[OT] Datafrågor - En samlingstråd

"500 internal server error" på google = kris. Dvs. jag kan ju inte söka på Google heller va f-n det är för nåt! Ligger felet hos mig, eller min leverantör eller hos Google?

Halloj,
jag försöker rädda lite filer från en kraschad W7-laptop mha Ubuntu(live).
Allt går bra och den bootar som den ska men hdd:n syns inte.
Kör man fdisk -l så syns bara Usb-minnet det körs ifrån. Kollar jag under Storage Devices så syns en SATA Host Adapter men jag lyckas inte montera nån partition på disken. Eftersom jag inte ser disken någonstans så vet inte heller vad den heter.

Börjar fundera på om de är rätt drivrutin för SATA så att det är därför den inte syns.

Nån som har ett förslag på vad jag kan hitta på?

Uppdatering: Ingen hdd syns i bios, kan ju var där felet ligger.

Edit: Uppdatering

Senast ändrad:
Vad ska man tänka på för detaljer i specarna om man ska köpa en laptop för främst foto (katalogisering och lite redigering),
och lite normal surf a la happy.

Ev konkreta förslag är förstås också OK, 15-tummare eller däromkring, ska inhandlas denna vecka så rakt över disk i butik gäller.

dans skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ska man tänka på för detaljer i specarna om
> man ska köpa en laptop för främst foto
> (katalogisering och lite redigering),
> och lite normal surf a la happy.
>
> Ev konkreta förslag är förstås också OK,
> 15-tummare eller däromkring, ska inhandlas denna
> vecka så rakt över disk i butik gäller.

De flesta (alla) nya moderna datorer fixar "lite redigering" och surf. Ska man köra tung bildredigering är mycket minne och en bra skärm det viktigaste. Bra skärm och 15" laptop är en sällsynt kombo, jag kan inte komma på någon på rak arm. MacBook Pro 15" har en ok skärm, men det är kanske billigare att köpa en separat skärm med bra färgrymd även om sådana tenderar att kosta en hel del.

Jag söker en enkel WYSIWYG HTML-editior. Det ska inte vara en massa lull-lull, det är enkla text-dokument som ska redigeras lite av folk som inte förstår förkortningarna i första meningen i den här texten. ;-) Jag googlade lite men hittade bara en miljard "avancerade" verktyg för att bygga websiter.

MS Word hade funkat alldeles utmärkt om den inte hade genererat en massa "skräp". Så enkelt som möjligt ska det vara och i MS-miljö.

Surf: Budget?

TBone: Lite olika enkla förslag:
* Vad sägs om en Wiki? Enkel text editor med versionshantering.
* Kanske Google Docs? Då har du både "word", "excel" osv. Och MS miljö, helt online.
* Eller Google Wave? Fast det är väl på väg att avvecklas.

klippan skrev:
>
> TBone: Lite olika enkla förslag:
> * Vad sägs om en Wiki? Enkel text editor med
> versionshantering.
> * Kanske Google Docs? Då har du både "word",
> "excel" osv. Och MS miljö, helt online.
> * Eller Google Wave? Fast det är väl på väg
> att avvecklas.

Det var kanske inte helt tydligt i min fråga, men det är existerande html-filer som finns på disk som ska modifieras lite och sedan sparas på disk. Det är ingen website det rör sig om utan bara dokument i html-format. MSOffice och dylikt finns så det är inget behov av något för att ersätta det i detta fallet (annat än en vettig html när det sparas...).

Att använda sig av någon webtjänst är inte heller aktuellt pga sekretss.

Tbone: Det är inte helt tydligt vilka interface som är tänkbara, ifall användarna sitter lokalt eller off site? Behöver de kunna låsa filer för att undvika konflikt, versionshistorik? Vi använder TortoiseCVS på jobbet som pekar på en repository på servern och kör exclusive editing. Sen har varje klient TortoiseCVS installerat och en egen folder lokalt som synkas mot servern. Vilka dokument det är spelar ingen roll, det är binärer o kan vara html filer i text eller word filer o docx/xlsx.

Man behöver inte ha lokal access till CVS repository servern, det går att kryptera anslutningen med t ex SSH.

Globalistic skrev:
> Någon här som vet om man kan dela ut uppkoppling
> från en iPhone 3G med Telia abonnemang (inte 3Gs)
> till en iPad2 wifi?

Nej, det är bara iPhone 4 som kan dela ut sin uppkoppling.

slimm skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kung Stalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > När man filmar med GoPron så blir det ju
> så
> > > mycket redundant som man bara vill bli av
> med.
> > > Nån som har nåt program som man kan klippa
> > bort
> > > valda delar utan att rendera om hela klabbet?
> > > Alltså i princip bara göra ny början och
> > > slut...
> >
> > Jag skall inte svära på att det inte finns
> > program som gör det smartare än andra, men
> > moderna videoformat är inte baserade på
> > "filmrutor" på samma sätt som gamla och det
> gör
> > att man i princip inte kan klippa i filmen utan
> > att rendrera om den.
> >
> > veniga hälsenor.
>
>
> Med Virtualdub går det alldeles utmärkt.
> - "Remove segments of a video clip and save the
> rest, without recompressing."
>
> Finns ganska mycket guider på nätet att få
> hjälp av också.

