[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Dum fråga men jag ställer den iaf.

Det är inte en dator som har ett integrerat gaffekort på mammabrädan + ett "riktigt" gaffekort?
OM det är så kan bios inställningarna ställa till det för en.
Kan vara så att biosen släcker det ena gaffekortet.

Vernersson skrev:
-------------------------------------------------------
> Dum fråga men jag ställer den iaf.
>
> Det är inte en dator som har ett integrerat
> gaffekort på mammabrädan + ett "riktigt"
> gaffekort?
> OM det är så kan bios inställningarna ställa
> till det för en.
> Kan vara så att biosen släcker det ena
> gaffekortet.

Om ej ovan, så koppla ur exakt allt, även minnen, hårddiskar osv. Testa sen med grafikkort och skärm.
Alt. Om du har möjlighet, byt nätdel.

Från http://happymtb.org/forum/read.php/1/1077931

1. Bädda in en film från YouTube (ersätt {} med [] och "http." mot "http:")
1) Ta adressen till filmen: http.//www.youtube.com/watch?v=Laej9THHuoI
2) Hacka bort "watch?": http.//www.youtube.com/v=Laej9THHuoI
3) Ersätt '=' med '/': http.//www.youtube.com/v/Laej9THHuoI
4) Kapsla in det hela med {video}{/video}: {video}http.//www.youtube.com/v/Laej9THHuoI{/video}

Skumt beteende.

Vet inte riktigt vad som har hänt men happy segar som satan för mig.
Ladda inläggslistan funkar helt normalt, men när jag ska öppna en tråd tar det c:a 15 sekunder.
Ska jag sedan posta ett inlägg tar det c:a 30 sek innan åtgärden är utförd.

Mig veterligen är inget större uppdaterat i min dator.

Kör Win 8.1 64 bit med Firefox 32.0.3
Testar jag att köra IE funkar det mycket bättre. Fast jag vill inte behöva köra olika browsers för olika sidor :-/

Jag har testat att inaktivera samtliga tillägg (adblocker, garmin communicator & hola) utan att det hjälper

Någon som har en bra teori?

Ensamvargen skrev:
> För mycket porrsurf (virusinfektion) kanske.

Nope....

Det skumma är att det ENBART är happy som segar i min dator.
Har aldrig vart med om det tidigare.

Provat att rensa cachen? Ctrl+F5 tvingar en total omladdning av sidan. Installera om FF är väl något annat att prova. I övrigt kan jag inte bidra med så mycket då jag inte kört FF sen Chrome lanserades.

IE är för övrigt faktiskt ruskigt snabb. Men saknar en del annat. Fast där har du möjligheten att göra en happyikon direkt på listen vilket inte är fy skam ;-)

Ohhhh yes att jag har rensat cash & annat mög ;)

Ominstallation har jag inte testat, ännu.....
Nu verkar problemet dessutom än mer skumt... Precis som att symptomen "kommer & går".
Blir en del huvudkliande här just nu...

*S*

Jag upplever ganska ofta att det är segt på mobilen . Om jag tycker avbryt,kommer sidan fram utan reklam. Så jag gissat att det är reklamladdningen som segar ned.

Måste vara ngt med typ DNS'en eller ngt..

Kopplar jag upp samma dator via annan uppkoppling funkar det kalas.
Ska testa att modda DNS inställningen hemma ikväll bara för att kolla =)

Om någon eftersöker ett litet program som man kan spela in egna makron med så hittade jag idag TinyTask:
http://www.vtaskstudio.com/support.php

Grymt bra, den spelar alltså in mus/tangentbord och sedan spelar den upp det igen och repeterar bara vad du gjorde. Grymt för tråkiga monotona arbetsmoment. Man kan t om göra en exe-fil av makrot för att lätt komma åt det.

Jobbet erbjuder CAT B15Q som arbetstelefon. En hållbar Android med dubbla SIM-kort och bra batteritid. Vad jag kan se gör den det jag behöver plus att den klarar min hantering. Enda frågan är:

Kan man dela ut nätverket från telefonen? Jag behöver detta ibland för att kunna använda datorn och iPaddan. Kör iPhone 4 nu, visserligen bara 3G på den också, men det räcker.

Kan jag koppla in tå skärmar och få "utökat skrivbord" eller vad det nu heter från en VGA-utgång?

Min jobbdator är ganska vass och jag kan ha två skärmar på skrivbordet på jobbet, t.ex för att läsa på den ena och skriva på den andra. Men på jobbet har jag ju en dockningsstation med digital utgång, datorn i sig själv har bara VGA. Jag har 2 st 24"-skärmar hemma, skulle gärna vilja använda båda när jag jobbar hemifrån.

