[OT] Datafrågor - En samlingstråd

MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> En Mac fråga.
>
> Jag vill flytta över bilder från iPhoto till en
> extern hårddisk. Jag har testar att exportera men
> det fungerar inte. Till saken hör att jag har
> gamla saker på den externa hårddisken jag inte
> vill bli av med. Hur går jag tillväga?
> Misstänker att det är några inställningar som
> ska göras.

Skitenkelt bara drag and drop.

Fritte skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej!
> >
> > En Mac fråga.
> >
> > Jag vill flytta över bilder från iPhoto till
> en
> > extern hårddisk. Jag har testar att exportera
> men
> > det fungerar inte. Till saken hör att jag har
> > gamla saker på den externa hårddisken jag
> inte
> > vill bli av med. Hur går jag tillväga?
> > Misstänker att det är några inställningar
> som
> > ska göras.
>
> Skitenkelt bara drag and drop.

Skumt. Jag får det inte att funka. Får testa igen. Allt annat har ju varit så enkelt på min Mac.

Om det inte funkar prova att dra filerna till skrivbordet först och sen vidare till HD.

Eller högerklicka på ikonen iphoto library i datorns bilder mapp, välj visa innehåll, öppna datamappen och leta därefter upp bilderna. Sen copy/paste därifrån.

Senast ändrad:
Någon som har testat att uppgradera en gammal laptop med ssd-disk? Blev det en rejäl prestandaboost?

Funderar på att stoppa in en intel 320 series 120 GB i min fem år gamla Amilo si 1520 med en core2duo processor på 1,83 GHz. Datorn har SATA-port och disken har SATA-II-anslutning. Lirar det ihop?

Funderar också på att stoppa in 1 GB minne till (sitter 1GB i nu).

Är det värt den här uppgraderingen eller är det bättre att spara slantarna till en nyare dator?

Jag fick min beräkningsdator på jobbet uppgraderad med SSD och det märktes en rejäl skillnad trots att den är rätt välkittad från början.

Kan tänka mig att det blir nytt liv även i en gammal dator med en ssd. Om man har en minimal installation på den så kan den säkert bli snabbare än en ny dator utan ssd (som det ju blir om man håller samma budget).

Stämmer, om datorn är en laptop så kommer batteriet räcka längre också. Min SSD har tyvärr havererat nu och skall till återförsäljaren för att utvärderas om jag ska få en ny :(

42Hz skrev:
> Det är väl samma kontakt bara annan controller
> med SATAII? Den kommer bara gå slöare med sata
> fart.

Men sänker det farten såpass att att det inte är lönt med en ssd?

Jag har en första generationens macbook. Satte i en ssd, nu är den nästan lika snabb som en samtida mb pro för hd-intensiva applikatoiner typ lightroom.

SATA har stöd för överföringshastigheter upp till 150Mb/s, SATA II 300Mb/s. En 7200-spin-disk har en överföringshastighet (läsning, teoretisk) på ungefär 100Mb/s så om SSDn har bättre överföringshastighet så är den snabbare :). Sökningar är snabbare i SSD också.

RN skrev:
> SATA har stöd för överföringshastigheter upp
> till 150Mb/s, SATA II 300Mb/s. En 7200-spin-disk
> har en överföringshastighet (läsning,
> teoretisk) på ungefär 100Mb/s så om SSDn har
> bättre överföringshastighet så är den
> snabbare :). Sökningar är snabbare i SSD också.

Den jag kollade på (Intel 320) har överföringshastighet vid läsning på 270 MB/s och vid skrivning 130 MB/s. Lite trist att bara kunna utnyttja ca halva läsarfarten disken är kapabel till.

Där gav laptopen upp.

Supportavtalet löpte ut 22 November så den höll 12 dagar utöver garantitiden. HP har blivit bättre på att trimma in "self destruction" funktionaliteten =) Min förra bärbara funkade över en månad efter att garantitiden tagit slut.

