[OT] Datafrågor - En samlingstråd

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, vad ska man köra för att hålla reda på
> alla lösenord och koder. Det börjar gå heeelt
> överstyr nu.

http://keepass.info har jag använt förut.
Numera kör jag med samma lösenord överallt. Idiotiskt, javisst, men jag behöver bara komma ihåg ett (krångligt sådant iofs).

gsb skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ok, vad ska man köra för att hålla reda på
> > alla lösenord och koder. Det börjar gå
> heeelt
> > överstyr nu.
>
>
> http://keepass.info har jag använt förut.
> Numera kör jag med samma lösenord överallt.
> Idiotiskt, javisst, men jag behöver bara komma
> ihåg ett (krångligt sådant iofs).

Jag kör på samma fast med några olika med olika svårighetsgrad beroende på hur viktig sidan är.

aahlborg skrev:
>
>
> http://oleniner.blogspot.se/2011/11/tp-link-3420-o
> penwrt-huawei-e398-3g.html
>
> Tyvärr stöds inte din router av Openwrt så det
> blir nog till att köpa nytt i alla fall.

Tack....
Surt men bara att köpa nyare prylar...

Kollade med kollegor som liksom jag är påprackade samma modem.
Lösningen verkar vara en liten rackare från Dovado.

Vernersson skrev:
> aahlborg skrev:
> -----
> >
> >
> >
> http://oleniner.blogspot.se/2011/11/tp-link-3420-o
>
> > penwrt-huawei-e398-3g.html
> >
> > Tyvärr stöds inte din router av Openwrt så
> det
> > blir nog till att köpa nytt i alla fall.
>
>
> Tack....
> Surt men bara att köpa nyare prylar...
>
>
> Kollade med kollegor som liksom jag är
> påprackade samma modem.
> Lösningen verkar vara en liten rackare från
> Dovado.

Kolla på Asus rt-n56u eller rt-n66u också. Har testat dem med två olika modem och två olika operatörer (telenor och tre), och det har funkat bra. Inga problem att få dem att funka (efter att ha uppgraderat firmware vill säga, men det är ju bara en knapptryckning så sköter de det själva).

JLarsson skrev:
> Ok, vad ska man köra för att hålla reda på
> alla lösenord och koder. Det börjar gå heeelt
> överstyr nu.

Lastpass är a-ok
Skall vara peer-reviewed om jag fattat det rätt.
Använd Lösenordsgeneratorn

Har just stoppat in Win7 på en burk som lottades ut på jobbet. Nya idiotfinesser från Microsoft, vill man bli styrd köper man väl Mac?
1. Hur gör jag för att webläsaren INTE ska öppna en ny flik varje gång jag trycker på en länk, exempelvis efter en googlesökning.
2. Hur gör jag för att få upp en vanlig mapp när jag kopplar in digitalkameran istället för att orka ta fram minneskortsläsaren? Nu får jag upp en mapp som heter D300 istället för nåt mer normalt i stil med H:/ I denna mapp kan jag bara öppna bilder med Windows eget kassa bildvisningsprogram.

Octagon skrev:
> Har just stoppat in Win7 på en burk som lottades
> ut på jobbet. Nya idiotfinesser från Microsoft,
> vill man bli styrd köper man väl Mac?
> 1. Hur gör jag för att webläsaren INTE ska
> öppna en ny flik varje gång jag trycker på en
> länk, exempelvis efter en googlesökning.

Installerar en vettig browser som Firefox eller Chrome. Dessutom får du bättre säkerhet på köpet.

> 2. Hur gör jag för att få upp en vanlig mapp
> när jag kopplar in digitalkameran istället för
> att orka ta fram minneskortsläsaren? Nu får jag
> upp en mapp som heter D300 istället för nåt mer
> normalt i stil med H:/ I denna mapp kan jag bara
> öppna bilder med Windows eget kassa
> bildvisningsprogram.

Tar ur kortet ur kameran och stoppar i en kortläsare som är kopplad till datorn.

Firefox har jag redan, men jag vill ju få allt att funka. Ja ja, kanske lika bra att ge upp. Chrome har sina fördelar, men även nackdela, lite Mac på den.