Fan det här missade jag. Det skall jag testa. Tack!

Stalle

gsb skrev:
> Hur då?

Då är det väl bara att åka hem å testa...

Bilagor

• Skärmavbild 2011-09-27 kl. 12.42.49.png
    Skärmavbild 2011-09-27 kl. 12.42.49.png
    8 KB · Besök: 28
Är de så fula att de spärrar ut folk från att använda iPhonen som inetdelare till just iPad för att få sälja fler iPad3g ?! illa och konstigt i så fall

Ja det verkar faktist som att det är så.

Att det går att dela till en MacBook men inte till en iPad. Samt att iPad 2 3G Inte kan dela ut internet till andra enheter.

Man måste jailbreaka sin iPhone för att det ska fungera verkar det som...

Shit, värre instängning än jag väntat mig faktiskt.
Min HTC delar fint till Ipad2 iaf :)

/ MVH förädare AKA ligger med alla

Senast ändrad:
Fick ärva farsans gamla Ipad och undrar hur jag ska göra för att få ut musiken som ligger på den till min dator, synkar jag med mitt nya Ituneskonto vill den bara radera allt, apparna kan jag installera igen men skulle vilja ta tillvara på musiken, finns det andra program än Itunes.
Har Win7 på datorn.

Till de gamla ipodarna fanns det flera ituneskloner, hur det ser ut nu har jag ingen aning om. Kanske Amarok funkar?

Jag testar den här, förmodligen i onödan men ändå.

Min telefon, zte blade, hade i morse tappat kontakten med Sd kortet, 16 gb av fabrikat Zap, som funkat under den knappa månad jag haft det. Kortet funkade när jag la ifrån mig telefon på kvällen och i morse var det alltså som det inte fanns något kort i. Har startat om, tagit ut, putsat kontakter, svurit och smörat men bara gjort mig till åtlöje. Jag provade ett gammalt kort från gamla Nokian, ett sandisk på 8 gb, men då hängde sig luren vid uppstart ett par gånger, sen syntes den iaf inte.

Inget av korten funkar i datorns kortläsare heller, datorn hänger sig. Troligtvis fixar inte gamla kortläsaren så stooora kort. Formaterade 8 gb kortet när det satt i Nokian men syns alltså iaf inte i ZTE'n.

Vad ska jag göra? Ska det vara så här? Varför isf? Ska jag behöva lyssna på RIX mongozoo ist för mina fina bitar i spottan? Tack på förhand.

Earlslick skrev:
> Fick ärva farsans gamla Ipad och undrar hur jag
> ska göra för att få ut musiken som ligger på
> den till min dator, synkar jag med mitt nya
> Ituneskonto vill den bara radera allt, apparna kan
> jag installera igen men skulle vilja ta tillvara
> på musiken, finns det andra program än Itunes.
> Har Win7 på datorn.

har för mig att det finns ett program som heter senuti (itunes baklänges) som gör precis det.

Det finns andra program som kan läsa filsystemet på din ipad och tanka ner musiken, men då får man fixa filnamnen manuellt.

Ny fråga, har en rätt seg dator på jobbet vilket gör att följande är ett problem för mig:

Om jag tex jobbar i xcel och sen trycker på explorerknappen så poppar xplorer upp framför xcel. Eftersom datorn är så seg att ladda nya sidor i xplorer så minimerar jag xplorerfönstret och vill jobba vidare, vilket får till följd att xplorer poppar upp framför igen.

Finns det nåt sätt att få alla program man öppnar att öppnas i bakgrunden?

Fick på min nya laptop meddelande att "Shockwave Flash är corrupt", och sedan funkade inte t ex SVT-play. Laddade ned en "Shockwave fil" från Adobes hemsida, men ändå lite känsla av obehag.
Varför händer sånt ? Kan det undvikas på nåt sätt ?

dans skrev:
> Fick på min nya laptop meddelande att "Shockwave
> Flash är corrupt", och sedan funkade inte t ex
> SVT-play. Laddade ned en "Shockwave fil" från
> Adobes hemsida, men ändå lite känsla av
> obehag.
> Varför händer sånt ? Kan det undvikas på nåt
> sätt ?

Finns massa orsaker. En sak kan vara att datorn stängts av olämpligt (strömavbrott etc), eller så kan en sektor på hårddisken vara dålig, eller så kan ramminnet ha lekt lite med bitarna etc. etc. Installera om och var glad...

