Simpanovic sa:
Kära Happy...
Vi har fått överta ett par iMac från svärmor.... etc
Ett alternativ är väl att prova använda en USB-Ethernet adapter för att koppla in nätverkskabeln.
Vad är det för ålder på datorn och vilket operativ kör den? En bootbar usb borde gå att ordna, kanske lite beroende på hur gammal och vilket operativ du måste ha.
ifall du vill styra upp en bootbar disk:
https://support.apple.com/sv-se/HT201372
Ja, ethernetadapter var en tanke jag hade igår också, men fick intryck av Apple-supporten att datorn är för gammal för att stödjas av det ändå. Dock var det frugan som pratade med de, så jag kan ha missuppfattat. Skall försöka kidnappa en adapter från fruns jobb och testa i nästa vecka. Annars blir det USB-bootvarianten som testas. Tackar för länk.
Osäker på vilket OS vi "måste" ha och datorn är inte igång nu så att jag kan kolla vad som är installerat i nuläget. Har inga krav på senaste eller så. Fabriksinstallation funkar för mig, så något 10-årigt OS i så fall.
@geologen. Om vi händelsevis väljer att slänga datorn skall givetvis disken tas ut. Men har svårt att se det ekonomiska i att köpa en ny HD om datorn ändå skall säljas. Det får den eventuella nya ägaren ombesörja, även om vi ju inte får så mycket för den.