[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Hej hå. Noob frågor:

Min jobb laptop gav upp , den startar men verkar ha "disk problem" enligt våran IT support. Där gav dom upp och jag fick en NUC istället (Behovet av bärbar försvann).

Den kan ibland starta så jag kan logga in men den klagar om allt möjligt.

Frågan är då : Kan jag plocka ur den disken (troligen defekt) försöka clona den till en SSD disk och på så sätt "rädda" datorn? Eller flyttar jag med problemet?

Om den disken är paj , kan jag då på nåt sätt få tag på ett operativt system (Helst win) utan att begå lagbrott?

Om det nu inte går , vilket "freeware" OS är värt att testa (Läs användarvänligt för en dödlig skattebetalare)?

Och som en bonus fråga: Om jag kopplar upp den disken till min hemma dator , utsätter jag den för nån risk då? Dvs som en "extern HDD"..

Tacksam för rediga tips :)

Du kan absolut peta i en ny disk.
Och det sitter sannolikt en sån där lite Windows-lapp under burken med licens-nyckeln på.
Där står även vilken version av Windows den avser.
Eftersom det bara är disken du byter och inte en massa annan hårdvara så skall det inte vara några konstigheter med att installera samma version på burken. Du behöver bara en skiva och sedan är det bara att köra på.

Klona burken känns sådär. Skönare att börja på nytt.

Gratis OS... Det blir Linux då :) Ubuntu eller någon version av det beroende på prestandan på burken.

Det är bara att hooka in den i en annan burk och plocka ut den datan du vill ha.

Eftersom det är en gammal jobburk så antar jag att det åtminstone har varit lite viruskoll på den.

/N

Senast ändrad:
Hur är status på Win 10 idag, dvs är flertalet buggar borta? För- och nackdelar visavi Win7?

Har en felfri HP Laserjet 1010 som HP inte tillhandahöll några drivrutiner för Win 7, men då hade någon lyckats klura ut att drivrutiner för en annan skrivare fungerade. Har dock inte lyckats hitta något liknande för Win 10. Surt att ha en dator med ett äldre operativ bara för utskrifter. Jag vill helst inte köpa en ny skrivare när den gamla funkar perfekt. Min patron behöver dock snart bytas ut och jag såg att en ny patron kostar en slant. HPs egen patron kostar nästan lika mycket som deras billigaste skrivare (med samma patron i?) Någon som vill ge råd?

Angående skrivare så säljs de ofta med en halvfull eller tredjedelsfull patron. Den lösa du köper kan alltså ge betydligt fler utskrifter. Skriver du mycket så kanske det är värt att byta till en skrivare med vettiga priser på förbrukningen snarare än billigast inköpspris. Duplex är också fint, finns skrivare för tusenlappen som har det.

Jag tycker dryga 600 kr för en toner som på pappret klarar 2800 utskrifter och i verkligheten snarare 3500 är OK till min Brother. Brother har dessutom släppt en W10 drivrutin till en skrivare från 2010, klart godkänt. Nu blir det iofs inte så många sidor när jag pluggat klart och inte skriver ut rapporter att läsa längre.

Drivrutiner för W7 ska annars fungera i W10 även om det såklart kan uppstå problem med enstaka prylar.

Jag har kört W10 sedan februari förra året när det var beta genom Windows Insider som gällde. Det har varit helt stabilt så vitt jag märkt sedan förra sommaren typ. Det känns snabbare än W7 och ganska likvärdigt med W8.1 som jag upplever hur rappt det är på samma dator.

Det enda problemet med win10 jag har är att skärmupplösningen ändrar sig av sig själv. Och då menar jag verkligen av sig själv.
Man märker det på att ikoner som ligger långt till höger och långt ner flyttas upp till vänster.
Det här händer medan datorn inte används aktivt men när man kommer tillbaka så är upplösningen återställd till vad den borde vara.
Sen om det beror på win10, grafikkort eller skärm ska jag iofs ha osagt då allt skaffade nytt samtidigt och det har varit så här från början.
Kan ev ha löst sig med någon uppdatering men jag har inte orkat flytta ikoner på ett tag så nu märker jag inte om upplösningen ändras.

Fick den här sidan när jag klickade på en blocket-länk i happys blockettråden 2.

Är hemma med mitt vanliga wifi och senaste Chrome i Android.

Vad menas?

Bilagor

• Screenshot_2016-02-04-21-02-41.png
    Screenshot_2016-02-04-21-02-41.png
    29.4 KB · Besök: 132
Bele sa:
HPs egen patron kostar nästan lika mycket som deras billigaste skrivare (med samma patron i?) Någon som vill ge råd?