Den är bara några månader gammal halv-värsting, kostade nog 20 papp. Hmm, displayport ja, där sa du något. Hdmi-utgång finns ju, två stycken till och med. Och den ena skärmen har sån ingång, den andra är en en gång dyr skärm med alla sorters knäppa ingångar (S-video mm) utom just hdmi. Det borde funka att sätta ena på hdmi och den andra på VGA. Eller så kanske man kan köra HDMI till den digitala DVI ingången, om den inte är för gammal.

Här ska provas! Tackar!

HDMI har en bildsignal kompatibel med DVI och från Displayport finns massor av adaptrar om du inte redan har det på den häftigare av skärmarna.

En telefon/ android/ experia V fråga egentligen men:

När jag kör internet via 4g på telefonen och den känner av ett wifinät (som jag tex inte har åtkomst till) så slutar telefonen att köra internet via 4g å försöker med wifin som jag inte är ansluten till istället. Muchos störande och jag har inte hittat nåt sätt att få den att fortsätta köra via 4g. Någon som vet hur man gör?

/T

Wifin är avstängd men går igång av sig självt. Det måste ju finnas nån sån avstängninggrej men int hittar ja nån...

/T

Enl otaliga googlingar SKA det finnas lösningar på problemet fast de är antigen redan gjorda eller icke existerande (menyer tex) i mitt fall.
Superstörande. Någon borde göra nåt!

/T

Halloj!

En tanke, går kanske, eller så går det inte, men

Jag har en Garmin Edge 500, Garmin USB-sticka och en Asus RT-N66U.

Min tanke, USB-stickan sitter i ledig USB port, jag kommer hem trött efter ett
träningspass, USB-stickan känner av att jag är hemma och tankar upp tränings"datat".

Antingen till hårddisk eller ännu bättre till Garmin Connect eller annan förvald sida.

Är detta möjligt?

Tack på förhand

/S

Det kanske stämmer som du skriver att det behövs sladd för att göra den typen av överföring.

När jag körde Trainerroad gick det bra att köra "stickan" och edgen 500 för att få fram
all träningsdata på skärmen när jag körde Sufferfest filmerna.

Men det är kanske en annan typ av överföring.

/S

Fått ett skumt fel i url-fältet på min firefox. Dels har det blivit svårt att markera hela textsträngen med upprepade musklick som jag är vad vid. Men när jag till slut lyckats med det och skriver in några bokstäver för att matcha mot entries i historian, så funkar inte detta, utan markeringen 'släpper' vid första bokstaven så att den läggs in i den befintliga textsträngen istf att ersätta den.

Vidare, när jag skriver detta inlägg så funkar tkn-ekningen skitsegt, och när jag backar för att redigera så blir det fel för att det som visas stämmer inte riktigt med verkligheten och cursorn verkar ofta hamna fel.

Virus? Men hur isf? Jag har ju ett bra skydd med Norton 360, såvitt jag vet.

Hur ser juridiken ut kring att köra en onionrouter hemma? Kommer farbror blå att knacka på dörren och fråga varför min IP-address dyker upp på fel ställen? Kan jag hävda att det går att tvivla på att det var jag och att jag egentligen var ute efter att underlätta för tibetanska frihetskämpar och att äckelgubbar som heter Bernt som gillar småpojkar är en olycklig konsekvens?

Jag vet inte hur andra resonerar men för mig är "äckelgubbar som heter Bernt som gillar småpojkar är en olycklig konsekvens" bara det ett bra skäl att låta bli. Men det är dock enbart en moralfråga för min del.

Juridiken kring detta har jag noll koll på.

härko skrev:
> Hur ser juridiken ut kring att köra en
> onionrouter hemma? Kommer farbror blå att knacka
> på dörren och fråga varför min IP-address
> dyker upp på fel ställen? Kan jag hävda att det
> går att tvivla på att det var jag och att jag
> egentligen var ute efter att underlätta för
> tibetanska frihetskämpar och att äckelgubbar som
> heter Bernt som gillar småpojkar är en olycklig
> konsekvens?

Tror mig ha kollat upp det för ett tag sen och då tror jag det var lugnt i realiteten.
Dock bara ett problem om du kör den som Exit-node.
Om man bara är en mellanhopp är det ju ett ickeproblem.
Jag körde så ett tag men behövde Rapberryn till andra experiment så det föll bort.

Vad gör man av gamla datorprylar egentligen? Har precis plockat ner en fem år gammal "speldator" och en 24"-skärm. Är det värt att sätta ut sånt på blocket? Kan man lämna in? Eller är det slänga som gäller?

Har även lite gamla adsl-modem, switchar, ram-minnen mm. Det blir ju inte nytt igen direkt, och jag börjar inse att jag nog aldrig kommer göra något med det. Loppis?

ol__ skrev:
> Vad gör man av gamla datorprylar egentligen? Har
> precis plockat ner en fem år gammal "speldator"
> och en 24"-skärm. Är det värt att sätta ut
> sånt på blocket? Kan man lämna in? Eller är
> det slänga som gäller?
>
> Har även lite gamla adsl-modem, switchar,
> ram-minnen mm. Det blir ju inte nytt igen direkt,
> och jag börjar inse att jag nog aldrig kommer
> göra något med det. Loppis?

Förmodligen är det inga stora pengar någonstans där.

Skärmen kanske, var det en fin skärm för fem år sen är den fortfarande bättre än en ny billig skärm. Jag sitter med en tio-tolv år gammal skärm på jobbet som sparkar rumpa med de nya billiga skärmarna som IT-avdelningen ställer ut..
I övrigt handlar det nog mest om kaffepengar så i så fall handlar det nog mer om att det känns bra att grejerna används. Annars elektronikåtervinningen.

Är det DDR3-minnen så kanske jag är intresserad. Min fyra år gamla burk hänger med bra än utom att den klagar på fullt minne ibland :)

Nej, det är såklart inga stora pengar. Skärmen var en av de bästa var isch 7 år sen, men det är ju fortfarande inga stora pengar. Och att gå igenom alla småsaker tar ju tid såklart. Men i vanlig ordning är det ju tråkigt att slänga saker. Är ju alltid roligare när saker kommer till användning.

Men frågan är om man inte ska sätta ut datum och skärm för några hundralappar styck, och sen hiva resten till elektronikåtervinningen.

ol__ skrev:
> Nej, det är såklart inga stora pengar. Skärmen
> var en av de bästa var isch 7 år sen, men det
> är ju fortfarande inga stora pengar. Och att gå
> igenom alla småsaker tar ju tid såklart. Men i
> vanlig ordning är det ju tråkigt att slänga
> saker. Är ju alltid roligare när saker kommer
> till användning.
>
> Men frågan är om man inte ska sätta ut datum
> och skärm för några hundralappar styck, och sen
> hiva resten till elektronikåtervinningen.

Släng upp en bild på småskrotet i Skänkestråden och se om det är någon som nappar?

Rattnalle skrev:
> ol__ skrev:
> --------------------------------------------------
> > Nej, det är såklart inga stora pengar. Skärmen
> > var en av de bästa var isch 7 år sen, men det
> > är ju fortfarande inga stora pengar. Och att gå
> > igenom alla småsaker tar ju tid såklart. Men i
> > vanlig ordning är det ju tråkigt att slänga
> > saker. Är ju alltid roligare när saker kommer
> > till användning.
> >
> > Men frågan är om man inte ska sätta ut datum
> > och skärm för några hundralappar styck, och sen
> > hiva resten till elektronikåtervinningen.
>
> Släng upp en bild på småskrotet i
> Skänkestråden och se om det är någon som
> nappar?

Jo, det kan man förstås göra.

DD3, till stationär? Eller bärbar? Undrar om jag inte har ett par sodimm-varianter, kan vara dd3.

Funderar på att uppgradera pc:n lite.

Vilken budgetprocessor med hyfsad prestanda är mest prisvärd nuförtiden?
Råkade köpa 2x4GB DDR3 minne som inte passade i den nuvarande maskinen så det vore kul att kunna använda dessa i den nya.

Nuvarande systemet: Intel E2180 +1GB ram +640GB HD +SSD +Radeon 3870 +GA-P31-DS3L +Be quiet 400W PSU +Windows 7 64bit. Har varit mycket nöjd med denna men det börjar bli dags att byta nu.
Vore trevligt att kunna använda nätaggregatet men det kanske inte orkar med något av dom nyare spelkorten?

Någon som orkar hjälpa lite :)

Senast ändrad:
Hej!
Köpte mig en NAS-disk för att äntligen backa upp lite. Installerade disken, hittar den i enhetshanteraren osv men Windows7 Home Premium verkar inte stödja NAS?! Ett tips i detta läge vore inte fel!!

Helt korrekt. Man måste ha Professional för att få göra backup via nätverk.

Antingen "uppgradera" till 8.1 Pro för 250kr (om det erbjudandet finns fortfarande?) och hoppa genom alla ringar för att få tillbaka den gamla, fungerande backuplösningen, eller hitta ett tredjepartsalternativ.

Tackar, verkar som om en uppgradering skulle vara lösningen, kan man hitta den online? o 8.1, vet inget om det, är det hyfsat OK eller ett "giftpiller" ? Nu gör jag det lite lätt för mig o bombar frågor men...:)

Kort fråga från en novis. Är en sk hybrid-disk något att ha? Eller man ska satsa på en ren SSD disk? Har inga stora lagringsbehov men vill ha snabbheten.

Datorn jag sitter på o nu vill backa upp är uppgraderat till en SSD, inte speciellt dyrt om inte behöver massor med diskutrymme. Absolut snabbare, tystare(mindre fläktljud) batterisnålare(verkar det som)

Tillbaka
Topp