Finnen skrev:
> dans skrev:
> -----
> > Fick på min nya laptop meddelande att
> "Shockwave
> > Flash är corrupt", och sedan funkade inte t ex
> > SVT-play.
>
> Finns massa orsaker. En sak kan vara att datorn
> stängts av olämpligt (strömavbrott etc), eller
> så kan en sektor på hårddisken vara dålig,
> eller så kan ramminnet ha lekt lite med bitarna
> etc. etc. Installera om och var glad...

Tack, det känns ändå lugnande, ladda om gratis går ju bra.

Antar att du inte kan modifiera det som är i paketet?
SSD är av äldre snitt och det finns snabbare för väldigt lite mer pengar, men det är inte hela världen.
4GB ram låter klent men jag spelar inte så jag vet inte vad som gäller där.

För övrigt lär du behöva en riktig disk också. DVS en stor, billig med skivor i för datat.

Jo, man kan ändra specen.

Mer RAM? Check!
En intern vanlig hårddisk? Check!

Resten då?
Processor kontra grafikkort? Vad är värt att satsa på om BF3 ska rulla på bra?

Ja, den datorn kommer du kunna spela alla nya spel på utan problem. Men som perzzon säger så måste du köpa till en lagringsdisk, för en SSD på bara 60GB kommer bara räcka några veckor efter installationen om du lägger in några spel, digitalbilder eller liknande.

Det är snudd på oseriöst att sälja en kraftfull stationär med bara 60 GB disk, faktiskt.

Själv köpte jag precis ny spel/bruksdator genom Inet.se, och blev mycket nöjd med både byggkvalitét och leveranstid.

Jag vet att jag måste komplettera med en vanlig intern hårddisk för lagring, och mer RAM-minne. Frågan var om man ska ändra specen när man ändå håller på. Bättre grafikkort kontra bättre processor.

Processorn kan man uppgradera till en i5 2500 för en billig peng, och grafikkortet kan man uppgradera också. Vad ska man lägga krutet på?

Börjar man ändra för mycket kan det såklart vara bra att börja från början: med ett maxpris, och se vad man får för penggarna (alltså plocka ihop själv).

perzzon skrev:
> Verkar skilja ung 10% i hastighet på de
> processorerna, bara du kan avgöra om det är
> värt det.
> http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
> Jag menade inte att 4 GB definitivt var för
> lite.
> Bara att det förvånade mig lite. Det kan mycket
> väl räcka... och är i en stationär väldigt
> lätt att uppgradera om man vill senare.

Tack.

Totteman skrev:
> Jag vet att jag måste komplettera med en vanlig
> intern hårddisk för lagring, och mer RAM-minne.
> Frågan var om man ska ändra specen när man
> ändå håller på. Bättre grafikkort kontra
> bättre processor.
>
> Processorn kan man uppgradera till en i5 2500 för
> en billig peng, och grafikkortet kan man
> uppgradera också. Vad ska man lägga krutet på?
>
> Börjar man ändra för mycket kan det såklart
> vara bra att börja från början: med ett
> maxpris, och se vad man får för penggarna
> (alltså plocka ihop själv).

Jag skulle helt klart satsa på grafikkort före processor. En ändring i processorhastighet hjälper föga om grafikkortet inte klarar av att leverera. Dvs av erfarenhet när det gäller just spel som ex BF3 så är det bättre att satsa på grafikkortet före processorn. (ex så är ju 560 Ti ett bättre kort än 560 som medföljer det paket du länkar till, prisskillnaden är ca 400 kr.. sen kommer 580 men de är dyrare.. ca 2000 extra har jag för mig :) )...

Är det någon som har rekommendationer eller varningar när det gäller bredbandsleverantörer?

Familjen ska flytta till BR där fastigheten är fiberansluten med ”riktiga” bredbandsuttag och flera leverantörer via OpenNet mm.
Kommer man som ”normalanvändare” att märka någon skillnad mellan olika leverantörer eller är det bara att gå på den billigaste (tänkte köra 100 Mbit/s ner och 10 upp + fast IP-telefoni):

De som finns är:
Bredbandsbolaget (ej via OpenNet men finns i huset)
Alltele
Bahnhof
Universal Telecom
Tyfon
T3
B2
Kramnet

Flera har jag aldrig hört talas om. Lutar åt Bahnhof som har bra pris och är ett namn som jag känner igen :)

All tänkbar input välkomnas.
/Johan

Hej!

En Mac fråga.

Jag vill flytta över bilder från iPhoto till en extern hårddisk. Jag har testar att exportera men det fungerar inte. Till saken hör att jag har gamla saker på den externa hårddisken jag inte vill bli av med. Hur går jag tillväga? Misstänker att det är några inställningar som ska göras.

Tillbaka
Topp