[OT] Datafrågor - En samlingstråd

s sa:
Rattnalle sa:
YouTube slutade med flash för en evighet sedan så det borde inte vara det..

Eller det är möjligt att det funnits kvar som reserv men inte som förstahandsalternativ.

Alla borde slutat med flash för länge sedan...

Jag avinstallerade flash från datorn för ett antal år sedan. Det var länge sedan jag stötte på någon sida som kräver flash.
HBO Nordic lever på stenåldern. Annars vettefan när jag stötte på det senast.

Har problem med touchpaden på min 7 år gamla MacBook Pro. Den har börjat leva sitt egna liv. Har i typ ett års tid haft problem med batteriet, så jag gissade att originalbatteriet börjat svälla och tryckte på touchpad:en underifrån. Nu, efter byte av batteri hos ett dataserviceställe så lever den fortf sitt egna liv.

Idéer? Det enda jag inte har testat är att skruva upp datorjäveln och gett touchpaden en omgång med tryckluft, pga pentalobe-skruvarna som sitter på datan. Vad kan man annars testa? Jag älskar datorn och kan inte tänka mig sitta med ngt annat än en 15” retina-Mac, och ska jag köpa en ny blir det dyyyyrt...

Jag blev av med min stationära i dagarna och funderar på att återanvända en gammal laptop ett tag. Men den är gammal och behöver modernare OS om den ska användas säkert.
Panasonic CF-79, enligt system är det en Intel Pentium M 1,73GHz, 1,49 GB of RAM. Just nu inte använd på många år och med Windows XP installerat. Vad har jag för alternativ?
En kollega började prata om Ubuntu, men det verkar som min dator är för klen även för det? Xubuntu? Windows 7 Lite? Chromium OS?

Testa rakt av som den är först. Den kommer oavsett ändå ha svårt att orka med t ex moderna hemsidor som nyttjar hårdvaruaccelleration genom webbläsaren för att flyta bra.

Rattnalle sa:
Testa rakt av som den är först. Den kommer oavsett ändå ha svårt att orka med t ex moderna hemsidor som nyttjar hårdvaruaccelleration genom webbläsaren för att flyta bra.

Du menar fortsätta med XP? Trots att jag inte kan få uppdateringar till webläsare?

desmo sa:
Rattnalle sa:

Du menar fortsätta med XP? Trots att jag inte kan få uppdateringar till webläsare?
Någon nyare webbläsare än internet Explorer 6 går väl ändå att installera? Fast något särskilt känsligt ska man väl inte ägna sig åt på en sån dator.

Telefonen och göra sysslor som kräver riktig dator på jobbet är inget alternativ? Så jobbar jag för stunden. Några minuter av lunchen går ju åt men det känns ok.

Rattnalle sa:
desmo sa:
Rattnalle sa:

Någon nyare webbläsare än internet Explorer 6 går väl ändå att installera? Fast något särskilt känsligt ska man väl inte ägna sig åt på en sån dator.

Telefonen och göra sysslor som kräver riktig dator på jobbet är inget alternativ? Så jobbar jag för stunden. Några minuter av lunchen går ju åt men det känns ok.

Visst kan jag göra så. Dock gillar jag tangenbord och återbruk. Men den omnämnda datorn är kanske inte värd besväret.
Jag har en annan men modernare hemma som också blev utan webläsaruppdateringar när Windows skrotade Vista. Kanske att den kan vara värd ett fortsatt aktivt användande istället.

desmo sa:
Rattnalle sa:
desmo sa:
Rattnalle sa:

Visst kan jag göra så. Dock gillar jag tangenbord och återbruk. Men den omnämnda datorn är kanske inte värd besväret.
Jag har en annan men modernare hemma som också blev utan webläsaruppdateringar när Windows skrotade Vista. Kanske att den kan vara värd ett fortsatt aktivt användande istället.
Det finns ju gott om webläsare av olika sort. Någon lär ju vara dugligt uppdaterad till åtminstone Vista.

Webläsare måste vara minsta problemet men visst är det bra om systemet är supportat. Någon Ubuntu version borde funka om man är beredd att jobba lite. Personligen gillade jag aldrig xubuntu men måste man så måste man. Mint var smidigare än standard Ubuntu sist jag kollade men de kanske har bättrat sig sen sist jag testade

desmo sa:
Jag blev av med min stationära i dagarna och funderar på att återanvända en gammal laptop ett tag. Men den är gammal och behöver modernare OS om den ska användas säkert.
Panasonic CF-79, enligt system är det en Intel Pentium M 1,73GHz, 1,49 GB of RAM. Just nu inte använd på många år och med Windows XP installerat. Vad har jag för alternativ?
En kollega började prata om Ubuntu, men det verkar som min dator är för klen även för det? Xubuntu? Windows 7 Lite? Chromium OS?