Öhh, grejen är ju att jag vill slippa minneskortsläsaren ibland. Bra när man reser tex. Som jag ju skrev. Med XP fungerar kameran som en slö minneskortsläsare, jag vill ha samma på Win7

Söker lösningar för att jobba lokalt istället för mot jobbets svinsega server. Speciellt på resande fot.

Helst skulle jag vilja ha en automatisk spegling till någon lokal drive, så att jag jobbar mot en lokal hårddisk som kopierar sig själv från och till servern. Men jag tror att jobbets brandväggar sätter stopp för sånt kul. Om man inte kan få allt att gå via min dator vill säga.

Kan man mappa en mapp på lokala hårddisken så att den får en drive-bokstav? Jag arbetar normalt sett mot en server som har bokstav, typ att en //servernamn/konstigbokstavskombination/ blir till nåt i stil med R:. Kan man få en del av C: att bli R:? Eller måste jag partitionera HDD då? Är det bättre att köra mot en USB-disk?

Vad händer om du högerklickar på din nätverksenhet och väljer "Always available offline"? Jag vet iofs inte hur snabb den är på att synca ändringar sen.

Skriv vid cmd-prompten:
subst R: c:\dinsökväg\mapp 

Men den försvinner vid omstart och måste köras igen.
Lägg in raden i Autostart så slipper du tänka på det.

Kanoners! Nu gjorde jag en .BAT fil som ser ut såhär:

@echo off
rem Bat file for localwork ----------------------------
Net Use R: /DEL /Y
subst R: C:\LocalWork\R
Pause

Verkar som att det fungerar. Skitbra!

Sen har jag gjort en annan .bat för att komma tillbaka igen

@echo off
rem Bat file for serverwork ----------------------------
subst R: /D
Net Use R: "\\servernamn\mappnamn"
Pause

Nu ska jag bara göra något så att jag kan synca snabbt och lätt. Är det Total Commander som gäller [märks det att det var ett tag sen jag höll på :)].

Senast ändrad:
Misstänkt inloggning har förhindrats

Fick ett mejl från google, till min hotmail postlåda:
"Hej jonja!

Någon försökte nyligen logga in på ditt Google-konto, x.x@hotmail.com, med ditt lösenord. Personen i fråga använde en app i stil med en e-postklient eller en mobil enhet.

Vi förhindrade inloggningsförsöket ifall det var en kapare som försökte komma åt ditt konto. Här är uppgifterna om inloggningsförsöket:

den 25 maj 2014 kl 17:11 UTC
IP-adress: 14.162.129.149
Plats: Hanoi, Hà Nội, Vietnam

Om du inte känner igen inloggningsförsöket kan det vara någon som försöker komma åt ditt konto. Du bör logga in på kontot och återställa lösenordet omedelbart."
----------------------------------------------

Jag vet att jag har knutit min hotmail address till mitt youtube konto på nåt sätt men inte exakt hur. Men till att börja med, hotmail.com trodde jag var Microsoft's domän, och hur google kan kalla det för ett google konto, övergår mitt förstånd. När jag loggar in på google, så verkar det heta samma sak som mitt hotmail, men det är inte samma brevlåda. Och varför google skickade ovanstående varning till mitt hotmail konto förstår jag heller inte, såvida de inte har för vana att skicka sådant till det backup konto som man måste uppge, när man skapade google kontot. Beklagar om det låter luddigt men kan inte beskriva det bättre än så här, jag förstår mig inte på det här riktigt.

jonja skrev:
> Jag vet att jag har knutit min hotmail address
> till mitt youtube konto på nåt sätt men inte
> exakt hur. Men till att börja med, hotmail.com
> trodde jag var Microsoft's domän, och hur google
> kan kalla det för ett google konto, övergår
> mitt förstånd. När jag loggar in på google,
> så verkar det heta samma sak som mitt hotmail,
> men det är inte samma brevlåda.

Du har skapat ett Google-konto med din hotmailadress som kontonamn. Man måste inte ha en GMail-adress. Jag förstår inte vad du tycker är konstigt. Att byta lösenord är säkert en bra idé. Speciellt om du använder samma lösenord överallt. Allas lösenord får ju anses potentiellt kapade just nu.

Jag har även fått sms från 'google' om intrånget, liksom när jag bytte passwd. Är sms & mejl verkligen från google? avsändaradress är no-reply@accounts.google.com
I mina ögon ser adressen rätt så ok ut, och länken de skickade ser inte ut som phishing, såvitt jag kan se. Eller är det phishing?