Någon som känner till någon serviceverkstad i stockholmsområdet. Är hyfsat säker på att det bara är 5-Volt regulatorn som gett upp så det borde vara en enkel reparation.

//j

Mycketvillhamer skrev:
> RN skrev:
> -----
> > SATA har stöd för överföringshastigheter
> upp
> > till 150Mb/s, SATA II 300Mb/s. En
> 7200-spin-disk
> > har en överföringshastighet (läsning,
> > teoretisk) på ungefär 100Mb/s så om SSDn har
> > bättre överföringshastighet så är den
> > snabbare :). Sökningar är snabbare i SSD
> också.
>
>
> Den jag kollade på (Intel 320) har
> överföringshastighet vid läsning på 270 MB/s
> och vid skrivning 130 MB/s. Lite trist att bara
> kunna utnyttja ca halva läsarfarten disken är
> kapabel till.

Den rackaren ska väl ha SATA-II-interface så den stödjer 300MB/s iaf om jag läst rätt

En stor anledning till att SSD är ett sånt lyft, oavsett teoretisk maxhastighet vid läsning, är att medelsöktiden är 50-100 ggr lägre än hos en mekanisk HDD. (0.1 ms vs 5-10 ms, kanske ännu mer än 10 i laptopdiskar).

Köp.

Lite data mer telefon.

Köpte en ny iPhone igår. Behöver nu veta hur jag ska få över mina kontakter från den gamla 3Gs till min nya 4s. Jag har kvar simkortet i den gamla så jag kan arbeta offline men ingen internetanslutning där just nu. Hittar inget i iTunes.

Kan någon detta?

Edit: Hittade det nog i Itunes. Tack ändå.

Senast ändrad:
MTBiker skrev:
> Lite data mer telefon.
>
> Köpte en ny iPhone igår. Behöver nu veta hur
> jag ska få över mina kontakter från den gamla
> 3Gs till min nya 4s. Jag har kvar simkortet i den
> gamla så jag kan arbeta offline men ingen
> internetanslutning där just nu. Hittar inget i
> iTunes.
>
> Kan någon detta?
>
> Edit: Hittade det nog i Itunes. Tack ändå.

Finns det ingen molntjänst kopplad till iPhone? Det där med iTunes-synkning i tid och otid och att lagra saker på datorn låter sjukt drygt.

Det inbyggda trådlösa nätverkskortet i min gamla bärbara vägrar att ansluta till min nya d-link router. Den gamla routern hade den inga svårigheter med. Alla andra prylar som en liten eee-pc, en mac och flera telefoner hakar på direkt. Med ett usb-kort går det också bra från datorn ifråga. "Ansluter" säger den men efter en stund: "Det går inte att ansluta till...". WEP, WPA, WPA2 eller öppet spelar ingen roll. Får jag några tips!

Anders H skrev:
> Det inbyggda trådlösa nätverkskortet i min
> gamla bärbara vägrar att ansluta till min nya
> d-link router. Den gamla routern hade den inga
> svårigheter med. Alla andra prylar som en liten
> eee-pc, en mac och flera telefoner hakar på
> direkt. Med ett usb-kort går det också bra från
> datorn ifråga. "Ansluter" säger den men efter en
> stund: "Det går inte att ansluta till...". WEP,
> WPA, WPA2 eller öppet spelar ingen roll. Får jag
> några tips!

Ändra mode från N till G eller B eller liknande i routern.

Tomtefar skrev:

> Ändra mode från N till G eller B eller liknande
> i routern.

Jomen, vafan, det står ju "mixed n, g and b".

Har TV från Bredbansbolaget via ADSL. Tänkte slippa ethernetkabeln och istället köra med en Netgear "Universal WiFi Internet Adpater for TV&Blu-ray". Modemet kräver att TV kopplas in på port 4 men får inte till konfigureringen av Netgear-grunkan. Att få internetuppkoppling genom den går direkt men kan inte få till port 4 så TV:boxen blir glad.