Frågan är om den datorn ens klarar av att surfa på med t.ex. lubuntu, hemsidor kräver nästan mer än det du har. Kolla FB marketspace, med lite tur får du någotbra för 500:-

Det finns ju Ubuntu-distributioner som man kan köra från USB-sticka, så det kostar ju inget att testa. Dock tror jag 1.5GB RAM är för lite i dagsläget. Smartphones kommer ju med minst 4GB idag. Det borde finnas snabbare burkar ön den du har att få gratis. Har tyvärr inte kvar något lämpligt objekt men säkert någon annan.

desmo sa:

Vad vill du kunna göra med den?
Testa Android annars! Nu funkar inte riktigt allt med X86 med det har blivit klart bättre på senaste tiden. Med reservation att det kanske inte fungerar på din maskin, men man kan alldit testa genom att boota från USB-minne först.

https://www.android-x86.org/installhowto.html

42Hz sa:
desmo sa:

Testa Android annars! Nu funkar inte riktigt allt med X86 med det har blivit klart bättre på senaste tiden. Med reservation att det kanske inte fungerar på din maskin, men man kan alldit testa genom att boota från USB-minne först.

Intressant. Antar att hw decoding och sånt inte funkar? Sist jag testade var det obrukbart.

jonte987 sa:
42Hz sa:
desmo sa:

Intressant. Antar att hw decoding och sånt inte funkar? Sist jag testade var det obrukbart.

oj, ingen aning, har bara använt till surf och lite appar.

42Hz sa:
jonte987 sa:
42Hz sa:
desmo sa:

Tänker Netflix etc som inte stöds på Linux (sist jag kollade)

jonte987 sa:
42Hz sa:
jonte987 sa:
42Hz sa:
desmo sa:

Netfix fungerade tyvärr inte när jag provade.

42Hz sa:
jonte987 sa:
42Hz sa:
jonte987 sa:
42Hz sa:
desmo sa:

Netflix krävde ju silverlight för flera år sedan.
Men nu ska väl det enda problemet på linux vara att man kan behöva aktivera DRM content i firefox inställningar.
Om man kör chrome ska det funka direkt.

Dock ställer jag mig tveksam till att du lyckas göra något produktivt med din gamla laptop.
Förstår om du vill testa mest som en kul grej men förvänta dig inte en acceptabel upplevelse om du vill surfa.

skjivert sa:
42Hz sa:
jonte987 sa:
42Hz sa:
jonte987 sa:
42Hz sa:
desmo sa:

Netflix krävde ju silverlight för flera år sedan.
Men nu ska väl det enda problemet på linux vara att man kan behöva aktivera DRM content i firefox inställningar.
Om man kör chrome ska det funka direkt.

Dock ställer jag mig tveksam till att du lyckas göra något produktivt med din gamla laptop.
Förstår om du vill testa mest som en kul grej men förvänta dig inte en acceptabel upplevelse om du vill surfa.

Elive är bra. Kör det på flertalet gamla usla datorer. Lite meckigare att installera, men fungerar väldigt bra även på burkar med väldigt lite prestanda.

https://www.elivecd.org/

Att hitta ett OS som rullar på en gammal sunkig burk är säkert görbart. Men vad ska man se ha den till om t ex allt på webben utom möjligtvis happy är för tungt för den? Spela upp modern högupplöst video utan hårdvaruaccelleration är inte heller självklart att det går.

Senast ändrad:
Försöker spela rdr2 (red dead redemption 2), men det vill inte starta, är tydligen inte den enda som har problem.

Mitt grafikkort är inte det nyaste Geforce gtx 460, tror ni att det är det som spökar?

Verkar inte kunna uppdatera geforce experience till 441.12. Kommer upp att det fins en nyare "Driver", men under uppdateringar står det Driver version 391.35 och att det är den senaste.

Rekomenderade
Minimum
Nvidia GeForce GTX 770 2GB / AMD Radeon R9 280
Rekomenderad
Nvidia GeForce GTX 1060 6GB / AMD Radeon RX 480 4GB

Någon som har tipps på ett vettigt kort som inte kostar 500€?

juliusjonzon sa:
Försöker spela rdr2 (red dead redemption 2), men det vill inte starta, är tydligen inte den enda som har problem.

Mitt grafikkort är inte det nyaste Geforce gtx 460, tror ni att det är det som spökar?

