[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Konverterar dem till MP3 först tyvärr.

Det finns säkert tredjepartsprogram som fixar OGG/FLAC på iPhone/iPod Touch men då går det inte via iTunes.

Jag brukar rekommendera alla som har problem med sin växel, dämpare eller t ex sin bil att skaffa ett par promenad-stavar istället så slipper man alla bekymmer:)

Jag är ingen ljudnörd och hörlurarna som följer med iphone är ändå inga höjdare så för mig gör det inget om de är mp3. Är endast intresserad av att kunna få in låtarna i spelaren.

Aalex skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en annan valfri apparat som inte är av Apple
> gener så slipper du krångel!

Hahaha! Verkligen! För FLAC kan man ju spela i vilken jävla sketen "mp3-spelare" som helst. Bara att gå ned på Ica och köpa en. Samma sak med Ogg. Kör med det så "slipper du krångel".

I-landsproblem. Men ändå!
Laptop.
Soff-surfning (ärligt talat helt beige användning, inte film/spel eller något krävande).
Har en Asus K50IJ i en oöppnad kartong och öppet köp några dagar, grubblar en stund innan jag sprättar plomberingen.
1. Ska man nöja sig med en tråk-hyfsad i <6000-kronorsklassen, eller ska man skaffa en som man blir glad av för att den är snyggare/lättare/smidigare/prestandatyngre, men för typ dubbelt så mycket av sina skattade pengar?
2. Kan man ha en burk som heter Asus utan att knäckas av felstavningsassociationer varje gång man ser den?
3. Om man inte blir riktigt happy när man köper en pryl, så har man väl köpt fel pryl (kortversion av min erfarenhet av livet)?

Senast redigerad av en moderator:
Ja, jag erkänner att jag dubbelpostar, men jag tror jag drunknade i "Stora dator-tråden". Moderera bort/tillbaka mig om ni vill, jag har lite lätt köpångest så alla synpunkter jag hinner få innan dess hjälper mig! :)

I-landsproblem. Men ändå! Laptop alltså.
Soff-surfning (ärligt talat helt beige användning, inte film/spel eller något krävande).
Har en Asus K50IJ i en oöppnad kartong och öppet köp några dagar, grubblar en stund innan jag sprättar plomberingen.
1. Ska man nöja sig med en tråk-hyfsad i <6000-kronorsklassen, eller ska man skaffa en som man blir glad av för att den är snyggare/lättare/smidigare/prestandatyngre, men kostar typ dubbelt så mycket av sina skattade pengar?
2. Kan man ha en burk som heter Asus utan att knäckas av felstavningsassociationer varje gång man ser den?
3. Om man inte blir riktigt happy när man köper en pryl, så har man väl köpt fel pryl (kortversion av min erfarenhet av livet)?

en WhiteBook från apple, 10 000 kr, den kommer fortfarande kännas fräsch efter 4 år...
Min macbook (vit, billigaste de hade) fungerar som en klocka, köpte den sommaren 2006..

om du är rädd för mac OSX och vill köra windows så kan jag bara nämna att nån pctidning utnämnde en macbook pro som bästa datorn att köra windows på... =)
se även..
http://www.idg.se/2.1085/1.241638/8-operativsystem-i-test---mac-mot-windows-och-linux

Å ena sidan är det ju dumt å lägga så mycket pengar på nåt man inte gillar och å andra sidan är det ju dumt å lägga så mycket pengar på en dator:-) Ska du bara slösurfa så borde den du har hemma funka kanon.
Gör nåt kul för pengarna istället!

/Thomas

Fast allt med Atom-processorer är ju per definition sämst på all multitasking...

Gick ju inte ens att att lyssna på musik och kolla happy samtidigt utan att det ena (musiken) började lagga och spraka. Jag hade en Acer A-150 med den förra generationens atom-skräp...

OskarH skrev:
> Fast allt med Atom-processorer är ju per
> definition sämst på all multitasking...
>
> Gick ju inte ens att att lyssna på musik och
> kolla happy samtidigt utan att det ena (musiken)
> började lagga och spraka.

Du körde windows va?

mytomspunnen skrev:
> OskarH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast allt med Atom-processorer är ju per
> > definition sämst på all multitasking...
> >
> > Gick ju inte ens att att lyssna på musik och
> > kolla happy samtidigt utan att det ena
> (musiken)
> > började lagga och spraka.
>
> Du körde windows va?

Yes, XP. Den såldes liksom så, och jag orkade inte med en så seg burk. Så jag lämnade tillbaka den och köpte mig en stationär Acer med Dualcore E7300 processor, 4gb ram och lite sånt. Vista x64...
Den uppgraderades i veckan med större grafikkort, fetare nätagg och en extra fläkt. Nu går det fort och snyggt nog.

Säger som vanligt Sony Vaio. Ja man betalar mycket för märket. Men det sitter inte en enda andrahandssorteringspryl i dom vilket det gör i många billigare burkar.