Dvs modemet finns precis vid telejacket - TV-boxen precis vid TV:n. Jag skall alltså ersätta ethernetkabeln mellan dessa två enheter. Bredbandsbolaget säljer en pryl som kallas ZAP100 där det finns både en extra sändare som kopplas in på modemets port 4 och där mottagaren kopplas in i TV-boxen. ZAP100 kostar lite mer och känns som onödig eftersom routern ändå är en sändare

Anders H skrev:
> Tomtefar skrev:
>
> > Ändra mode från N till G eller B eller
> liknande
> > i routern.
>
>
> Jomen, vafan, det står ju "mixed n, g and b".

Kolla vilken kanal du använder och byt till en under 11 om du använder en högre.

Vad skönt det vore med en schysst bärbar dator.

SSD och i7 låter fint, eller ska man gå ned till en maxad i5?
Gärna en 17" skärm.

Vad får man för ca 12 laxar?

Den ska klara spel och filmredigering.

Det borde finnas en del REA burkar nu.

Filmredigering och SSD?
Låter lite jobbigt, hur stora filer har du att jobba med?
Vanligen har man bara en disk i en bärbar och då blir det lurigt med stora datavolymer och ssd men det kanske räcker till med 128 gb disk (eller vad du nu får för de pengarna) även för dina videos?

perzzon skrev:
> Filmredigering och SSD?
> Låter lite jobbigt, hur stora filer har du att
> jobba med?
> Vanligen har man bara en disk i en bärbar och då
> blir det lurigt med stora datavolymer och ssd men
> det kanske räcker till med 128 gb disk (eller vad
> du nu får för de pengarna) även för dina
> videos?

Inser att det kanske ser skumt ut och filmredigeringsbiten...ja, det är ju inget jag gör just nu. Kan ha det på en extern hårddsik. Filerna blir ju grymt stora...det vet jag.
SSD verkar vara det som gäller i alla fall.

Så...nu så.

Vad får man för ca 12 papp?

Du "vill" inte ha en 17".
Då kan du lika gärna ta en stationär.
Ta då hellre en mindre burk och extern skärm.
Jag jobbar varje dag på min 15"-are (precision m4400) med just video och kan säga att den är klumpigt stor.
Jag tar bara med den i nödfall.

Och ja... Det blir stora filer. 15gb ryker i ett huj... Och det blir ett par stycken för varje klipp.
Men till det kan du utan problem köra mekaniskt 7200rpm.

/n

larsan skrev:
> Anders H skrev:
> -----
> > Tomtefar skrev:
> >
> > > Ändra mode från N till G eller B eller
> > liknande
> > > i routern.
> >
> >
> > Jomen, vafan, det står ju "mixed n, g and b".
>
>
> Kolla vilken kanal du använder och byt till en
> under 11 om du använder en högre.

Tack för tips men det hjälpte inte. Har nu pröva "b only", "g only", ändrat kanal till 8 sedan till 3, ändrat drivrutin till senaste, nergraderat till XP eftersom drivisen egentligen inte fanns för win7, osv osv. Allt annat hakar på routern ögonblickligen. Nätverkskortet i den här datorn har fortfarande inga problem med den gamla routern (som dock i sig själv är väldigt instabil och tappar kontakt m nätet titt som tätt, kombinerat modem och router). Kan jag få ett sista tips innan jag sätter klyvyxan i datorn?

enkelt för en som kan ..
men vad är det som händer?
när jag använder min HP-laptop med batteridrift så blir det avbrott när indikatorn visar 40% energi kvar? borde gå till det var 10%kvar?