Var väldigt försiktig med liknande mail. Efter en USA-resa i vintras fick jag mail, till min hotmail att någon försökt ta sig in på mitt hotmailkonto (samma konto som mailet kom från). Var väldigt misstänksam, men mailet var inget fuffens, då man i Outlook kan gå in i säkerhetsinställningarna och se inloggningsförsök, i mitt fall tre inloggningsförsök från Hongkong. Men kom ihåg att ALDRIG klicka på några länkar.

jonja skrev:
> Jag har även fått sms från 'google' om
> intrånget, liksom när jag bytte passwd. Är sms
> & mejl verkligen från google? avsändaradress är
> no-reply@accounts.google.com
> I mina ögon ser adressen rätt så ok ut, och
> länken de skickade ser inte ut som phishing,
> såvitt jag kan se. Eller är det phishing?

Som sagt, klicka aldrig på länkar. Men om du även fått SMS till ditt registrerade telefonnummer kan man nog vara så säker som det nu går att vara på att det verkligen är äkta.
Avsändaradress kan man ange som precis vad som helst. Det är ingen kvitto på att mailet verkligen kommer därifrån.

Tycker du att det ser suspekt ut så går du in på ditt konto den vanliga vägen och kollar senaste inloggningar istället. Aldrig via länken som sagts redan men det tål att upprepas.

Bekant fick samma nyss. När vi loggade på kontot sade det samma sak vilket bör indikera att mailet också kom från Google. Nytt lösenord och två-partsauthenticering påslaget. Med det inte sagt att TS är äkta.

Säger som andra. Logga in på kontot vanliga vägen, byt lösenord och kolla aktivitet på kontot.

P

Hej alla data experter! Mus dj...ln har lagt av på laptoppen och styrplattan funkar inte heller!!!
Har inga hårdvaruproblem enligt kontrollpanelen så jag antar att det är Windows 7 som strular.
Tips på fix lr systemverktyg som funkar???

Tackar alla på förhand!!!

Testa att starta om datorn ifall du inte redan gjort det. Löser konstigt nog de flesta problem.

Annars kan det vara så att du stängt av padden - brukar vara en möjlighet till just detta på laptops. Det brukar vara något i stil med knappen FN och någon av F1-12 knapparna. Vissa datorer har inte en FN knapp, och i sådana fall brukar den antingen ha ett annat namn, eller så är det ctrl alt F1-12.

Ifall inget av detta fungerar så skulle jag testa att starta datorn i felsäkert läge - vilket du gör genom att hålla inne en viss knapp (ofta delete eller F5) när du botar - dvs när du startar datorn. Var bara noga att kolla vilket knapp du verkligen ska trycka in, för annars kan du ju starta en omformatering, eller hamna i BIOS. I felsäkert läge BORDE padden fungera på laptopen, och därifrån kan du "vrida tillbaka klockan" på datorn till ett tidigare datum - dvs innan felinställningen skedde.

Löser ni det här är jag evigt tacksam och utlovar en pava vin i belöning om den som knäcker lösningen befinner sig i Sthlm.

Dator Asus kv55-d, laptop.
Ska anslutas via bluetooth till en Pioneer AS BT200 bluetooth-adapter som sitter i stereon.

Datorn "ser" adaptern, men vägrar ansluta. Vid mina första försök saknades (enligt felmeddelande) drivrutin för "bluetooth kringutrustning".
Efter timmar på google hittade jag nånstans en väg runt det och datorn påstår sig inte längre sakna någon drivrutin.
Men, hjälper likförbaskat inte...

Enligt ASUS Support ska jag uppdatera till senaste bluetooth drivrutin, men det har jag gjort nu 10 ggr tror jag.
Därefter hänvisar Asus till Pioneer och deras drivrutiner. Men, det finns ingen speciell drivrutin för adaptern vad jag kan hitta!?

Gah...... Jag har nog med lätthet lagt 12-14 timmar på det här nu och tycker att jag testat ALLT.
Och ja, jag kan ansluta till adaptern från ex min iPhone, så den verkar funka.

Anyone???

