testa när jag kommer hem men faktum är om det inte ens linux fungerar med sportstrack så kommer nog detta att läggas ner.

ÅL skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > ÅL skrev:
> >
>
> > -----
> > > "You only get what you pay for". Så sa vi
> förr
> > i
> > > världen, innan TPB's era.
> >
> > Tja, man 'betalar' genom att förse
> > antivirusbolaget med information(statistik) om
> > vilka virus som härjar så att de kan ligga
> bra
> > till med uppdateringshatigheten mot företag
> som
> > betalar.
>
>
> Varför skulle företag betala om det går att
> slippa?

Support och hastighet.

Road_Runner skrev:
> Är det någon som ens kan köra sportstracks på
> sin linux burk ? då det var väldigt få ideer om
> detta ?
> Flashen ska jag testa när jag kommer hem men
> faktum är om det inte ens linux fungerar med
> sportstrack så kommer nog detta att läggas ner.

Hmm, själva websidan? Funkar då på min gamla burk med senaste Ubuntu och Firefox. Låter märkligt.

jvb skrev:
> Det finns ett [virusskydd] som heter ClamWin också.

Det är ganska bra, men tyvärr kan det inte disinfektera smittade filer. Dessutom har den ingen realtidsskanner inbyggd, utan man måste manult kontrollera sina filer med ClamWin.

Du har väl läst trådarna på deras supportforum?

Sedan förstår jag inte riktigt din frustration... Sportstrack fungerar på Windows, eftersom det är skriven för den plattformen och de API:erna. Eller menar du att Linux är dåligt som inte får Sportstrack att fungera? Det är ju idioti på ett helt annat sätt. Hade utvecklarna för sportstrack utvecklat med ett par vettiga API:er i botten (QT, t ex) hade det ju troligtvis funkat med lite små-tweakar på både Linux, Mac och Wintendo. Men nu var man tvungen att utveckla mot .NET, och då kommer det inte fungera på något annat än leksaks-OS.

Hej!
Jag letar runt efter en laptop i prisgruppen runt 4-5 tusen vilket märke är bäst där ute i data djungeln? har verkligen ingen koll på datorer förutom hur man använder de:P
Ska använda den mest till att surfa och skriva lite skolarbete så behöver ingen speldator.

Vilket märke är mest value for the money så att säga ?

Det enda jag vet är att du aldrig aldrig aldrig skall köpa en dator från facking DELL...
Har haft sjuka problem med dator support och garantier.
HÅLL DIG UNDAN DOM!!!

Värsta exemplet är när jag på riktigt står i telefonkö och blir vidareskickad och telefonkö och vidareskickad....i mer än 2½ jävla timme. Det hela slutade den gången med att en tekniker kom tre dagar senare med fel delar...vilket i sig ledde till mer telefonkö osv osv osv.

Håll er alla undan DELL.

Niklas

discomike skrev:
> Den här är väldigt prisvärd nu:
> http://www.dustinhome.se/pd_5010331776.aspx
>
> Dock klumpig och kasst batteri, som alla billiga,
> men funkar väl som desktop replacement.

Instämmer, det där är ett kanonköp! Var på vippen att köpa den själv faktiskt, men valde en mindre dator.
Den ser kanske lite tråkig ut, men har en högre kvalitétskänsla en andra datorer i prisklassen. Se bara till att du kompletterar med extra minne redan vid köpet.

Bang skrev:
> Crosscar skrev:
> -----
> > köp en Mac.
>
>
> +1.287 på den!

- 3 miljarder på den.

Den billigaste går ju på dubbla hans max-budget!
Skärp er..

För att svara på frågan i rubriken skulle jag först säga den billigaste, med visst förbehåll att en dator för 3000:- och 512mb ram som dessutom kräver Vista luktar dåligt köp. Alltså säger jag den näst billigaste, eller mer rimligt vilken som helst i den prisklassen du själv nämner!

Ursäkta mitt vaga svar, men jag tycker i varje fall inte att du behöver lägga på vare sig en eller tio tusenlappar för att surfa och skriva skolarbeten.

Jag skull inte köpa en laptop för endans 5-6 tusen kr, dom håller inte jättelänge. minst 8000, personligen brukar jag aldrig lägga mig i prisklasser under 16000 vad det gäller laptops :P men som student är ju dator inköp inte det billigaste.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482505'

den datorn skulle jag nog ha köpt om jag i nuläget verkligen behövt en ny laptop.
nackdel med hp vad jag märkt är väl att batteriet in räcker jättelänge. 1 timme kanske 2
köper du mac så får du betala 3-4 tusen kr mer för samma prestanda. (om det nu fortfarande är så) men jag tror det.

synd att dem flesta datorerna har Vista, och jag har fortfarande inte lyckats få in XP på min laptop eftersom vista verkar förbjuda att man skriver över nyare programvara med äldre.
datorn i länken verkar det som att man får en uppgrade till windows 7 om man köper inom en viss period. Vista är nog det segaste OS jag varit med om. tacka vet jag XP.

kolla på många olika datorer och fråga etc, rätt dator är nästan lika viktigt som att köpa rätt cykel :)

lleberg skrev:
> Bang skrev:
> -----
> > Crosscar skrev:
> >
>
> > -----
> > > köp en Mac.
> >
> >
> > +1.287 på den!
>
>
> - 3 miljarder på den.
>
> Den billigaste går ju på dubbla hans
> max-budget!
> Skärp er..

Inte nödvändigtvis.

http://www.blocket.se/stockholm/MacBook_24758710.htm?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Macbook__mycket_bra_skick_24696769.htm?ca=11&w=1

så jag håller med. Köp Mac.

Jag skulle nog rekommendera en Dell-maskin med den budgeten. Till skillnad från tidigare inlägg har jag mycket bra erfarenhet av dem, har haft 8st bärbara Dell på lika många år, och inte ett enda strul med någon.

Men om jag skulle rekommendera från hjärtat skulle jag be dig att spara lite och köpa en begagnad Mac istället :)

Release 2.1.3478   •  July 10, 2009.

* Experimental support for Linux/MONO install.
    * Catalan translation
    * Numerous bug fixes detailed on the forums.

MONO är ett försök att återimplementera .NET på Linux, men det är inte helt lätt eftersom det inte är en öppen standard. Sportstrack är och förblir ett Windowsprogram och inte något annat. Kan man få det att fungera är det hunky-dory men inget du kan förutsätta.

Dessutom så verkar de ju inte heller släppa källkoden, utan har någon slapp shareware-licens vilket gör att de inte kan få något stöd från användarcommunityt med utveckling heller.
76b

Vilken Windows7 (retail) skall jag skaffa till min Macbook pro dar jag har VMWare installerat? HomePremium/Pro eller ultimate? 32 eller 64 bitar?

Behover egentligen bara Windows for vissa applikationer som inte fungerar med OSX sa da borde val HP duga - men a andra sidan kanske Ultimate kan vara rolig att ha?

Om jag inte missminner mig så är Ultimate den enda version för hemanvändare som kan ha flera MUI (språk) installerade. Annars är det väl en smaksak. Någon av versionerna kan inte agera server för "homegroup" utan bara som klient.

Behover inte ha flera sprak - engelska racker. Fragan ar om det ar 32 eller 64 bitar som ar mest "kompatibelt". Vill ju ha 64 bitar men huvudanledningen till att installera windows ar att jag behover support for vissa applikationer som inte fungerar pa OSX

Viktor.e skrev:

> 8000, personligen brukar jag aldrig lägga mig i
> prisklasser under 16000 vad det gäller laptops :P
> men som student är ju dator inköp inte det
> billigaste.

Det där är ju idioti. Har du verkligt speciella krav på en laptop så kan det såklart motivera en högre prislapp. Men jag skulle aldrig betala mer än 4-5000kr för en idag. Om det bara är skolarbete skulle jag köpa en lite netbook eller liknande för 3k, och lägga 1500kr på en skärm och ett bra tangentbord att ha hemma. Då har du en dator du kan ta med till dig skolan utan att du bryter ryggen, samtidigt som du kan sitta hemma och skriva utan att behöva sitta dubbelvikt vid köksbordet.

Tillbaka
Topp