Det finns en inställning i systemet för när den skall börja göra åtgärder för att rädda datat innan strömmen tar slut. Antingen stängs maskinen av eller så läggs den i sovläge.
Eftersom det är en HP-maskin gissar jag på windows. Kolla denna guide för förståelse. Dock kan det variera beroende på windows-version.
http://reviews.cnet.com/green-tech/laptop-power-batteries/

(ps det är ju långt från säker att det är detta som är problemet men det KAN vara så)

Befinner mig utomlands för ett tag och har införskaffat mig en surfsticka från Tre och undrar om det går att dela ut internetet från stickan till telefonen som jag har också har med så man kan surfa trådlöst på den, utan att köpa en router? (Datorn har förövrigt W7 och telefonen är en iphone.)

Senast ändrad:
Nedbäddad i en vecka med feber och diverse andra demoraliserande krämpor börjar tålamodet ta slut. Tyvärr var det alldeles för länge sedan jag försökte mig på att se en film på datorn - vilket jag nu vill.
Fast jag vill se den på TV:n. Att få skrället att visas på TV:n har jag klurat ut och anvämder PS3 Media Server för att via PS3:an få upp den på skärmen. Gott och väl så långt. Men det här med texten är det värre med.
Vilken sida är bäst att hämta svensk text ifrån? Och hur vet jag vilken text som funkar? Filändelsen ger mig inte mycket att gå på tycker jag (VLC)och titeln på filen antyder 1080p Swesub. I min fåfänga trodde jag ju då att texten var inkluderad, men tydligen inte. Visas inte i VLC på datorn och alltså inte heller via mediaservergrejjen upp på TV:n. Jag har för mig att man skall kunna peta in en Subtextfil i mappen och allt skulle lösa sig själv?

Men min febriga skalle vill inte processa något alls och jag tappar tålamodet snabbare än en iller på amfetamin.

Snälla Happy, finns det hjälp att få?

Det blev inte vad jag tänkte mig. En Packard Bell EasyNote TS 15,6". i7, 640 GB, 4 GB, NVIDIA GeForce 540M 1GB.

Nedsatt till 5500:- från 6400:-, men pga kassafel så blev det 6100:- vilket jag upptäckte hemma. Nåja, jag kör på 30 dagars öppet köp, men måste bestämma mig i helgen.

Jag måste tillbaka till butiken för att antingen få tillbaka 600:- eller lämna igen datorn. Jag är dock rätt nöjd med datorn, men är sugen på de nya 15-17" ultrabookarna (vilket ord!) som kommer i vår.Jag skippar nog videoredigeringsfunderingarna och att ha en speldator för närvarande.

Hmm...känns som ett angenämt problem för närvarande.

i7:an rullar på bra och datorn blir inte varm. Skönt. Bra batteritid.

Vi får se...

Kan någon hjälpa mig att bli av med alla SPAM på Telias Web-mail?
Jag får ca 50st SPAM per dag, börjar bli ohållbart.

Telia har en tjänst för 16kr i månaden med utökad storlek på mailbox (som jag inte behöver) som också inehåller SPAM-fileter. Men det känns fel att behöva betala för en sådan tjänst, speciellt eftersom jag använder mailen så sällan.

Sen finns det möjlighet att göra egna filter. Eftersom alla spam är på engelska så tänkte jag filtrera bort alla meddelanden med vanliga engelska ord typ "and", "you", "offer" etc.
Men enligt vad jag förstår så går det bara att filtrera på rubrik och avsändare, och inte på texten i själva meddelandet så det funkar inte så bra.

Finns det något grattis anti-SPAM program som funkar för WEB-mail?

Senast ändrad:
Men jag vill gärna ha kvar min telia-adress. Det finns några som brukar kontakta mig där och jag orkar inte byta. Skulle jag byta måste jag ändå bevaka Telia-mailen en tid framöver (vilket är ganska jobbigt med alla dessa SPAM).

Någon annan som har Telias Web-mail?
I så fall, har ni också mycket SPAM.
Min granne har inga SPAM alls på sin Telia-mail!
Kan det bero på att jag har en väldigt enkel adress (bara två teckan innan telia.com)? SPAM-robotarna kanske testar alla två-tecken-kombinationer?

Tillbaka
Topp