Luke skrev:
> Löser ni det här är jag evigt tacksam och
> utlovar en pava vin i belöning om den som
> knäcker lösningen befinner sig i Sthlm.
>
>
> Dator Asus kv55-d, laptop.
> Ska anslutas via bluetooth till en Pioneer AS
> BT200 bluetooth-adapter som sitter i stereon.
>
> Datorn "ser" adaptern, men vägrar ansluta. Vid
> mina första försök saknades (enligt
> felmeddelande) drivrutin för "bluetooth
> kringutrustning".
> Efter timmar på google hittade jag nånstans en
> väg runt det och datorn påstår sig inte längre
> sakna någon drivrutin.
> Men, hjälper likförbaskat inte...
>
> Enligt ASUS Support ska jag uppdatera till senaste
> bluetooth drivrutin, men det har jag gjort nu 10
> ggr tror jag.
> Därefter hänvisar Asus till Pioneer och deras
> drivrutiner. Men, det finns ingen speciell
> drivrutin för adaptern vad jag kan hitta!?
>
> Gah...... Jag har nog med lätthet lagt 12-14
> timmar på det här nu och tycker att jag testat
> ALLT.
> Och ja, jag kan ansluta till adaptern från ex min
> iPhone, så den verkar funka.
>
> Anyone???

Testat att ansluta t ex din telefon till DATORN? Kan vara vajsing med själva bluetooth i datorn.

@Luke: Det ska vara så att den dedikerade bluetooth-drivrutinen från tillverkaren innehåller stöd för audio-enheter, så det drivrutinspaketet ska räcka. Laddade du hem det från asus support-sidor för din laptop?

Har du Windows 7 eller 8?

Har du använt bluetooth på den laptopen förut?

Man ska bara lägga till enheten under Bluetooth-panelen. När allt funkar så ska Windows hitta drivrutinen för bluetooth audio direkt efter att "pair" lyckats. Sen ska enheten dyka upp som ett vanligt "ljudkort" i Windows.

Testat att ansluta tablet och telefon till datorn och det funkar.
Men, så fort jag testar att ansluta till ljudadaptern så strular det.

Jag har Win 7 64bit och drivrutinen är nedladdad från Asus. Nix, har aldrig använt Bluetooth från datorn förut, men det funkar som sagt att ansluta till andra enheter.
bluetoothscreendump.jpg

Den hittar enheten och börjar ansluta. Jag får meddelande om att drivrutiner installeras och sen visas den här infon.

swedo skrev:
> Vad gör ni som kan någonting innan ni kastar en
> dator. Kör ni ett rader/överskrivningsprogram?

Eh. Svarade nog på fel fråga.

Men +1 på att mosa hårddisken om man gillar sånt. Annars finns massa raderingsprogram också.

Standardlösning 1a till alla konstiga fel är att installera om datorn med ett rent Windows. I synnerhet om det är datorer fulla med tillverkarens eget skräp.

Min Asuslaptop var så full med skit att den var jätteslö när den var ny. Efter en ren installation med bara de nödvändigaste drivrutinerna är den fortfarande pigg och fräsch såhär tre år och två-tre ominstallationer till senare.

Senast ändrad:
swedo skrev:
> Vad gör ni som kan någonting innan ni kastar en
> dator. Kör ni ett rader/överskrivningsprogram?

Plockar ur hårddisken, mosar sönder den separat och kastar de mekaniska delarna i metallskrotdepån. Är det en SSD-disk är det lättare, bara att rikta ett par hammarslag och mosa på.

Rattnalle skrev:
> Standardlösning 1a till alla konstiga fel är att
> installera om datorn med ett rent Windows.

Kan man inte bara hälla i fönsterputs?

Schager skrev:
> Radera system32 räcker gott och väl!

Brukar du spara saker i system32?

Rattnalle skrev:
> Schager skrev:
> -----
> > Radera system32 räcker gott och väl!
>
> Brukar du spara saker i system32?

Varvid jag skrev "Sen kan man ju alltid krossa HDDn bara för "good measures""i nästa inlägg. Sen är ju dock frågan huruvida någon skulle ta sig tid att koppla in en HDD från en kasserad dator bara för att komma åt innehållet... De flesta av oss sitter ju inte med varesig statshemligheter eller cheese pizza på hemdatorn.

me.I.am skrev:
> Googlat på "Windows drivrutin "? Hittar ofta
> lösningen Internetz.

Oh yes.... Det var väl ungefär det första jag gjorde.

Tillbaka
Topp