Vi kör med patroner från InkClub. Fint litet varningsmeddelande i fönstret på skrivaren men de funkar perfekt. Ungefär halva priset mot originalpatronerna.

eketjall sa:
Det enda problemet med win10 jag har är att skärmupplösningen ändrar sig av sig själv. Och då menar jag verkligen av sig själv.
Man märker det på att ikoner som ligger långt till höger och långt ner flyttas upp till vänster.
Det här händer medan datorn inte används aktivt men när man kommer tillbaka så är upplösningen återställd till vad den borde vara.
Sen om det beror på win10, grafikkort eller skärm ska jag iofs ha osagt då allt skaffade nytt samtidigt och det har varit så här från början.
Kan ev ha löst sig med någon uppdatering men jag har inte orkat flytta ikoner på ett tag så nu märker jag inte om upplösningen ändras.
Det låter spännande och lite irriterande :-)
Men jag skulle nog gissa på grafikkortets drivrutin och/eller defekt grafikkort. Är det samma med olika versioner? En drivrutin som av någon anledning kraschar och återställs skulle kunna ge den effekten.

Kung_Gustaf sa:
Fick den här sidan när jag klickade på en blocket-länk i happys blockettråden 2.

Vad menas?

Jag förstår det som att dom använder certifikat för www-blocket även för mobil-blocket, länken du klickar på är till www men iom att du mobilsurfar så blir du omdirigerad till mobil.

Något sånt, men OBS jag klickar inte vidare, är extremt försiktig, tror dock att det är ofarligt, men...

me.I.am sa:
Kung_Gustaf sa:

Vad menas?

Jag förstår det som att dom använder certifikat för www-blocket även för mobil-blocket, länken du klickar på är till www men iom att du mobilsurfar så blir du omdirigerad till mobil.

Något sånt, men OBS jag klickar inte vidare, är extremt försiktig, tror dock att det är ofarligt, men...
Man skulle kunna beskriva det som att sidan visar upp sin brorsas leg. Certifikatet som ska identifera sidan stämmer inte.

Rattnalle sa:
eketjall sa:
Det låter spännande och lite irriterande :-)
Men jag skulle nog gissa på grafikkortets drivrutin och/eller defekt grafikkort. Är det samma med olika versioner? En drivrutin som av någon anledning kraschar och återställs skulle kunna ge den effekten.
Jag tappade lite lusten att felsöka efter att ha googlat i timtal, och hittat andra med samma problem, men där support och andra förståsigpåare bara svarade med motfrågan om man hade stängt av "ordna automatiskt".
Hittade iofs något på Intels supportforum (jag har en NUC) där det tydligen dök upp någon ny driver.
Har för mig att jag laddade ner den och provade utan resultat.
Tappade som sagt lusten och lät ikonerna ligga där dom hamnade.
Men som sagt jag har iaf haft nyaste drivarna och uppdaterat Windows men ändå strul.
Har inte lyckats komma på exakt när det händer. Trodde först det var något spel som ändrade upplösning men sen har det som sagt visat dig att det har hänt när datorn är helt orörd. Men när och hur verkar mer eller mindre slumpmässigt.

Märkligt. Inget jag lider av då jag kört dolda ikoner på skrivbordet rätt länge. Använder det som slaskmapp och öppnar i utforskaren vid behov. Men jag förstår att det är grymt irriterande om man sorterat upp sina grejer på nåt sätt.

Du har säkert googlat o haft dig. Låter som den i något läge tror det är lägre upplösning. Skärmen kopplad med vga/dvi/hdmi? Eller vad det är nuförtiden.

me.I.am sa:
Du har säkert googlat o haft dig. Låter som den i något läge tror det är lägre upplösning. Skärmen kopplad med vga/dvi/hdmi? Eller vad det är nuförtiden.
Display Port
Hade ju en grej med det iofs där skärmen ibland inte gick ur standby-läge. Var tvungen att dra ur nätkabeln för att få igång den.
Det löste sig iofs när jag disablade Display Port 1.2 som tydligen bara används om man kör kedjade skärmar. Den sista i kedjan (eller om man bara har en skärm) ska/behöver bara ha Display Port 1.0 som jag förstod det.
Har inte haft DET problemet sedan jag ändrade iaf. Kan eventuellt vara så att mitt upplösmingsproblem hade med samma sak att göra, men är inte säker. Ett svagt minne säger mig dock att problemet med upplösningen var kvar.
Jag slutade som sagt leta fel någon gång före jul och iom att jag inte flyttat tillbaka ikonerna så vet jag inte om felet kvarstår.

eketjall sa:

Jag kanske missförstår men är det här en korrekt beskrivning:
1) Ibland när du kommer till datorna så har ikoner på skrivbordet flytta på sig.
2) Enda beaktade förklaringen är att upplösningen först ändrar sig till lägre och sedan ändrar sig tillbaka till "normal" trots att ingen av dessa händelser i sig har observerats?

