[OT] Datafrågor - En samlingstråd

me.I.am sa:
Nu är det dags, ny skärm, behöver lite tips.

Ska i första hand användas som arbetsskärm, all arbetstid framför datorn, endast avbrutet av fika och möten.
Men vill även ha en skärm som funkar bra för foton, redigera etc. Iaf förr var det endast proffsskärmar man kunde kalibrera ordentligt.

- Bra arbetsskärm, företagskvalité.
- Smärtgräns 4k
- Men, om det behövs 2k extra för en bra "fotoskärm".

Prio är alltså arbetsskärm (vilsamt för ögonen), men om det kan kombineras med en skärm som är bra för foton för några tusen extra så är det ett alternativ. Köper skärm/dator med 10 års intervall ungefär, och då investerar jag.

DELLs skärmar brukar ofta tipsas om, billiga (relativt) med tanke på vad man får, svårt nöjd med min Ultrasharp 2713HM (QHD 2560 x 1440) +2K upplösning?, haft den ett tag nu och den presterar lika bra än! Hellre större skärm än 4K imho.

Nyare Dell UltraSharp U2715H går för drygt 4000:- Tror inte den är sämre. :)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2981197

Annars dubbla priset för proffsskärm: https://www.rajalaproshop.se/benq-sw2700pt-27.html

Senast ändrad:
Jag har en 2715 på jobbet. Väldigt trevlig efter lite skruv på inställningarna, främst ljusstyrkan ner massor. Rätt lagom upplösning för storleken för att fortfarande kunna köra 100% skalning på saker.

Hur den är för färgkänsligt arbete kan jag dock inte avgöra. Excel är inte så känsligt för sånt..

Var tar ni för åtgärder om er hemsida har blivit utsatt för Cross site scripting?
Jag ger upp snart, jag har försökt allt...
Jag har gjort att hemsidan blivit säkrarare, men hackaren lyckas alltid tar sig förbi?
Är det enda att byta webhotel (ip server adress) ?
Jag behöver hjälp av någon riktig kunnig som kan sätta stopp för min hackare.
Han kopierar min sida och ersätter länkarna med porrtext.
Alltså han har en egen domän. men varje ändring jag gör på min sida ändras även på hans.
Tacksam för hjälp

Senast ändrad:
vad för slags hemsida rör det sig om? ange gärna länk.

Kan du se i dina loggar vilket ip som skannar din sida? I så fall kanske du kan serva en annan sida till den som skannar. (den som skannar = skannern/skannaren/skanören)

Är detta något att ha?
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-vivobook-max-r541ua-15-6-bärbar-dator-1303661.html
Känns som min gamla laptop håller på att ge upp, typ 6 år gammal Asus.
Har fungerat klanderfritt fram tills nu så därför är jag nog lite insnöad på detta märke trots att det verkar
som om man får lite mer om man väljer Levono.
Kollar Youtube, läser lite tidningar och surfar happy o FB. Inget avancerat. Betalar räkningar osv.
Vill inte lägga mer än ca 6000

Lite snålt med RAM-minne kan jag tycka. Ffa (utan att ha gjort några efterforskningar) eftersom det står ASUS VivoBook Max R541UA drivs av senaste 7:e generationens Intel® Core™ i5-processor med upp till 4 GB RAM-minne så verkar det inte att gå att uppdatera heller. I övrigt ser det helt OK ut för det du ska ha den till.
Här kan du få en ASUS med samma skärmstorlek, samma processor, dubbelt så mycket RAM, dubbelt så stor SSD och högre skärmupplösning (iofs smaksak) för under 6000kr: https://cdon.se/hemelektronik/asus-vivobook-max-x541ua-dm554t-p40396052

Senast ändrad:
clnr sa:
Lite snålt med RAM-minne kan jag tycka. Ffa (utan att ha gjort några efterforskningar) eftersom det står ASUS VivoBook Max R541UA drivs av senaste 7:e generationens Intel® Core™ i5-processor med upp till 4 GB RAM-minne så verkar det inte att gå att uppdatera heller. I övrigt ser det helt OK ut för det du ska ha den till.
Här kan du få en ASUS med samma skärmstorlek, samma processor, dubbelt så mycket RAM, dubbelt så stor SSD och högre skärmupplösning (iofs smaksak) för under 6000kr: https://cdon.se/hemelektronik/asus-vivobook-max-x541ua-dm554t-p40396052

Fast i specen står det max 8GB

Som ni säkert redan förstått är jag inget bra på datorer :)

Men en fråga till, vad är skillnaden på en Laptop och en Notebook (Asus Vivobook) ?

Det du vill göra klarar ju min Asus EeeBook E403SA med N3700 processor och 4GB ram så det lär väl inte vara några problem?!
För mig var två viktiga faktorer priset (3990kr för ett år sedan) och att den är fläktlös.

Jo, från början var det så. Men enligt wikipedia så används de synonymt sen 90-talet. Och det är ju stenålder vad gäller datorer:)
Till 1888: Se det som ett marknadsföringsbegrepp för att påvisa att den är smidig att ha med sig.

Klickade just hem den från CDON, blev samma pris typ eftersom officepaket vat billigare där.

Så nu du Jimel, nu hoppas jag du har rätt ;)

Tycker det var väl snålt för 2018 med 4GB RAM och 128GB SSD. Hade personligen aldrig köpt något med 1366-upplösning, jäkla sockerbitsstora pixlar, så jag tror 1888 gjorde rätt val.

Gick in på en sida som var hackad. Kan/bör jag göra något mer än att köra en grundlig virusskanning innan jag vågar beställa något över nätet med kreditkort?

Mantel.sehackad2018-04-30.JPG

Bele sa:
Gick in på en sida som var hackad. Kan/bör jag göra något mer än att köra en grundlig virusskanning innan jag vågar beställa något över nätet med kreditkort?
Det kan bara du svara på, som exempel, om den kom upp som första sidan på hemsidan är det en sak, om du genomfört ett köp på sidan, och fått det som bekräftelse på köpet, är det en annan. Vi vet inte hur du kom dit.

Tack för input!

Jag laddade bara sidan mantel.se istället för mantel.com/se. Jag har inte klickat på några länkar eller något annat. Min virusskanning hittade inget hot.

Bele sa:
Tack för input!

Jag laddade bara sidan mantel.se istället för mantel.com/se. Jag har inte klickat på några länkar eller något annat. Min virusskanning hittade inget hot.

Ah, jag har också råkat göra det misstaget. Flera gånger dessutom. Den hemsidan (mantel.se) har sett sådär ut i flera månader och mig har det inte hänt något med :)

Den här jävla grejen med att instagram postar reklam om ray-ban rabatt..
Hur fan får man bort den?

Har sett andra som postat men trodde att det var för att dom var med i nån utlottning, men nu fick meddelande av en vän nyss att min insta hade lagt upp en lika dan...

Efter det körde jag en scan på mobilen med AVG antivirus men det gav inget.

Hur gör man för att undvika fler kapningar?

Edit: Skärmdump

IMG-20180514-WA0000.jpg

Senast ändrad:
Scott_Blackstone sa:
Detta gäller er som har en hemsida och analyserar era serverloggar. Resten kan titta bort.
Jag har haft fake googlebot från litauen och frankrike

Löste du ditt webb problem ? Du valde att ignorera den tidigar frågan ang. Vad det är för typ av sajt. är den byggd på Tex WP eller ngt annat bekant CMS?

Logga ut från alla enheter som du har varit inloggad med insta på och byt lösenord.

Råkade ut för något liknande men med en uppsjö av sidor av en viss kategori. Nej inte porr. Men jag hade följt hundratals instasidor utan att ha en aning om det.

Klavikel sa:

Har sett andra som postat men trodde att det var för att dom var med i nån utlottning, men nu fick meddelande av en vän nyss att min insta hade lagt upp en lika dan...

Klavikel sa:

Du spammar fortfarande ;-)

Jag löste problemet, fick blockera ip adresser, men den verkar ha kvar det gamla.
På nätet läste jag att man kan lura skraparen på något sätt,? man hänvisar den till en sida med annan text

Scott_Blackstone 2 sa:
Jag löste problemet, fick blockera ip adresser, men den verkar ha kvar det gamla.
På nätet läste jag att man kan lura skraparen på något sätt,? man hänvisar den till en sida med annan text

Du vill verkligen inte berätta om ditt sajt är baserad på ett CMS?

Någon som har använt reflektor metoden för att blockera skrapare på en websida?
Är det effektivare än att sätta en 403a forbidden?
Min skrapare fortsätter försöka skrapa sidan trots att den får en 403a...

Senast ändrad:
Jag vann över skraparen! (skrapare= en person som kopiererar din websida)
På den webadressen har kopieraren nu lagt in en annan hemsida (han har kopierat en annan sida)
Jag gjorde allt jag kunde ,
Ofta vet man inte om att sin hemsida är kopierad, det märker man om man googlar på den.
Detta är en jättebra sida med tips om hur man gör för att få bort den piratkopierade sidan
https://github.com/JonasCz/How-To-Prevent-Scraping

Senast ändrad:
Hjälp! Sonen speldator dog, finns det nån bra support i stockholm som man kan ta burken till för återupplivning?

(bakgrund, datorn har kört Fortnight utan problem, bra kapacitet, i7 osv, men när vi skulle installera Ark, som är enormt, så fick det inte plats på c-hårddisken men vi såg att datorn har två hårddiska till, tomma, så försökte installera på en av dem och då kraschade det hela)

johan44 sa:
Hjälp! Sonen speldator dog, finns det nån bra support i stockholm som man kan ta burken till för återupplivning?

(bakgrund, datorn har kört Fortnight utan problem, bra kapacitet, i7 osv, men när vi skulle installera Ark, som är enormt, så fick det inte plats på c-hårddisken men vi såg att datorn har två hårddiska till, tomma, så försökte installera på en av dem och då kraschade det hela)

Startar datorn alls? Plocka annars ur kontakterna från de två övriga hårddiskarna, om du vet vilken som är C-disken.
Startar datorn så kör crystalmark hårddisktest

Tack! Vi är NOOBs och tycker det är läskigt att dra i kablarna men den startade fint och allt funkar med den aktuella samsung-disken urkopplad. Superbra. Får se vad som är nästa steg.

Förstår inte riktigt hur diskarna är tänkta att använda. Vi har en ssd som fortnight ligger på och två stora roterande diskar som är typ tomma. Datorn är köpt beggad så det är inte vi som byggt. Vad är de roterande diskarna tänkta till? Kan man ha spel på dem eller blir svarstiden för lång?

De roterande diskarna är till för lagring, typ filmer eller spel som inte är installerade. Alltså spara mycket data som man inte behöver snabb åtkomst till. SSD ska användas till OS och installerade spel. Alltså sådan data man behörighet snabb åtkomst till. Roterande diskar är generellt mer utrymme än SSD.

Tillbaka
Topp