Verkar inte kunna uppdatera geforce experience till 441.12. Kommer upp att det fins en nyare "Driver", men under uppdateringar står det Driver version 391.35 och att det är den senaste.

Rekomenderade
Minimum
Nvidia GeForce GTX 770 2GB / AMD Radeon R9 280
Rekomenderad
Nvidia GeForce GTX 1060 6GB / AMD Radeon RX 480 4GB

Någon som har tipps på ett vettigt kort som inte kostar 500€?

Gtx 1660 super ska ligga runt 2k och vara bra siiit. Surfa in på Sweclockers och läs lite tester.

thomaslundstrom sa:
Har problem med touchpaden på min 7 år gamla MacBook Pro. Den har börjat leva sitt egna liv. Har i typ ett års tid haft problem med batteriet, så jag gissade att originalbatteriet börjat svälla och tryckte på touchpad:en underifrån. Nu, efter byte av batteri hos ett dataserviceställe så lever den fortf sitt egna liv.

Idéer? Det enda jag inte har testat är att skruva upp datorjäveln och gett touchpaden en omgång med tryckluft, pga pentalobe-skruvarna som sitter på datan. Vad kan man annars testa? Jag älskar datorn och kan inte tänka mig sitta med ngt annat än en 15” retina-Mac, och ska jag köpa en ny blir det dyyyyrt...

Återrapport: jag köpte en trackpad på eBay, ett verktygskit från webhallen och följde en iFixit-guide. Nu har jag en fungerande trackpad igen.

Funderar på att koppla in en till 4K-skärm i min burk. Skall jag köra med USB-C->DP eller USB-C->HDMI? Båda klarar väl samma frekvens i 4K?

me.I.am sa:
såkket sa:
Drivrutiner till ”billiga” USB ljudinterface brukar ofta vara ganska sunkiga.

Testa höj bufferstorleken
Byt USB port
Ha inget annat inkopplat på samma USB buss.

Med "billiga" menar du Focusrite?

Har redan testat byta USB-port, har inget annat på den bussen. Ska testa buffertstorleken, men är det inte lägre man ska testa isf?

Se där, efter att ha uppdaterat drivrutiner, fanns en nyare mindre buggig, och testat en annan USB var det fortfarande stopp ibland. Men mer sällan. Av en slump testade jag att höja buffertstorleken efter de andra justeringarna (det gav ingen effekt när jag först testade det p.g.a. av de andra sakerna - förmodligen), och nu är det inga stopp! Tack.

Anledningen att jag nu testade större buffertstorlek var att jag använder Pro Tools First, där hade jag satt att det skulle prioritera inspelning (spelar in ibland), den sätter då låg buffertstorlek, så testade med prio på uppspelning, den ändrade då till högre, och voilá, inga stopp.

Problemet kvarstår dock när jag skall spela in, och om jag då har låg buffertstorlek, fler trix?

Kära Happy...

Vi har fått överta ett par iMac från svärmor. Den äldre av dessa två tänkte vi rensa och sälja, men vi får inte "Internetåterställning" att fungera. Det var många år sedan jag använde Mac senast så har Googlat mig blå på hur man skall gå till väga. Problemet är att alla guider säger samma sak. "Håll inne Alt, Cmd och R" vid uppstart så skall en härlig guide ta vid och därifrån gör man då fler val och raderar och grejar.
Men inget händer när vi håller inne Alt, Cmd och R. Datorn startar upp precis som vanligt. Inga andra knappkombinationer (endast Alt och R exempelvis) ger heller någon effekt. Det enda jag hittat via Google är att det skall fungera bättre om datorn är kabelansluten och inte kör WiFi. Men iMacen vill inte godkänna den ethernetkabel jag testar med. Kabeln fungerar till PC:n bredvid, men iMacen vill inte kännas vid den.

Finns några smarta idéer på vad jag kan testa härnäst? Vill alltså radera hela rasket för att kunna avyttra burken.

EDIT: Talat med Apple-supporten, som menar att datorn är för gammal för att dels ge support på, dels kunna hamna ens i detta eftersökta återställningsläge. Lattjo. Googlar istället vidare på om det finns något snyggt sätt att köra via .dmg / USB-sticka och grejer som man väl gjorde förr i världen? Ethernetuttaget/-ingången/internethålet verkar dessutom paj på den. I övrigt fräsh dator. Verkar så uselt att bara slänga den liksom.

Senast ändrad:
Simpanovic sa:
Kära Happy...