TBone sa:
eketjall sa:

Jag kanske missförstår men är det här en korrekt beskrivning:
1) Ibland när du kommer till datorna så har ikoner på skrivbordet flytta på sig.
2) Enda beaktade förklaringen är att upplösningen först ändrar sig till lägre och sedan ändrar sig tillbaka till "normal" trots att ingen av dessa händelser i sig har observerats?

1) Ja.
2) Ja. Dessutom bevisat genom ett program där man kan spara skrivbordslayouten manuellt, men också automatiskt vid förändring. Fick "återställningspunkter" med 1024px upplösning trots att jag har 1920px upplösning normalt. Men helt riktigt att jag aldrig sett denna 1024px upplösning med egna ögon.

Nu har jag tröttnat, och måste fråga eftersom jag inte har lyckats lösa det själv....
På nya happyridesidan försvinner den lodräta funktionen längst till höger på skärmen efter ca två-tre sekunder( alltså där du ställer markören för att scrolla upp eller ner när du inte använder tangentebordet.
På happymtb var den där hela tiden utan att den försvann...hmmmm
Givetvis är det grymt lätt att lösa om man vet hur, problemet är att jag inte vet hur....
Någon som har koll?

//WSMC

MagnusA sa:
me.I.am sa:
> MEN, några saker återstår innan jag är nöjd.
> En sak som irriterar mig mycket är att explorer
> scrollar ner (eller upp, hur man nu uttrycker
> det). Om jag bläddrar mig fram i mapparna i
> vänsterkolumnen i Explorer och klickar upp ett
> "underträd" så vips är den katalog jag klickade
> upp 2 rader från slutet av fönstrets nederkant,
> och av underkatalogerna syns bara den första typ.
> Får scrolla ner igen, och när jag klickar upp
> nästa underträd så upprepas det hela - väldigt
> irriterande, har många nivåer i min
> katalogstruktur. Är det en bug? eller en feature?

Vet inte om det är en bugg/feature, men jag skulle nog klassa det som en bugg...

Det gäller dock bara för den mapp du har vald, om du expanderar en mapp som inte är vald så scrollas inte trädet. Så om du först väljer en annan map, och sedan expanderar mappen så scrollas det inte, eller om du först expandera den, och sedan väljer den.

Lite trådarkeologi, detta tipset missade jag innan men kom plötsligt på att jag frågat, så testade tipset nu. Funkar bra, tack!

eketjall sa:
me.I.am sa:
Display Port
Hade ju en grej med det iofs där skärmen ibland inte gick ur standby-läge. Var tvungen att dra ur nätkabeln för att få igång den.
Det löste sig iofs när jag disablade Display Port 1.2 som tydligen bara används om man kör kedjade skärmar. Den sista i kedjan (eller om man bara har en skärm) ska/behöver bara ha Display Port 1.0 som jag förstod det.
Har inte haft DET problemet sedan jag ändrade iaf. Kan eventuellt vara så att mitt upplösmingsproblem hade med samma sak att göra, men är inte säker. Ett svagt minne säger mig dock att problemet med upplösningen var kvar.
Jag slutade som sagt leta fel någon gång före jul och iom att jag inte flyttat tillbaka ikonerna så vet jag inte om felet kvarstår.

Fick för mig att jag skulle placera ut ikonerna igen och se om problemet kvarstod. Det verkar det inte göra. Kan alltså vara så att problemet med DisplayPort-inställningarna var orsaken. Eller så var det någon ny drivis som löste det.
Nu har det iaf funkat typ ett par 3-4 dagar utan problem.

eketjall sa:
eketjall sa:
me.I.am sa:
Display Port

Fick för mig att jag skulle placera ut ikonerna igen och se om problemet kvarstod. Det verkar det inte göra. Kan alltså vara så att problemet med DisplayPort-inställningarna var orsaken. Eller så var det någon ny drivis som löste det.
Nu har det iaf funkat typ ett par 3-4 dagar utan problem.

Ok, känns som att det kan ha haft med Displayportarna att göra, men kan ju lika gärna varit något annat i Windows mörka innandömen. Lär man aldrig få veta.

Min Macbook pro retina från mid 2014 knarrar när man trycker lätt eller lägger handen på ena hörnet under tangentbordet (höger). Är detta något känt problem som är lätt att fixa?

Har läst nån stans att batteriet kan börja svälla, då upstår liknande symptom. Är dock inte säker om det sitter där på din modell! Kolla på macworlds forum.

Jag använder en laptop med W10 som HTPC. Men den envisas med att ibland gå ner i sleep efter typ tre minuter oavsett om jag väljer en halvtimme, två timmar eller aldrig som tidsintervall för sleep när den är inkopplad. Några tips?