Bara för ren upplysning så har jag ägt en eee 901 som min käre treåring välte en högtalare rätt in i skärmen på och nu äger jag en eee 1008HA. Medan 901:an kändes plastigare än plastigast, hade urusel batteritid och var allmänt skraltig och ful känns 1008HA:n som en kvalitetsmaskin i allt. Jag vill gå så långt att hävda att det är lite vaiokänsla i den. Min rekommendation är därför att gå och klämma på datorn i affären först, då känslan skiljer grumt mycket mellan olika laptops och särskillt mellan de olika netbooksen. Denna känsla är rätt viktig på en slösurfardator, förmodligen viktigare än prestandan.

Mårten skrev:
> Säger som vanligt Sony Vaio. Ja man betalar
> mycket för märket. Men det sitter inte en enda
> andrahandssorteringspryl i dom vilket det gör i
> många billigare burkar.

+1. Skriver detta på en av mina två Vaios, denna från ca 2004 som funkar suveränt än idag (inte bara fungerar, utan matchar polarnas Asus, HP's och liknande skräp av mycket senare årsmodell). Har uppgraderat från 512 till 2096 MB ram och hårddisken då den gamla kraschade, i övrigt helt orginal. Väger ca 2 kg och ger mig 6 timmar batteritid.

Titta på Vaio, framför allt deras SR-serie är trevlig och inte allt för dyr.

Till er som har nya eee:
Hur funkar multitouch-pekplattan, speciellt om man jämför med Macbook?
Går det få allt att fungera hyfsat smärtfritt men ngn linux-variant (jag är win-allergiker)?
Vad är egenligen skillnaden mellan de olika modellerna, typ 1001, 1005, 1008 osv

Har någon testat 11" varianten, den verkar vara rätt mycket trevligare, 1366*768 är ju riktigt bra upplösning! Hur mycket större blir den i praktiken?

Jag synkade min iPhone med Outlook och fick med en notering som jag inte ville ha i telefonen då den innehöll lösenord och kortkoder. Jag raderade den då i telefonen vilket resulterade i att den även "försvann" från PCn nästa gång jag synkade telefonen. Nu undrar jag om någon vet vart iTunes gör av filer som tas bort? Filen ligger i alla fall inte i papperskorgen för där har jag kollat. Tack på förhand

marran skrev:
> Till er som har nya eee:
> Hur funkar multitouch-pekplattan, speciellt om man
> jämför med Macbook?

Aldrig ägt någon macbook så jag vet inte. Enda multtouch grejen som funkar i easypeasy direkt är scrollningen på sidan av pekplattan. Möjligt att det går att få fler grejer att funka, jag har inte provat. Scrollplattan är riktig mycket skönare än på eee 901 som jag också haft. Den är lite knottrig, vilket jag tycker är rätt skönt.

> Går det få allt att fungera hyfsat smärtfritt
> men ngn linux-variant (jag är win-allergiker)?

easypeasy funkar riktigt bra direkt ur lådan på min 1008HA. Tex funkar autosuspend när man stänker locket utan ngt som helst meck, en grej som brukar vara lite trassligt. Dessutom funkar det trådlösa nätverket mycket bättre med easypeasy än med det förinstallerade xp:et, konstigt nog. Jag har aldrig varit med om att linux funkar så bra tillsammans med hårdvaran som med 1008HA:n och easypeasy*. Då har jag ändå provat ganska många varianter om vi inkluderar jobbet...

> Vad är egenligen skillnaden mellan de olika
> modellerna, typ 1001, 1005, 1008 osv

Kolla specarna.

*= den enda grejen som jag märkt inte funkar out of the box är av och påslagningsknappen för touchpaden.

s skrev:
> Haha, jag läste "Bra eller anus?"

Ja, just vad jag var rädd för...

Tackar för alla synpunkter!
Sony Vaiosarna var nästa nivå som jag rekommenderades i butiken igår, om man håller sig kvar på pc-spåret och inte Macar sig.

Apatråkigt att köpa laptop när man gillade sin gamla smidiga 14" HP DV2030, men den stekte sig själv inifrån. Ärligare om saker går sönder så det syns utanpå!
Lyckas ändå inte riktigt uppbringa mer geist att köpa laptop än att köpa typ en elvisp, det känns som nåt man "bara ska ha" och som "bara ska funka". Fortfarande grubblet kvar om att nöja sig med basic, eller om man ska snäppa upp till nästa nivå, och kanske få känslan som man blir glad av?
Hmm hmm.

Tack!
Jag tänkte om det fanns någon form av system bakom namnen, eller om man kan läsa sammanfattat någonstans. Det verkar vid en första anblick ganska slumpmässigt, vissa är lite större, vissa har lite bättre batteritid, skärmarna kankse skiljer (led vs vanlig?) osv, men jag tycker det är rätt svårt att överblicka. ska väl googla lite, tänkte om ngn satt på en sjukt bra länk.

Scrollning vid sidan av pekplattan? Jag trodde man skulle kunna dra med två fingrar samtidigt upp och ner för att scrolla, så gör man på macbooken iaf och det är sjukt smutt. Separata scrollfält på touchpaden funkar inte alls lika bra för mig.

Hur svårt är det förresten att byta hdd? Jag skulle vilja ha ssd i min eee, och de börjar ju komma nu i rimliga storlekar för snart vettiga pengar. Mer än 40gb behöver jag nog inte, men 16 som verkar vara det enda asus erbjuder är lite väl snålt.

OskarH skrev:
> marran: Prisjakt och pricerunner erbjuder ju helt
> ok jämförelstjänster.

+1

Särskillt prisjakt är finafisken!

Jag köpte en Asus laptop för dryga tre år sedan som funkat klockrent sedan dess. Då kändes Asus som ett tämligen okänt märke bland laptops så det blev lite av en chansning. Kostade förvisso strax över 10´ så den var inte i det allra billigaste segmentet. Batteriet är friskt än idag och prestandan är även den helt ok då den kör XP.

Har den dator du har hemma i kartonen Vista som operativsystem så finns garanterat risken att den kommer kännas seg. XP eller möjligen Windows 7 verkar vara klart att föredra.

Gurra skrev:
> en WhiteBook från apple, 10 000 kr, den kommer fortfarande kännas fräsch efter 4 år...

Ja, inget känns ju fräschare än fjol årets apple-produkter.

Ta något mellanting, behöver inte lägga dyra pengar för en Sony bara för att få lite design.

HP DV6-2055, mest prisvärda mellanmodellen som finns just nu. Enligt mig själv.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=508030

Bra prestanda, behöver inte skämmas för att ha den framme.. snygg design osv.

Du får mer dubbelt så mkt hårddisk, blåtand, firewire, esata, Hdmi mer RAM-minne. För lite mer än två rödingar till!

Säkrar du framtiden lite till, utan att alla pengarna försvinner!

Annars är de inget fel Asus datorer, de har faktiskt lägst felprocent av alla märken på laptops.

Jag känner tre personer som har HP-laptops, och ingen är nöjd. Den ena är feldesignad så att den överhättar om man ställer ner den på ett bord utan att lyfta upp den med något. Plasten är spröd som få och har spruckit på många ställen och batterikapaciteten har gått ner alldeles för snabbt.

Den andra har utvecklat tre svarta horisontella rader över skärmen som inte går att få bort. Dessutom glappar kontakten där man kopplar in strömsladden, vilket i kombination med ca 20 min batteritid resulterar i att man kan få svårt att använda den. Vissa tangenter har tappat tryckkänsligheten dessutom. Den är ca 2,5 år gammal.

Den tredje har inga större problem, men upplevs som plastig och ja, jusste, batteriet har tappat all kapacitet där också.

skulle precis formatera min dator och lägga in win 7, men läste då att outlook inte finns längre.
Jag använder outlook nästan varje dag och har svårt att tänkta mig att vara utan mail. Finns det ngt likgiltigt? har dessutom massor av mail som jag har säkerhetskopierat, men om inte outlook finns, får jag ju inte fram dom igen! gah.

andra synpunkter på win 7?

Outlook EXPRESS finns inte.

Outlook kan du ju enkelt installera.

De har bytt ut Outlook Express mot Windows Live Mail, båda är lika mycket skit tycker jag.

Windows 7 däremot är helt fantastiskt.

Mycket snyggare än XP, och faktum är att det är snabbare också.

Jag kör Mozilla Thunderbird på Windows 7. Fungerar utmärkt (säger jag samtidigt som jag uppdaterar till Thunderbird 3...).

Import från Outlook kan jag inte kommentera, men det skall ju tydligen funka.

Edit: Även nya Thunderbird verkar funka bra, ser också ut att ha blivit ännu lite smuttare, bland annat funkar nu svensk rättstavning.

hm ok, outlook express då :)

en annan fråga då, sitter på xp men har en en win 7 cd.
Vill formatera C: men jag kommer inte åt cd'n innan win startas. hur tusan formaterar jag c: då?
har ändrat i bios att den ska läsa cd skivan men ingetting händer? den startar bara xp som vanligt (förutom en liten fördröjning )

hm, nä jag har inte testat i någon annan dator. Kan man se det nånstans om den är bootbar?? menar om det finns nån spex autofil?

man kan ju installera när man är inne i xp, men då blir det ingen formatering utan den lägger bara en ny win mapp brevid den gamla och det vill jag ju inte.

Ett sätt är ju att skapa en ny partition, installera windows 7 på den och sen ta bort din windows XP partition och sen slå ihop partitionerna. Går att göra med Partition Magic om det inte går med windows egna verktyg. Omständligt och ev. farligt men borde vara görbart. Speciellt om du inte har någon data som du vill bevara.

Edit: (Disclaimer, jag har aldrig installerat Win 7 så gör inget överilat baserat på mina råd...)

Tillbaka
Topp