Vi har fått överta ett par iMac från svärmor. Den äldre av dessa två tänkte vi rensa och sälja, men vi får inte "Internetåterställning" att fungera. Det var många år sedan jag använde Mac senast så har Googlat mig blå på hur man skall gå till väga. Problemet är att alla guider säger samma sak. "Håll inne Alt, Cmd och R" vid uppstart så skall en härlig guide ta vid och därifrån gör man då fler val och raderar och grejar.
Men inget händer när vi håller inne Alt, Cmd och R. Datorn startar upp precis som vanligt. Inga andra knappkombinationer (endast Alt och R exempelvis) ger heller någon effekt. Det enda jag hittat via Google är att det skall fungera bättre om datorn är kabelansluten och inte kör WiFi. Men iMacen vill inte godkänna den ethernetkabel jag testar med. Kabeln fungerar till PC:n bredvid, men iMacen vill inte kännas vid den.

Finns några smarta idéer på vad jag kan testa härnäst? Vill alltså radera hela rasket för att kunna avyttra burken.

EDIT: Talat med Apple-supporten, som menar att datorn är för gammal för att dels ge support på, dels kunna hamna ens i detta eftersökta återställningsläge. Lattjo. Googlar istället vidare på om det finns något snyggt sätt att köra via .dmg / USB-sticka och grejer som man väl gjorde förr i världen? Ethernetuttaget/-ingången/internethålet verkar dessutom paj på den. I övrigt fräsh dator. Verkar så uselt att bara slänga den liksom.

Ett alternativ är väl att prova använda en USB-Ethernet adapter för att koppla in nätverkskabeln.
Vad är det för ålder på datorn och vilket operativ kör den? En bootbar usb borde gå att ordna, kanske lite beroende på hur gammal och vilket operativ du måste ha.

ifall du vill styra upp en bootbar disk:
https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Senast ändrad:
jolov sa:
Simpanovic sa:
Kära Happy...

Vi har fått överta ett par iMac från svärmor.... etc

Ett alternativ är väl att prova använda en USB-Ethernet adapter för att koppla in nätverkskabeln.
Vad är det för ålder på datorn och vilket operativ kör den? En bootbar usb borde gå att ordna, kanske lite beroende på hur gammal och vilket operativ du måste ha.

ifall du vill styra upp en bootbar disk:
https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Ja, ethernetadapter var en tanke jag hade igår också, men fick intryck av Apple-supporten att datorn är för gammal för att stödjas av det ändå. Dock var det frugan som pratade med de, så jag kan ha missuppfattat. Skall försöka kidnappa en adapter från fruns jobb och testa i nästa vecka. Annars blir det USB-bootvarianten som testas. Tackar för länk.
Osäker på vilket OS vi "måste" ha och datorn är inte igång nu så att jag kan kolla vad som är installerat i nuläget. Har inga krav på senaste eller så. Fabriksinstallation funkar för mig, så något 10-årigt OS i så fall.

@geologen. Om vi händelsevis väljer att slänga datorn skall givetvis disken tas ut. Men har svårt att se det ekonomiska i att köpa en ny HD om datorn ändå skall säljas. Det får den eventuella nya ägaren ombesörja, även om vi ju inte får så mycket för den.

@Simpanovic, jag skulle aldrig sälja/skänka en hårddisk. Vill man så kan man förmodligen återskapa filer även efter formatering. Och oavsett hur troligt det än är så hade jag antagligen legat sömnlös och vridit mig i ångest över att någon skulle kunna göra det.

Simpanovic sa:
@geologen. Om vi händelsevis väljer att slänga datorn skall givetvis disken tas ut. Men har svårt att se det ekonomiska i att köpa en ny HD om datorn ändå skall säljas. Det får den eventuella nya ägaren ombesörja, även om vi ju inte får så mycket för den.

Nu vet jag inte vad du har på datorn, om det är bilder och viktiga dokument du inte vill att andra ska komma åt?
men jag skulle inte vilja att någon kör en recuva på min hårddisk och får fram allting. har själv gjort detta på "döda" och formaterade hårddiskar för att testa och det mesta kommer tillbaks.

Finns programvaror som skriver över datan, men isåfall är det bättre att spara hårddisken och ha som extra lagringsutrymme

Henrik_E sa:
På en SSD räcker det med att skriva nollor på hela disken.

Sätt inget värdefullt på den gissningen....

SSD är notoriskt svåra att tömma pålitligt. Kör bitlocker med TPM när disken är i drift så blir det svårare att få tillbaka data. Släng inte datorn och disken tillsammans - det är onödigt att bjuda på TPM chippet. Självklart skall du ändå radera den med någon form av secure erase (aka. Överskrivning) innan du kastar den.

http://www.usenix.org/events/fast11/tech/full_papers/Wei.pdf

Tillbaka
Topp