Eftersom datorn när den går ner i sleep släcker även TVn genom att ett Master-Slave-grenuttag klipper strömmen så tar det typ 10 s att få bild igen när det hänt även om datorn nu med W10 är igång på bara någon sekund. Lite störande när jag klickat fram något att sätta på och tittar bort ett par minuter.

Kanske nån expert tittar in i tråden, men tills vidare testa att ändra till något annat energischema, se till att det har ändrats och ändra sen tillbaka. Jag hade testat det iaf.

Vad har du för värden på vila och sleep?

Senast ändrad:
Det brukar ju också finnas inställningar som gör att datorn inte går ner i sleepläge när man kollar på video. Men det kan vara en inställning för grafikkortet också.

När datorn spelar upp något är det inga problem. Oavsett om det är Youtube, SVT play, musik eller film från disk eller spotify.

Den är också inställd på att inte släcka skärmen förrän efter en kvart och ingen skärmsläckare är på.

Det lustiga är att jag haft laptopen sen 2011 och kört W10 på den sen februari förra året men så helt plötsligt när jag börjar använda den som HTPC istället för att misshandla den i soffan och spela spel på den så dyker detta upp.. :P

Tidigare var problemet snarast att den inte stängdes av. Jag kunde hitta den med locket stängt påslagen och lagom varm för att den av okänd anledning vaknat.

me.I.am sa:
Trött på hur datum visas i Outlookkalendern (2013). Vet någon hur man kan ändra?
Istf för "den 5" vill jag ha bara "5"

Control Panel / Region / Additional settings... / Date / Long date
Ta bort 'den '

Klart
(Baserat på Win 8.1/Eng/Office 2016)

Rattnalle sa:
Det lustiga är att jag haft laptopen sen 2011 och kört W10 på den sen februari förra året men så helt plötsligt när jag börjar använda den som HTPC istället för att misshandla den i soffan och spela spel på den så dyker detta upp.. :P

Tidigare var problemet snarast att den inte stängdes av. Jag kunde hitta den med locket stängt påslagen och lagom varm för att den av okänd anledning vaknat.

Jag hade själv problem med att W10 bestämt skulle byta tillbaka energiprofilerna hela tiden och därför hade jag ett liknande beteende. Jag fick till slut ordning på det genom att börja pilla på detaljnivå av varje inställning.

Så i mitt fall blev det: Win+R -> 'control' <Enter> -> Energialternativ -> Kryssa i 'Hög Prestanda' -> Ändra Schemainställningar -> Ändra Avancerade inställningar -> Kolla igenom 'Strömsparläge' efter märkliga inställningar. Kolla om din grafikkortstillverkare har egna inställningar här, isf kolla så dom verkar vara vettigt inställda. Kolla även Bildskärm, så den inte har tagit några andra inställningar i den här menyn än den tidigare (jag litar inte på W10). Kolla också igenom Multimedieinställningar. Den borde vara ställd på Förhindra strömsparläge efter inaktivitet.

Rattnalle sa:

Testade du att ändra energiinställningar, och sedan tillbaka?

Senast ändrad:
En annan sak på samma tema (Har inte undersökt saken själv så det kanske är jättelätt).
Hur får man Spotify att förhindra att win10 går i strömspar eller om det kanske är viloläge (har faktiskt inte kollat det ens)
Lite drygt att man inte kan sätta på musik utan att det stängs av efter ett tag. Men samtidigt vill man ju inte förlänga tiden till flera timmar heller.

me.I.am sa:
Rattnalle sa:

Testade du att ändra energiinställningar, och sedan tillbaka?

Hittade lite på nätet:
http://www.tenforums.com/performanc...-after-2-minutes-inactivity-2.html#post412914
"
I hope this helps everyone --

I resolved this using Ceaser's way, only I didn't use regedit. I did at first, and changed what I thought was the appropriate setting (I followed the path outlined by the script I downloaded from the site he gave; I don't like to run scripts, so I opened it in notepad to use as a guide), but that didn't work. So I decided to have yet another go at the power settings, and this time I noticed something I hadn't noticed before: in the advanced power settings (system -> power and sleep -> additional power settings -> choose when to turn off the display -> change advanced power settings) there is a link at the top that says "Change settings that are currently unavailable." I clicked on that, and then the System Unattended Sleep Timeout setting showed up under the Sleep setting, with both battery and plugged in set to 2 minutes. I changed plugged in to 20 minutes and clicked OK, then waited ... and waited ... and happily waited ... and joyfully waited some more ... and after the full 20 minutes my monitor turned off.
"
Det är fler intressanta inlägg på sidan 2 där.

Och, kanske inget direkt svar dock:
http://www.tenforums.com/performanc...10-sleeps-after-3-minutes-no-matter-what.html
EDIT: Tror "återställa default" är det mest intressanta tipset i den tråden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp